[VOLG] project aanleg hit actief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:12

Komt er nog iets op de kant van de poel? Nu ziet het er nog mooi recht uit maar als er paarden lopen zal dat snel over zijn :+
Hier blijft iig weinig over van de kanten als de paarden een paar keer zijn gaan drinken.

Ziet er verder netjes uit allemaal al +:)+

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 13:29

Ik denk dat het elk jaar weer even bijgewerkt moet worden..
Heb je een idee om een stuk harder te maken?
Misschien een soort pad met grind ofzo?
Ik heb ook geen idee hoeveel gebruik ze er van gaan maken, er komt een drinkpunt dichterbij het ruwvoer, dus ik denk dat ze daar het meest heen gaan.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:49

Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat ga je precies zaaien in de kruidenwei? Lijkt mij ook wel leuk om een stukje te doen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:08

Haha ja daar heb ik dan weer geen antwoord op. Op de schuine kant moet het natuurlijk niet te glad zijn zodat ze niet gaan glijden.
Dacht al aan iets als paddockroosters of grastegels maar weet dus niet of dat goed gaat op schuine kanten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:15

Als de kant niet té schuin afloopt, gewoon inzaaien en op die manier goed stevig laten worden. Als het niet het belangrijkste drinkpunt is, zal het (denk ik) meevallen met het 'slijten'. Zeker als het oppervlak langs de oever groot genoeg is (dus niet met z'n allen op twee meter oever maar bijv 10 meter). Ik zit even te denken, bij de vijver achter ons huis (gewoon in een woonwijk) is ooit ook versteviging van de oever en de eerste paar meter onder water aangelegd. Dat was een soort mat van ijzer. Inmiddels groeit er langs de randen gewoon gras overheen en onder water is er ook modder overheen gekomen. Ik probeer al te googelen of ik ergens een plaatje kan vinden, maar dat blijkt ook nog lastig.
Edit: het lijkt een beetje op het materiaal waar een maliënkolder van wordt gemaakt :+

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:50

Je zou kunnen informeren bij diverse sgw terreinen hoe zij hun waterbak hebben gemaakt en verhard zijn! Kronenburg heeft een hele mooie verharde waterbak! Ook geschikt voor menners.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:06

Wat een gaaf project! Mooi dat je ook zo met de natuur begaan bent qua bemesting en het kruidenveld :j Ik ga het volgen, ben heel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit zal gaan zien :)

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:36

Ik volg! Super leuk om te zien hoe het zich ontwikkeld. Ik loop nu zelf stage op een manege waar ze zo'n zelfde systeem hebben. Ik vind dit op zich een goed systeem. Tuurlijk zijn er zeker mindere kanten aan dit systeem maar vind er ook zeker hele mooie voordelen aan zitten voor de paarden.

Ik ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld! In ieder geval leuk om te volgen :)

Spoiler:
zie het later pas maar may komt bij jullie vandaan, des te leuker om te volgen! Toevallig :)

Anne_91

Berichten: 162
Geregistreerd: 30-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:29

Lees al een tijdje mee en las over de zijkant van het water en toen bedacht ik me dat wij het op stal ook verhard hebben :+
Heb er net even snel Foto's van gemaakt misschien heb je er wat aan.

Het lijken gewoon grastegels te zijn?
Ligt al jaren zo en blijft goed, al loopt het bij jou wel schuiner af denk ik zo.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:03

Wat leuk dat iedereen meteen meedenkt! :D
Ik heb het met de loonwerker besproken en nu worden de korte kanten heel vlak gemaakt in de hoop dat ze daar gaan drinken en dan kijken we hoe het zich houdt.. mocht het problemen geven is het inderdaad wel een goed idee om bij drukbezochte sgw terreinen te kijken!
We hebben zelf ook wel een waterbak, maar daar hebben we zwarte grond omheen, ik denk dat hier op het witte zand weinig zal groeien en dat ook geen kans krijgt met de paarden er altijd op.
Anne_91 dat ziet er wel heel netjes uit!

Ilaan leuk dat je ook meeleest!
Mayflower was wel 1 van mijn favorieten. :)

Selka er zit sinds vandaag weide kruidenmengsel van bio ron in.
Het graszaad komt daar ook vandaan en hij had zelf nog even contact opgenomen en adviseerde om een combinatie van mengsel 1 en 3 te zaaien, dus ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden!

Afbeelding

Maris_

Berichten: 1450
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 01:54

Ik volg ook, gaaf project!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 06:54

Daar heb ik vaker iets over gehoord. Ga er eens naar kijken.

