Nieuw huis & grond erbij: hoeveel paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sierro

Nieuw huis & grond erbij: hoeveel paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 15:14

Hoi allemaal

Ik heb me vandaag lid gemaakt, voor meer info zie: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=137&t=1918953

En de eerste vraag die ik hier ga afvuren is de volgende.

Ik en mijn vriend hebben pas ons droomhuis (in wording) gekocht. Een ouder huis met 36a grond bij, dat na een hopelijk vlotte renovatie zo goed als ons perfecte thuis wordt. We huren bijkomend nog een stukje weide van iets meer dan een halve hectare, en aan het huis zijn vier stallen.

Nu vragen we ons af hoe we dit het beste gaan aanpakken qua aantal paarden. Ik heb één eigen paard en ben rustig aan het uitkijken naar een tweede (vermoedelijk een jaarling of tweejarige). Daarnaast staat er een meisje bij ons op stal (waar we nu wonen verhuurden we ook al) die mee 'verhuist'. Haar paard loopt 24/7 buiten. Aangezien we dan drie lege stallen hebben, vragen we ons momenteel af of het lukt om deze stallen opnieuw allemaal te verhuren, want dan zitten we met vijf paarden.

Qua grond hebben we:
- Weide van iets meer dan een halve hectare tegenover ons huis
- Paddock op eigen grond van 15m x 60m

Achter het huis is veel grond met 36a, maar we gaan een piste van 25x60m laten aanleggen en die willen we liefst niet gebruiken om de paarden zomaar in te laten lopen. We zitten dus met een ruime paddock aan huis en een weide aan de overkant.

Ik plak hier even een bovenaanzicht van de 'situatie':
Afbeelding

Het rode wordt de piste, het blauwe de paddock en het groene is de weide.

In principe wil ik de paarden zo veel en lang mogelijk buiten hebben lopen. In herfst, winter en lente op stal als het donker wordt, in de zomer 24u/7 buiten tenzij het heet is of er teveel vliegen zijn; dan 's nachts buiten. Onze vier stallen zijn trouwens buitenstallen, dus ze staan met hun hoofd zogezegd wel aan de frisse lucht op stal. ;)

Denken jullie dat het haalbaar is om 4 à 5 paarden op deze oppervlakte te houden? Natuurlijk zullen we dan onvoldoende gras hebben en moeten bijvoeren, maar dat vinden we niet zo erg.

Zodra het kan willen we ook zeker in de buurt proberen een bijkomende weide te huren of misschien te kopen, maar voorlopig moeten we het hiermee doen.

Mijn lesgeefster gaf aan dat we bijvoorbeeld ook om en om kunnen doen, dus in de voormiddag 2 in de weide en 2 in de paddock en namiddag andersom, of om de dag wisselen. Of bekijken welke paarden wat zuiniger zijn/te dik zijn en deze eerder op de paddock laten lopen.

Oh ja; we liggen wel best droog (bovenaan een heuvel), dus moddertoestanden en zo zullen niet snel voorkomen.

Alvast bedankt allemaal. :)

MirandaMalik

Re: Nieuw huis & grond erbij: hoeveel paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:26

Je zou ook kunnen nadenken over een paddock paradise en sowieso uitloopstallen.
Dat is toch voor de paarden het allerfijnste en voor jou is het ook fijn om ze te zien genieten.
Als je kijkt hoe paarden normaal met z'n vieren in een paddock staan moet het haalbaar zijn, zou wel eerst bij vier houden en dan kijken hoe dat bevalt.
Je kan ook een schuilstalletje op de wei maken dan kunnen ze ook veel makkelijker op de wei blijven als het weer wat minder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:31

Ik heb mijn shet, ruin en 2-jarige op minder grond lopen. We gaan de wei zo indelen dat er een L-vormig paddock zal zijn, verbonden met het paddockje aan huis en ik 2 weitjes heb waar ze een paar uur per dag op kunnen grazen. Mijn mannen hebben continu hooi en plek genoeg om te rennen en te spelen. Het gras zie ik als een extratje. Als je het op zo'n manier doet, lijkt het mij haalbaar. Wil je zo weinig mogelijk hooi voeren, niet. Dacht dat men vroeger altijd zei dat je een half hectare per paard nodig hebt als je ze volledig op gras wil.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:36

