Paarden maken 'ruzie' en jagen, geen rust op de weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Paarden maken 'ruzie' en jagen, geen rust op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 18:50

Hoi bokkers,

Sinds 1 mei gaan onze paarden eindelijk weer het gras op! Bij ons op stal moeten er groepen van 6 gemaakt worden en krijgt iedere groep een eigen stuk land. Vorig jaar had ik samen met een stalgenoot een kleine weide waardoor we met 4 paarden in de groep konden. Zelf heb ik 3 merries, waarvan er 2 altijd samen op de weide/paddock/etc zijn gegaan en dus heerlijk vriendinnetjes zijn. De derde is te zuur en agressief naar de andere dus die zetten we alleen op een stuk zodat ze rustig kan grazen. Dan hebben we ook nog 2 ruinen in de groep die ook prima bij elkaar kunnen staan, die ook vorig jaar onze groep van 4 vervolledigden. Maar dan waren we dus nog maar met 5 in de groep dit jaar, een stalgenootje heeft sinds een maand een eerste eigen paard en zij zocht nog een groep. Wij hebben haar erbij genomen, haar paard is ook een merrie en niet specifiek dominant of onderdanig. Maar twee ruinen met 1 merrie lijkt ons geen goede combo, dus ging ze bij mijn 2 merries. Nu blijft de jongste (mijn merrie van 8) echt ontzettend jagen op de nieuwe merrie. Ook wanneer zij niet te dicht bij mijn oude merrie (21 jaar) komt. Ze wil haar echt beschermen en ik zie dit niet meer goed komen. Nu valt het nog te redden omdat we aan het opbouwen zijn (ze gaan nog maar 2u op het gras) en dus nog kunnen zorgen dat de weide in de namiddag en 's avonds vrij is voor de nieuwe merrie. Dat meisje zit nog op de middelbare dus is wel zo fijn voor haar.

De ruinen gaan steeds van 8u-11u op de weide (die eigenaar wil haar paard geen hele dag er op hebben) maar het is toch echt wel de bedoeling dat mijn paarden straks de hele dag op de weide kunnen zonder dat er ongelukken gebeuren. Kijk ik dit best nog even aan of zet ik de drie merries beter niet meer bij elkaar? Ik zou het zo kunnen regelen dat mijn paarden om 17u binnen gaan zodat zij na school nog even haar paard buiten kan gooien want tenslotte is het niet mijn verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat haar paard voldoende beweging krijgt. Ik heb haar al gezegd dat ze haar paard zeker bij mijn merries mag zetten als ze op de wei staan, maar zelf wil ik dat paard er niet bij zetten. Als er dan iets gebeurt is het mijn verantwoordelijkheid en dat wil ik niet. Paard is eergisteren al een ijzer verloren omdat ze zo opgejaagd werd door één van mijn merries... Zie ik dit verkeerd of is dat niet mijn probleem om op te lossen? Met elk duo in onze groep klikt het behalve als haar merrie er bijkomt. Ik vind het echt jammer maar wil ook geen risico's lopen :n Moet zij dit met de staleigenaar bespreken en oplossen? Of ben ik een soort van 'verplicht' nu om mee een oplossing te zoeken?

Wat nu?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:55

Dat is heel normaal. Ze zijn nu de rangen aan het bepalen. Dit moet je echt even de tijd geven.
Hier is mijn merrie zeker een week lang de tent uit gejaagd. Inmiddels gaat het super.
En laatst is er 1 bij ons weggegaan. Toen ook weer opnieuw gedonder, omdat de rangorde weer veranderd.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 19:09

HorseTopShop schreef:
Dat is heel normaal. Ze zijn nu de rangen aan het bepalen. Dit moet je echt even de tijd geven.
Hier is mijn merrie zeker een week lang de tent uit gejaagd. Inmiddels gaat het super.
En laatst is er 1 bij ons weggegaan. Toen ook weer opnieuw gedonder, omdat de rangorde weer veranderd.

Ja dat snap ik... Maar ik vrees dat het echt de 'indringer' gaat blijven als ze met drie staan. Als mijn jonge merrie met het nieuwe paard alleen snuffelt is er niks aan de hand maar vanaf dat de oude merrie er bij komt is het oorlog.

Mungbean

Re: Paarden maken 'ruzie' en jagen, geen rust op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:17

Merries kunnen elkaar enorm beschadigen dus goed dat je voorzichtig bent.
Ik heb laatst ook mijn merrie uit een groepje van 3 moeten halen omdat het echt te gevaarlijk werd en ook nie beter werd. Deze staat nu met 2 ruinen samen en dat gaat super.
Zolang de ruinen geen competitiedrang hebben is het niet echt een probleem om daar een merrie bij te zetten.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:19

Dat lijkt me sterk. Ik heb een vaste kudde (ik sta prive) en heb laatst het paard van een vriendin van me opgevangen voor een maandje. Eerste week was drama. Daarna geen probleem meer. Toen ze weer weg ging weer drama. Daarna alles weer normaal.

