Hoe begin je met prikpaaltjes en draad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Hoe begin je met prikpaaltjes en draad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 10:13

Hi!

Ik heb nog nooit een landje opgezet met prikpaaltjes en draad en moet dit nu dus doen. Helaas heb ik geen hulp in de buurt.

Hoe begin ik? Ik heb een batterij stroomapparaat met knijpers, twee handgrepen, 40mm lint en witte palen. Ik heb geen isolatoren of haken/ogen maar die haal ik vandaag. Het gaat om één zijde (zie rode lijn) met aan het begin en einde een houten paal en er moet een doorgang komen.

Reden: hoekje van een giga wei afzetten voor paard dat op boxrust stond, zodat hij kan wennen en makkelijker gevangen kan worden. Dus het is maar voor twee weken.

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:51

Op prikpaaltjes hoef je geen isolatoren te zetten. Pak wel paaltjes waar zulk breed lint op past.

Eerst bepaal je of je 1 of 2 rijen lint wil. Als je maar 1 rij lint nodig hebt hoef je ook maar 1 poortgreep te gebruiken. Je zou dan wel eventueel 2 doorgangen kunnen maken.

Het handigste is als je ergens verbinding kunt maken met de omheining rondom zodat op je lintje ook stroom staat. Dit kun je bij voorbeeld doen door het lint van de omheining ook door je prikpaaltje te halen (als je van die witte metalen paaltjes hebt met een krulletje bovenin) en dan de poortgreep in het krulletje én het lint wat er al doorheen loopt te haken. Dan komt er via de poortgreep stroom op je lintje.

Mocht dit geen optie zijn dan heb je een apparaat met accu of batterij nodig. En wat ik dan nog mis in je verhaal is minstens 1 aardpen. Rode knijper op het lint, groene knijper op de pen. Als je op droge grond zit en/of als het grondwaterpeil laag is je aardpen af en toe water geven, dan blijft hij goed geleiden.

Heb je hier wat aan? Als je nog specifieke vragen hebt kunnen we ook gedetailleerder met je meedenken ;)

gerlindie

Re: Hoe begin je met prikpaaltjes en draad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:56

Als er al stroom op de draad staat die er al staat, en die draad is strak gespannen, zou je misschien ook de pooortgreep direct aan de vaste draad kunnen hangen, dat scheelt een hoop gedoe.

Vergeet niet om van tevoren de stroom van de draad te halen :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:59

Wat je nog nodig hebt is 1 stevige houten paal en liefst een grondboor om die te plaatsen.
Je doorgang komt dan tussen een paal van de oorspronkelijke omheining en deze paal. Dan span je een touw van de nieuwe paal tot aan de overkant. De prikpaaltjes zijn op zich niet stevig, dus je moet je omheining mooi in 1 lijn maken. Ipv dat brede lint zou ik liever smal lint gebruiken, de meeste prikpaaltjes zijn niet voor breed lint voorzien.
Voor de doorgang zou ik zo'n elesatiek met 2 handgrepen halen.
Staat er geen stroom op de buitenomheining?
Indien wel, dan hoef je geen afzonderlijk stroomapparaat te hebben, maar kan je zorgen dat de handgrepen van je doorgang contact maken met de buitenomheining. Dan maakt meteen dat je met de handgrepen de stroom op en afzet.
succes !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:59

En als ze geluk heeft zit er ergens op één van die palen van de bestaande omheining een poortgreepanker, dan is het helemaal makkelijk.

De paaltjes aan de uiteindes op de één of andere manier door het lint wat er al hangt halen is wel een redelijk belangrijk punt. Anders buigt het binnen de kortste keren door en gaat je lint ook slap hangen.

Houten paal hoeft niet. Ze kan gewoon greep aan de ene kant van haar lintje knopen, greepje vastmaken aan de ene kant van af te zetten stukje, naar de overkant lopen en daar het lint op lengte maken. Op het één na laatste paaltje (het prikpaaltje het dichtste bij de doorgang) even een lusje in het lint zodat de hele boel niet meteen inzakt als de doorgang open gaat. Als het voor maar 1 maand is is een houten paal slaan echt overbodig naar mijn idee.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:35

Die prikpaaltjes zijn buigzaam, en alleen bedoeld als tussenpaal. Als je het goed wil doen moet je voor de uiteinden en de hoeken iets stevigers hebben.
Voor 10€ voor een houten paaltje en een kwariertje extra werk heb je een stevige omheining, dat zou ik er echt wel voor over hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:03

Aangezien er al houten palen staan is het alleen nóg handiger om die in je voordeel te benutten ;)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:21

Yep, de begin- en eindpaal die heb je al, daar gebruik je de palen van de permanente omheining voor. Maar dan heb je nog 1 stevige paal nodig voor de doorgang. Doorgang maak je aan het uiteinde, anders zou je 2 extra palen nodig hebben.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 13:47

Bedankt voor de tips allemaal :)

Ik heb een stroomapparaat met aardpen en de rode en groene goed gezet. Zat ook nog een batterij met zwart en groen. Kan zijn dat ik eea door elkaar haal maar het is wel gelukt en stroom kan aan en uit :D

Ik heb 14 witte prikpaaltjes geplaatst, waar wél haken voor breed lint opzitten trouwens, en de handgrepen gewoon aan de uiteindes geknoopt. Aan de andere kant heb ik de bovenste en onderste lijn draad verbonden met elkaar. Ik zet de rode knijper dus op het draad als de stroom aanmoet.