Ik vind het voor 5 paarden erg klein als je ze veel buiten wilt laten, zeker in de wintermaanden (alleen de paddock). Hangt natuurlijk wel van het formaat van de paarden af.
0,5 tot 1 hectare per paard wordt gezien als ideaal, maar 0,25 per paard is toch wel het minimum.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 15:40

@MirandaFuego: Uitloopstallen zijn geen optie, de mijne wordt sowieso 's winters geschoren en hier is veel vraag naar stallen te huur, minder naar uitloop. :) Bovendien staan er vier stallen aan het huis als bijgebouw, dus het zou maar onhandig zijn als die er dan voor niets staan. Maar als er ooit meer grond komt dan komen daar zeker wel uitloopstallen op. :)

@SVRL: Inderdaad zal het op gras alleen niet haalbaar zijn. Daarom ook dat we naar onze grond kijken puur met de vraag: Hebben hier vier tot vijf paarden voldoende PLAATS op. Het bijvoeren spreekt dan voor zich, want ik zie nu al wat de huidige twee vreten. :'D

@SuperZodiaX: We wilden sowieso van start gaan met 3 à 4, en dan kijken hoe het lukt. In de winter kunnen ze in principe ook nog op de weide, maar dan hangt het sterk van het weer af. Mochten we bijvoorbeeld nu twee of drie stallen voor PONY'S verhuren, zou dat veel uitmaken denk je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:44

Ja, het kan. Ik heb het nog gedaan. Zou ik het opnieuw willen doen? Nee. Ik vond het te klein, zelfs paddock werd snel blubber. Nu heb ik 3 paarden en een pony op 2 hectare en ik moet zeggen dat ze zelf ook veel gelukkiger zijn. Ze kunnen zich nu echt uitleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:49

https://youtu.be/-znIXROpHvU
Dit filmpje geeft een goed beeld van mijn weitje (we gaan het wel nog anders indelen). Weitje is geen half voetbalveld groot en is dmv een track door het bos met het thuis paddock en de stal verbonden. Thuis zullen ze geen 500 m2 hebben. Als ik mijn mannen zo zie crossen, kan ik me niet inbeelden dat dit te klein is voor 4 paarden om in te stoeien.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:51

Met 5 paarden ga je zowiso de weide vaak moeten laten rusten, en ze dan voornamelijk in de paddock zetten met ruwvoer. Ik zou dan echt investeren in die paddock, zodat het geen modderbad wordt.

Ik denk ook niet dat een paddock van 15 x 60 groot genoeg is. Is het eventueel geen idee van je piste wat kleiner te maken, en dat de volgende layout aannemen? Dan kunnen ze wel lekker een rontje rennen :)

Hoe groot is de totaal afmeting van dat stukje achter het huis?

Afbeelding

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:52

Sierro schreef:
@MirandaFuego: Uitloopstallen zijn geen optie, de mijne wordt sowieso 's winters geschoren en hier is veel vraag naar stallen te huur, minder naar uitloop. :) Bovendien staan er vier stallen aan het huis als bijgebouw, dus het zou maar onhandig zijn als die er dan voor niets staan. Maar als er ooit meer grond komt dan komen daar zeker wel uitloopstallen op. :)

@SVRL: Inderdaad zal het op gras alleen niet haalbaar zijn. Daarom ook dat we naar onze grond kijken puur met de vraag: Hebben hier vier tot vijf paarden voldoende PLAATS op. Het bijvoeren spreekt dan voor zich, want ik zie nu al wat de huidige twee vreten. :'D

@SuperZodiaX: We wilden sowieso van start gaan met 3 à 4, en dan kijken hoe het lukt. In de winter kunnen ze in principe ook nog op de weide, maar dan hangt het sterk van het weer af. Mochten we bijvoorbeeld nu twee of drie stallen voor PONY'S verhuren, zou dat veel uitmaken denk je?

