Boterbloem... help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Boterbloem... help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 23:18

Wij huren een weide waar al jaren weinig tot niets aan gedaan is. Mest heeft er altijd gewoon op gelegen, nooit opgeruimd en het is jarenlang non stop kaal gegeten.

Nu proberen we het weer een beetje in balans te brengen en te zorgen dat gras weer wil groeien.
Maar we komen niet van het ellendige onkruid af. Vooral veel zuring, brandnetel en boterbloem. De zuring is aardig dood gegaan door spuiten, brandnetel vind ik niet zo erg. Maar wat met de boterbloem??

Ik kan er zo weinig over vinden.. spuiten helpt dus niet genoeg, we hebben geen maaimachine en ik wil eigenlijk ook niet al het gras weg maaien (hele weide staat vol boterbloem). Dus nu ben ik bezig het eruit te trekken. Dit is erg tijdrovend maar ik lees wel overal dat het redelijk effectief is.
Verder hebben we goed gekalkt en nu koeien mest korrels gestrooid. In de hoop wat andere voedingsstoffen toe te voegen dan alleen de zure paardenmest.

Een aantal dingen kan ik niet vinden over boterbloem hopelijk kunnen jullie me daarmee helpen:
- zijn de bladeren ook giftig voor paarden of alleen de bloemen? Er is zoveel blad, ik krijg het niet voor elkaar om dat volledig eruit te trekken. Zal een meer jaren proces worden.
- hoe het beste verwijderen?
- kan het op composthoop of blijven de zaden dan actief en hou ik het in stand in de wei?
- eten paarden ook om de bladeren heen als de bloemen weg zijn en ze daar niet meer door gewaarschuwd worden?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

chantal_bel

Re: Boterbloem... help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 23:24

Spuiten met mcpa.. boterbloemen groeien erg goed op een kalkarme grond..

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 07:27

Wat en wanneer heb je gespoten als ik vragen mag? Met de juiste middelen en concentratie moeten ze na een paar dagen al slap hangen. Op dit moment is het trouwens niet echt goed weer om te spuiten omdat het ('s nachts) nog zo koud is.

Paarden eten inderdaad om boterbloem heen, zeker zolang er nog gras is. Ze schijnen boterbloemen niet lekker te vinden. Overigens is het blad ook giftig.

Zaden op de composthoop is altijd een risico. Het is beter om dat niet te doen, met een beetje pech ben je alleen maar aan het verspreiden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:58

Mcpa spuiten en na twee weken kunnen paarden er weer op

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:01

Idd is kalkrijke bodem hiervoor het best. Sproeien werkt soms maar vanaf 15°C, dus kan zijn dat het daardoor niet aangepakt heeft.

Ik heb altijd gehoord dat het gedroogd niet giftig meer is, dus ik maaide die dan wel en liet het gewoon opdrogen in de wei, nooit problemen mee gehad.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:05

Onlangs nog gelezen dat lavameel ook zou helpen tegen boterbloemen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:38

idd weide goed kalken en extra mest gooien.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 10:52

Bedankt allemaal. Er is nog een keer gespoten (eigenaar van de wei doet dat ik kreeg geen mcpa mee bij de winkel omdat ik geen spuitvergunning heb). Concentratie enzo weet ik dus niet.
Maar het is zo veel.. hij heeft nu 2 keer gespoten afgelopen week en veel hangt slap maar lang nog niet alles..

Alles wat slap hangt, wat moet ik daarmee doen? Gaat het vanzelf verder dood of gaan de paarden het zo alsnog eten en moet ik alsnog alles eruit trekken? Gaat nu wel makkelijker want de wortels zitten minder vast.