Sporkehout

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_tje

Sporkehout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 14:00

Als je dit langs de weiderand hebt en de paarden er evt eens een hap van zouden nemen, kan dit kwaad?

(dit is overigens niet de bedoeling dat ze ervan eten, maar je weet nooit)

Gaat om deze plant: http://www.bokt.nl/wiki/Sporkehout

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:25

Naar mijn mening nemen paarden niet zomaar ergens een hapje van. Dat doen ze alleen als

- ze te weinig en/of ongeschikt ruwvoer krijgen
- ze niet (van een ander paard) hebben geleerd wat ze wel en niet moeten eten
- als ze iets mankeren (bij voorbeeld varens eten als ze wormen hebben. Niet de varens natuurlijk :Y) Ik bedoel paarden met wormen)

Nou ken ik natuurlijk jouw paarden niet TS, de inschatting of je je er zorgen om moet maken kun jij het beste zelf maken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-03-17 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:26

Als je het langs de weide hebt staan zou ik het toch wel weghalen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:27

Waarom? Als ze het met rust laten heb je er toch een mooie schaduwplek aan?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:27

Koper schreef:
Waarom? Als ze het met rust laten heb je er toch een mooie schaduwplek aan?

Ja dat klopt wel

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 14:43

Koper schreef:
Naar mijn mening nemen paarden niet zomaar ergens een hapje van. Dat doen ze alleen als

- ze te weinig en/of ongeschikt ruwvoer krijgen
- ze niet (van een ander paard) hebben geleerd wat ze wel en niet moeten eten
- als ze iets mankeren (bij voorbeeld varens eten als ze wormen hebben. Niet de varens natuurlijk :Y) Ik bedoel paarden met wormen)

Nou ken ik natuurlijk jouw paarden niet TS, de inschatting of je je er zorgen om moet maken kun jij het beste zelf maken.

Ok, bedankt!

En merci voor de tip van varens bij paarden met wormen. Dat wist ik niet :D Wij hebben jaarlijks varens in de wei staan (wonen naast een bos) en de paarden komen er nooit aan.

En idd, ik zou het doen voor oa schaduw. We probeerden al meermaals wilgen, maar die eten ze dus keihard op, keer op keer :P

(het staat er dus nog niet, maar ik denk er wel aan om het te zetten: oa voor de bijen, maar dus ook voor schaduw)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:16

Als je het nog neer moet gaan zetten dan heb je misschien de mogelijkheid om het een eind bij de wei vandaan te zetten? Elk beetje hulp voor de bijen is meegenomen :) Als je de struiken een meter of 2 van de wei af plant, eventueel extra draadje er voor als je je zorgen maakt. Dan heb je wel de voordelen van de schaduw maar kun je het proberen zo te maken dat je paarden er niet bij kunnen.

Wilg is een fijne snack voor paarden ja. Meidoorn ook. Als je ze wat te knabbelen wil geven is dat misschien ook nog een optie (en is ook weer goed voor de bijen).

Overigens bedoelde ik niet te zeggen dat élk paard met wormen varens eet. Maar er zijn er die het doen. In hoeverre het helpt weet ik niet. Regelmatig ontwormen is natuurlijk altijd het slimste plan.

tamary

Re: Sporkehout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:23

Vlier is ook goed voor bijen, schijnt antivlieg te zijn en paarden eten het liever niet. Daarnaast groeit het snel en kan het tegen fors snoeien (bv als het met de schrikdraad in de knel komt). Flink snoeien zorgt ook voor een dichte ondergroei, zodat het inderdaad goed werkt voor schaduw en windvang.

DubbelFun

Re: Sporkehout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:52

Imo hoort alles wat giftig is voor een paard verwijderd te worden. Storkehout valt daar ook onder.