Kosten paardenvoeding?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ice_welsh

Kosten paardenvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 12:44

Beste bokkers/boktoren,

Wegend omstandigheden ben ik van plan om bij een vriendin een 'eigen' stal te starten waar mijn pony en het paard van een vriendin gaan staan. Er zijn 2 stallen en genoeg land dus alles past perfect! Alleen voordat we dit plan gaan uitvoeren moeten wij alle kosten weten, we zijn al aardig op weg alleen we zitten een beetje in de knoei met het stro, hooi en de basisbrok. Vandaar mijn vraag,

Ik ben benieuwd naar wat jullie allemaal betalen per maand voor stro, hooi en basisbrok. En hoeveel jullie dan (in kg) inkopen en hoelang jullie daar mee doen.

Groetjes van een groepje enthousiaste paardenmeisjes /3 *\o/*

Iris (ik), Maud en Suzanne

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:48

Grote ronde baal hooi voor 25 euro via vrienden van de staleigenaar. Een groter formaat droger hooi voor 33 euro. Kleine rechthoekige baaltjes voor 5 euro. Zij neemt er 3 of 4 per keer mee omdat we niet de ruimte hebben om echt in te slaan. We doen ongeveer 3 balen per maand open voor 3 paarden.

Kleine baaltjes stro 4 euro, grote geen idee van.

Brok kost hier +- 11 euro per zak. Ik heb er van 10.90 en van 12.50 thuis liggen :) Ik geef +- 1.5 kg brok per dag = 45kg per maand. :) Zak is 15 of 20 kg

Ohja, regio Loenhout (BE).

friesiszwartJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:49

23 kleine baaltjes hooi voor een paard
en als een paard op stal staat gemiddeld een halve baal stro per dag
Krachtvoer, je weet wat je geeft en dus nodig zou hebben

Hierdoor uit te rekenen wat je nodig zult hebben.

Hooi koop ik in juni in, 1e snee en voor het gehele jaar en dan probeer ik voor het begin van het einde weideseizoen het jaar erop nog wat balen te hebben. Want de balen van juni kun je niet direct voeren aan de paarden.
Stro komt ook van het land meestal medio augustus.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:51

Ik geloof dat ik hier gemiddeld 2 euro per dag per paard kwijt ben aan hooi stro en (vitamine)brok. In de zomer wat minder omdat ze dan gras bij hebben in de winter wat meer.

Renske_W

Re: Kosten paardenvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:11

Hier kost hooi 190 euro de ton.
En dan heb ik het over de grote balen.
Geluk is dat mijn vriend een melkveebedrijf heeft, dus stro pak ik gewoon van hem, daar heb ik geen kosten mee.
En als er een levering komt van de fourage handel bestel ik hooi mee als het op is.
Brok is lastig, dat hangt er ook vanaf hoeveel ze gevoerd gaan krijgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:14

Hooi koop ik in grote balen, 45 euro per baal. Met 2 paarden voer ik voor 90 euro per maand aan hooi.
Stro heb ik niet, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Verder krijgen beide paarden ongeveer een kilo muesli per dag.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:22

Ik weet dat de brok die ze hier op stal geven uit de silo 15 cent per kilo is inkoop.
Dat is goede brok met hoge vitaminewaardes.
De brok van stal geven kost tot 3 kg 10 euro per maand voor klanten.
Zakken brok is makkelijk rekenen, dat is overal zo te vinden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:27

Je zal hier heel veel verschillende antwoorden krijgen, maar feit is dat de kosten voor hooi en stro vrij sterk afhankelijk zijn van het jaar, het seizoen, de regio, de hoeveelheid die je op kan slaan en de mogelijkheden die je hebt om het wel/niet op te halen en te handelen op locatie. Grote balen zijn in verhouding goedkoper, maar daar schiet je niets mee op als je niets hebt om ze mee aan te pakken. In één keer inkopen in het goede seizoen is goedkoper maar daar heb je niets aan als je geen opslagruimte hebt. Verder zal je voor 2 pony's in de zomer waarschijnlijk niet wegkomen met grote pakken voordroog bijvoorbeeld ivm te lage voersnelheid. Grote pakken hooi zijn in NL slecht verkrijgbaar omdat het ontzettend goed droog moet zijn om veilig te persen. Via fourage handelaren zijn die echter vaak wel voor een redelijke prijs te verkrijgen, echter moet dit weer binnen opgeslagen worden. Bij zowel stro als hooi zit je ook nog met kwaliteit, ik wil geen stofzooi in mijn stallen en al helemaal niet voeren om maar wat te noemen en bij hooi is ook vrij zijn van jkk en ander onkruid belangrijk. Je kan alles goedkoop vinden als je zoekt, vraag is alleen wat je dan krijgt.

