Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:53

Azmay schreef:
Jace schreef:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html Ziet dr voor vandaag mooi uit ! Ik hou dit echt als leidraad wat betreft het opbouwen !


Dat dacht ik een paar weken terug ook, toen stond beestje toch voor het eerst bijna bevangen.

Heb ze gisteren 2x een uurtje erop gehad en vandaag misschien ietsje langer. Krijg er wel het heen en weer van zo :')
ohhh echt wat een ellende !
Gaat bij ons vooralsnog goed ! Ben wel heel voorzichtig met opbouwen, echt per half uur, liever wat langer erover doen dan ...

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:55

Mijne gaat nu goed (afkloppen). Staat bijna 11 uur op het gras. Maar wel als de index laag genoeg is. Momenteel is ie laag, maar loopt ie op :(

AEP
Berichten: 372
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Naast de veldbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:57

Blij dat ik dit topic gevonden heb. Ik vond mezelf al zo'n aansteller dat ik ze nog niet op de wei had vanwege het fructaangehalte, maar gelukkig ben ik niet de enige! :=
Mijn hoogdrachtige merrie is ook gevoeliger en ik heb me echt in moeten houden om haar niet op de wei te zetten zodat ze alvast kon ingrazen voor als haar veulen er is straks. Maar ik durfde het echt niet aan, het was schokkend hoog de laatste tijd. Mijn dierenarts zei ook: doe alsjeblieft voorzichtig! Hij wilde echt niet een drachtige merrie voor HB moeten behandelen.
Dan kijken ze maar even zielig in de paddock, maar het is niet anders. Gelukkig lijkt het nu wat beter te gaan met het fructaan.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:00

Fructaan wordt omgezet in goed verteerbare vezels (totdat het gras oud wordt), ze worden dus niet echt dikker van fructaanrijk gras ten opzichte van harder gegroeid fructaanarm gras.

Liseef

Berichten: 522
Geregistreerd: 21-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:49

Hier staan de paarden in de winter ca. 12 uur op de wei (echt bar en boze dagen wat korter) en 's nachts op stal. Sinds eind maart staan ze hier weer 24/7 op de wei. Hier staan ook paarden die potentieel gevoelig zijn voor hoefbevangenheid tussen.

Na het lezen van het topic vraag ik me iets af: ik zie hier veel mensen die echt bang zijn voor een hoog fructaangehalte, maar bestaan jullie weides dan vooral uit Engelse raaigras? Of zijn jullie ook met minder "gevaarlijke" grassoorten en aangepast weidebeheer bang voor hoefbevangenheid?

Ik ben best voorzichtig qua hoefbevangenheid, maar sinds de paarden aan huis staan toch minder. We hebben hier heel veel verschillende grassoorten door elkaar en ik let met de bemesting van de wei ook goed op. Dat gaat heel erg goed en er is hier nog nooit een paard bevangen geraakt gelukkig. Maar ik heb zelf wel het idee dat het gewicht van de paarden, het weidebeheer en de grassoorten ook van grote invloed zijn op het risico op hoefbevangenheid. Op die punten probeer ik dus een zo goed mogelijk "anti-hoefbevangenheid beleid" te voeren. Het weer is helaas een stuk lastiger te beïnvloeden :P

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 07:16

Ik zoek even wat advies: onze paarden staan nu ongeveer een week 24/7 op de wei. Het is een weide met vele soorten gras en ook onkruid. Nu wordt het de komende nacht nog even flink koud en overdag dan weer wat zon = dus een hoge fructaangehalte. Wat is weisheid? Een stuk afzetten zodat ze minder gras eten, wel wat beperkter graasmogelijkheden en wat korter gras of ze gewoon laten staan zoals nu?

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 07:25

Het beste wacht je met weidegang tot het gras in bloei is geweest. Dan is het gevaar geweken. Je kunt ze dan later in het jaar er wel langer op laten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:25

misschien domme vraag; maar is het dan niet zo met verschillende soorten gras dat die op verschillende momenten hun bloeiperiode hebben?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:44

IngridM schreef:
misschien domme vraag; maar is het dan niet zo met verschillende soorten gras dat die op verschillende momenten hun bloeiperiode hebben?


Jawel, maar ik kan hier in de wei toch wel zien wanneer het grootste deel uit is gebloeid.
Niet dat ik dan pas de paarden erop kan doen want dan heb ik maar 2-3 maanden weideseizoen voordat ze het weer kapot lopen maar toch :o
http://www.pollenkalender.tv/grassen/

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:18

De pollen gaan nu weer beginnen komen (vraag maar aan vriendin met hooikoorts := ) dus ik schat dat over een maand-een maand en een half het meeste er weer uit is. Het is nu ook wat warmer dus zal best snel gaan.
Momenteel gaan die bij ons beperkt de wei op opnieuw, zodat het graszaad wat kan verspreiden en en is het ook weer veiliger. Ze werden toch al weer dik :Y)

Nu scharrelen ze veel, ik denk dat dat op zich ook wel heel goed is (staan op een paddock paradise achtige track).

