Buiten bed maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Buiten bed maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 09:37

Mijn paard eet zand (medische ooraak niet kunnen vinden). Ze kan om deze reden dus niet op een zandpaddock staan.
Ze staat daarom op een verharde paddock.

Maar nu met dit mooie weer liggen alle paarden lekker in het zand in het zonnetje, maar die van mij kan nergens liggen.

Ik heb nu rubberen matten neer gelegd met een dun laagje zaagsel er overheen maar hier gaat ze niet op liggen.

Andere nog ideeën?

IrishDraught

Re: Buiten bed maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:40

kan je er geen stro op leggen?

Anders een koematras (google maar eens)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:42

Ik had even een topic over vreemdgaan verwacht nav de titel

Je kan inderdaad eens kijken naar koematrassen :) hoe zit het verder met weidegang? Eet ze daar ook zand?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 09:48

Eight schreef:
Ik had even een topic over vreemdgaan verwacht nav de titel

Je kan inderdaad eens kijken naar koematrassen :) hoe zit het verder met weidegang? Eet ze daar ook zand?

Nee weidegang krijgt ze niet, ook dan eet ze zand. Ze schraapt dan het gras stuk en gaat dan de grond eten. Ze staat te eten als of ze nog nooit zo iets lekkers heeft gehad!
Op de paddock heeft ze de beschikking over onbeperkt hooi in een slowfeeder.

Koematrassen, maar zijn vaak erg klein 1.80 X 2.20 ik vraag me af of ze daar op gaat liggen. Paard is 1.66
En zouden deze bestand zijn tegen ijzers?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:52

Ik neem aan dat ze een goede vitaminen/mineralenbron heeft? Wat een lastig probleem..
Waar slaapt ze? En een hoek bedekken met stro?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:53

Stevig stuk tapijt over het zand heen spannen. Net buiten je paddock vast zetten met tentharingen in de grond.

Daarnaast zou ik een bloedtest adviseren, veel paarden die zand eten hebben een gebrek aan bepaalde stoffen. Door zand te eten proberen ze dit aan te vullen.
Of had je dat al gedaan omdat je zegt medische oorzaak niet te vinden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:00

Eight schreef:
Ik neem aan dat ze een goede vitaminen/mineralenbron heeft? Wat een lastig probleem..
Waar slaapt ze? En een hoek bedekken met stro?

Dit zijn ook mijn vragen. Is er gekeken naar tekorten en wormen? En waar liggen die matten. Liggen die bij voorbeeld net ergens waar het waait, waar te veel/weinig zon is of bij voorbeeld op een plek waar andere paarden veel langs lopen of juist ergens waar ze de omgeving niet kan overzien?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 10:28

Er zijn meerder bloed en mest onderzoeken geweest. Er is alleen een magnesium te kort gebleken. Dit ben ik gaan bij voeren en bij de daarop volgende bloedonderzoeken was alles in orde. Er is verder geen oorzaak gevonden voor het zand eten.

Wel heeft ze een chronische darm probleem. Veel gas en water bij de mest. Ze krijgt hier nu ook sanequi colon voor, maar dit lijkt nog weinig te doen. Ik heb nog 50kg van dit voer liggen. Als het op is en het doet nog steeds niks ga ik met haar naar de kliniek voor uitgebreid onderzoek.

Ze staat overdag in de paddock met hooi uit een slowfeeder hooinet. Dit kan ze goed er uit krijgen en ze heeft de hele dag door te eten. In de avond gaat ze op stal waar ze op het stro slaapt.
Als het straks in de nachten warm genoeg is blijven alle paarden ook in de nacht buiten. Zou voor mijn paarf dus fijn zijn als zij dan ook lekker buiten kan slapen in de buurt van de andere paarden i.p.v als enige op stal.

De matten heb ik neer gelegd op de plek waar ze ook altijd staand gaat slapen/dutten. Nu gaat ze daar ook nog steeds staan (op de rubberen matten) maar liggen doet ze niet.

Een stuk tapijt over het zand neer leggen zou indd een goed idee zijn en dit moet ook lukken omdat er achter haar paddock nog een stuk zand ligt. Ik ga dat met de stal eigenaar overleggen.
Is het tapijt wel bestand tegen ijzers? En moet je nog een bepaald soort tapijt hebben?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:30

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 10:31

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:54

@flappie2: in jouw specifieke geval zou ik investeren in een stukje hoogpolig/dichtgeweven vloerbedekking/karpet. ik denk dat 160x240 voor een paard groot genoeg is om op te liggen, maar 'van de rol' 2x4 is wel zo lekker en waarschijnlijk niet duurder.
Kijk eens op MP of er in je buurt iets te koop wordt aangeboden voor weinig.
Een koematras of HIT softbed is ook een oplossing maar die zijn flink aan de prijs.

Overigens doen die van mij het als ze zandeten goed op een kuurtje Pronutrin ;)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 11:11

DubbelDun schreef:
@flappie2: in jouw specifieke geval zou ik investeren in een stukje hoogpolig/dichtgeweven vloerbedekking/karpet. ik denk dat 160x240 voor een paard groot genoeg is om op te liggen, maar 'van de rol' 2x4 is wel zo lekker en waarschijnlijk niet duurder.
Kijk eens op MP of er in je buurt iets te koop wordt aangeboden voor weinig.
Een koematras of HIT softbed is ook een oplossing maar die zijn flink aan de prijs.

