Hoeveel maanden in het jaar voeren jullie bij (24/7 buiten)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Hoeveel maanden in het jaar voeren jullie bij (24/7 buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 20:25

Hoi bokkers,
vanaf volgende week heb ik een eigen weiland en zullen er 3 IJslanders (worden er misschien 4) staan het hele jaar rond hopelijk. Er is goed gras, en de boer blijft het weiland jaarlijks injecteren en bijhouden. Het gaat om een weiland van 200m lang en 50m breed. Het achterste stuk zetten we in de breeddte af (ca 5x50), en de rest gaat doormidden in de lengte. (als het ware een T vorm). Het kleine stuk van 250m2 zal een paddock worden waar ze altijd op mogen en die ook kapot mag, de andere 2 weilanden gaan we wisselen en strookbegrazing toepassen. Ik hoop hiermee 3/4e van het jaar (we beginnen nu pas in april maar even voor de komende jaren), ze op het gras te houden en niets bij te voeren. Is het realistisch om te zeggen dat het lukt maar 3 maanden bij te voeren met dit weidebeleid? Wanneer beginnen jullie met bijvoeren met hoeveel wei, en hoelang doe je dit dan?

Alvast bedankt! :)

tengeltje11

Re: Hoeveel maanden in het jaar voeren jullie bij (24/7 buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:29

hier +/- 5 ha voor 8 paarden,3 pony's en 2 ezels.

alles is hier vooral afhankelijk van de vochtigheid.
we hebben zware kleigrond.
dus als het echt nat begint te worden,moeten ze van het gras af of alles wordt kapot gelopen.

wij bemesten ook minimaal,want het zijn allemaal koudbloeden en vet gras is het laatste wat ze nodig hebben.

ik reken altijd op helft helft.

nu staan ze net buiten,meestal moeten ze eind september,ten laatste eind oktober terug binnen.
dit jaar zijn ze behoorlijk vroeg naar buiten gegaan,het is soms al half april eer ze buiten kunnen ook.

ik denk dat je 3 maanden te weinig zijn.
vanaf bv oktober zit er ook gewoon niet voldoende voeding meer in gras,ook al staat er nog wat,toch voer je beter bij.

veel zal ook afhangen van je weidebeleid,hoe en hoevaak het bemest word(een boer bemest vaak veel,maar dit is ook weer niet goed voor ijslanders.net als injecteren,is geen goeie manier van bemesten voor sobere paarden)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:31

Ik voer die van mij 12 maanden per jaar bij. Ze krijgen wel gras, maar dat is een half uurtje per dag hooguit.

Met geïnjecteerd gras zou ik goed uitkijken dat ze er geen klachten van krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:36

Een strookje van 5x50 paddock is erg smal. Als de weide onverhoopt niet beschikbaar is in de winter, zou ik ze eerder op een stuk van bijv. 20x50(of als je niet zoveel plek wilt gebruiken 20x25) een paddock maken. Dan heb je altijd plek en kan je hem evt ook als grondwerk/rijbak gebruiken.

Qua voeren ligt het er denk ik aan hoe hard het gras groeit, en het mag ook geen te rijk gras zijn bij toch wel sobere IJslanders. Ik denk dat je heel erg moet uitkijken met injecteren. Ook de grond is belangrijk; als ze 24/7 op een stuk van ong. 25x95 zitten, zal dat na een maand of 3 leeg/kapot zijn. Je kunt ook twee stukken 25x47,5(winterweitjes; dan kan je afwisselen als er 1 stuk leeg of kapot is, en spaar je je zomerweide zodat die de hele winter en begin lente kan groeien) en 1 stuk 25x95 zomerweide. Dat zou zijn als je inderdaad een paddock van 5x50 doet. Op zich kun je, met het juiste beleid(bijv. strookbegtazing) met 3 sobere paarden het hele jaar doen met de wei. Wel goed uitkijken dat het niet te rijk gras is en als ze in de winter invallen, toch wat gaan bijvoeren.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:54

Ik voer het hele jaar hooi en stro bij. Mijn ponys staan op arm land dus bijna niet bemest en zeker niet geinjecteerd! Als ik mijn shetjes en welshsjes op bemest land laat grazen zijn ze gelijk moddervet,bevangen of hebben ze andere klachten zoals jeuk. Ik heb een pad van 3 m breed en 700 m lang rond mijn wei waar ze het hele jaar lopen en in de zomer strookbegrazing met mate.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:12

Ga er maar van uit dat je 7 maanden bij voert en 5 maanden (mei t/m sep) gras hebt. Langer is het groeiseizoen gewoon niet.
En laat je wei maar gewoon goed bemesten, niets is slechter voor sobere paarden dan stressgras. En onbemest gras heeft stress, zeker bij kort afgrazen.
En er moet ook veel gekalkt worden, paardenmest verzuurt. Maar dat zal de eigenaar wel weten.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 21:45

