Irritaties en ergenissen op een pensionstal/manege.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pikeurmiep

Irritaties en ergenissen op een pensionstal/manege.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 13:18

Mijn paard staat op een manege en mijn god wat erger ik mij soms.
Het zijn soms kleine dingetjes maar dat word zo langzamerhand wel een hele grote bult.
Als mijn dochter even op mijn paard stapt staan er vrij snel 3 van die pubers aan de kant die niks anders doen dan commentaar leveren.bij mij doen ze het niet maar wel bij mij dochter.mijn dochter is er zo langzamerhand helemaal klaar mee en is zelfs van plan om te stoppen met rijden. Ik heb de meiden er vriendelijk op aangesproken maar dat komt nog niet echt over. En maar roddelen achter onze rug om. Het liefst zet ik mijn paard gewoon op een kleine pensionstal.dan maar niet alle gemakken,zoals een binnenbak en wasplaats enz...
Zijn er meer die op een stal staan en weleens denken....ik heb er even geen zin meer in?
Ben benieuwd naar jullie verhalen!

Heleennn

Re: Irritaties en ergenissen op een pensionstal/manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:19

Dan maar eens onvriendelijk aanspreken. Of naar een andere stal verhuizen :) Er zijn heus wel privé stallen die wel een binnenbak en wasplaats hebben :)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:21

Ik heb ook jarenlang op een manege gestaan met mijn toenmalige paard. Commentaar hou je altijd wel daar. Inderdaad op aanspreken en anders eventueel de manegehouder vragen om de meiden er op aan te spreken. Ik vind dat hier wel een andere kant aan zit, als het namelijk erg goed ging hoorde ik dat ook weer van heel veel mensen wat juist motiverend kan zijn.

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 13:23

Op het moment vind ik het gewoon het belangrijkste dat mijn dochter er weer lol in krijgt.dan vind ik een binnenbak en/of wasplaats enz.. niet belangrijk.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:25

Binnenbak is in mijn ogen helemaal geen must .
Ik zou lekker verhuizen naar een plekje waar je het wel naar je zin hebt.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:26

Dat ligt dan gewoon aan je stal hoor. Er zijn zat stallen waar het gewoon gezellig is. Op de stal waar ik sta wordt helemaal niet geroddeld en gaan we ook niet langs de kant staan om de ander af te zeiken. Ik weet niet waar je woont maar hier in de omgeving zijn ook zat kleine pensionstallen met binnenbak en wasplaats.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:26

Als je het verder naar je zin hebt is de beste methode voor zoiets toch gewoon het van je af laten glijden.
En je dochter weerbaarder maken hiertegen, want dit kom je overal tegen (ook op pensionstallen).
Sta je er toevallig eens bij, kun je aan die meiden vriendelijk vragen waarom ze vinden wat ze vinden.

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:32

Hoe oud is je dochter? Kan zij die meiden zelf niet aanspreken? En anders spreek jij hen strenger aan in de trant van: "Als mijn dochter les wil....dan zoekt ze wel een instructrice i.p.v. jullie puber meiden" :+ En het uitspreken naar de manegehouder zoals al hierboven geschreven werd door November08.

Wij stonden eerst ook op een manege met pensionstalling, maar zijn , om meerdere redenen en de bekende laatste druppel, verhuisd naar een privé-pensionstal met zelfs betere faciliteiten dan bij die manege. Maar roddel en geklets hou je toch :D

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:37

Heb niet alle reacties gelezen, wel wil ik zeggen dat ik op de manege hier juist niet last van had en toen ik verhuisde naar een pension stal mijn nekharen overeind ging staan.
Nu een stal gevonden die super gezellig is hoor! en ook zeer goed voor mijn paard, wat het belangrijkste is.

Al met al, mocht je straks uiteindelijk toch overwegen te verhuizen.
ga meerdere keren langs de stallen die je op het oog hebt, zodat je echt de sfeer kan proeven.
Heb ik ook gedaan bij mijn huidige stal zeker 4x langs geweest waarvan 2x onaangekondigd.
Wilde niet nogmaals het zelfde probleem krijgen.

