Knuffel in stal voor rust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Knuffel in stal voor rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:00

mijn paard kan ook moeilijk alleen zijn. zeker op de trailer is dit een uitdaging. omdat ik een knuffel ook al eens bij de internationale dressuurruiters had gezien heb ik voor hem een knuffel gekocht:Afbeelding
Afbeelding

tja ik denk wel dat de geur helpt voor hem en dat het in elke iets kan zijn, dus knuffel of stof, of deken. maar ik vind het belangrijk dat het er gewoon is en dat, als hij wil, er aan kan snuffelen. vind hij het niks hangt het ook niet in de weg.

tweetty
Berichten: 118
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: 's-gravenzande

Re: Knuffel in stal voor rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:14

het zou helemaal niet zo gek zijn, moederloze babydieren hebben ook vaak een knuffel omdat het gewoon werkt.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:15

@Brainless, dan praat je over geurherkenning van soortgenoten. Niet over een nieuw gekochte knuffelbeer die 2 weken in een box hangt. Dan zou ik eerder een wollen deken van zijn vaste stal maatje meenemen dan hopen dat de knuffel geur gaat bevatten alsof het een soortgenoot aan geeft. Ik blijf dat toch echt betwijfelen.

Anoniem

Re: Knuffel in stal voor rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:21

Werken met geur gebeurt al heel lang bij paarden. Traditioneel wordt er bij nerveuze paarden die van box moeten veranderen alvast wat van hun eigen mest in de nieuwe box gelegd, dan is hun geur al aanwezig en reageren ze minder gestresst. Hetzelfde geldt als je een hoop mest in de trailer legt, dan ruikt die minder vreemd en nieuw. Eigenlijk net zoals een knuffeltje/kleedje voor een poes die naar de dierenarts moet. Een stalknuffel werkt denk ik gewoon volgens hetzelfde principe. Mest is alleen goedkoper. ;)
Andersom werkt het trouwens ook; als je een nieuw paard introduceert in een groep kun je ze alvast aan elkaar introduceren via de mest: mest van de groep bij het nieuwe paard leggen en mest van het nieuwe paard bij de groep. Op die manier wennen ze al aan elkaar geur voordat ze voor het eerst met elkaar in contact komen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:31

Mest kan ik wel voorstellen. Dat doe ik ook als ik mijn paard verplaats, die ook heftig reageert op een andere box. Maar een knuffel....
Op vreemd terrein al helemaal lastig al is het met de thuisgeur van stal, zeer zeker bij paarden die alleen nog maar stampij kunnen maken. Die hebben dan echt alleen maar aandacht voor alles wat vreemd is en blijven schreeuwen. Mijn paard is van het kaliber "via de voerbak over de tralies willen klimmen" als hij ergens vreemd komt en waar soortgenoten niet direct neuscontact hebben (bv via tralies). Is die mogelijkheid er wel dan is er niks aan de hand. Zonder die mogelijkheid zou ik de hele mestfaalt mee kunnen nemen en een knuffel in de vorm van een paard met stal geur maar ik denk niet dat hem dat dan kan boeien.

VWestra ik denk dat het dan eerder herkenning is van de bekende knuffel dan de geur an sich.

Leuk om naar een knuffel met stalgeur bij nerveuze paarden op vreemd terrein eens wetenschappelijk onderzoek te doen. Mijn gedachten zijn nl nergens op gebaseerd, slechts aannames en eigen gedachten.

Een knuffel zou dan echt de oplossing zijn voor mijn paard. :')

Kabayo

Berichten: 14063
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Knuffel in stal voor rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:48

Denk wel dat het helpt

Zelfs Edward gal doet tAfbeelding

Shiawase
Berichten: 1261
Geregistreerd: 21-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:57

Ik kan mij voorstellen dat een bekende geur bij een nerveus paard wel helpt.
Proberen kan altijd. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Suzanne F. schreef:
OMG, een teddybeer ofzo??? :')

Hoe bedoel je; paarden vermenselijken? :')

Maikel van der Vleuten heeft bij Verdi een knuffelbeer op stal hangen. Al gebruikt hij hem meer als mascotte. :')

Vanaf 13:45 gaat het over die knuffel:
https://www.youtube.com/watch?v=R4l7TxE9b7U

SUSANNEx

Berichten: 829
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 21:19

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik had inderdaad gehoord dat het op internationale concoursen werd gedaan. Zie wel wat wisselende verwachtingen, maar ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen. Als het niet werkt merk ik, weet ik dat ook weer :)

Vind het wel interessant onderwerp inderdaad!

Brainless schreef:
Ik gebruik af en toe Confidence EQ
Zit een rustgevend geur in wat je in de neus aanbrengt.
Is toegestaan bij wedstrijden.

http://www.confidenceequine.com/nl


Confidence heb ik in verleden ook wel eens gebruikt voor andere dingen, maar dit werkt bij haar helaas niet. Heb zeker paarden gezien waar het top werkt, maar bij de mijne helaas niet...


tengeltje11 schreef:
hog,persoonlijk geloof ik daar niet in.
een paard is vooral een kuddedier.
stro met de geur van zijn buurman of vrouw zal ook geen kalmerend effect hebben,dus waarom zou een knuffel dat wel?
waarom moet je paard vaak in vreemde stallen en weiden staan?
want ik zo dan eerder daarop gaan aanpassen.

meerdere paarden kunnen moeilijk overweg met veranderingen,niets vreemds aan,wij nemen maar aan dat het moet kunnen,maar een paard is behoorlijk honkvast.


Ze staat niet vaak in vreemde stallen, afgelopen jaar 2x. Toch vind ik het geen fijn gevoel om haar gestresst achter te laten in een stal dus vandaar dat ik dit even vroeg. :o

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:26

TS als het werkt hoor ik het graag! ;) :j

Zinzi_jewel

Berichten: 8824
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:13

igor001 schreef:
Gaat het niet gewoon om het hebben van dingen die voor het paard vertrouwd zijn? Of dat nou een knuffel is of niet. Mijn paard is erg gehecht aan haar rode jollyball en dat is voor haar een vertrouwd voorwerp. Die gaat altijd met ons mee in de trailer en op wedstrijd.



Precies dit !
Iets vertrouwds .
Doen het vaak bij de wedstrijd paarden een of ander knuffel in zijn stal hangen en nemen die dan ook mee op concours .
Er zijn echt paarden die dat fijn vinden .
En waarom niet .
Die beesten reizen soms meer als de gemiddelde mens

Daarom is het ook zo prettig voor ze als ze een vaste groom hebben die heeft vaak meer een band met t paard als de ruiter zelf