Samenwonen & paard(en) aan huis: hoe kosten verdelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Samenwonen & paard(en) aan huis: hoe kosten verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:23

Ieder zijn eigen hobby betalen, inkomsten delen en huishoudelijke zaken naar rato van de netto inkomsten?

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:13

Heel eerlijk gezegd vind ik je vriend nog heel schappelijk... hij betaalt mee aan jouw dure hobby, hij betaalt mee aan een duurder huis vanwege jouw hobby, jij gaat minder werken (en dus minder inkomsten) vanwege jouw hobby. En dan ook nog een tweede paard willen?
Het is je vriend he, geen financiele melkkoe :+
En vervolgens mag hij ook nog eens de friet betalen. Misschien moet je je eens afvragen waarom hij zo op de centen zit?

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:15

KimD schreef:
Ik snap de beredenatie van die gescheiden rekening echt niet. Vanaf de dag dat we gingen samenwonen hebben wij één rekening. Daar komt alles op binnen en gaat alles vanaf. Ik 'beheer' de rekening, dat wil zeggen dat ik ervoor zorg dat alle rekeningnummer betaald zijn aan het einde van de maand.

Als hij iets wilt bestellen of kopen vraagt hij ook altijd heel braaf "mag dat? Kan dat?" Terwijl dat helemaal niet hoeft, het is ook zijn geld!

Wat dus ook betekent dat hij meebetaalt aan mijn drie paarden. Ook als een dierenarts of iets dergelijks moet komen.

Met andere woorden: het is niet jullie geld, maar jij gaat over het geld en hij vraagt toestemming als hij ook een keer wat wil.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Samenwonen & paard(en) aan huis: hoe kosten verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:23

Goed dat jullie er uit zijn. Persoonlijk denk ik dat je het heel erg getroffen hebt met hem!

Ik ga trouwen, maar blijf mijn hobby zelf betalen. Huishoudelijke kosten delen en als mijn vriend een hobby wil doen, betaalt hij die ook zelf.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Samenwonen & paard(en) aan huis: hoe kosten verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:29

Ik denk als ts haar paard op pension had hier de vraag niet had gestaan.
Dan is heel duidelijk wat hobby is en wat niet.
Het gaat haar er denk ik echt om dat haar hobby ook geld oplevert en de vriend dat weer niet mee neemt in het geheel.
En daar zie ik toch weinig oplossingen voor voorbij komen.

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:23

Wendy schreef:
Heel eerlijk gezegd vind ik je vriend nog heel schappelijk... hij betaalt mee aan jouw dure hobby, hij betaalt mee aan een duurder huis vanwege jouw hobby, jij gaat minder werken (en dus minder inkomsten) vanwege jouw hobby. En dan ook nog een tweede paard willen?
Het is je vriend he, geen financiele melkkoe :+
En vervolgens mag hij ook nog eens de friet betalen. Misschien moet je je eens afvragen waarom hij zo op de centen zit?


Uiteindelijk kies je voor elkaar en is er dus iets ala elkaar alles gunnen.
Als je je relatie zo gaat zien vraag ik me af hoelang dat goed gaat

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:23

Ik kan je niet echt een goed advies geven hierin, behalve dat het belangrijk is dat jullie iets doen wat voor jullie beiden werkt. En ik lees op de vorige pagina dat jullie nu wat regels hebben opgesteld waar jullie je beiden in kunnen vinden. Goed gedaan dus! :)

Mijn verloofde en ik hebben allebei een eigen rekening en hij maakt maandelijks een bedrag aan mij over voor de hypotheek van het huis en de andere vaste lasten. Nu ligt het bij ons iets ingewikkelder, mijn vriend is ZZP-er en ik in loondienst. Ik ben ook degene die het huis heeft gekocht, omdat het in zijn situatie (hij heeft zijn bedrijf pas anderhalf jaar) nu niet mogelijk is om samen een huis te kopen. Mochten we uit elkaar gaan, dan hebben we afgesproken dat ik hem het bedrag terugbetaal dat hij aan de hypotheek heeft betaald (dus niet het 'leefgeld' voor gas, licht, water, eten etc. maar alleen puur voor de hypotheek).
Als zijn bedrijf over een tijdje nog steeds zo goed loopt en hij ook een hypotheek kan krijgen, gaan we samen op zoek naar een ander groter huis en kopen we dat samen. :)
Geld sparen doen we allebei afzonderlijk. Als we een weekendje weg gaan of op vakantie betalen we gewoon allebei de helft. Uit eten en dat soort dingetjes bekijken we gewoon per avond, daar zijn we beiden heel erg makkelijk in gelukkig. Eigen hobby's (bij hem muziek en bij mij mijn verzorgpaard) betalen we zelf.
Wel zijn we aan het oriënteren op een eigen paard, maar die wordt van ons samen want vriendlief vindt paarden en rijden ook leuk. (Dat laatste kan hij alleen nog niet zo heel erg goed, maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk).
Het is misschien allemaal wat slordig geregeld bij ons, maar voor ons werkt het goed :j

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:30

StalNollie schreef:
Wendy schreef:
Heel eerlijk gezegd vind ik je vriend nog heel schappelijk... hij betaalt mee aan jouw dure hobby, hij betaalt mee aan een duurder huis vanwege jouw hobby, jij gaat minder werken (en dus minder inkomsten) vanwege jouw hobby. En dan ook nog een tweede paard willen?
Het is je vriend he, geen financiele melkkoe :+
En vervolgens mag hij ook nog eens de friet betalen. Misschien moet je je eens afvragen waarom hij zo op de centen zit?


Uiteindelijk kies je voor elkaar en is er dus iets ala elkaar alles gunnen.
Als je je relatie zo gaat zien vraag ik me af hoelang dat goed gaat

Elkaar iets gunnen ja. Dat werkt dus beide kanten op en is geen eenrichtingsverkeer :n
Want wat gunt TS haar vriend nu eigenlijk precies? Behalve een stukje gazon om op te voetballen?