Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sclimpre schreef:Ik denk dat het probleem is dat je elke dag de plas eruit haalt. Dan verbreek je de laag. Wij beginnen met 2 zakken in een lege box van iets groter dan 3x3.5 en dan ongeveer 1 pak per week. Paarden staan overdag buiten. Elke dag de mest eruit tot het laatste balletje. Als je eens een dagje overslaat wordt het al snel een vieze boel. 1x/week plasplek eruit, goed laten opdrogen, het oude vlas verspreiden als onderlaag en een nieuw pak erover. Dan gaat het goed.
Ik zou ook voordat je met de pony weggaat zeker de stal van de andere pony uitmesten. Als je terugkomt weer de mest eruit, alles gelijkleggen en hij staat terug proper.
Dees schreef:Of je koopt er een pret-shet bij.
Die ene die achterblijft heeft duidelijk moeite met alleen-staan.
Wat je ook kunt doen is accepteren dat de stalbodem wordt omgeploegd zodra je uit rijden gaat. Je kunt er natuurlijk ook gewoon je schouders over ophalen. Maar als je de stal-bodem wilt redden, moet je zorgen dat het dier simpelweg niet meer alleen op stal komt te staan.
Siesjuh schreef:Wat is precies het probleem van het omwoelen dan? Ja oké, de stal wordt er niet mooier op, maar als je voor je gaat rijden de drollen er uit haalt, kun je het als je terug bent glad harken en dan eventueel een beetje nieuw er overheen strooien. En vooral geen natte plekken eruit tot het echt nodig is. Zo wordt je bodem goed vast en krijgen ze minder kans tot omwoelen.
Heb je ook enig idee waarom ze zo flippen als je er 1 weg haalt? Heb je je paarden al lang? Hebben.ze altijd al samen gestaan? Is er misschien iets gebeurd?
Siesjuh schreef:Dat is opzich dus best nog wel kort. Ik denk dat de ruin verlatingsangst heeft omdat hij alleen heeft gestaan. Nu heeft hij een vriendinnetje en vind het niet grappig als zij weg gaat. Heb je geen mogelijkheid hem zo neer te zetten dat hij jullie kan zien als jullie rijden? Voor mijn 2 paardjes heeft dit echt gewerkt (mijn probleem was nog iets groter, omdat mijn merrie ook niet meer mee wilde. De een stond dus de boel af te breken en de ander wilde alleen maar zo snel mogelijk terug naar stal). Een extra paard erbij werkte niet, ze hingen echt aan elkaar. Ik heb de eerste tijd de kleine dus gewoon steeds meegenomen en vastgezet. Die stond dan rustig te grazen, terwijl ik rustig kon rijden. Dit langzaam uitgebreid met buitenritjes en uiteindelijk kon ik gewoon gaan rijden zonder dat 1 van de 2 compleet flipte. Maar daar is wel een behoorlijke tijd overheen gegaan.
Ik weet niet of je al geprobeerd hebt hooi te voeren aan de achterblijver? Misschien dat die zich dan zo bezig kan houden terwijl je weg bent.
En met de vlas, ik zou gewoon even doorbijten tot je een mooie bodem hebt. Dus steeds weer glad harken en weer een nieuw laagje erop, zodat de bovenste laag droog is. Als eenmaal de bodem is gevormd, heb je een behoorlijk matras waar ie dan doorheen moet graven.
Mizora schreef:De vlaslaag mag wel 30cm dik worden, 20cm na opbouwen is voor mij standaard. Dus vooral niet te snel weghalen. Als dat een probleem is qua uitlopen dan is een plank aan de binnenkant voor de deur een goede hulp.