Hoe belangrijk weidegang voor jouw paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:33

Mijn paarden komen ELKE dag buiten....
In de winter veel minder dan in de zomer!!
Maar ik vind weidegang wel belangrijk!!

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:08

Ik vind het een van de belangrijkste dingen die mijn pony's nodig hebben. Ze staan dan ook dag en nacht buiten, behalve als het weer echt te slecht wordt, of als het hele weiland een zwembad is. En als ze dan al op stal gaan, dan is dat alleen voor de nacht.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:11

Ik vindt weidegang een van de belangrijkste dingen die een pensionstal moet bieden.
Lady staat in de zomer dag en nacht buiten en in de winter als het land het toelaat, dus niet als het te nat is.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:14

Voor mijn pony is het ontzettend balangerijk, ze heeft nu zelfs schuurplekken op haar hals, omdat ze zo graag haar stal uit wil.
Terwijl ze al van s'ochtends tot 's avonds buiten is!

Nu wordt er een schuilstal bij de buitenbak gebouwt, zodat ze in en uit kan lopen.
Dat is helemaal super natuurlijk!:j

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:18

Mijn pony's staan op een weiland dag en nacht, met schuilstallen en deken.
Voor hun vind ik het heel belangrijk omdat ik het niet fijn zou vinden als ze de hele dag op stal zouden staan.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:19

Voor Ivanka is weidegang ontzettend belangrijk. Toen ik haar net had gekocht, stond ze een paar weken op de stal waar ik toen nog werkte. Elke dag ging ze toen een uurtje oid naar buiten. Maar ze heeft daar niet kunnen wennen, ook al stond ze er maar 3 weken, ze kon gewoon dr draai niet vinden daar.

Toen verhuisde ik haar naar mn oom, daar liep ze dag en nacht buiten en toen was Ivanka het paard waar ik naar was gaan kijken voordat ik haar kocht. Vrolijk, lief, aanhankelijk.
Ivanka is gewoon geen binnenpaard, misschien ook niet omdat ze het gewend is om veel buiten te lopen, maar toch..

Vanaf april/mei mag ze van mij weer dag en nacht naar buiten, eind oktober moet ze 's nachts op stal. Dan gaat ze 's ochtends om 9 uur naar buiten tot 's avonds 6 uur.
Ivanka's stal staat gewoon in dr wei zegmaar, dus ze kan zelf bepalen of ze binnen of buiten staat als de deur open is Knipoog

Maar mij bevalt het goed zo Ivanka is blij als ze zoveel mogelijk buiten mag lopen en als Ivanka blij is, ben ik ook blij Lachen

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:34

Het belangrijkste!
Als ik geen weidegang voor mijn paarden zou hebben,dan zou ik geen paarden willen hebben.
Toen ik nog in Gelderland woonde kon mijn toenmalige pony iedere dag het land op.
Alleen bij hele erge vorst niet ivm de hardheid en gladheid.
Nu ik in Zuidholland woon ben ik daar al op achteruit gegaan en vind dit moeilijk.
Echter hier kan het gewoonweg niet omdat het land daar niet geschikt voor is.
Gelukkig sta ik op een stal waar weidegang ook erg belangrijk gevonden wordt en streven ze ernaar om de paarden zo snel mogelijk en zo lang mogelijk buiten te houden.
Echter bij erge natte periodes lopen ze het land kapot en dit moet voorkomen worden,anders hebben ze er zomers niets meer aan.
Ze staan dus in de winter enkele maanden binnen(wel in de paddocks)
Bij vorst mogen ze een paar uurtjes het land op maar dan moet de grond goed stevig zijn.
Ik probeer ze nu dagelijks wat te laten grazen op een stuk wat hoger ligt naast de stal en meer kan ik wat weidegang betreft niet voor ze doen.
Zal blij zijn als het voorjaar weer begint Knipoog

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:36

Ik vind het heel belangrijk dat de paarden naar buiten kunnen. Hoe het weer ook is, ze gaan hier altijd iig eventjes, en ze zouden niet anders willen.
Ik denk dan, ze zouden eens moeten weten, dat er ook paarden zijn die nooit buiten komen (ik weet wel dat paarden niet zo denken Knipoog )....want die van mij voelt zich altijd duidelijk benadeeld als ze er 's morgens niet meteen uitmag (die hinnikt me eerst m'n bed uit voor d'r ontbijt, als dat op is roept ze vaak dat ze er nu toch wel uit wil hoor...) en het moet ook om ze blij in de kop te houden, voor sociaal contact met andere paarden en om ze los te houden.

Bij de fokker waar ik een paard rijd hebben de paarden een land van aantal hectare (zelfs nu in de winter), kurkdroog, waar ze elke dag met z'n allen inmogen. Wat een leven voor die beesten, nergens zullen ze het ooit beter krijgen!

Paarden zijn volgens mij het meeste 'paard' als ze lekker buiten kunnen met anderen.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:40

ELKE dag. Ookal regent, sneeuwt, hagelt het. Ze moeten allemaal even de benen strekken en aangezien we geen binnenbak hebben gaan ze dus in het land. Als het echt hard plenst gaan ze gewoon een uurtje/2 uur, anders staan ze toch al snel minimaal 6 uur buiten. Je kan ze nou eenmaal niet de hele dag binnen laten staan vind ik...

Joyce

Berichten: 6373
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:41

Ik vind het heel belangrijk. Mn pony komt dan ook het hele jaar door op de wei. Swinters gaat ze wel weer naar binnen tegen een uur of 4..

