vlas probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D_123

vlas probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 23:09

hallo,

ik heb al veel gelezen over vlas en ervaring van andere mensen maar heb nog steeds niet de juiste/praktische oplossing voor mijn stal gevonden.

mijn 'probleem' is begonnen toen ik een nieuwe pony kreeg mijn 2 pony`s zijn zo aan elkaar gehecht dat als ik met de 1 ga rijden de ander heel de stal om roert.

op dit moment staan ze op een dun laagje vlas zodat er niet zo veel verspilt word als alles er uit moet ( altijd als ik ga rijden ) maar vind dit er niet egt fijn uit zien.

heb ook geprobeerd om te beginnen met 3 zakken vlas en elke week er bij te strooien maar ook dit roeren ze helemaal om heeft iemand hier tips voor ? ( dit gaat meestal 1 hoog uit 2 weken goed doe ik dan iets fout ? )

ik haal nu iedere dag de drollen en de natte plekken er uit.

ik heb ook iets gelezen over vlas nat maken maar wat is hier precies de functie van ? en zou dit helpen tegen het omroeren van de stal ?

alvast heel erg bedankt voor al het advies!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 23:21

Gaat het om een box van 3x3? Dan doe je inderdaad iets fout. In principe start je dan met 4 tot 5 zakken en moet er na de eerste 7 tot 10 dagen er iedere 5 dagen een pak bij totdat er een zeer stabiele bodem is ontstaan. de natte plek moet je er alleen uithalen als je gaat bijstrooien.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 23:24

Wat Mizora dus zegt.
En het eerst natmaken is om het vlas beter te laten hechten aan de bodem.
Ik gooi dus altijd eerst een paar gieters water in de kale stal op de grond en dan pas het vlas erover.
Je moet dus eerst een goed dikke laag hebben.
De eerste tijd moet je helemaal niet de plasplekken er uit halen.
ik doe dit pas als de bovenlaag ook nat begint te worden.
Als ik begin met min 5 pakken vlas dan hoef ik zeker de eerste maand al helemaal geen plas er uit te halen.

marengolike

Re: vlas probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:02

Kan je de pony niet buiten laten staan als je gaat rijden? Even een stukje afzetten?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:05

Je begint inderdaad met te weinig vlas.
Wat claudia zegt doe ik ook, eerst de bodem nat maken, een paar gieters haal ik niet, maar wel alles besprenkelen.
Dan 5 zakken vlas er in.
En dan in de gaten houden wat je er uit haalt in een week dat je dat ook weer aanvult.
Hier komt dat op ongeveer 1 baal in de week bijvullen.
Bij een smeerboel paard 1,5.

De meeste mensen maken de fout met een te dunne laag te werken.
Dan blijft het een smeerzooi.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:39

Ik strooi zelfs maar een halve baal per week bij maar mijn paarden staan ook veel buiten dus echt vies worden de stallen niet.
Doe al 1.5 jaar met een pallet haha

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:42

Hier staan ze ook wel de hele dag buiten maar die ene is echt een viezerik.
Op vlas gaat het wel, maar je moet hem niet op stro of zo zetten.

Voorheen had ik ook een paard die erg netjes was en die kon inderdaad ook met netjes.

En ik weet niet of je een merrie of ruin hebt, merrie stallen vind ik vaak wel zuiverder.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:44

Mijn merrie is juist een varken en mijn ruin poept en plast op 1 plek. Ik kan zijn stal binnen 5 min schoon hebben :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:50

Heb je niet een stal over met kale vloer of wat stro waar ze even in kan als je weg bent? Als je lang weg bent zou ik dat niet doen hoor maar als het maar een uurtje is kan dat prima.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:57

Ik denk dat het probleem is dat je elke dag de plas eruit haalt. Dan verbreek je de laag. Wij beginnen met 2 zakken in een lege box van iets groter dan 3x3.5 en dan ongeveer 1 pak per week. Paarden staan overdag buiten. Elke dag de mest eruit tot het laatste balletje. Als je eens een dagje overslaat wordt het al snel een vieze boel. 1x/week plasplek eruit, goed laten opdrogen, het oude vlas verspreiden als onderlaag en een nieuw pak erover. Dan gaat het goed.
Ik zou ook voordat je met de pony weggaat zeker de stal van de andere pony uitmesten. Als je terugkomt weer de mest eruit, alles gelijkleggen en hij staat terug proper.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:03

Neemt niet weg. Als die ene die achter blijft echt als een malle staat te draaien in de box.. ja, dan wordt het ook met vlas een smeerbende. Daar kan geen strooisel goed bij blijven.

Wij beginnen ook met 5 balen schoon (box 3 x 3,5 m) en halen eens per 7-14 dagen de natte plek weg (hangt er vanaf hoe nat het is). Wat we weghalen, wordt weer bijgevuld. Wel dagelijks de mest eruit en de boel weer even uitgevlakt. Zo doen we het al jaren en gemiddeld verbruiken we iets minder dan 1 baal per paard per week en de paarden staan altijd schoon en droog.
Maar niet te schoon - ze willen het hele schone spul nog wel eens eten.