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:36

Aria_zz schreef:
De pollen gaan nu weer beginnen komen (vraag maar aan vriendin met hooikoorts := ) dus ik schat dat over een maand-een maand en een half het meeste er weer uit is.


ja dat klopt, weet er zelf ook alles van haha.

Maar ik dacht dat er ook grassoorten waren (waar ik dan mogelijk niet allergisch voor ben) die wat later in het seizoen groeiden en bloeiden?

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:49

Bij ons staan de paarden het hele jaar in de wei. In de winter een uur of zes en naar mate het langer licht blijft tot wel tien/twaalf uur per dag. Nooit geen hoefbevangen paarden gehad. Wij kijken nooit naar het fructaan gehalte. Zo gaat het al 20 jaar goed.

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:52

Ik vraag me af hoe het met het gras zit momenteel. Mijn 'wilde' arabier, die altijd alert is, om de 10 minuten een huppelt maakt en vrij snel schrikt, is sinds hij op het land staat bijna stoned. Ik kon gister gelijk opstappen (terwijl ik eerst 15min moet longeren voor mijn eigen veiligheid) en hij was enorm 'doof', hij wou niet doorlopen, hulpen kwam laat binnen en hij was gewoon een beetje 'num'. Heel apart. ik ga al bloed laten prikken want ik vind het maar vreemd. Misschien had hij gewoon last van zijn buik..

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:54

Het fructaangevaar zit hem, bij mijn weten, ook vooral in het gevaarlijke, hardgroeiende, zoete "koeiengras". Andere soorten gras en kruiden hebben veel minder die pieken. Als ik hier zo lees, lijkt het of paarden helemaal haast niet meer op het gras kunnen! dat vind ik wel erg sneu. Dan liever je land wat laten verwilderen en minder productieve grassoorten een kans geven.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:10

Bij ons is het zoals bij Hoefijzers ook iedere dag naar buiten, winter en zomer. In de winter krijgen ze hooi voordat ze op de weide gaan en als er in deze periode nachtvorst is wacht ik totdat het gras niet meer wit ziet.
Onze weide is een oude koeienweide die niet meer bemest wordt. Het onkruid houden we onder controle door regelmatig te maaien. Kale plekken worden bijgezaaid.
Ik kan me wel voorstellen dat paarden van snelgroeiend zacht gras snel teveel eten en dan problemen krigen.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:17

Ingrid, sterkte! :x
Maar inderdaad, er zijn verschillende grassoorten en het hangt er maar vanaf waar je allergisch voor bent. en of het voor gras is of iets anders. Maar ze komen nu gewoon met heel veel tegelijk in de lucht, ik had er zelf wat last van terwijl ik geen hooikoorts heb.

We wouden deze lente inzaaien met andere soorten, maar man die zakken zijn duur := >;)
We hebben nu gewoon een deel gekalkt en dan maar even afwachten. Er staan nu gelukkig toch al een paar soorten gras omdat het een koeienwei was die lange tijd leeg stond.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:22

Fair schreef:
Ik vraag me af hoe het met het gras zit momenteel. Mijn 'wilde' arabier, die altijd alert is, om de 10 minuten een huppelt maakt en vrij snel schrikt, is sinds hij op het land staat bijna stoned. Ik kon gister gelijk opstappen (terwijl ik eerst 15min moet longeren voor mijn eigen veiligheid) en hij was enorm 'doof', hij wou niet doorlopen, hulpen kwam laat binnen en hij was gewoon een beetje 'num'. Heel apart. ik ga al bloed laten prikken want ik vind het maar vreemd. Misschien had hij gewoon last van zijn buik..


Kan best zijn hoor dat hij last heeft van zijn buik. Toen prada daar nog stond was zij de eerste weken ook niet echt vooruit te branden. Ze was alleen maar aan het vreten. Naar mijn idee zat zij toen gewoon echt volgevreten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:34

Ik heb hier 1 weiland nu met paardengras.
Maar nog steeds opletten bij 1 van mijn paarden die snel een harde manenkam heeft.
Dus hoeveel verschil het nu echt maakt met ander gras?

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:14

Tja, wat is "paardengras"? Nog steeds wel snelgroeiend denk ik want we willen snel weer een bijgegroeid weiland in verband met (te) weinig wei.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:03

Over het algemeen gras waar het groeipunt lager zit. En inderdaad minder suikers.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:05

Je hebt de app wel in het Engels voor de iPhone ( laminitis) kost wel €8 en weet niet of die hier werkt?