Ik heb me vandaag lid gemaakt, voor meer info zie: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=137&t=1918953
En de eerste vraag die ik hier ga afvuren is de volgende.
Ik en mijn vriend hebben pas ons droomhuis (in wording) gekocht. Een ouder huis met 36a grond bij, dat na een hopelijk vlotte renovatie zo goed als ons perfecte thuis wordt. We huren bijkomend nog een stukje weide van iets meer dan een halve hectare, en aan het huis zijn vier stallen.
Nu vragen we ons af hoe we dit het beste gaan aanpakken qua aantal paarden. Ik heb één eigen paard en ben rustig aan het uitkijken naar een tweede (vermoedelijk een jaarling of tweejarige). Daarnaast staat er een meisje bij ons op stal (waar we nu wonen verhuurden we ook al) die mee 'verhuist'. Haar paard loopt 24/7 buiten. Aangezien we dan drie lege stallen hebben, vragen we ons momenteel af of het lukt om deze stallen opnieuw allemaal te verhuren, want dan zitten we met vijf paarden.
Qua grond hebben we:
- Weide van iets meer dan een halve hectare tegenover ons huis
- Paddock op eigen grond van 15m x 60m
Achter het huis is veel grond met 36a, maar we gaan een piste van 25x60m laten aanleggen en die willen we liefst niet gebruiken om de paarden zomaar in te laten lopen. We zitten dus met een ruime paddock aan huis en een weide aan de overkant.
Ik plak hier even een bovenaanzicht van de 'situatie':

Het rode wordt de piste, het blauwe de paddock en het groene is de weide.
In principe wil ik de paarden zo veel en lang mogelijk buiten hebben lopen. In herfst, winter en lente op stal als het donker wordt, in de zomer 24u/7 buiten tenzij het heet is of er teveel vliegen zijn; dan 's nachts buiten. Onze vier stallen zijn trouwens buitenstallen, dus ze staan met hun hoofd zogezegd wel aan de frisse lucht op stal.

Denken jullie dat het haalbaar is om 4 à 5 paarden op deze oppervlakte te houden? Natuurlijk zullen we dan onvoldoende gras hebben en moeten bijvoeren, maar dat vinden we niet zo erg.
Zodra het kan willen we ook zeker in de buurt proberen een bijkomende weide te huren of misschien te kopen, maar voorlopig moeten we het hiermee doen.
Mijn lesgeefster gaf aan dat we bijvoorbeeld ook om en om kunnen doen, dus in de voormiddag 2 in de weide en 2 in de paddock en namiddag andersom, of om de dag wisselen. Of bekijken welke paarden wat zuiniger zijn/te dik zijn en deze eerder op de paddock laten lopen.
Oh ja; we liggen wel best droog (bovenaan een heuvel), dus moddertoestanden en zo zullen niet snel voorkomen.
Alvast bedankt allemaal.