Gido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:24

Inderdaad sws niet wegnemen..

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 16:06

marengolike schreef:
Kan je de pony niet buiten laten staan als je gaat rijden? Even een stukje afzetten?

nee helaas niet heb ik geprobeerd ze gaan dwars door het draad heen :(

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 16:33

Sclimpre schreef:
Ik denk dat het probleem is dat je elke dag de plas eruit haalt. Dan verbreek je de laag. Wij beginnen met 2 zakken in een lege box van iets groter dan 3x3.5 en dan ongeveer 1 pak per week. Paarden staan overdag buiten. Elke dag de mest eruit tot het laatste balletje. Als je eens een dagje overslaat wordt het al snel een vieze boel. 1x/week plasplek eruit, goed laten opdrogen, het oude vlas verspreiden als onderlaag en een nieuw pak erover. Dan gaat het goed.
Ik zou ook voordat je met de pony weggaat zeker de stal van de andere pony uitmesten. Als je terugkomt weer de mest eruit, alles gelijkleggen en hij staat terug proper.

de stallen zijn geen 'officiële' paarden stallen het zijn oude varkens stallen. onze paarden gaan rond 7 uur naar buiten ( zodra het licht is ) en rond 8/9 uur naar binnen ( als het donker begint te worden ) dit is eigenlijk presies wat ik geprobeerd heb ik haal alleen nu ze op minder staan elke dag de plas er uit toen ik nog begon met 3 zak haalde ik de plas er niet uit en dat was ook duidelijk te merken er was niks aan de hand tot dat je weg gaat met de andere pony dan haalt ze alles naar boven ze staat letterlijk te graven ( daar mee heeft ze ondertussen ook al 4 tegels kapot geslagen :( )

mijn ruin daar in tegen blijft wel rustiger met de bodem maar heeft eergisteren door de houten deur heen geslagen dus ik begin wel zon vermoede te krijgen dat het licht aan dat ze niet alleen willen staan. en dat dat inmiddels uit de hand begint te lopen :(

heeft iemand hier tips voor ?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:36

Niet alleen laten staan.

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 16:46

Dees schreef:
Niet alleen laten staan.

Dat zou betekenen dat ik niet meer kan rijden....

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:47

Wij strooien stro over het vlas, dan blijft het bij ons wel liggen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:48

Of je koopt er een pret-shet bij.

Die ene die achterblijft heeft duidelijk moeite met alleen-staan.

Wat je ook kunt doen is accepteren dat de stalbodem wordt omgeploegd zodra je uit rijden gaat. Je kunt er natuurlijk ook gewoon je schouders over ophalen. Maar als je de stal-bodem wilt redden, moet je zorgen dat het dier simpelweg niet meer alleen op stal komt te staan.

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 17:02

Dees schreef:
Of je koopt er een pret-shet bij.

Die ene die achterblijft heeft duidelijk moeite met alleen-staan.

Wat je ook kunt doen is accepteren dat de stalbodem wordt omgeploegd zodra je uit rijden gaat. Je kunt er natuurlijk ook gewoon je schouders over ophalen. Maar als je de stal-bodem wilt redden, moet je zorgen dat het dier simpelweg niet meer alleen op stal komt te staan.

Een shet er bij is helaas geen opsie
Ik denk dat ik me er inderdaat bij neer moet leggen dat het niet betr word bedankt voor alle reacties!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:41

Wat is precies het probleem van het omwoelen dan? Ja oké, de stal wordt er niet mooier op, maar als je voor je gaat rijden de drollen er uit haalt, kun je het als je terug bent glad harken en dan eventueel een beetje nieuw er overheen strooien. En vooral geen natte plekken eruit tot het echt nodig is. Zo wordt je bodem goed vast en krijgen ze minder kans tot omwoelen.

Heb je ook enig idee waarom ze zo flippen als je er 1 weg haalt? Heb je je paarden al lang? Hebben.ze altijd al samen gestaan? Is er misschien iets gebeurd?

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 18:55

Siesjuh schreef:
Wat is precies het probleem van het omwoelen dan? Ja oké, de stal wordt er niet mooier op, maar als je voor je gaat rijden de drollen er uit haalt, kun je het als je terug bent glad harken en dan eventueel een beetje nieuw er overheen strooien. En vooral geen natte plekken eruit tot het echt nodig is. Zo wordt je bodem goed vast en krijgen ze minder kans tot omwoelen.

Heb je ook enig idee waarom ze zo flippen als je er 1 weg haalt? Heb je je paarden al lang? Hebben.ze altijd al samen gestaan? Is er misschien iets gebeurd?

Al het plas word door het schoone gemengt waardoor alles dus nat is.