Ja ponys hebben toch minder ruimte nodig.
Ik denk dat de enige optie is om ze in verschillende groepen een paar uur naar buiten te gooien, maar dan nog zal het enorm blubberig worden in de nattere seizoenen omdat de grond geen rust krijgt. Ik zou zelf niet meer dan 3 paarden op dit stuk houden, dat vind ik echt de max.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:54

Waarom moet de piste zo groot? Kan je niet beter 20x40 of evt 20x60 aanhouden? Dan heb je toch weer een paar meter extra over voor de paddock. Of men je? Want ik weet niet wat daar de afmetingen van zijn maar als je alleen recreatief of dressuur doet ofzo is de afmeting die jij noemt erg onhandig denk ik. En als je er geen loslopende paarden in wilt hebben dan zou ik er eerder voor kiezen om de paddock wat groter te hebben.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:00

als je 4 boxen hebt kan dat toch prima. Die meters zijn imo vooral als je paard moet kunnen leven van het gras.
2/3 paarden op het gras en 2 op de paddock. Evt met de paddock in 2en gesplits.
Omwisselen halverwege de dag zou ik nooit aan beginnen. Dat lijkt me echt heel onhandig. Dan moeten er eerst 2 paarden in de box om te kunnen wisselen.

Kan het paard van je kennis dan wel alleen achterblijven snachts? Dat zou ik dan minder prettig vinden.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 19:13

De piste kleiner maken is geen optie. Ik wil thuis een klein parcourtje op kunnen zetten omdat ik thuis veel springgericht train en ook springlessen geef. Mijn eigen lesgeefster heeft dezelfde afmeting, en dat vind ik perfect. Zo kan je ook met z'n tweeën rijden. 20 x 60 is dan weer net aan de smalle kant voor een klein parcours. Die 5m meer maken echt een verschil aan de zijkant, en de lengte heb je nodig voor lijntjes en dergelijke. En ik denk ook niet dat het beetje ruimte dat we zouden winnen met een piste van 20 x 40 zo'n verschil zou maken qua loopruimte, dus dat is de moeite zeker niet.

Blubber gaat er amper zijn, het ligt echt superdroog en als het dagen stortregent of zo dan gaan ze sowieso minder buiten. :)

@SuperZodiaX: Ja, je hebt zeker een punt... Ik had er ook al aan gedacht om de stallen enkel aan pony's te verhuren, en dan eventueel lessen erbij aan te bieden of zo.

@Jasmijn1989: Dat is dus ook de vraag die ik me stel. 0,25 of 0,5ha per paard lijkt me toch een droomwereld voor velen, als ik zie hoe de meesten hun paarden houden. Een vriendin van me houdt er 8 op 2ha, en dat gaat prima, maar zij zit dan eigenlijk ook al met meer dan 1ha te kort... Natuurlijk proberen we asap meer wei erbij te krijgen, en wie weet kunnen we wel meteen een weide extra huren en dan lost het probleem zich vanzelf op.

Het paard van het meisje nu op stal kan 's nachts inderdaad alleen, maar zowel nu als dan zijn er paarden in de aansluitende weides, dus hij is nooit volledig alleen.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 07:31

Kijk in de zomer is het prima te doen, dat zeker. Maar ga altijd uit van het minst gunstigste geval en dat is in de winster als je door de nattigheid een paar maanden je wei niet kan gebruiken. Daar moet je het mee kunnen rooien. En dan zou ik of niet meer dan drie paarden. Of een paar paarden en een paar ponys en die beiden een halve dag op de paddock. Kijk eerst of dat te doen zou zijn in theorie. Je kan wel van het gunstigste geval uit gaan maar het is ook rot als je straks met een aantal pensionpaarden staat waar je toch geen plek voor blijkt te hebben

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 07:37

Hoe wil je dat gaan doen als je vaste pensionpaard wat altijd buiten loopt ziek word en op stal moet als je alles verhuurd hebt?
Snap je gedachtengang om alle stallen te verhuren maar persoonlijk vind ik het klein, je kunt ook paarden treffen die niet samen kunnen staan en dan moet je al weer gaan opdelen. Zo krijg je steeds minder ruimte.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 07:49

Wij hadden 2 ponys en 2 paarden op een weide van 1 ha + paddock + rijbak aan huis, wij deden aan strookbegrazing en hielden zo zelfs nog genoeg over voor eigen hooi te kunnen maaien om bij te voeren. Wij hadden nog een extra weide van 1ha waar ze opgingen als de weide thuis was gemest oid, in principe deze werd eigenlijk alleen gehooid voor de verkoop.

