Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:25

Wij zitte tusse Groningen en Enschede. Laat ze ook op het pad +paddock misschien eind van de middag op de wei.

Zo moeilijk mijn moeder zegt gewoon op de wei, ze hebben gisteren ook op de wei gestaan. Vind zo sneu voor ze.
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 20-04-17 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:26

Dan maar samen een mandje hooi eten :)
Afbeelding

Wat zijn een beetje de cijfers wat ik in de gaten moet houden? Ik ken de app nog niet? Wat is 'safe'?

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 09:28

Ahhh wat lief :-)

Ik heb even een screenshot gemaakt met de waardes

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:33

Ah oké, duidelijk. Dankjewel :)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:34

Hier was ik ook al lekker aan het opbouwen, maar nu toch weer minder het land op. En na een portie hooi zodat ze minder lopen te vreten als ze het land op gaan.

Volgens mij hebben wij vannacht bijna de strengste nachtvorst gehad van deze winter -O- .
Beetje vorst vind ik niet zo erg, maar nu ze eindelijk het land op zijn niet meer. Al is het wel goed tegen de zomereczeem mugjes ;) .

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:45

Dennis schreef:
Volgens mij hebben wij vannacht bijna de strengste nachtvorst gehad van deze winter -O- .
Beetje vorst vind ik niet zo erg, maar nu ze eindelijk het land op zijn niet meer.


Daar lijkt het idd wel bijna op :( Het gezegde "April doet wat ie wil" klopt wel aardig..

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:51

Magica schreef:
Ahhh wat lief :-)

Ik heb even een screenshot gemaakt met de waardes

[ [url=m/crMB99.png]Afbeelding[/url] ]


Hoe kan je die app downloaden? Ik heb hem gezocht maar kan hem niet vinden..
Kan het komen omdat ik een iphone heb?

Hier eentje die jeuk krijgt van teveel suikers, denk dat ik tot vanmiddag wacht en haar nu ff op stal laat.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:53

Ik heb mijne nu even op de wei haal ze straks weer eraf en krijgen ze hooi en dan eind van de middag nog op de wei.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:09

Magica schreef:
We waren bij 6 uur per dag blijven hangen totdat het ineens dus veel kouder werd 's nachts.
We hebben al een oudere merrie die vorig jaar hoefbevangen is geraakt, vandaar dat ik nu zo voorzichtig ben geworden.
Om me heen zie ik toch veel paarden gewoon de hele dag in de wei lopen. Hebben deze dan gewoon geluk of is het een kwestie van tijd?


dat is paard afhankelijk,Ponys kunnen er wat minder tegen dan paarden (en geen geluk bij de domme).
hier was het zelfs een shet wel en de andere niet!
Ons trekpaard staat gewoon dag en nacht buiten, de konik pony ook maar dan wel op de paddock en die en de andere ponys gaan vanmiddag gewoon de weide op.
En ja dat gaat prima de snel hoefbevangen shet die blijft op het zand nog voorlopig, met gewoon hooi en water.Zielig is ze niet maar wel het zekere voor het onzekere, je moet het lot niet tarten!

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:24

Ik heb ook een iPhone en kan in de appstore ook geen app vinden.

Ik zie het bij onze buren verderop ook. Paarden zijn de hele winter niet buiten geweest en staan gisteren de hele middag op het land. Ik vraag me af of zij wel door hebben hoe het werkt met fructaan. Ik was al vanaf eind februari aan het opbouwen, tot afgelopen weekend stonden ze al 12 uur per dag op het land maar nu weer terug in de paddock vanwege het hoge fructaan.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:33

Ik moet eerlijk zeggen ze zijn van overdag paddock met voordroog en 's nachts op stal naar ineens 24/7 buiten op ons pad,waar ook flink gras stond gewoon 24/7 erop gezet en later zijn we begonnen met de weides met strookbegrazing, nu omdat er veel suikers in zit en mijn fjord heel snel dik word zet ik ze dan liever niet de hele dag op de wei, ze gaan zo weer op de paddock met slowfeeders hooi.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:36

Hier staan ze al bijna een maand terug 24/7 op de grasjes.. dit jaar maar 2 maand id winter geen gras gegeten dus valt goed mee.. moet wel zeggen dat die van mij er tegen kan :)

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:49

Hier neem ik ook geen risico's meer. Vroeger gooide ik mijn paarden op de wei zonder er veel bij na te denken, maar nu mijn Shet vermoedelijk beginnende HB had durf ik het echt nier meer. Wil hem graag toch nog enkele jaren houden :o Ik ben overigens nog aan 't wachten op de bloeduitslag van de cushing test, dus die wil ik sowieso eerst even weten.

De overige 3 lijken er niet enorm veel last van te hebben, maar als er één niet op mag, dan mag niemand er op ;) (Is moeilijk ivm vaste schuilstal aan paddock, als ik er enkele op de wei laat en enkele op paddock kunnen die op de wei dus niet meer naar de schuilstal bv.) Blij zijn ze dan uiteraard niet :P We proberen voldoende hooi te voorzien.