Thanks voor de reacties. Wat betreft het vette gras, we gaan wel beperken wat ze mogen eten door middel van strookbegrazing. We moeten vooral even goed opletten hoe dik ze worden en hoe ze op het gras reageren. Is het te heftig dan gaan ze snachts op de paddock met hooi en overdag alleen het weiland op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:55

Ik heb altijd hooi zitten in de slowfeeders; ook in de zomer als ze (volledig) op de wei staan.
Mijn ervaring is dat het tussendoor wel lekker vinden om wat droogs te eten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:57

Brainless schreef:
Ik heb altijd hooi zitten in de slowfeeders; ook in de zomer als ze (volledig) op de wei staan.
Mijn ervaring is dat het tussendoor wel lekker vinden om wat droogs te eten.

En/of wat vezeligs. Paarden moeten vezels eten. Geïnjecteerd gras is een veel te slappe hap.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:58

Strookbegrazing helpt qua niet platlopen lang gras, maar er wordt ook flink wat kort gegeten stukken vertrapt. Als het nodig is gaan ze hier op strook, maar liever x uur gras en dan met hooi de paddock op voor de rest van de tijd. Te kort laten eten en het groeit bar slecht weer aan. Kalken is inderdaad erg belangrijk, helpt ook tegen onkruid en minder kans op jeukende paarden.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:04

Het ligt er een beetje aan op wat voor grond je zit. Hier op de klei redt je het niet om ze maar 3 maanden bij te voeren. Vanaf oktober/november is het gras eraf en gaan ze het kapot lopen. Ze worden nu nog steeds bijgevoerd al eten ze steeds minder hooi nu. In principe gaan er een aantal naar de zomerweide deze week. Dus een maand of 5-6 bijvoeren moet je wel op rekenen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:22

strookbegrazing is idd ook niet ideaal.

dan eten ze de mini-sprietjes.
als dat dan gras is die bemest werd via injecteren,kan dat alleen al voor bevangenheid zorgen,want dan zijn die sprietjes echte bommetjes.

ik zou ze eerder is lang,hoog gras zetten waar het zaad al instaat als er geinjecteerd wordt.
dan is het gevaar er een groot stuk af en zit er meer structuur in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:33

Hier blijven de netten (die voldoende hooi kunnen bevatten dat ze ook mer -10 nog hooi hebben bij de volgende voerbeurt dus gewoon onbeperkt hooi) het hele jaar door gevuld. Ze bepalen zelf wat ze eten (1,5 hect. Voor 1 a pony en drie kleine paarden). Van eind maart tot en met oktober verbruik ik minder hooi maar ze verbruiken wel nog. Ik ga er van uit dat ze dat doen omdat ze het nodig hebben. De paarden het hele jaar door op gras is met oog op gebrek aan voedingsstoffen gewoon geen optie zelfs als ee gras staat én let ook zeker met sobere rassen op met de voedingswaarden ... Eerste gras en kort gras dat 'wil' groeien is wellicht te rijk voor een sober ras...

Ik zit trouwens op zandgrond. Mooi droog maar niet het meest vruchtbaar. Aan huis is leem en daar groeit het gras veel dikker en sneller maar ik ben bang dat ze dat ook sneller stuk zullen lopen. De tijd zal het leren. (Ze hebben hier nog niet gelopen)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:55

Moos99 schreef:
vanaf volgende week heb ik een eigen weiland en zullen er 3 IJslanders (worden er misschien 4) staan het hele jaar rond hopelijk. Er is goed gras, en de boer blijft het weiland jaarlijks injecteren en bijhouden. Het gaat om een weiland van 200m lang en 50m breed. Het achterste stuk zetten we in de breeddte af (ca 5x50), en de rest gaat doormidden in de lengte. (als het ware een T vorm). Het kleine stuk van 250m2 zal een paddock worden waar ze altijd op mogen en die ook kapot mag, de andere 2 weilanden gaan we wisselen en strookbegrazing toepassen. Ik hoop hiermee 3/4e van het jaar (we beginnen nu pas in april maar even voor de komende jaren), ze op het gras te houden en niets bij te voeren. Is het realistisch om te zeggen dat het lukt maar 3 maanden bij te voeren met dit weidebeleid? Wanneer beginnen jullie met bijvoeren met hoeveel wei, en hoelang doe je dit dan?

- 3 maanden per jaar bijvoeren is wmb niet realistisch nee.
- 5x50 als paddock vind ik veel te smal. 10m vind ik echt het minimale voor de smalste zijde.
- strookbegrazing kan, maar lijkt me op zo'n lang smal stuk verre van ideaal: het duurt lang eer je aan het einde bent en al die tijd kan het voorliggende stuk niet bijkomen. Ik zou ervoor kiezen om de weides afwisselend geheel open te zetten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:34

Voordat ik mijn fjorden en shettenin een PP systeem had gingen ze per 1 november 2 ha winterland op. Dan voerde ik ze vanaf half januari t/m half april bij.