Ik denk dat het bij jullie met 4 paarden/ponys prima lukt als je de weide idd genoeg kunt laten rusten en de mogelijkheid hebt om bij te voeren. maar...
Je zou ook voorlopig met je eigen ponys en die van je vriendin kunnen proberen, kan je later nog steeds een stalling extra verhuren moest de tijd uitwijzen dat dit lukt.

Ik zou nu even niets overhaasten en het houden bij wat je al hebt. Moest je in de toekomst een weide kunnen bijhuren en schuilstallen kunnen plaatsen voor je eigen ponys, kan je helemaal de stallen aan huis verhuren +weide en paddock. Met deze inkomsten kan je dan eventueel de extra weide vergoeden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 07:58

Je hebt nu 2 paarden, en plannen voor een 3de. Met 3 paarden op een halve hectare is het meer dan vol wanneer je ze wil houden zoals jij beschrijft.

Wij hebben 3 paarden en 1 pony op 1.2ha. Ook 's nachts binnen en overdag op de weide. Als het heel warm wordt zodat ze overdag veel in de schuilstal staan gaan ze 24/7 buiten. We komen net toe met de oppervlakte die we hebben. Paddock is hier alleen voor noodgevallen, paarden vervelen zich wanneer ze in de paddock staan.
Het probleem is niet zozeer dat je bij meer paarden meer moet bijvoederen, maar wel dat het gras niet kan overleven zodat je niets meer overhoudt.

Ik zou gewoon proberen met de paarden die je hebt en kijken waar je uitkomt. Een lege stal is altijd nuttig.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:09

Vergeten te vermelden, even ter verduidelijking.

Bij ons was de weide 140mx65m, deze was opgedeeld in 1 groot stuk van 80x65m dat werd gehooid en dan 3 kleinere stukken van ong. 20x80m. Via paden konden ze altijd bij de paddock, rijbak, stallen en voerplek komen. De paddock was 60x20m en de rijbak nog eens 40x25m met zandgrond.
De paarden gingen telkens op een stuk van 60x20 op de weide met een draadje zodat deze geleidelijk aan afgegraasd werden en zodoende kreeg alles genoeg rust.

Een halve hectare is echter idd niet genoeg om 24/7 vers gras te kunnen voorzien tenzij je een streng graasbeleid hebt!! Het word vanzelf te kaal!

Wij konden het net redden met 1ha omdat onze paarden zeer gevoelig waren voor hoefbevangenheid en zodoende vaak op een kaal stuk stonden terwijl de rest bijgroeide.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:33

Ik heb 2 ijslanders ze staan 24/7 volledig buiten zonder mogelijkheid om op stal te staan maar wel met schuilstal. Ze staan 's zomers op een half hectare met strookbrgrazing van april tot en met oktober. Vanaf half oktober op 1 hectare waar we eigen hooi van hebben. Ook weer strookbrgrazing. Zo heb ik tot half januari dit jaar met het gras kunnen doen en daarna tot eind maart hooi gevoerd. Toen begon het gras al weer te groeien.

Ik vind persoonlijk een half hectare te weinig voor 5 paarden ook als je ze s nachts op stal zet. Ik zou dan denken om ze wat meer op de paddock te houden om het gras te sparen. Om de dag ofzo.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:37

Waarom andere mensen op je grond toelaten als je niet 'voldoende plaats' hebt voor je eigen paarden?
5paarden op 0,5hectare is gewoon teveel. Je gaat sowieso last hebben van modder, want het gras kan dit niet overleven, dus het wordt zand en als het dan regent dan gaan de paarden het stuk lopen en het gevolg is modder op de plekken waar ze veel lopen of aan de poorten. Hoe grond zich gedraagt zal je pas na een volledig jaar weten.
Geloof ook niet dat je hier voordeel (als in geld) kan uithalen. Hooi, stro, mestafvoer en dan nog de bijhorende vergunningen en verzekeringen. Kan me niet voorstellen dat mensen voor zulke situatie (alleen buitenpiste en constant op hooi) voldoende geld gaan betalen om dit rendabel te maken.