En zoals hierboven al genoemd, gewoon door ademen en ene oor in andere uit.
En inderdaad wel pubers aan blijven spreken op het gedrag.
zelfs pubers worden het eens zat als ze continue worden aangesproken. :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:38

Mijn grootste irritatie is de mensen die hun paard verwaarlozen. Ik rijd dan wel op een stal waar alles gedaan wordt, maar het paard stond weg te teren. Het was een erg lief en vriendelijk dier en ik heb er vaak wat mee proberen te doen (dat mocht ook van de eigenaar) maar ook ik had niet alle tijd van de wereld :'(

Ik zou inderdaad gaan verhuizen, want ook al spreek je de dames erop aan, ik denk dat je dochter altijd wel bang blijft voor commentaar van die drie als ze, ze ziet lopen.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:40

eclair98 schreef:
Ik zou inderdaad gaan verhuizen, want ook al spreek je de dames erop aan, ik denk dat je dochter altijd wel bang blijft voor commentaar van die drie als ze, ze ziet lopen.

Ik werk met pubers en wat jij zegt klopt niet helemaal.
Ligt wel aan haar dochter maar met de juiste coaching/advies en of hulp komt ze hier makkelijk overeen hoor. moeten het ook niet groter maken dan het is.
Op de school kan je ook niet weglopen van je klasgenootjes. Dus een gezond leer proces, niet leuk maar wel mee te werken :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:45

Nou, ik heb er ervaring mee en ook hoor ik hetzelfde verhaal van meerdere kanten :P Maar dat verschilt wel van persoon tot persoon inderdaad.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:49

Ik herken het wel hoor TS, maar dat is iets wat je denk ik wel op bijna iedere stal tegenkomt.
Een troost, het overkomt iedereen en het is nooit goed genoeg! Lekker links laten liggen, niets van zeggen en schouders ophalen.
Je weet het: De beste stuurlui staan aan wal! ;)

Edit: Ik heb de grootste hekel aan stalgenoten die geen rekening met elkaar houden. In de breedste zin van het woord.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:04

Wat vervelend voor jullie... Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik zelf een wat kleinere stal altijd als fijn heb ervaren, heb tot januari heel wat jaartjes bij een stal gestaan met zo'n 25 paarden ongeveer en heb het er altijd fijn gehad :D, tuurlijk kan dan ook niet iedereen even goed met elkaar maar nooit gehad dat er echt veel wordt geroddeld, nu sta ik op een stal met 8 paarden en ook hier heb ik het super naar mijn zin. Ik heb dan wel geen binnenbak, maar toch rijd ik nog zo'n 4/5 keer in de week en in de winter ga ik gewoon naar de ruiterclub toe om binnen te rijden. Maarja dat ik het fijn heb gehad op kleinere stallen wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt, maar misschien kan het wel heel fijn zijn, waardoor je dochter ook weer plezier krijgt in het rijden.

Maar als jullie het verder fijn hebben zou ik proberen inderdaad die meiden maar gewoon te laten kletsen, misschien gewoon jaloers? Misschien kan je dochter meer plezier krijgen wanneer ze samen met iemand gaat rijden of een vriendin meenemen? Dan voelt ze zich misschien ook niet zo rottig als die meiden weer staan te kletsen langs de kant..

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 01:27

Als de rest van de stal leuk is moet je gewoon eens die pubers op hun plaats zetten. Soms is commentaar ongepast en ongewenst en dat moeten pubers met een grote mond leren. Als de rest van de stal toch ook niet zo fantastisch is zou ik gewoon een fijner plekje gaan zoeken.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 02:11

Ik erger me er altijd zo aan als ik in de bak rij en er iemand bij rijd die zaagt, een VEELS te strakke neusiem heeft en je die zielige ogen van het paard ziet.
Bah :r
Sta nu gelukkig op een stal waar dat gelukkig niet zo is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 02:23

TS uit informatie in je profiel en onderschrift maak ik op dat je een talentvol paard hebt waar je Z1 mee rijdt. Hebben je stalgenoten dat ook? Anders kan ik wel een reden voor hun gedrag bedenken namelijk.

