Wat te doen kwa bodembedekking met een smeerkees.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeCobvan

Wat te doen kwa bodembedekking met een smeerkees.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 05:56

Hoi allemaal,
nu we gaan verhuizen en de paarden aan huis krijgen zitten wij te dubben welke bodembedekking wij zelf gaan gebruiken.
Dit vooral met het zicht op onze hengst wat een enorme smeerkees kan zijn, want lees
"als je buiten plast dan spettert het tegen je benen" :')
Binnen plassen heeft dus vooral de voorkeur wat dus een vieze stal geeft binnen enkele dagen.

Ze staan nu overigens op stro en hier worden elke dag de mestballen weggehaald.
Stalmatten zou ideaal zijn geweest alleen de nieuwe stallen (beton vloer) zijn niet voorzien van een aflopende vloer of een gultje waar de urine in kan weg lopen.

Voorkeur voor materialen niet natuurlijkafbreekbaar zijn ivm. dat de mest naar volkstuintjes gaat.
en materiaal wat het vocht goed opneemt.

Nu ben ik benieuwd wat jullie aanraden kwa bodembedekking en wie weet zijn er toch oplossingen voor stalmatten. :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 05:58

Hennep of vlas in een dikke laag werkte goed bij mijn smerige tinker

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Wat te doen kwa bodembedekking met een smeerkees.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:11

Roze zaagsel werkt voor mijn paarden het beste.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:16

Stro korrels of eventueel vlas en op de plas plekken stro korrels goede laag.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:45

Ik kies met mijn smeerkezen toch echt gewoon voor stro; dagelijks goed uitmesten en geen enkel probleem. Als ik zoo kiezen voor een minder bewerkelijke stalbedekking, krijg je toch al snel last van ammonia-dampen of rotstraal door de natte plekken, dus ik kies gewoon voor stro!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:47

een goede laag vlas. stro kon ik iedere dag de gehele stal leeghalen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:07

Hier ook een dikke laag vlas of hemperade, een dik is 20cm zonder dat het poffig gemaakt is maar nadat het is rechtgetrokken en gemest. Alle 5 onze paarden hebben een sterke voorkeur voor op stal te plassen, zelfs de shetten die vanaf jongs af aan altijd buiten (met schuilstal) hebben gestaan. Ze lopen erin, plassen en soms poepen er en lopen er regelmatig daarna weer uit. Ze slapen er overigens ook heel graag.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:09

Ik vond stro waardeloos in het gebruik. Werkt alleen als je er een dikke dikke laag van in de box hebt en je paard zich dan niet daaraan klem vreet. Maar je wilt niet weten hoeveel strooisel je in korte tijd op je mestbult verzameld....

Ik gebruik sinds jaar en dag vlas. Ook een dikke laag maar in het bewerken veel makkelijker, neemt serieus meer vocht op dan ieder ander strooisel en het is heel minimaal op de mestbult. Blijft ook veel minder aan de hoeven hangen, zeker bij paarden die het leuk vinden rondjes te draaien op stal.
Maar goed: het is niet voor iedereen. En met een smeerkees op stal blijft alles een smeerbende, ook vlas. Als je dan perse iedere dag helemaal schoon wilt, is vlas een duur alternatief.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:29

Vlas, wij hebben ook 2 hengsten; die allebei bij voorkeur binnen plassen, alleen als de paddocks goed droog zijn en er echt niks spettert :o plassen ze buiten.
De 1 is wel netjes op zijn stal, de ander een drama want die woelt altijd alles om. Dikke laag vlas, iedere dag even recht trekken en 1 of 2 x per week de natte plekken er uit. Werkt bij allebei het best maar ook zeker bij onze smeerkees.
Overigens poepen onze paarden eigenlijk altijd buiten, behalve als het heel slecht weer is, en dat scheelt een hele "hoop" ;) .
Als ik onze smeerkees op stro zet, ook op een hele dikke laag, is het echt drama omdat hij op de een of andere manier het feilloos voor elkaar krijgt om de boel zo om te woelen dat de viezigheid boven komt ...........

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:51

Wij gebruiken ook vlas bij zowel het schone paard als de smeerkees. Ideaal en zuinig in gebruik (bij stro vind ik het heel lastig om zuinig te mesten, er gaat altijd meer op de riek dan ik wil).

De smeerkees stal even rechttrekken en van de zijkanten het schone vlas wat mixen met zijn omgeploegde stal, de schone hoeft alleen het natte en de mest achter in de hoek eruit en de rest hoef ik nauwelijks te verschonen.