Ik heb ongeveer dezelfde situatie. Ik heb aan huis ongeveer 40are gras, een paddock van 20x30, de stallen hebben elks een uitloopje en daarvoor dan nog een grote paddock.
In het straat ligt een hectare grasland.
Ik wil daar nooit 5 paarden op houden. Alleen al voor het voor mezelf makkelijk te maken. Veel handiger om ze 24/24 gras te geven, dan constant met hooi te sleuren.
Maar dat is uiteraard mijn ondervinding en mijn mening.

Ik zou voorstellen om het eerst een tijdje aan te kijken met de 2 paarden er nu al zijn en als jij er een nieuwe bijgekocht hebt, dan kijken of je nog plaats/zin hebt in nog paarden extra.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:39

Ik heb een weitje van een 3500 m2, daar komen ze in de winter niet op om deze te sparen. Vanaf begin april gaan ze weide op, eerst opbouwen en dan voor een 6 tot 8 uur per dag en de rest zolang er nog daglicht is op de paddock met hooi extra erbij, 's nachts op stal met hooi. Dit gaat om 2 grote kwpn-ers, aan het einde van het seizoen merk ik toch wel dat het gras op begint te raken. Mijn weide is opgesplitst in 2 stukken. Het stuk waar ze op staan is dmv strookbegrazing.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 09:09

Bedankt allemaal voor de goede raad! Hier gaan we zeker iets mee doen. Even ter verduidelijking: Het gaat om een totale oppervlakte van net geen 1ha, niet 0,5ha zoals sommigen hier zeggen. :)

De eerste maanden zitten we sowieso nog vol met de renovatie, en we willen pas verhuren als de stallen en piste in orde zijn. Dus dat gaat pas na de zomer zijn, vermoedelijk. Dan hebben we al eventjes kunnen zien hoe het met de huidige twee lukt, en dan zullen we beslissen hoeveel we extra verhuren. De kans is vrij groot dat we een bijkomend stuk kunnen huren, dus dan lost dat het probleem hopelijk op.

We houden sowieso één lege stal aangezien ik in de toekomst een tweede wil kopen, en dan wil ik niet een nieuwe huurder alweer wandelen sturen. :) :) Lijkt me niet zo leuk.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:12

Weide is voor mij grasland. Daar telt geen rijpaddock of zandpaddock bij.

Succes! Lijkt me wel een leuk projectje!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:15

Je geeft al aan dat het niet de bedoeling is dat de paarden in de rijbak komen te lopen, aangezien die aardig van formaat is gaat er een stuk van de vrije ruimte van de paarden af, hoe kleiner de wei hoe eerder deze kapot gelopen is en dus eigenlijk geen weide meer is.
Ik heb een vreemd puntje op onze kavel, heb getwijfeld om deze op nieuw in te zaaien toen we de weide aan gingen pakken, heb besloten om dat niet te doen, maar deze als paddock te houden, ben er blij mee. Ze hebben nu buiten de bak om van 20 x 40 nog een stuk erbij van een 600 m2 om lekker in te kunnen lopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:15

Kirrr schreef:

Met je eens in dit en je vorige bericht.

5 paarden zou ik niet aan beginnen op zo'n stukje.
Kijkt het eerst eens af met eigen paarden.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 09:32

Kirrr schreef:

Dat klopt natuurlijk! Ik spreek meer over totale 'loopoppervlakte'. :) En bedankt, we kijken er echt naar uit! *\o/*

@meggiemeg: Inderdaad, de paddock is nu nog 'grasland' (de vorige eigenaars hadden hier ook paarden op lopen), maar aangezien de kleine oppervlakte is het eerder zand met hier en daar een plukje gras. Maar dat proberen ze natuurlijk wel nog te eten, met het risico op zandkoliek. Vandaar dat we dat stuk sowieso volledig gaan keren zodat het alleen maar grond is en geen gras, en dan bijvoeren via hooinetten/bakken.

Links, rechts en achter ons grondstuk zijn nog weilanden, als we die nog zouden kunnen huren zou het perfect zijn... Dan zitten we aan makkelijk 3ha. Maar dat kunnen we pas achterhalen als we er wonen, want die grond is van twee oude boertjes (broers), en die zijn zo te horen niet erg tuk op het verhuren van hun land. Terwijl er nu eigenlijk niets mee gebeurd, want ze zijn allebei bijna 90.