Jammer dat je alleen zo lang moet wachten op het resultaat.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:04

ik volg, ben al vanaf de bouw van de eerste Hit Actief stal in Nederland enthousiast over het concept. Wilde zelf ook graag bouwen, maar vanwege de hoge kosten steeds uitgesteld. De ideeen wel gebruikt bij de ontwikkeling van onze eigen bewegingsstal met Paddock Pradise looppaden, maar dan zonder de (dure) automatisering. ++

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:45

Ik volg ook! En wil als het mag ook wel een keer langskomen als het klaar is. Woon zelf in nijkerk dus dat is makkelijk.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 14:02

Ik heb jouw pp inderdaad ook al wel eens vaker ergens voorbij zien komen Joyce B, dit is inderdaad een flinke investering en voor mij ook iets wat ik al vele jaren geleden graag wilde.
Het belangrijkste is dat de paarden lekker met elkaar buiten zijn, maar ik hoop dat dit ook goed werkbaar wordt uiteindelijk.
Zou je je pp niet kunnen combineren met een krachtvoerstation zodat ze daar regelmatig naartoe gaan? :)

Vandaag zijn ze asbest aan het verwijderen, nog van een klein schuurtje wat helemaal weg gaat en van de schuur waar straks de binnenruimte in komt.

Afbeelding

Afbeelding

Ymor, we willen uiteindelijk een opendag organiseren en dan ben je van harte welkom om te komen kijken!
We hopen het alleen in september af te hebben, dus dat duurt nog wel even. :)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:24

Ik volg jullie project ook erg graag! Ik sta met mijn paard ook op een HITactief stal en vind het een erg mooi concept. Jullie hebben zo te zien nog weer meer nieuwe innovatieve dingen erbij! Het klinkt erg goed allemaal!

Als ik kan kom ik zeker eens kijken bij jullie open dag ter zijner tijd!

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:36

Ik heb geduld! Tot die tijd hou ik je topic gewoon bij. En we rijden nog wel eens langs jullie heen dus dan kan ik ook kijken.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:20

Ik volg ook al een tijdje. Vind het erg interessant en ook fantastisch dat het meteen grondig en groots aangepakt wordt! Dat halve werk vind ik ook altijd maar zo/zo.

Op den duur wil ik ook deze kant op, maar dan kleinschaliger en wellicht iets meer gericht ook op gebruikersgemak. Niet dat je je paard op een track van 3 kilometer moet gaan zoeken als je even aan het werk wilt.
Wat ik in mijn hoofd heb zijn mooie grote uitloopstallen met een flinke zandpaddock als uitloop. Ingericht met wat zaken die de paarden bezig kunnen houden. Paddock uitloop op het weiland, wat jullie ook zo mooi gedaan hebben, het mooi opgehoogd zodat het droger blijft. Zeker hier op de friese klei is dat een issue! Ben ook erg benieuwd hoe de waterpoel zich gaat ontwikkelen! :j
Weiland mooi inrichten met kruidengras, planten, struikjes en bomen waar ze van nature behoefte aan hebben.

Ik ben heel benieuwd hoe het straks allemaal gaat uitpakken!

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 11:32

Ja ik ben ook heel blij dat we het meteen goed aan kunnen pakken. :)
Was ook wel nodig omdat we dat stuk grond echt wilden verbeteren en we hopen er weer jaren plezier van te hebben.
De rondloop is trouwens zo'n 300 meter en het langste stuk leidt eigenlijk alleen naar het krachtvoerstation, de verwachting is dat de paarden vooral op het grote voorste stuk zullen verblijven waar het ruwvoer ook is en daar komt ook de sluis om paarden uit de groep te halen.

Er wordt nu hard aan de schuur gewerkt, de gordingen zijn vervangen, nieuwe muurplaten er op..

Afbeelding
Vandaag proberen ze het nieuwe geisoleerde dak er op te krijgen en ze zijn bezig met de nieuwe deuren.

Afbeelding
Daarna wordt alle betimmering vervangen en de openingen in de zijwand gemaakt.

Daarna kunnen we weer zelf aan de slag, er moet nog een afscheiding voor de paarden komen en tegenover de zadelkamers komt een dubbele spuitplaats en kan mijn zo gemiste solarium eindelijk weer opgehangen worden! :')

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:33

Wow! Echt alles pakken jullie aan! Dit gaat zo mooi worden :j

Donnaa_

Berichten: 370
Geregistreerd: 10-01-10

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:24

Gaaf concept! Ben benieuwd naar het eindresultaat :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:42

Gaaf! als er iets van een open dag komt lijkt het me gaaf om te komen kijken! (Ben regelmatig in Leusden/Amersfoort)

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:00

Wow ik ga ook volgen!!

Heb je toevallig ook een plattegrond van de oude en de (gewenste) nieuw situatie? Vind het lastig nu een goed totaal beeld te krijgen, en ben wel erg nieuwsgierig!

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 18:37

Leuk zo veel volgers! :D
En ook super leuk zoveel positieve reacties!

Het dak zit er op en het is mooi licht binnen en bleef meteen heerlijk koel, daar zijn we echt blij mee!

Afbeelding

Ik kan wel foto's maken van de voor en na plattegrond denk ik.. even kijken of ik dat er duidelijk op krijg.

anniekasaur

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Delfzijl

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:53

Ik ga ook (stilletjes) volgen! Ben heel benieuwd hoe dit gaat worden. Gaaf project hoor