Ideaal!
Wel in de gate houden in het begin dat ze het niet opeten!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:53

Ik gooi zaagsel op de plekken waar hij veel plast en daar boven op een pak stro!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:53

Ik zweer ook bij vlas, maar wel echt belangrijk dat je een goede laag creëert, anders wordt het wel snel vies. Minimaal 20 cm is wel het fijnst, dan blijft de bovenlaag goed droog en de onderlaag kan je dan 1 of 2 keer per week weghalen (afhankelijk van hoe vies het wordt). Ik vind het echt ideaal, zelf als ik de hele stal doe, en dus natte plekken eruit haal, dan ben ik ongeveer een kwartiertje bezig, op elke andere dag nog veel minder. Wij hebben een stal van 3,5 bij 4 en daar gaan 2 pakken per week in. Dat houdt je het wel het mooist.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:57

Wij hebben koolzaadstro (vlas-achtig), mijn paard (ruin) is heel zindelijk en plast altijd op dezelfde plek, poept altijd achterin de stal, dus daar zit een lege goot als het ware... Lekker makkelijk en zuinig :P

Ander paard (ook ruin) is vreselijk smerig met zijn stal, totaal niet zindelijk. Die mag ik eigenlijk niet meer dan 2 dagen niet uitmesten. Die stal is ook altijd donkerbruin. Het koolzaadstro neemt heel erg goed op, als paard heeft gelegen heeft hij dus ook niet zulke smerige plekken als paarden die op gewoon stro staan.

De mest wordt dagelijks door de eigenaar uit de stal gehaald, ik mest beide paarden 2 á 3 keer per week uit (er zitten meestal twee dagen tussen, dus maandagavond mesten, dan donderdagavond weer), ik haal dan de natte plekken er uit en doe er een half pak bij in.

Volledig uitmesten heb ik bij die zindelijke nog niet echt hoeven doen, ja soms neem ik plekken met echt oude bedekking even mee. De smeerkees krijgt 2 á 3 keer per jaar een volledig schone stal. :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:00

DeCobvan schreef:
Hoi allemaal,
nu we gaan verhuizen en de paarden aan huis krijgen zitten wij te dubben welke bodembedekking wij zelf gaan gebruiken.
Dit vooral met het zicht op onze hengst wat een enorme smeerkees kan zijn, want lees
"als je buiten plast dan spettert het tegen je benen" :')
Binnen plassen heeft dus vooral de voorkeur wat dus een vieze stal geeft binnen enkele dagen.

Ze staan nu overigens op stro en hier worden elke dag de mestballen weggehaald.
Stalmatten zou ideaal zijn geweest alleen de nieuwe stallen (beton vloer) zijn niet voorzien van een aflopende vloer of een gultje waar de urine in kan weg lopen.

Voorkeur voor materialen niet natuurlijkafbreekbaar zijn ivm. dat de mest naar volkstuintjes gaat.
en materiaal wat het vocht goed opneemt.

Nu ben ik benieuwd wat jullie aanraden kwa bodembedekking en wie weet zijn er toch oplossingen voor stalmatten. :j

Je kunt alsnog stalmatten gebruiken hoor. Als je naast de mat minimaal 30cm(?) vrijlaat aan alle kanten kun je daar middels strooisel de urine opvangen, maar dan moet je dus wel kiezen voor een vloeistofdichte mat zoals een HITbed.

Anders zou ik gaan voor een dikke laag strooisel (oppotten met stro of een goed dikke laag vlas bijvoorbeeld).

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:06

Uit je openingspost is niet duidelijk of de hengst echt op stal gaat in de nacht, of zelf in en uit kan lopen. Mijn paarden kunnen zowel in de paddock als in de stal. Ik heb ook geen afvoer in de stal, beton, en heb rubber puzzelmatten in de stal. Vanaf april/mei tot november geen bodembedekking. Mijn paarden plassen dan in het zand. Merrie moest er eerst ook even aan wennen, maar op de rubber matten spettert het nog veel meer...... :(:)
In de wintermaanden doe ik zaagsel in de stal, in een hoek (ca. 1 bij 2,5 meter). Daar kunnen ze op liggen, en ja, plassen is ook wel lekker als dat binnen kan. Twee keer per week de natte plekken eruit, en wat schoon zaagsel erbij. Ik gebruik 1 pak zaagsel per week.
Straks gaat het zaagsel er weer uit, en maak ik de matten schoon. Dan leg ik in de paddock een beetje zaagsel op het zand, zodat ze alleen buiten gaan plassen. Even omschakelen.
Het is wel belangrijk dat de paddock voldoende schoon zand heeft. Ik laat ieder jaar een vrachtje schoon zand brengen.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 01:33

Hoi allemaal, bedankt voor de vele en duidelijke reacties. Super fijn.

Zaagsel valt al af. Gezien zaagsel geen oplossing meer is omdat het zeer langzaam verteerd in de grond zijn we toen op stal overgegaan op stro.
Ik had me al verdiept in stro korrels, al zit daar blijkbaar ook veel kwaliteitsverschil in.

Als ik het zo lees zou vlas dus een goede optie zijn.
Heb je ook veel verschil in kwaliteit bij Vlas? Zo ja, wat zijn goede merken?
Heb zelf nooit vlas of de strokorrel gebruikt. Onze Tinkers en warmbloeden hebben altijd op stro of zaagsel gestaan.