Wat je beschrijft is doodnormaal paardengedrag. Maar je moet ze wel even de tijd geven om de rangorde te bepalen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:22

En dat jagen is ook normaal. Let goed op wanneer dat gebeurd. Je zegt dat het gebeurd als de oude ruin niet eens in de buurt is. Maar let op hoe ze opgesteld staan. Vaak staat er dan 1 tussenin en dan gaan ze jagen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 19:29

HorseTopShop schreef:
En dat jagen is ook normaal. Let goed op wanneer dat gebeurd. Je zegt dat het gebeurd als de oude ruin niet eens in de buurt is. Maar let op hoe ze opgesteld staan. Vaak staat er dan 1 tussenin en dan gaan ze jagen.

Het gaat niet om ruinen maar merries, daarom mijn bezorgdheid vanwege hun temperament. En ook al staat de jongste tussen de nieuwe en de oude in, dan nog is ze agressief. Dus ik kan er gewoon geen vinger op leggen waar het vandaan blijft komen... Ook al staat de nieuwe aan de andere kant van de weide, dan nog sprint ze er naar toe en jaagt ze haar de hoeken in.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:33

Het maakt niet uit of het om merries of ruinen gaat. Die nieuwe wordt gewoon even verstoten van de groep. Zoals ik al zei is dit doodnormaal. Na 2 á 3 dagen kan je echt nog niet zeggen dat het niet gaat.
En jagen is helemaal niet erg. Dat is juist normaal. Zolang die andere er goed op reageert door weg te gaan is dat juist goed. Pas als die terug gaat aanvallen heb je een probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:35

Meestal gaat het goed maar als merries in de op elkaar inhak stemming komen dan wordt het gewoon letterlijk gevaarlijk en dat komt niet altijd vanzelf goed.
Mijn eerste paard heeft daardoor ook een bot gebroken en is daarmee onrijdbaar geworden.
Een merrie op mijn huidige stal had een hele diepe scheur met de pees bijna doormidden door het gehak op elkaar -O-

Merries die op elkaar inhakken zijn een serieus risico op het gebruiksdoel.
Ruinen vechten meer met de voorkant.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 19:39

Ja precies Sizzle, mijn merrie heeft ook al gericht getrapt naar de nieuwe. De nieuwe heeft misschien 1 keer de achterbenen uitgeslagen maar ging voor de rest vooral kei hard rennen en glibberen door de wei met de mijne op de hielen. Ik wil ze misschien nog 1 keer samen zetten maar als het dan niet beter is houdt het ook op voor mij en moet ze misschien eens bij de ruinen proberen.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:40

Ik weet niet hoe groot het weiland is maar kan er niet een stuk voor de weggejaagde merrie afgezet worden? Goeie klap stroom erop natuurlijk anders heeft het nog geen zin.
Dit zorgt voor meer rust, merrie is er toch "bij" maar kan niet meer opgejaagd worden.
Ik heb ook zo'n merrie, als er al eens een nieuwe bijkomt is het jagen en de groep "beschermen" tegen de nieuwkomer, maar na een paar dagen neemt dit af en op een gegeven moment is het weer een kliek.
Maar ik snap heel goed dat je met je hart in de keel staat want het kan er flink aan toegaan en verwondingen zijn niet denkbeeldig.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 19:45

Het is best een groot stuk, afzetten zou dus wel kunnen maar dat is een heel gedoe. We mogen vanuit de stal eigenlijk geen 'verbouwingen' doen en de rest van de groep zou er ook niet blij mee zijn omdat hun paarden dan ook minder plek hebben. De nieuwe kan ook niet alleen achterblijven dus dan zou ik elke keer een uur bezig zijn met binnen en buiten zetten gezien onze weien best ver vanachter op het domein liggen. Als het een kleiner stuk zou zijn had ik ze ook nooit bij elkaar gegooid. Nu kan de nieuwe echt makkelijk wegrennen maar dat is ook geen fijne weide-tijd voor het beestje...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:51

Heleennn, je hebt het over 2 á 3 dagen dat ze bij elkaar staan.
Paarden hebben nou eenmaal even tijd nodig om de rangorde te bepalen. Zoals je het beschrijft is er werkelijk niks aan de hand.
Ik snap ook niet echt wat je precies wilt horen.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:54