Sinds het PP voer ik ze het hele jaar bij met hooi en stro en gaan ze max. 6 uur per dag het gras op.
Op die manier houd ik ze in redelijke conditie.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:38

Je moet altijd bijvoeren. Simpelweg omdat er in wintergras veel minder tot bijna geen voeding zit. Dan ga je geheid problemen krijgen met de pony's n.a.v tekorten.

Grasseizoen is +- april/mei tot en met september

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:47

Ik voer ze het hele jaar door. Ondanks dat ik in de zomer meer dan voldoende gras heb. Dat hooi ik dan.
Ik merk ook dat ze graag hooi hebben in de zomer. En zo kan ik de weides wat kleiner houden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:50

Wij hebben bijna 1,5ha en 2 grote paarden en 1 shet. Ongeveer net zoveel kilo paard als jij hebt dus ;)
Wij redden het om ze het jaar rond 12 uur per dag op gras te houden. En voeren dus 12 maanden per jaar bij in de avonden. Maar wij hooien ook 2x.
Ik zou dus denken dat je het ongeveer zou moeten redden. Al vraag ik mij wel af of je paarden voldoende structuur halen uit het gras in de wintermaanden. Dan wordt het wel echt slappe hap. Alleen om die reden zou ik al willen bijvoeren.

Nu zitten wij wel op zand. Op klei zul je ze vanwege de modder er al veel sneller af moeten halen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:54

In de winter hebben wij genoeg gras staan, maar nee dat is dan niet voldoende. Te weinig structuur. Ook de speciale paarden mengeling.
Zeker als het regent zie je dat ze echt goed hooi willen dan. Om zich warm te krijgen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:02

Hier 1 ha en 4 grote paarden (trekpaard, grote Fries en 2 rij-types).
Droge zandgrond dus kunnen het hele jaar op de wei.

De wei is oud gras, veel rassen, onkruiden etc.

Ik voer ook het hele jaar bij met slowfeeders. Ik voer voordroog (droge goede kwaliteit) bij (onbeperkt dus) paarden zijn mooi op gewicht en schuren niet.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 11:40

Bedankt voor de reacties! Hierdoor besloten om ook gewoon ten alle tijden de flowfeeder met droog hooi te vullen zodat ze tussendoor ook hooi kunnen knabbelen. Strookbegrazing blijf ik wel bij omdat het heel groen en vet gras is, vooral omdat de boer het wilt blijven injecteren. Op deze manier kunnen ze een beperkt aantal aan gras eten, en kunnen ze daarna terug wandelen naar de slowfeeder om hooi te eten indien nodig. Het is een ruim weiland met veel gras, als we deze alleen maar in 2en delen ben ik bang dat ze flink dik zullen worden of misschien zelfs bevangen/ jeuk klachten. Het zijn toch IJslanders. In de winter gaan we ze waarschijnlijk van het weiland afhalen en in de paddock houden met een stuk betegeld, en gewoon onbeperkt voeren dmv de slowfeeders. De grond is zand grond, maar wel vochtig. Het is omringd door sloten.

Thanks in ieder geval voor de tips!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:47

Met strookbegrazing vreten ze véél meer dan wanneer je een track hebt met onbeperkt geschikt hooi en elke dag of 2x per dag eventjes op het gras. Ik heb een IJslander die leverklachten heeft gekregen van verkeerd ruwvoer (hooi/voordroog/gras) toen ik nog met 'm in pension stond, en een shetlander met PPID die gauw bevangen wordt. Die van mij kunnen vanwege verkeerd grasmanagement in het verleden, vergelijkbaar met wat jij nu voor ogen hebt, nooit meer fulltime in de wei. Dat is de reden dat ik nooit meer in pension wil. En ook de reden dat ik, ook in eigen beheer, ze niet overal kan neerzetten. Als iemand je een weiland verhuurt wil diegene vaak toch graag dat het een groen geheel blijft. Het koe-idee (paard behandelen alsof het een koe is). En dat kan voor die van mij niet meer.

