Land opnieuw inzaaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Land opnieuw inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 14:25

Hallo,
Wij willen ons land laten omploegen, recht leggen en opnieuw inzaaien.
Is nu de beste tijd om dat te doen of kan dat eventueel ook nog iets later in het jaar?

Bedankt!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Land opnieuw inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:28

Wil je er dit jaar nog bv paarden ophebben?
Het kan in principe tot pak hem beet oktober ( vaak gunstig ivm minder onkruid ertussen qua groeien) maar dan kun je er natuurlijk de hele winter niets opzetten ivm dat de wortels nog niet gesetteld zijn.
De weilanden hier zijn allemaal zo rond september volledig opnieuw ingezaaid ( alles kapot gespoten, geploegd en nieuw zaad) en dat ziet er echt supermooi uit.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Land opnieuw inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:37

Najaar wil beter in het voorjaar komt er teveel onkruid op , wordt dan dus veel spuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:41

Nikass schreef:
Hallo,
Wij willen ons land laten omploegen, recht leggen en opnieuw inzaaien.
Is nu de beste tijd om dat te doen of kan dat eventueel ook nog iets later in het jaar?

Bedankt!


Dat doe je het beste in het voorjaar of het najaar, waarbij het najaar de voorkeur heeft. In het najaar groeien de onkruiden namelijk minder hard mee. Als je het voorjaar kiest, dan moet je niet te vroeg zijn, want bij een koude temperatuur kiemt het niet. Maar ook niet te laat, want dan heeft het onvoldoende wortels aan kunnen maken voordat de droge zomer eraan komt.

Vuistregel is dat de bodemtemperatuur (dus niet de temperatuur aan de grond, maar de temperatuur in de bodem) boven de 8-10 graden moet zijn. Ik kijk dat altijd even na bij ons lokale weerstation. Die meten dat.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 15:26

Op Internet lees ik dat het voorjaar gunstiger is omdat het gras dan beter groeit dan in september?
Maar ik vind zelf het najaar wel gunstig, dan heb ik er minder moeite mee om de paarden in de paddock te zetten ;)

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 15:28

Lowara schreef:
De weilanden hier zijn allemaal zo rond september volledig opnieuw ingezaaid ( alles kapot gespoten, geploegd en nieuw zaad) en dat ziet er echt supermooi uit.


Dat klinkt erg goed! Dat resultaat hebben we in gedachten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:47

Ik heb zelf betere ervaringen met het najaar, ivm onkruid en doordat er geen droge, warme periode in het verschiet ligt. Gras stopt met groeien als het te koud wordt en gaat gewoon weer verder als het warmer wordt. Mooiste is als je er in het voorjaar nog ff schapen op zet. Die trappen de zoden goed aan.

tienus63

Berichten: 12057
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Land opnieuw inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:04

Je kunt eigenlijk nog wel tot in oktober zelfs tot in november gras zaaien.
Grond is dan nog warm en graszaad ontkiemt veel sneller dan in het voorjaar.
Grond is nu nog hartstikke koud.

Druktemaker
Berichten: 32
Geregistreerd: 12-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:57

Het kan altijd natuurlijk maar als jij je paarden er dit jaar op wilt hebben zou ik niet later zaaien dan mei

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 13:19

We gaan het augustus doen. Bedankt allemaal.