Je probeert je misschien te veel in de paarden te verplaatsen. Je probeert te begrijpen waarom de oude merrie de nieuwe wegjaagt. Ondanks dat de jonge merrie het goed kan vinden met de nieuwe. Heel begrijpelijk maar denk dat jij en de merries hier echt doorheen moeten. Voor ons mensen is het natuurlijk niet van zelf sprekend om nieuwe mensen in de haren te vliegen, en daarom vinden wij dit gedrag raar of beangstigend. Voor paarden is dat niet zo. Ik zou zelf ook m'n hart vasthouden en het liefst langs de kant blijven staan voor het geval dat. :=

Kun je niet met de staleigenaar afspreken dat zij ook even een oogje in het zeil houdt (om het uur bijv.)?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:15

Wat kan werken is de niet jager bij de nieuwe merrie zetten, als dat goed gaat dan de ruinen erbij en dan pas de jagende merrie. Zo is de nieuwe al meer een onderdeel van de groep geworden en heeft de jagende merrie minder te vertellen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:26

De nieuwe apart zetten is al geopperd, is dit tijdelijk geen optie? Zodat de paarden eerst aan elkaar kunnen wennen en dan na 1 of 2 weken de draad weg halen?
Jou merries kunnen het goed met elkaar vinden en beschermen dat, ze moeten de nieuwe gaan accepteren.
Kijk ook eens om dingen samen te doen zoals rijden (achteraf bv naast elkaar uitstappen), buiten rijden/wandelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:29

Samen op de trailer zetten doet vaak ook veel voor het gemeenschapsgevoel.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 23:30

Hier vd week ook gehad, merrie die al ruim 2 jaar in de groep stond was voor 5 maanden weggeweest en kwam weer terug. Eerste dag ging super, dag twee is het finaal mis gegaan.
Mijn andere dominante merrie is de nieuwe begonnen op te jagen en is daar niet meer mee gestopt. Ondanks dat de nieuwe merrie zeer sociaal is en altijd netjes wegloopt als een dier dreigt.

Resultaat; de zijkant vol wondjes en nieuwe merrie is uit pure paniek dwars door het draad gerend recht de rijbaan is. Daar is ze vervolgens alsnog achterna gezeten door de dominante merrie.

Afbeelding

Ik heb daarna de dominante merrie in een stukje apart gezet ( in de weide bij de anderen, maar kan er niet bij) en de nieuwe merrie kan nu dus in alle rust haar plek beter weer pakken. Vrijdag ga ik er in alle rust bij staan en alles wederom samen zetten om te kijken of de situatie wat neutraler wordt.

Maar het blijft een rotsituatie als de rangen zorgen voor ellende :=

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 23:35

xRivaldo schreef:
Je probeert je misschien te veel in de paarden te verplaatsen. Je probeert te begrijpen waarom de oude merrie de nieuwe wegjaagt. Ondanks dat de jonge merrie het goed kan vinden met de nieuwe. Heel begrijpelijk maar denk dat jij en de merries hier echt doorheen moeten. Voor ons mensen is het natuurlijk niet van zelf sprekend om nieuwe mensen in de haren te vliegen, en daarom vinden wij dit gedrag raar of beangstigend. Voor paarden is dat niet zo. Ik zou zelf ook m'n hart vasthouden en het liefst langs de kant blijven staan voor het geval dat. :=

Kun je niet met de staleigenaar afspreken dat zij ook even een oogje in het zeil houdt (om het uur bijv.)?

Ik denk dat je de situatie niet helemaal begrepen hebt, het is de jonge merrie die de nieuwe opjaagt. En de weilanden liggen helemaal achteraan op het domein (3hectare) dus even om het uur kijken kan niet. Anders zou ik er geen probleem mee hebben. Maar als ik ze 's morgens bij elkaar gooi is er letterlijk niemand die een oogje in het zeil kan houden. Behalve mensen die hun paarden ook binnen/buiten halen of even een wandelingetje maken. Ik ben echt geen miep als het op de paarden aan komt, denk dat jullie adhv mijn post de situatie iets te licht inschatten. Mijn paard is echt knijte agressief naar de andere, ik weet ook heus wel hoe de eerste weken in een nieuwe groep er aan toe kunnen gaan. En mijn jongste merrie kan zich normaal altijd heel goed settelen na een paar uurtjes in de groep, maar nu lukt het gewoon niet. Haar gedrag is abnormaal dus hou ik ze voorlopig toch maar uit elkaar. De nieuwe gaat nu ook niet meer wegrennen van mijn jongste merrie dus ben bang dat het anders tot een gevecht komt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 23:41

fjordnina schreef:
Wat kan werken is de niet jager bij de nieuwe merrie zetten, als dat goed gaat dan de ruinen erbij en dan pas de jagende merrie. Zo is de nieuwe al meer een onderdeel van de groep geworden en heeft de jagende merrie minder te vertellen.