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:47

Ik vind het ook het allerbelangrijkste en niet in de laatste plaats omdat Idie helemaal vrolijk wordt van op het land staan. In de winter is het bij ons wat lastiger in verband met het kapot trappen van het land en komt ze dus in principe alleen buiten in een van de ruime paddocks. Hiermee komt ze dan meerdere keren per dag buiten.

In de zomer komt ze lekker de hele dag buiten. Wij kunnen kiezen om ze of 24 uur per dag op het land te zetten, of dat ze 's avonds naar binnen gaan. Ik doe Idie meestal binnen 's avonds omdat ze zelf aangeeft dat fijn te vinden. Als het echt te warm is, dan blijft ze wel 's nachts buiten.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 06:09

Par staat zomers dag en nacht op het land, lekker haar gang gaan met haar vriendjes en altijd blij.

In de winter staat ze van 9 tot 7 buiten in een grote paddock, niet ideaal, en ze is dan ook minder happy ermee maar stukken beter dan als ze de hele dag binnen staat.
Hier staat ze ook met een zorgvuldig gekozen maatje, zoals de meeste paarden bij ons op stal.

Voor mij is het heel erg belangrijk, Par voelt zich fijner als ze lekekr lang buiten staat, en als ik eens een dag minder tijd heb hoef ik me niet schuldig te voelen, want ze staat lekekr de hele dag buiten en kan strekken en spelen wat ze wilt.

Een stal zonder weidegang zou ik niet willen, tenzij het een noodoplossing is, maar dan geldt zo snel mogelijk een andere stal met weidegang vinden.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:06

Een paard is een bewegingsdier. Die behoefte aan beweging kunnen wij niet compenseren met een uurtje rijden of losgooien.
Weidegang is dus één van de eerste basisbehoeften van een paard!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:46

vanaf het moment dat de paarden in het land kunnen dag en nacht naarbuiten totdat het land te nat word. en dan in de winter lopen ze achter op het erf. er komt een bak dan kunnen ze daarin staan en als het vriest kunnen ze gewoon het land in. vind het erg belangrijk genoeg kunnen bewegen en frisse lucht

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 15:22

loulou staat 24/7/365 buiten

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:42

Ik vind weidegang het belangrijkste wat er is.
Onze lespony's komen dagelijks minstens 3 uur buiten.
Pas en Naad gooi in de paddock want die doen zo gek en dan ben ik bang dat ze in de sloot belanden of wat dan ook.

Zomers staat alles dag en nacht op de wei.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:44

Tessebes schreef:
Ik wil sowieso dat m'n paard in de zomer een aantal uren op de wei kan staan, het liefst de hele dag natuurlijk. In de winter moet ze, als het even kan, ook een paar uur buiten kunnen staan in bijvoorbeeld een paddock.


same here. Mijn oudje knapt echt heel erg op tijdens de weideperiode.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:58

In de zomer gaat mijn paard dag en nacht het land op, maar helaas hebben wij niet de mogelijkheid om het land te gebruiken in de winter. Nou doe ik mijn paard er ook niet echt een plezier mee om hem in de regen of als het heel koud buiten te zetten in de paddock. Hij gaat bij de ingang staan wachten. In de winter komt die van mij wel altijd buiten. De ene keer wat langer dan de andere keer

Gravin

Berichten: 55
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:44

Ik vind het heel belangrijk, omdat als ze niet elke dag een paar uurtjes buiten staat ze hartstikke saggo is.Ik heb het gehad dat ze een week bijna niet buiten kwam (behalve het rijden dan) en ik zag der gewoon wegkwijnen!

In de zomer staat ze 24 uur per dag buiten, en in de winter alleen overdag, en dan ligt het aan het weer hoe lang.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:32

Weidegang (eventueel in de paddock) is imo het belangrijkste!
Smiles staat in de zomer 24/7 buiten.
In de winter staat hij in principe dagelijk op het land, maar als dat niet mogelijk is staat hij een aantal uurtjes in het bakje.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:13

Het belangrijkste, want zo kan een paard weer ff lekker "paard zijn"! OK dan!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:42

arzu komt elke dag buiten,
zomers de hele dag door,
en s`winters ook de meeste tijd van de dag, 6 uur staat ze meestal binnen, en gaat smorgens rond kwart voor 8 naar buiten.

Arzu moet elke dag wel naar buiten, anders word ze veelste stijf!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:58

Lekker eensgezind.

Je paard word hierdoor veel rustiger, frisser tussen zn oren en dus minder afgestompt.
Verder is het goed voor de doorbloeding. Ook voor de pezen, spieren, banden en longen, niet te vergeten.

Heel veel voordeel, tegenover een nadeel, blessure gevaar. Maar als je paarden iedere dag buiten komen, valt dit vaak ook wel mee.
Een paard wat je 1x per week losgooit, dan word t minofmeer een gevaar voor zich zelf.(uitzonderingen daargelaten)

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:12

Voor mijn paard is weidegang het belangrijkste.
Als ze maar 1 uur langer op stal staan, staat ze al te springen om eruit te mogen.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:06

Ik vind weidegang een van de meest belangrijke dingen naast goede schone stallen en voer. De paarden krijgen hier dagelijkse weidegang het hele jaar door. "s winters komen ze er een paar uurtjes uit (tenzij het echt superslecht weer is en dan bedoel ik niet een beetje regen of wat sneeuw, maar onweer of zware storm)

Ze kunnen op die momenten even heerlijk wat energie kwijt en al is het maar voor het idee dat ze even wat meer ruimte hebben, ze worden er echt veel beter van, dan de hele winter in een hokkie opgesloten.
We hebben ook winterharde paarden die dag en nacht buiten staan.

nee mijn paard zal altijd buiten moeten kunnen...blijven ze echt gezond van!