De kosten voor krachtvoer kan je op voervergelijk.nl heel simpel opzoeken, ga uit van tussen de 8 en 10 euro voor een zak basisbrok van 25 kilo. Tenzij je kilo's per dag geeft, valt dat reuze mee.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:32

Ik voer gemiddeld 1 klein baaltje hooi per paard per dag.
Ik ga er dan ook vanuit dat ik half oktober begin met voeren van hooi tot eind april.
Dat is grofweg 190 balen per jaar.
Ik zorg dat ik altijd minimaal 25 balen over houd na april.
Daar kan ik dan nog van voeren als ik bv met de trailer wegga.
Of als het slecht weer is, het gras eerder op is.......
Ik reserveer mijn hooibalen in de zomer bij een boer en haal de balen per 25 op,
omdat ik ze niet op kan slaan. Prijs per baal was €4.00.
Stro zit bij mijn stalling in, dus hoef ik niet zelf in te kopen.
Mijn verbruik daarin is 1-2 balen per week.
Maar mijn paard en shetlander staan vanaf 6.30uur tot 21.00uur buiten.
Mijn paarden krijgen alleen een mineralen/ vitaminebrok ( Vitalbix) en daar doe ik precies 2 maanden mee. Maar je weet waarschijnlijk zelf wel wat en hoeveel je pony eet.
Dus dat kan je zelf beter uitrekenen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:40

1 grote baal voordroog per paard per maand (gemiddeld, gewoon groot paard) is 50 euro
Stro zo'n hele grote pak voor 75 euro maar daar doe ik langer dan een maand mee en paarden staan weinig binnen.
basisbrok 8,95 per zak van 20 kg. Dus bij 1 kg per dag ongeveer 13.50 per maand.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:41

Er is eigenlijk niet goed antwoord te geven op je vraag, want er zijn per regio teveel verschillen in prijzen etc. Plus dat je in de winter veel meer voert van hooi en meer stro gebruikt als in de zomer.
En kleine pakjes hooi kosten meer in verhouding als een groot pak hooi. Wat kan je opslaan bij je eigen stal ?
reken op ongeveer 10 kg hooi per dag per paard ( in de winter iets meer, in de zomer misschien ( bij voldoende wei ) helemaal niets. Kleine pakjes hooi wegen ongeveer 20 kilo.
Stro, ligt er aan hoeveel ze buiten lopen en hoeveel ze op stal staan en hoe groot die stal is.
Brok, 1 kg per dag is vaak (ruim) voldoende. Dus reken voor 1 maand 30 kg. De keuze aan krachtvoer is zo groot en de prijzen zo verschillend dat je dat beter zelf uit kunt rekenen. Maar reken op iets van 20 euro per maand.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:56

€70,- per baal hooi (grote balen)
€10,- / €15,- voor brok ongeveer (Pavo)
€4.50 per pak vlas.

In gemeente Peel en Maas.

Ik zie dat je 16 bent, wat voor stal wil je beginnen dan? Of gewoon privé stal enkel met jullie paarden?

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:00

ik voer mijn shetlander 1 grote baal hooi in de maand, 2 kleine baaltjes stro ( erg schone pony) maar normaal is 4-6 baaltjes. en dan zon 15 kilo brokken verdeeld over een maand ( 2x 1/4 kg)

ice_welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 08:28

Dankjewel iedereen voor alle reacties! Helaas is het niet meer nodig, de prijs die ze vragen voor de stal is 400 Euro per maand voor een C pony. Dacht ik ook ;)