En wat mijn ergernissen betreft: slecht ruwvoer, lukraak wildvreemde paarden op een veel te klein stukje bij elkaar zetten en mensen die met hun tengels aan je paard zitten. Door topics als deze ben ik elke keer zo blij dat ik niet meer in pension sta.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 03:21

Ik heb zelf geen eigen paard, maar ik ga wel met mijn verzorgpaard op les op de manege. Ik kan me wel vinden in wat de TS zegt, en ik denk dat het vaak te maken heeft met jaloezie. Het begon bij mij toen ik mijn VP nog niet had en ik op de onderlinge wedstrijd een M1 proef ging rijden. Door mijn rooster op school kon ik maar op 1 avond lessen, dus ik had geen keuze bij welke instructrice/kinderen ik in de groep kwam. Nou ja dat is dan niet anders. Maar toen die wedstrijd er dus aan kwam en ik M1 ging rijden (wat toen het hoogste niveau op de manege was) waren de anderen in mijn groep pas net bij de L1. Ze gingen toen ineens allemaal commentaar leveren op MIJN rijden. Ehm sorry hoor maar wat denken ze nou zelf?
Daarna ben ik vrij snel uit de groep gestapt. Toen kreeg ik mijn VP, jonge fries, ziet er toch wel redelijk goed uit, al ben ik misschien wat bevooroordeeld. :D Toen begon het weer. Alle commentaar, maar deze keer ook allemaal geslijm, alsof ze iets van mij moesten. Het enige verschil was dat ze nu aan de kant stonden ipv bij mij in de les reden.
Ik trek me er nu gewoon niets meer van aan en ik ga gewoon door met mijn ding doen, maar in het begin haalde het toch wel het bloed onder mijn nagels vandaan. Ik bedenk me nu gewoon elke keer hoe veel beter ik het heb met mijn VP waar ik alles mee mag, dan zij met hun 'lievelingsponys' op de manege.
Ik snap dus heel goed wat je bedoelt. Wat je er aan kunt doen? In mijn geval wou ik eerst van manege wisselen en toen vond ik een tijd waarop deze meiden er bijna nooit zijn, dus ik rijd nog steeds op dezelfde manege, maar ik ontwijk deze kinderen gewoon. :D Ze kunnen toch niet 24 uur per dag op de manege zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 04:29

De sfeer is zo bepalend voor een stal!! Hier gaan de rotte appels er onherroeppelijk uit! Liever een lege stal dan 1 die t vergald voor de andere..
Laatst een vrouw gehad die echt verschrikkelijk aanwezig was..vrouw schreeuwde de gehele tijd als ze aanwezig was ook tijdens haar rijden! Niemand wilde er meer mee in de bak rijden!! Als ze niet reed stoorde ze ook iedereen door bijvoorbeeld te gaan trailer laden pal naast de bak met haar stakende paard!! Gewoon echt geen rekening houden met een ander..zeer irritant! Allemaal klagende klanten en desbetreffende klant niet aanspreekbaar hierop! Dan is het voor mij klaar!
Rondkijken kan zeker geen kwaad ts! Je komt voor je hobby toch!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 04:31

Ergens wel herkenbaar.
Ik heb mijn pony een tijd laten staan waar hij stond en ging gewoon op momenten waarvan ik wist dat er weinig tot geen ander volk was zodat ik er geen last van had.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 04:38

Aan de kant gaan staan als zij rijden en commentaar geven.
En anders nog een keer heel boos erop aanspreken

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 05:18

pateeke schreef:
Ergens wel herkenbaar.
Ik heb mijn pony een tijd laten staan waar hij stond en ging gewoon op momenten waarvan ik wist dat er weinig tot geen ander volk was zodat ik er geen last van had.

Maar das toch te gek!!

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 05:36

pol1 schreef:
pateeke schreef:
Ergens wel herkenbaar.

Maar das toch te gek!!

Dat wil ik dus ook voorkomen.
Ik denk dat ik eens in gesprek ga met de manege eigenaar.
Ik wil jullie even bedanken voor al jullie adviezen...wat fijn dat jullie zo mee leven met mij en vooral met mijn dochter. Dank jullie wel!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:17

Te gek... ja misschien wel. Maar het gaf mij alleszins wel rust. Ik rij ook liefst alleen in de bak dus dan is het zoiezo ook makkelijker om te gaan op momenten dat er weinig ander volk is.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:31

Op kleine stallen heb je dit gedoe ook wel, ik sta al 7 jaar af en aan op dezelfde stal en er zijn om de zoveel jaar altijd wel groepen pubers die overal commentaar op leveren en zelf 'alles goed doen'. Ik besteed er geen aandacht meer aan en bemoei me gewoon met m'n eigen paard, doen ze het wel, dan spreek ik ze er direct op aan. Ik ben daar niet om dat gezeur aan te horen, maar om plezier te hebben met paard.
Helaas zijn pubers niet altijd zo goed aan te spreken, ik zou je adviseren je dochter op andere tijden te laten gaan. Laat die meiden maar andere mensen dwarszitten.