Touw met 2 musketons

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Touw met 2 musketons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 12:24

Mijn grote vriend kan fantastisch goed knopen losmaken. Hij vind dat ook fantastisch leuk. Zo fantastisch dat ik hem iedere 10 minuten opnieuw vast moet zetten, omdat hij me anders achterna komt als ik een wegloop (of naar het gras hobbelt als ik niet wegloop).

Nou kwam de hoefsmid gisteren met het briljante idee om hem vast te zetten met een touw met dubbele musketon: 1 aan het halster, touw door de ring, andere musketon ook aan het halster. Zo kan hij zichzelf niet meer losmaken! Briljant!

Maar, waar vind ik zo'n touw?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:25

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:26

Je kan toch ook hetzelfde met een gewoon touw doen. Knoop onder de kaak ofzo.
Maar google eens op trailerlijn

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:27

Zelf maken?

Lang halstertouw, musketon asn achterzijde en "draad doorsteken" weet niet precies hoe dat heet, maar is een -niet zo moeilijke- techniek om het touw terug te slaan en door zichzelf vast te vlechten. (wordt gewoon echt stevig ook)

Anders met mooie lengte touw naar sleutelmaker/schoenenmaker. Die kunnen dit soort klusjes meestal prima voor heel weinig geld

Femke_Tweety

Re: Touw met 2 musketons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:28

Ik denk dat trailerlijnen en vastzetlijnen wat te kort zijn. Je hebt natuurlijk bijna dubbele lengte nodig in dit geval.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:29

Een vastzetlijn is niet heel kort. Die van mij staan er ook aan vast met poetsen, ze kunnen ermee nog met hun neus bij de grond.
Een trailerlijn is zelfs nog verstelbaar en kun je langer maken. Je hebt ze beide in verschillende lengtes.
Wij laten ze gewoon hangen bij de poetsplaats, gebruiken ze niet als halstertouw.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:31

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:32

SayaJones schreef:
Een vastzetlijn is niet heel kort. Die van mij staan er ook aan vast met poetsen, ze kunnen ermee nog met hun neus bij de grond.
Een trailerlijn is zelfs nog verstelbaar en kun je langer maken. Je hebt ze beide in verschillende lengtes.
Wij laten ze gewoon hangen bij de poetsplaats, gebruiken ze niet als halstertouw.

Ik begreep dat in dit geval de musketon aan het halster gaat, de lijn door de vastzetring, en dan weer terug aan het halster?

Misschien dat dat gaat met een vestzetlijn, maar lijkt mij wat krap?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:36

Oh, zo :+
Ja, dan is ie wellicht wat te krap :))

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:37

Ik doe bij dat soort paarden de lostrekknoop onder de kin. Daar kunnen ze niet bij en dan kan je toch nog hem langer/korter zetten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 12:38

Mizora schreef:
Ik doe bij dat soort paarden de lostrekknoop onder de kin. Daar kunnen ze niet bij en dan kan je toch nog hem langer/korter zetten.

Het zou je verbazen waar deze draak allemaal bij kan...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:40

Denk dat die touwteugels dan een handige oplossing zijn.

In verschillende lengtes en met verschillende clips/haken mogelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:12

Ik zou wel uitkijken qua veiligheid. :)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:24

Trailerkettingen heb je ook in verschillende lengtes en daar zit een paniekhaak aan. Anders naar de bouwmarkt en daar een stuk geplastificeerde ketting zoeken en daar een musketonhaak en een paniekhaak aan maken? Kan je hem op elke gewenste lengte maken :)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:29

Of je leert hem te blijven staan :Y)

Met wegloop paarden gebruik ik altijd longeerlijn, die door de vastzet ring (niet knopen) en t uiteinde kan je vasthouden. Als meneer dan gaat lopen, kan je hem terug trekken zonder dat je eerst naar zijn hoofd hoeft te lopen. Zo leert die snel dat ongeacht waar jij staat, weglopen geen nut heeft. Nja erna kan je ook verder weglopen en gaat hij aan de wandel, heb je nog 6m te tijd om de lijn te pakken voordat deze helemaal door de ring heen gaat ;)

Kwestie van zorgen dat hij er geen succes meer mee krijgt. En moet je echt even weglopen, dan idd aan een (paniek)haak vastzetten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 16:53

Och. Ik heb geen problemen met dat hij gras boeiender vind dan gepoetst worden. Daar kan ik me alles bij voorstellen. Hij loopt ook niet zozeer weg om het weglopen, maar hij is los en het is ergens anders boeiender. Geef hem eens ongelijk. Tis n paard, geen robot.

Alleen dat ik er iedere keer achteraan moet vind k wat minder :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:55

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:06

Ik zou in elk geval ook musketon + paniekhaak of twee paniekhaken gebruiken. Just to be safe.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:24

Ik zie nu je topic voorbij komen.. Dat truukje kan hij idd al even en heeft hij helaas van mijn merrie geleerd.. :Y)

Ik had hem altijd met een dubbele knoop vast staan om die rede, voordat hij die eruit heeft duurt wel even maar hij is er inderdaad erg handig in!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 18:58

XxDiandraxX schreef:
Ik zie nu je topic voorbij komen.. Dat truukje kan hij idd al even en heeft hij helaas van mijn merrie geleerd.. :Y)

Ik had hem altijd met een dubbele knoop vast staan om die rede, voordat hij die eruit heeft duurt wel even maar hij is er inderdaad erg handig in!!

Deed hij bij jou dat kunstje al waar hij ineens heeeeel overdreven gaapt, z'n hoofd schuin houdt en dan snel het touw grijpt? :D :D :D

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:23

Jeps, van mijn merrie geleerd... :o Overigens is het alles vasthouden/pakken ook een erfenisje van papa. die krijgt het zelf voor elkaar de stang van zijn stang en trens bit in zijn mond te pakken.. :Y)