Ik heb overigens de app 'Laminitis' gekocht die via GPS werkt en dus op jouw locatie zou berekenen. Hier in Gent was het dus 8/10. Geeft ongv. een indicatie dus wel met korreltje zout nemen. Ik check sowieso ook die van PN.

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:00

Jeetje, als ik jullie zo lees dan ben ik ook wel onvoorzichtig bezig :\

Die van mij hebben afgelopen winter op het land gestaan wanneer deze bevroren was. (Ik zit op klei grond, en dat is in de winter niet te doen als het niet bevroren is)
Vanaf maart heb ik ze langzaam opgebouwd en nu staan ze van 's ochtends 7 uur tot 's avonds voordat het donker word (ong 21.00uur) op het land. Dat zijn in totaal 14 uren. Ik was van plan om ze vanaf het weekend ook 's nachts op het land te houden.
Ze hebben nu nog het hele land tot hun beschikking, maar vanaf het weekend komen ze dan op een deel van het land, zodat de rest kan groeien voor hooi.

Over 2.5 maand komt hier namelijk een baby, en ik moet eerlijk bekennen dat het wel fijn is als ik niet meer met de pony's over de weg hoef om ze in/uit het land te zetten. Dat word langzaamaan toch wel wat teveel van het goede.

Maar als ik jullie zo lees, begin ik toch wat te twijfelen, ik wist dat fructaan gehalte nu wel hoger is, maar zo hoog daar schrik ik toch wel van! Ik heb een 18 jarige merrie die het afgelopen winter wat zwaarder heeft gehad vanwege een peesblessure, ze is dan ook echt wel wat schraal en een aantal kilo erbij zou voor haar niet verkeerd zijn.
Mijn 20 jarige merrie heeft sinds 2 jaar cushing (zit met haar waardes net over het randje) waar ze (nog) geen medicijnen voor krijgt. En zij is de laatste tijd juist hartstikke happy.

Wat denken jullie? Gewoon ook 's nachts op de wei laten of toch nog maar op stal. Aan de ene kant ben ik nuchter en heb ik zoiets van: het gaat al járen zo, en dat gaat prima. Aan de andere kant hebben die fructaan waardes me toch aan het twijfelen gebracht...

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:17

Ook ik kan de app niet vinden (ook iphone)

De mijne hebben de afgelopen dagen eind van de middag op de wei gelopen en dat is goed gegaan.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:20

Sowieso laten wij onze paarden 's nachts niets op het gras en gaan ze dan op de paddock. Puur zodat de wei ook wat rust gegund wordt, maar ook uit eigen gemak.

Bovendien goede kennis die helaas haar paard verloren is aan Grassickness en blijkbaar maakt het wel degelijk een verschil of je je paard al dan niet ook 's nachts op het weiland laat. Het is zeldzaam, maar je wilt het echt niet meemaken. Haar andere paard had overigens niets, maar zij neemt ook geen risico's meer.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:29

Ik wil ook wel weten hoe je die app download :)

Sansevieria
Berichten: 4206
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:37

Mijn paarden staan het hele jaar rond 24/7 op hun weiland, ik voer momenteel meer hooi bij, krachtvoer krijgen ze nu juist minder vanwege het fructaan gehalte in het gras.

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:23

Hier wacht ik ook nog even met de pony's op de wei doen. Hier verderop was er zelfs een koe bevangen en dat schijnt zelden voor te komen.

Izie

Berichten: 1384
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: overijssel

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:36

De app is er inderdaad niet voor Apple, ik deed t eerder ook elke keer via de site helaas.
Nu android en dan werkt ie wel.

Er is nog wel een betaalde app, misschien dat die wel in de I-store zit? laminitis heet die. Werkt met GPS.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:19

Hoe zit dat met opfokveulens/paarden dan?
Die staan toch ook continu op gras en soms snachts op stal? Voor hen is te veel suiker toch ook slecht?

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:25

Ik ga de app ook zoeken. Begin maart mijn jonge paard een weekend kliniek met koliek gehad, en in de twee weken erna ook mijn oudste paard tot 3 keer toe koliek. Heb hem al 17 jaar, nooit koliek en nu 3 keer in 2 weken tijd. Alle keren met koude nacht en flink warme dag (en een dom opbouwschema van ene dag niet op gras en volgende dag uren).

Ik ga ook die app zoeken, ben ik voorbereid, inderdaad, better safe than sorry

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:29

Hier komen ze gewoon niet op gras, ik neem geen risico's.
Trouwens geen pony's met HB, Cushing of weet ik wat.
Maar eentje die dik word van lucht bij manier van spreken en eentje die niet tegen eiwitten kan in het gras.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:32

Bij gevoelige paarden moet je wel opppassen.

Maar mijn 2 warmbloeden gaat prima. Die staan het jaar rond 12 uur op de wei, iedere dag een nieuwe strook. Die kunnen dat extra suiker best verwerken. Scheelt wel dat ze ook echt werken. Dan verwerken ze de suiker ook weer. Merk ook niets aan de mest.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:36

Hier was ik ook sinds een week aan het opbouwen (regio west Friesland). Gisteren ze erop gezet in de ochtend. Smiddags slappe mest. Dus vanochtend ze op de paddock gelaten en hopen dat ze vanmiddag weer even kunnen. Het is wel aan het dalen.