Sinds 1 mei gaan onze paarden eindelijk weer het gras op! Bij ons op stal moeten er groepen van 6 gemaakt worden en krijgt iedere groep een eigen stuk land. Vorig jaar had ik samen met een stalgenoot een kleine weide waardoor we met 4 paarden in de groep konden. Zelf heb ik 3 merries, waarvan er 2 altijd samen op de weide/paddock/etc zijn gegaan en dus heerlijk vriendinnetjes zijn. De derde is te zuur en agressief naar de andere dus die zetten we alleen op een stuk zodat ze rustig kan grazen. Dan hebben we ook nog 2 ruinen in de groep die ook prima bij elkaar kunnen staan, die ook vorig jaar onze groep van 4 vervolledigden. Maar dan waren we dus nog maar met 5 in de groep dit jaar, een stalgenootje heeft sinds een maand een eerste eigen paard en zij zocht nog een groep. Wij hebben haar erbij genomen, haar paard is ook een merrie en niet specifiek dominant of onderdanig. Maar twee ruinen met 1 merrie lijkt ons geen goede combo, dus ging ze bij mijn 2 merries. Nu blijft de jongste (mijn merrie van 8) echt ontzettend jagen op de nieuwe merrie. Ook wanneer zij niet te dicht bij mijn oude merrie (21 jaar) komt. Ze wil haar echt beschermen en ik zie dit niet meer goed komen. Nu valt het nog te redden omdat we aan het opbouwen zijn (ze gaan nog maar 2u op het gras) en dus nog kunnen zorgen dat de weide in de namiddag en 's avonds vrij is voor de nieuwe merrie. Dat meisje zit nog op de middelbare dus is wel zo fijn voor haar.
De ruinen gaan steeds van 8u-11u op de weide (die eigenaar wil haar paard geen hele dag er op hebben) maar het is toch echt wel de bedoeling dat mijn paarden straks de hele dag op de weide kunnen zonder dat er ongelukken gebeuren. Kijk ik dit best nog even aan of zet ik de drie merries beter niet meer bij elkaar? Ik zou het zo kunnen regelen dat mijn paarden om 17u binnen gaan zodat zij na school nog even haar paard buiten kan gooien want tenslotte is het niet mijn verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat haar paard voldoende beweging krijgt. Ik heb haar al gezegd dat ze haar paard zeker bij mijn merries mag zetten als ze op de wei staan, maar zelf wil ik dat paard er niet bij zetten. Als er dan iets gebeurt is het mijn verantwoordelijkheid en dat wil ik niet. Paard is eergisteren al een ijzer verloren omdat ze zo opgejaagd werd door één van mijn merries... Zie ik dit verkeerd of is dat niet mijn probleem om op te lossen? Met elk duo in onze groep klikt het behalve als haar merrie er bijkomt. Ik vind het echt jammer maar wil ook geen risico's lopen

Wat nu?