Mijn ruin heeft 5 jaar aleen gestaan ik weet dat de meningen er over verdeelt zijn ik ben er zelf ook geen voor stander van maar mijn vader zij altijd of je krijgt nu een shet of later een groter paard dus de keuze was snel gemaakt ( hij is c pony ben er nu te groot voor ) toen had ik altijd zaagzel in de stal wamt dat ligt ook onder de koeien en had hier geen probleemen mee hij doet het altijd op 1 plek maar sinds ongeveer een half jaar hebben we een 4 jarige e pony gekocht en sinds dien is de stal dus een drama. Ze kunnen ook niet afzonderlijk in de wij de c pony springt over het hek van 1.40 ( hij is zelf 1.33 ) en mijn merrie loopt dwars door het draad ( staat stroom op )

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:50

Dat is opzich dus best nog wel kort. Ik denk dat de ruin verlatingsangst heeft omdat hij alleen heeft gestaan. Nu heeft hij een vriendinnetje en vind het niet grappig als zij weg gaat. Heb je geen mogelijkheid hem zo neer te zetten dat hij jullie kan zien als jullie rijden? Voor mijn 2 paardjes heeft dit echt gewerkt (mijn probleem was nog iets groter, omdat mijn merrie ook niet meer mee wilde. De een stond dus de boel af te breken en de ander wilde alleen maar zo snel mogelijk terug naar stal). Een extra paard erbij werkte niet, ze hingen echt aan elkaar. Ik heb de eerste tijd de kleine dus gewoon steeds meegenomen en vastgezet. Die stond dan rustig te grazen, terwijl ik rustig kon rijden. Dit langzaam uitgebreid met buitenritjes en uiteindelijk kon ik gewoon gaan rijden zonder dat 1 van de 2 compleet flipte. Maar daar is wel een behoorlijke tijd overheen gegaan.

Ik weet niet of je al geprobeerd hebt hooi te voeren aan de achterblijver? Misschien dat die zich dan zo bezig kan houden terwijl je weg bent.

En met de vlas, ik zou gewoon even doorbijten tot je een mooie bodem hebt. Dus steeds weer glad harken en weer een nieuw laagje erop, zodat de bovenste laag droog is. Als eenmaal de bodem is gevormd, heb je een behoorlijk matras waar ie dan doorheen moet graven.

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 20:39

Siesjuh schreef:
Dat is opzich dus best nog wel kort. Ik denk dat de ruin verlatingsangst heeft omdat hij alleen heeft gestaan. Nu heeft hij een vriendinnetje en vind het niet grappig als zij weg gaat. Heb je geen mogelijkheid hem zo neer te zetten dat hij jullie kan zien als jullie rijden? Voor mijn 2 paardjes heeft dit echt gewerkt (mijn probleem was nog iets groter, omdat mijn merrie ook niet meer mee wilde. De een stond dus de boel af te breken en de ander wilde alleen maar zo snel mogelijk terug naar stal). Een extra paard erbij werkte niet, ze hingen echt aan elkaar. Ik heb de eerste tijd de kleine dus gewoon steeds meegenomen en vastgezet. Die stond dan rustig te grazen, terwijl ik rustig kon rijden. Dit langzaam uitgebreid met buitenritjes en uiteindelijk kon ik gewoon gaan rijden zonder dat 1 van de 2 compleet flipte. Maar daar is wel een behoorlijke tijd overheen gegaan.

Ik weet niet of je al geprobeerd hebt hooi te voeren aan de achterblijver? Misschien dat die zich dan zo bezig kan houden terwijl je weg bent.

En met de vlas, ik zou gewoon even doorbijten tot je een mooie bodem hebt. Dus steeds weer glad harken en weer een nieuw laagje erop, zodat de bovenste laag droog is. Als eenmaal de bodem is gevormd, heb je een behoorlijk matras waar ie dan doorheen moet graven.

Vast staan / er naast staan heb ik geprobeerd tot een drama als resultaat maar ik zou dit wel kunnen probeeren met mijn bijrijder als we samen rijden steeds wat verder van me kaar zodat ze afleiding hebben in het rijden. Voeren als ik ga rijden heeft ook geen nut ze hebben 24/7 beschikking over kuilvoer dus dat intreseert hem niet egt ook brokjes laat hij liggen of gaat tussen door staan draaien. Ik ben weer begonnen met een flinke bodem dus we zullen zien of er verbetering in komt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:11

De vlaslaag mag wel 30cm dik worden, 20cm na opbouwen is voor mij standaard. Dus vooral niet te snel weghalen. Als dat een probleem is qua uitlopen dan is een plank aan de binnenkant voor de deur een goede hulp.

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 22:55

Mizora schreef:
De vlaslaag mag wel 30cm dik worden, 20cm na opbouwen is voor mij standaard. Dus vooral niet te snel weghalen. Als dat een probleem is qua uitlopen dan is een plank aan de binnenkant voor de deur een goede hulp.

Een plank aan de binnen kant van de deur kan bij ons niet er zit een kelder onder de stal dus de stal is niet gelijk aan de grond er is dus al een afstapje ik laat altijd bij de deur een beetje vrij er is wel een kleine drempel van zon 5 cm