De ruinen staan helemaal niet bij de merries, staat ook in de OP. Dus daar heb ik heel weinig speelruimte. Als de groep groter zou zijn denk ik dat mijn jongste merrie dit gedrag nooit zou vertonen omdat de nieuwe dan ook gewoon naar de andere paarden zou trekken. Misschien is het een idee om de nieuwe eens bij de ruinen te zetten en te kijken hoe dat gaat. Maar dat wordt dan weer een heel gedoe met buitenzetten want dat doet de eigenaar van één van de ruinen. Dus dan is het nog maar de vraag of zij die merrie ook nog eens wil buiten zetten. Je bent bij ons een kwartier onderweg over het terrein om een paard buiten te zetten, dat maal drie is dus niet erg fijn om even snel te doen.

Mijn eigen merries kan ik gewoon samen naar de weide brengen, in elke hand eentje. Dus de nieuwe komt er ook altijd als laatste bij omdat ze anders helemaal over de rooie gaat als ze even alleen achter blijft terwijl ik de rest ga halen. Dat zal ook wel niet helpen denk ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 23:42

Heb je überhaupt al geprobeerd om de nieuwe merrie bij de ruinen te zetten?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 23:43

Sizzle schreef:
Samen op de trailer zetten doet vaak ook veel voor het gemeenschapsgevoel.

Dan moet je paard wel eerst in de trailer willen natuurlijk :+

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 23:47

Lowara schreef:
Hier vd week ook gehad, merrie die al ruim 2 jaar in de groep stond was voor 5 maanden weggeweest en kwam weer terug. Eerste dag ging super, dag twee is het finaal mis gegaan.
Mijn andere dominante merrie is de nieuwe begonnen op te jagen en is daar niet meer mee gestopt. Ondanks dat de nieuwe merrie zeer sociaal is en altijd netjes wegloopt als een dier dreigt.

Resultaat; de zijkant vol wondjes en nieuwe merrie is uit pure paniek dwars door het draad gerend recht de rijbaan is. Daar is ze vervolgens alsnog achterna gezeten door de dominante merrie.

[ [url=m/TP3fwR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb daarna de dominante merrie in een stukje apart gezet ( in de weide bij de anderen, maar kan er niet bij) en de nieuwe merrie kan nu dus in alle rust haar plek beter weer pakken. Vrijdag ga ik er in alle rust bij staan en alles wederom samen zetten om te kijken of de situatie wat neutraler wordt.

Maar het blijft een rotsituatie als de rangen zorgen voor ellende :=

Ja, daar ben ik dus bang voor. Zo ver wil ik het niet laten komen want het is natuurlijk niet mijn paard... Ik ga ook niet mijn merrie apart zetten want ik wil mijn paarden gewoon bij elkaar op de wei hebben. Uiteindelijk waren de huidige groepjes van de twee ruinen en mijn twee merries er al sinds vorig jaar en als het dan helemaal mis gaat doordat er een derde bij mijn paarden moet staan vind ik dat niet mijn probleem. Misschien heb ik makkelijk praten omdat het niet mijn paard is dat achterna gezet wordt maar als eigenaar zou je dan toch zelf een oplossing kunnen zoeken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 23:49

Koper schreef:

Zoals reeds vermeld: het is niet mijn paard dat uitgesloten wordt dus ik ga ook niet beslissen over wat er met het dier gebeurt. Alles wat ik kan zeggen is dat het misschien eens het proberen waard is om haar bij de ruinen te gooien, maar waarschijnlijk is dat organisatorisch gezien niet mogelijk. Loopt dus eigenlijk steeds een beetje op een dood spoor... Denk dat ik maar gewoon zorg dat mijn paarden buiten staan en dan moet de eignaar van de nieuwe maar zelf kijken of ze haar er bij wil hebben of niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 23:51

Heleennn schreef:
Koper schreef:

Zoals reeds vermeld: het is niet mijn paard dat uitgesloten wordt dus ik ga ook niet beslissen over wat er met het dier gebeurt. Alles wat ik kan zeggen is dat het misschien eens het proberen waard is om haar bij de ruinen te gooien, maar waarschijnlijk is dat organisatorisch gezien niet mogelijk. Loopt dus eigenlijk steeds een beetje op een dood spoor... Denk dat ik maar gewoon zorg dat mijn paarden buiten staan en dan moet de eignaar van de nieuwe maar zelf kijken of ze hem er bij wil hebben of niet.

:')

Lekkere stalgenoot ben jij.

Je zou natuurlijk aan je nieuwe, jonge stalgenootje kunnen voorstellen om de merrie bij de ruinen te zetten, aangezien jij haar wel kent in ik niet en ik dus een beetje lastig zelf haar mijn tip kan geven. Je opent er een topic over dus ga ik ervan uit dat je een oplossing zoekt. Als je alleen maar je ongenoegen wil spuien en/of wil denken in problemen zet het er dan de volgende keer even bij. Dan bespaar je mij tijd en moeite.

Succes d'r mee hoor :+