Kan een veulen op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funidreamer

Kan een veulen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 00:34

Hoi bokkers!
De beslissing is gevallen om een jaarling te kopen.
Bij de huidige eigenaars staat hij op stal en gaat 4u naar buiten op het gras per dag.
Als ik hem koop wou ik hem graag op de manege zetten waar mijn vorige paard stond. Daar gaan ze voor de nacht op stal en mogen ze in de ochtend weer op de paddoc in een gezamelijke kudde.
Maar nu hoor ik van overal verschillende meningen en die doen me wat twijfelen aan bepaalde dingen :?

Zoals, 1. Het paardje zou op stal staan's nachts, waardoor het stalondeugden zou kunnen gaan ontwikkelen.
(Daarom vroeg ik me af of dit het logische gevolg is, of dat hij dat misschien niet zou krijgen aangezien hij dit zo gewend is. En is er een manier om dit te voorkomen? Bv een zoutsteen of speeltje?)

En 2. Hij is gewoon van op stro te staan, maar op de manege is enkel vlas toegestaan.(Persoonlijk ben ik bang dat hij van het vlas zou gaan eten. Is er een manier dit te voorkomen? Of een eventueel ander soort strooisel? De paarden staan in de stal op matten.)

Hebben jullie enkele tips?
Alvast bedankt voor alle hulp :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Kan een veulen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 00:38

Als ie genoeg hooi krijgt gaat hij geen vlas eten. Maar een jaarling zou ik naar een goeie opfok brengen en niet op een manege stallen. Tenzij er meer jonge dieren in die gemengde kudde staan.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 00:39

Een jaarling kan prima s nachts op stal. Maar dan zou ik wel voor stro gaan zodat hij altijd iets te knabbelen heeft. Dit voorkomt ook stalondeugden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 00:55

Uit de OP maak ik op dat het paardje nu slechts 4 uur per dag buiten komt. Erg weinig! Ieder uur extra is een verbetering.
Ik zou niet direct bang zijn voor stalondeugden, hij is beroerder gewend. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 02:20

Voor de ontwikkeling van het veulen is het veel beter om hem zo veel mogelijk vrij te laten bewegen. Een veulen zal zich veel beter ontwikkelen als hij veel kan bewegen. Met veel bedoel ik dat hij 24/7 de vrijheid heeft om te bewegen. Zo krijg je later een gezond en goed ontwikkelt paard.

Uiteraard moet hij in een kudde lopen, het liefst een gemengde kudde, merries, ruinen van verschillende leeftijd.

Los van de ontwikkeling van het veulen (die uiteraard voorop staat!!) zou ik geen geld uitgeven aan een stalling met faciliteiten die je toch niet gaat gebruiken. Een manege kost oa meer geld omdat er een (binnen)bak is etc. Die heb je met zo'n jonkie niet nodig, zonde om daar voor te betalen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:00

Tuurlijk kan een veulen op stal maar is dat ideaal..

Wat is het 'doel' van een veulen? Volgens mij om op te groeien tot een sterk en sociaal rijpaard (of menpaard). En dat doe je door ze op jonge leeftijd zoveel mogelijk beweging te geven (worden ze sterk van) in een groep waar veel te spelen valt (worden ze sociaal en evenwichtig van). Als jouw manege dat het hele jaar door kan bieden dan is dat prima maar in mijn ervaring kunnen de meeste maneges dat niet. Vaak missen er andere jonge paarden (volwassen paarden spelen echt veel minder), zijn de groepen klein (je wilt toch wel echt meer dan 1/2 maatjes), is de oppervlakte te klein (op een 20x20 paddock kan je geen sprintje trekken) en komen ze weinig uren buiten, zeker in de wintertijd (en dan ben ik niet super kritisch, een uur of 8 tot 12 zou al best mooi zijn, minder niet). Als jouw manege dat wel kan bieden dan is dat ideaal! Maar ik zou kritisch zijn en als het blijkt dat het toch tegenvalt dan gaan kijken naar een opfok of begrazing of zoiets.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:50

Ik heb zoveel ellende gezien met paarden (van anderen) in de opfok dat ik die van mij altijd thuis gehouden heb en ook op de stal waar ik nu sta blijven de veulentjes thuis en groeien ze op in een gemengde groep.