Nu proberen we het weer een beetje in balans te brengen en te zorgen dat gras weer wil groeien.
Maar we komen niet van het ellendige onkruid af. Vooral veel zuring, brandnetel en boterbloem. De zuring is aardig dood gegaan door spuiten, brandnetel vind ik niet zo erg. Maar wat met de boterbloem??
Ik kan er zo weinig over vinden.. spuiten helpt dus niet genoeg, we hebben geen maaimachine en ik wil eigenlijk ook niet al het gras weg maaien (hele weide staat vol boterbloem). Dus nu ben ik bezig het eruit te trekken. Dit is erg tijdrovend maar ik lees wel overal dat het redelijk effectief is.
Verder hebben we goed gekalkt en nu koeien mest korrels gestrooid. In de hoop wat andere voedingsstoffen toe te voegen dan alleen de zure paardenmest.
Een aantal dingen kan ik niet vinden over boterbloem hopelijk kunnen jullie me daarmee helpen:
- zijn de bladeren ook giftig voor paarden of alleen de bloemen? Er is zoveel blad, ik krijg het niet voor elkaar om dat volledig eruit te trekken. Zal een meer jaren proces worden.
- hoe het beste verwijderen?
- kan het op composthoop of blijven de zaden dan actief en hou ik het in stand in de wei?
- eten paarden ook om de bladeren heen als de bloemen weg zijn en ze daar niet meer door gewaarschuwd worden?