Overigens doen die van mij het als ze zandeten goed op een kuurtje Pronutrin ;)

Bedankt voor je advies. Ik ga eens even zoeken naar een stuk tapijt!

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:30

Ik zou het zo laten. Ze gaan uiteindelijk vanzelf wel op de rubber matten liggen. Hier 1 die in de box rubber matten heeft, duurde een week voordat hij er eindelijk oo ging liggen. Het zou zacht genoeg voor ze moeten zijn. En anders toch op het zand met een graasmasker om.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 11:42

dushishoeve schreef:
Ik zou het zo laten. Ze gaan uiteindelijk vanzelf wel op de rubber matten liggen. Hier 1 die in de box rubber matten heeft, duurde een week voordat hij er eindelijk oo ging liggen. Het zou zacht genoeg voor ze moeten zijn. En anders toch op het zand met een graasmasker om.

Een graasmasker is geen optie. Ook daar mee krijgt ze zand mee binnen.

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:55

Ik heb een matras ter overname. Een hit softbed.

Die is heel comfortabel en bestand tegen ijzers. Hier gebruiken ze hem niet omdat ze liever buiten in het zand liggen. Maar je kunt jezelf gewoon voorover op je knieën laten vallen op dat ding.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:36

flappie2 schreef:
Er is verder geen oorzaak gevonden voor het zand eten.

Wel heeft ze een chronische darm probleem.

1 + 1 = ....?

Los daarvan: is er niets raars met de matten aan de hand? Glad om op te lopen? Raar luchtje (hebben ze bij voorbeeld in een varkens- of schapenstal gelegen, ik noem maar wat)?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:52

flappie2 schreef:
Wel heeft ze een chronische darm probleem. Veel gas en water bij de mest. Ze krijgt hier nu ook sanequi colon voor, maar dit lijkt nog weinig te doen. Ik heb nog 50kg van dit voer liggen. Als het op is en het doet nog steeds niks ga ik met haar naar de kliniek voor uitgebreid onderzoek.

Hier ligt de oorzaak.... ik heb er net zo 1....

Ik heb ook van alles geprobeerd.... Maar uiteindelijk werkte bij mij: zoveel mogelijk gewoon hooi, geen kuil of voordroog dus. Probiotica van Audevard, en Gastri Comp van Phytonics.
Maag & darm problemen gaan immers vaak hand in hand.
En lekker in beweging houden.

Ik heb de wereld aan behandelingen, typen voer, supplementen en van alles en nog wat geprobeerd.... Maar dit is de gouden combi ;-)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 17:49

Ninx schreef:
flappie2 schreef:

Hier ligt de oorzaak.... ik heb er net zo 1....

Ik heb ook van alles geprobeerd.... Maar uiteindelijk werkte bij mij: zoveel mogelijk gewoon hooi, geen kuil of voordroog dus. Probiotica van Audevard, en Gastri Comp van Phytonics.
Maag & darm problemen gaan immers vaak hand in hand.
En lekker in beweging houden.

Ik heb de wereld aan behandelingen, typen voer, supplementen en van alles en nog wat geprobeerd.... Maar dit is de gouden combi ;-)

Ja lastig zo'n paard. Bedankt voor je tip. Ik ga eens kijken of jou gouden combi ook wat is voor mijn paard.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 17:52

Heb met de stal eigenaar gesproken. En mij paard gaat een nieuwe paddock krijgen. Eentje die veel groter is 5x15 meter. Deze wordt geheel bestraat en het achterste deel gaan we tapijt neer leggen in de hoop dat ze daar lekker op gaat liggen.

Tot dat het klaar is gaat ze voor de nacht naar binnen om te slapen. En we laten die rubberen matten tot die tijd ook liggen in haar huidige paddock.
Ik heb nu stro op de matten gelegd eens kijken of dat verschil maakt voor haar.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:09

zand eten, veel gas....heb je al gedacht aan maagzweren ? zet ze eens een paar weken op GG of Abler en grote kans dat het zandeten stopt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:44

Paard met maagzweren kan ook pijn hebben bij het het gaan liggen en gaat daarom vaak ook niet liggen.Alleen als ze helemaal op zijn en inderdaad op een hele zachte ondergrond zoals mul zand.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 19:23

Paard gaat op stal wel altijd liggen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:27

@flappie: je hebt een fijne meewerkende stalhouder :)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 19:40

DubbelDun schreef:
@flappie: je hebt een fijne meewerkende stalhouder :)

Ja ben ook heel blij met hem!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:46

Bekend probleem ga voor het probeersel eens knoflook bij voeren logica is het niet ook niet volgens da maar mijnde is zo goed als wat gestopt met zand eten op de wei daar zijn gras en extra kuil toch lekkerder in de winter effe in de bak om te rennen en te rollen max 10 kon anders begint hij weer te zoeken en graaf korf niet verbouwen scheelt ook heel veel en ze wennen daar echt aan maar eerst maandje knoflook voerrn zou ik zeggen dan testen op wel en altijd in de gaten blijven houden... dus op tijd zand rest in de mest doen en kijken of zijn tong zwart is van zand als je hem binnen haalt