Een extra houten paal voor de doorgang heb ik dus niet geplaatst. Mijn paard staat in een verharde uitloopstal met ijzeren hek die aan die houten paal hangt. Ik doe dat ijzeren hek open als hij het weitje in gaat. Maar de pony die 24/7 buiten staat, haal ik dat kleine weitje in (en uit) door de doorgang die ik net met lint gemaakt heb. Dan heeft hij een maatje. Als mijn paard weer naar binnen moet, laat ik de lintdoorgang dus open zodat die pony kan kiezen tussen haar grote wei en het kleine weitje. Scheelt ook batterij verbruik.

Dit was heel erg leerzaam in ieder geval :j bedankt!!! Ik hoop dat het wennen zonder problemen gaat en dat hij over twee weken weer lekker dag en nacht in de grote wei staat :)

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:51

Ziet er netjes uit. Heb je het lint ook vastgemaakt aan het lint wat er al hing?

Op je stroomklok zit waarschijnlijk ook een aan/uiitknop. Dan kun je de rode knijper gewoon op het lint laten zitten. Kijk uit dat de pony niet gaat schuren aan je paaltjes wanneer de stroom er af is want dan kun je ze elke dag opnieuw in de grond prikken.

Wanneer je je weitje gaat afbreken: even wat tape op de gaatjes bovenin je batterij plakken zodat niet alle power er uit lekt. Dan kun je 'm later nog eens gebruiken.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 14:11

Oh dank je voor die tips van het schuren en de batterij. De pony schuurt veel nu met het verharen dus das een goeie!

Nee de bestaande omheining heeft geen stroom of lint. Hier (isle of man/u.k.) werken ze veel met houten omheining plus gaas en prikkeldraad, en meestal ook nog stenen muurtjes zoals ook bij deze wei. Het is ook niet mijn weiland overigens dus kan daar niks aan veranderen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:15

Ik vroeg het ook omdat ik hoopte van niet. Niet je lint op twee verschillende stroombronnen aansluiten.

Eventueel zou je nog een extra prikpaaltje bij kunnen zetten om de grepen aan op te hangen. Zodat je doorgang het idee van een scharnierend hekje krijgt: het kan open (en dan hang je de grepen dus op een extra paaltje) maar de stroom kan er op blijven staan zodat de pony niet gaat schuren, en zonder dat de stroom via op de grond liggende doorgang weglekt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:20

Wauw, wel mooi daar op jouw eiland. Je hebt dus gewoon een hek, dan moet je idd geen doorgang maken. Ik zou de voorlopige omheining wel in 1 rechte lijn gedaan hebben, dan staat ze mooi strak. Maar het ziet er wel stevig uit.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:26

Ooooooh zit je in the Isle of Man? Mijn paard is daar geboren!!! :D

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 14:27

Sclimpre schreef:
Wauw, wel mooi daar op jouw eiland. Je hebt dus gewoon een hek, dan moet je idd geen doorgang maken. Ik zou de voorlopige omheining wel in 1 rechte lijn gedaan hebben, dan staat ze mooi strak. Maar het ziet er wel stevig uit.

Ja dacht ik ook aan maar dan zou er een punt in de hoek komen omdat het niet echt recht tegenover elkaar is, en wil niet dat één van de paarden daarin opgesloten/gedreven kunnen worden. Daarom een beetje in een bochtje.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 14:30

Granoek schreef:

O wat cool :D weet je ook waar? Mijn paard staat namelijk op een groot pension wat vroeger deels een fokstal was, en hij staat in het deel waar vroeger de merries stonden die bijna moesten bevallen. Die stalen zijn extra groot en staan afgelegen met uitloop en eigen stuk weiland!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:32

woepsie90 schreef:
Sclimpre schreef:

Ja dacht ik ook aan maar dan zou er een punt in de hoek komen omdat het niet echt recht tegenover elkaar is, en wil niet dat één van de paarden daarin opgesloten/gedreven kunnen worden. Daarom een beetje in een bochtje.

Dat is wel een goeie.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:32

woepsie90 schreef:
Granoek schreef:

O wat cool :D weet je ook waar? Mijn paard staat namelijk op een groot pension wat vroeger deels een fokstal was, en hij staat in het deel waar vroeger de merries stonden die bijna moesten bevallen. Die stalen zijn extra groot en staan afgelegen met uitloop en eigen stuk weiland!

Ehm dan zou ik zijn paspoort nog eens moeten nakijken. Hij komt van bij Clare Christian, zij fokt Clydesdales en Shires. Haar stal heet Garff Clydesdales & Ballafayle Shire Horse Stud.
Paard heet Garff Glashtyn :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 14:41

Kan het niet vinden via google, bij garff of ballafayle krijg ik alleen shire en clydesdale paspoorten te zien van pedigree :') er is wel een dorpje dat ballafayle heet, in het Noorden. En dit vond ik over Clare Christian, maar vraag me af of dat dezelfde is :)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Clare_Christian

Maar leuk zeg, hoe toevallig!!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:35

Haha ja dat vond ik ook maar het is niet de politieker denk ik, op facebook heeft ze wel een pagina die zo heet. Maakt ook niet uit haha, wel leuk om tegen te komen inderdaad :D