Wat voor onkruid is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dollerd
Berichten: 15
Geregistreerd: 31-03-16

Wat voor onkruid is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 20:30

Afbeelding

Afbeelding
Dag beste Bokkers,

Ik dacht reeds enkele dagen van " ja super, het gras begint opnieuw te schieten" NOT! Toen ik van dichtbij ging kijken bleek het niet om gras te gaan maar om onkruid dat vanop ooghoogte lijkt op opkomend gras. Hebben jullie een idee wat voor onkruid dit is? Wat dit eventueel weet te vertellen over de bodemsamenstelling en wat er aan te doen indien schadelijk.

(Ik hoop dat het lukt de fotos te posten)


Afbeelding

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:31

kattenstaart? Volgens mij is dat een streeknaam, officieel heet het volgens mij heermoes

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Wat voor onkruid is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:36

Kleine Herenmoes. Helaas de tuin hier vol ermee staan. Rot onkruid. Als je het eenmaal hebt kom je er haast niet meer vanaf. Elk stukje wortel die je laat zitten groeit uit tot een nieuw plantje en ze staan in de lente als katten in bloei met stuifmeel....

Eas_Mon
Berichten: 1377
Geregistreerd: 14-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:39

Heermoes is giftig voor paarden. Vreselijke plant om te verwijderen uit je grond!

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Wat voor onkruid is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:56

Wat hierboven staat. Ik zou het dood (laten) spuiten, en dan even een frees er over. Persoonlijk zou ik een overtopfrees pakken, omdat die de zode goed kapot maakt. En dan even aanrollen (cambridgerol) en opnieuw inzaaien.

Veel werk, maar dan heb je tenminste weer een net stukje. Dit ziet er ook uit als arme grond, dus opnieuw beginnen lijkt me niet slecht.

Dollerd
Berichten: 15
Geregistreerd: 31-03-16

Re: Wat voor onkruid is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 10:18

Ik heb dit weekend nog wat verder research gedaan naar het onkruid omdat ik moeilijk kon geloven dat het daadwerkelijk om Heermoes ging. Dit zou zoals jullie ook reeds aangaven een ramp geweest zijn! Zeker omdat de boel nog maar 2 jaar geleden volledig, zij het niet 100% naar m'n zin, heringezaaid is.

Na verdere rondvraag en determinatie betreft het de gewone spurrie of Spergula arvensis en wordt gezien als een kruidachtige met een grote voedingswaarde voor runderen, paarden en schapen. Werd vroeger zelfs hierom speciaal gekweekt. Een heel ander verhaal dus als de heermoes-nachtmerrie waar ik enkele dagen m'n kop heb over gebroken.

Hieronder de link voor meer informatie

https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Spurrie

Quarter1994

Berichten: 147
Geregistreerd: 11-06-16
Woonplaats: someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:25

Maaien zal zeker niet gaan