Winderig en diarree door gras. Hoe stoppen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Winderig en diarree door gras. Hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 19:22

mijn paard leeft altijd 24h buiten. Sinds 2 weken opnieuw op gras maar blijkbaar is het te voedend. Hij is op 2weken enorm bijgekomen in spiermassa, ik herken hem niet meer. Het voordeel van veel eiwitten maar helaas heeft het ook negatieve gevolgen. Hij heeft sinds diarree. Wat kan ik hier aan doen?
Ik ben wat bang voor verdere complicaties.

Hij gaat verder super, veel beter dan vorige maand. Hij heeft enorm veel energie maar vooral veel gespierder en sterker. Hij glimt mooi en is heel werkwillig. Misschien een beetje te, karakter komt ook naar boven :o

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:24

Hoe is het gras opgebouwd en hoe lang staat ie er nu op?

Shaggy09

Re: Winderig en diarree door gras. Hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 23:05

Idd, wat voor gras is het? Van dat jonge, 'vette' donkergroene gras werd mijn paardje snel veel te rond van en had ook geen goede mest. Daarnaast werd ze er zelfs soms 'te druk' van. In tegenstelling tot kort, lichter gras dat wat droger is :) Wat je eventueel zou kunnen proberen als het gras niet qua structuur en eiwit gehalte veranderd kan worden is een goed graasmasker. :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 23:30

Ik geef kamille aan mijn pony die gas en diarree heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 23:32

Als je zelf het management in de hand hebt: minder op het gras en je gras geschikter maken.

Als je in pension oid staat: Gluco Balance en met je pensionhouder bespreken wat er veranderd kan worden.

Tesske1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 04:20

Kamille helpt vaak goed tegen diarree en minder gras doet waarschijnlijk ook een hoop goed, als vervanging van het gras eventueel extra hooi bijvoeren?

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:59

Ik heb hier hetzelfde voor. Onze weides zijn een maand geleden geïnjecteerd met varkensmest, en het gras groeit als gek. Helaas worden de weides voor ons bemest en hebben we er geen zeg in. Wij zijn hier over een week weg, gelukkig. ;)

Bij ons hielp het om het om op te bouwen; dus de eerste dagen enkel 's avonds erop ('s nachts binnen) en zo steeds eerder. En nu staan ze er de hele dag op. Soms wel een windje, maar geen vettige boeren meer zoals de eerste dagen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:01

Injecteren met varkensmest is voor mij idd ook een keer een reden geweest om mijn paard bij een stalling weg te halen.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:06

Koper schreef:
Injecteren met varkensmest is voor mij idd ook een keer een reden geweest om mijn paard bij een stalling weg te halen.

Wij huurden hier een woning met stallen en weides, maar de eigenaar beheerde wel de bemesting. En ja, dat krijg je dus... Ik zelf had eerder met rundermest gewerkt, of gewoon afgestemd op de bodem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:13

Rundermest injecteren is voor mij ook een no go. Maar iedereen moet dat soort dingen voor zichzelf afwegen natuurlijk.

Succes vast met de verhuizing.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:27

Dankjewel! Waarom geen rundermest? Ik heb zelf nog nooit hierover moeten beslissen maar binnenkort dus wel, dus alle info die ik kan krijgen is goed. ;) We dachten er ook aan om de eigen mest over de weides uit te rijden, maar daar hoor ik ook zoveel goeds en slechts over.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:31

Rundermest geen moeite mee als het stalmest is. Maar injecteren wil ik echt niet hebben. Ongeacht of het varken of rund is. Al is varkensdrijfmest natuurlijk schadelijker voor paarden.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:35

Ohh ok, dat ga ik zeker onthouden! Dankjewel. ;)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 21:35

Helaas niets te zeggen over weidemanagement. In de winter was hij graatmager wegens kale weide en veel te weinig hooi. En nu staan ze op vers groene volle weide. Tot nu was ik blij omdat ik hem enorm zag opknappen. Maar helaas is dit een alles of niets verhaal. Winter graatmager en zomer net het omgekeerde.

Ondertussen ook verder gelezen over hoefbevangen, eiwit overschot, magnesium tekort en dergelijke. Ik kreeg rillingen van hoe mager hij deze winter was, maar hier krijg ik ook rillingen van :\

Ik ga hem zeker aan het werk zetten zodat hij voldoende beweegt. Maar 1 ding is zeker,het 24/7 op weide stopt. Ik heb het geprobeerd maar zowel winter als zomer zorgen voor schrikwekkende problemen door verschrikkelijk slecht management. Laten we zeggen dat dit een "gepensioneerde" paardenweide is, er wordt totaal niet naar hen omgekeken. Dierenbescherming bellen is eerder een noodzaak voor deze bejaarden. Even ter verduidelijking mijn is 6j (4x rijden) en hier zorg ik op eigen kosten voor dat hij de nodige verzorging en voer krijgt.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:15

Graasmasker om doen geen optie?

Voor mijn pony goede optie als ik geen zeggenschap over weide management heb. Nu gelukkig pony's aan huis dus doe ik nu strookbegrazing.
Paar zomers terug was graasmasker makkelijkste optie om mijn pony gezond te houden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:21

Bah, vervelend zeg!
Ik wil je niet afschrikken, maar ik zou inderdaad het 24/7 op de weide, hoe fijn het ook voor je paardje is misschien toch niet meer doen. Mijn paardjes stonden 24/7 buiten, toen ik op een dag aankwam liep een van hen ontzettend stroef, eigenlijk liep ze niet. En wou ze ook niet lopen, ze was al een tijd lang zo rond als een tonnetje (ook zomertijd) maargoed, ik zag haar liever wat dikker dan zo schraal. Maar blijkbaar was ze dus inderdaad hoefbevangen geraakt, en er altijd gevoelig voor gebleven. Ze zeggen vaak ook dat wanneer je paard het eenmaal heeft het dier er altijd gevoelig voor zal blijven, en dat bleek want hierna is ze vaker hoefbevangen geweest.. :(

Los van de kosten die je aan de DA hiervoor kwijt bent is het gewoon ontzettend naar om je beestje zo te zien lijden. Wij hebben daarna inderdaad graasmaskers genomen, en het gras zoveel mogelijk laten maaien. Dat hielp gelukkig :) Ik had helaas niet de beschikking om mijn paard op stal te zetten, dus dan word het echt lastig om dat dier zo min mogelijk gras te laten eten.

Jou beestje zal niet zomaar hoefbevangen raken hoor, maar inderdaad echt genoeg beweging laten krijgen! Ik reed mijn pony destijds al weinig en dat speelde zeker een rol mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 06:54

Hoop dat ik hier even mag inhaken?
Wij hebben een paard met ernstige koliek aanval (was kantje boord, zij staat nu op de kliniek)
Zij stond op een weide die recent was doorgezaaid (aantal weken geleden) en bemest met rundermest (aantal dagen geleden)
Ze stond er inmiddels al een week op (alleen overdag).
Kan dit de oorzaak zijn? Ze heeft nooit eerder koliek gehad.
Als de weide de mogrlijke oorzaak is, wat kunnen we dan het beste doen met de weide?