Taar_tje:
De paarden staan alleen 's winters op stal hier en dan alleen in de avond/nacht, overdag staan ze dan in de paddock. De smeerkees in kwestie piest direct in stal als hij binnenkomt. De mestbult groeit echt snel en dit willen we voorkomen. Hij staat overigens altijd in een walhalla aan stro, meer dan de andere paarden hier. :') de diva.

GDG: gaan de matten dan niet schuiven?
Ik las juist dat je goed aansluitende matten moet hebben.
En het lijkt mij bij niet vocht doorlatende matten je als nog strooisel dient te gebruiken en dat de matten alleen voor het comfort zijn... of zie ik dit verkeerd :o

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 02:03

Ik ben net van de vlas af, ik heb nu gehakseld stro. Ziet er hetzelfde uit als vlas, maar de mijne doet het er beter op. En het is beter voor de hoeven. Ik ben begonnen met 4 balen in een schone stal en nu elke week 1 baal erbij. Mijne is ook echt een smeerpoets. Gewoon stro was helemaal een drama, dat wil ik nooit meer. Vlas ging prima, maar het tast ook de hoefwand iets aan. Dus vandaar nu dit.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 04:06

dittaswart schreef:
Ik ben net van de vlas af, ik heb nu gehakseld stro. Ziet er hetzelfde uit als vlas, maar de mijne doet het er beter op. En het is beter voor de hoeven. Ik ben begonnen met 4 balen in een schone stal en nu elke week 1 baal erbij. Mijne is ook echt een smeerpoets. Gewoon stro was helemaal een drama, dat wil ik nooit meer. Vlas ging prima, maar het tast ook de hoefwand iets aan. Dus vandaar nu dit.

Ok! Nog een om naar te kijken. Maar het aantasten van de hoeven komt dan door de urine ?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 06:40

Koolzaadstro :) Afvoerbaar en zelfde principe als vlas :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:10

DeCobvan schreef:
GDG: gaan de matten dan niet schuiven?
Ik las juist dat je goed aansluitende matten moet hebben.
En het lijkt mij bij niet vocht doorlatende matten je als nog strooisel dient te gebruiken en dat de matten alleen voor het comfort zijn... of zie ik dit verkeerd :o

Nee, dat HITbed gaat niet schuiven hoor :D , ding is meer dan loeizwaar dus knap paard dat die mat van zijn plaats krijgt :+ . Doordat hij zo zwaar is kan er dus ook geen vocht onder lopen.

De mat is inderdaad voor het comfort, je kunt het zonder strooisel gebruiken maar er ook voor kiezen om er een laagje op te doen (zeker bij een hengst/ruin is dat wel handig om de urine op te vangen). In ieder geval genoeg strooisel ernaast/-achter om de urine op te vangen.

En ja, je hebt nog wat strooisel nodig, maar zult veel minder nodig hebben/verbruiken door het hitbed.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:16

alleirbag schreef:
Ik kies met mijn smeerkezen toch echt gewoon voor stro; dagelijks goed uitmesten en geen enkel probleem. Als ik zoo kiezen voor een minder bewerkelijke stalbedekking, krijg je toch al snel last van ammonia-dampen of rotstraal door de natte plekken, dus ik kies gewoon voor stro!

Op mijn werk gebruiken ze een product wat urine afbreekt .
Werkt als een trein
2 keer per week de zichtbare plas plekken eruit
De top laag blijft droog .
Zo zou t ook moeten werken met een juist gebruikt vlas bed .
Wij werken met shavings .
Je hebt geen witte stal bodem maar wel een droge stalbodem en een goed droog bed

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:24

Volgens mijn smid komt het door het vlas zelf, het is vrij scherp of zo en gaat dan in de wanden zitten. Mijn stal was juist veeeeel droger dan met alleen stro. En ik potte het wat op, dus nat stond ze nooit.
Maar gehakseld stro werkt dan weer meer als vlas dan als stro qua nattigheid en uitmesten. En voor de mesthoop is het ook beter dan vlas. Rapsodie is gehakseld koolzaadstro, ik heb gehakseld tarwestro. Maar beide schijnt fijn te werken.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 14:27

Dank jullie wel voor de toelichting. We gaan het allemaal eens overdenken.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:08

Als je een paard hebt dat gevoelige hoeven heeft of wel eens een hoefzweer heeft, dan is vlas niet de beste keuze, dat kan het wel verergeren. maar een paard met gezonde hoeven, zou geen last moeten hebben van vlas.

Als je een goede laag hebt van vlas, dan blijft de bovenste laag droog, onderop vormt een natte plak, die je er 2 keer per week uit kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:20

Wij hebben ze op vlas. Nooit problemen met de hoeven. En een melkveehouder in de buurt haalt de vlasmest gratis op voor onder de koeien. Dat is ook voordeel.