Jouw paarden zijn nu neem ik aan nog gezond. Ik weet niet hoe oud ze zijn, en hoe oud je wil dat ze worden (en hoe gezond ze dan blijven). Maar kijk alsjeblieft uit met geïnjecteerd gras. Succes!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 11:59

Koper schreef:
Met strookbegrazing vreten ze véél meer dan wanneer je een track hebt met onbeperkt geschikt hooi en elke dag of 2x per dag eventjes op het gras. Ik heb een IJslander die leverklachten heeft gekregen van verkeerd ruwvoer (hooi/voordroog/gras) toen ik nog met 'm in pension stond, en een shetlander met PPID die gauw bevangen wordt. Die van mij kunnen vanwege verkeerd grasmanagement in het verleden, vergelijkbaar met wat jij nu voor ogen hebt, nooit meer fulltime in de wei. Dat is de reden dat ik nooit meer in pension wil. En ook de reden dat ik, ook in eigen beheer, ze niet overal kan neerzetten. Als iemand je een weiland verhuurt wil diegene vaak toch graag dat het een groen geheel blijft. Het koe-idee (paard behandelen alsof het een koe is). En dat kan voor die van mij niet meer.

Jouw paarden zijn nu neem ik aan nog gezond. Ik weet niet hoe oud ze zijn, en hoe oud je wil dat ze worden (en hoe gezond ze dan blijven). Maar kijk alsjeblieft uit met geïnjecteerd gras. Succes!

Ik volg je bericht denk ik niet helemaal. Hebben je paarden problemen gekregen door verkeerd hooi/voordroog/gras of door grasmanagement? En wat is er mis gegaan in dat gras management en of/ hooi/voordroog/gras gebeuren? En waar baseer je op dat strookbegrazing zou zorgen dat ze veel meer gaan eten? Ze hebben altijd beschikking tot ruwvoer, alleen hebben ze een kleiner stuk gras per dag om van te eten. 2x per dag eventjes op het gras is leuk als je tijd hebt om 4x per dag te gaan of te blijven staan wachten tot ze er weer vanaf mogen, maar dit zijn jonge paarden die we weg gaan zetten en 1 a 2x per dag zullen komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:07

Allebei, zowel te zwaar bemest gras als ongeschikt hooi/voordroog. Gras is ook ruwvoer. Als paarden verkeerd ruwvoer krijgen krijgen ze daar op den duur problemen van. Mijn paard ging in pension op de wei. Wei was geïnjecteerd. Ook kreeg hij hooi wat verkeerd bemest was. Daar is hij ziek van geworden. Als ik hem nu weer te lang op het gras zet of verkeerd ruwvoer (gras of hooi) geef wordt hij weer ziek. Mijn merrie trouwens ook, alleen krijgt zij andere klachten (hoefbevangen, diarree).

Met strookbegrazing kunnen ze 24 uur per dag op het al dan niet afgekloven gras. Juist dat hele korte gras is erg gestresst, zoals Ibbel al uitlegde. Wat ik deed was als ik 's avonds ging voeren was draadje naar wei open, uitmesten, hooi voor de avond en voor de volgende dag klaarzetten, vegen, paarden controleren, insmeren tegen de teken enz. terwijl ze op het gras mochten. Half uurtje a 3 kwartier per avond. En daarna vulde ik hun voerbakken en kwamen ze er zelf makkelijk weer af en ging de wei dicht. Ze hadden dan een inloopstal met verhard uitloopje, zandpaddock en een track met verschillende hooinetten tot hun beschikking. Plek zat om te bewegen, in de schaduw te staan of juist in de zon te liggen, alles wat ze wilden behalve grazen. Gras was het enige wat beperkt was. Omdat hun lichamen er niet meer goed tegen kunnen. Zélfs niet als het gras niet geïnjecteerd is, helaas.

Dan staan ze zich dat half uur/3 kwartier wel vol te vreten maar de rest van de dag hebben ze alleen hooi. Zo kan ik ze gras geven en ze tegelijkertijd gezond houden. Die wei was overigens niet geïnjecteerd, als hij dat wel was geweest hadden ze er van mij niet op gemogen. De bedoeling is dat er hier eind volgend jaar een veulen bij komt. Die gaat in het zelfde regime mee. Natuurlijk is een veulen nog niet kapot door verkeerd ruwvoer maar ik heb geen zin om straks weer een paard van 12, 13, 14, 20, 25, maakt me niet uit hoe oud, kapot te hebben door te rijk ruwvoer. Daarom beperk ik het gras en krijgen ze hooi van volwassen grassen die niet zijn geïnjecteerd of met kunstmest zijn bewerkt. Hooi van gras waar stalmest overheen gegaan is dus.

Die van mij reageren verschillend op ongeschikt ruwvoer (inclusief gras). Mijn ruin krijgt leverproblemen en verbrede witte lijnen. Mijn merrie wordt bevangen van gras als ik niet heel voorzichtig ben, en van verkeerd hooi krijgt zij acuut diarree. Vierentwintig jaar verkeerd ruwvoermanagement is gewoon niet erg gezond voor zo'n pony. Ik weet niet wanneer bij haar de klachten begonnen zijn, ik heb d'r sinds ze 24 was. Toen ze bij mij kwam was ze wel hoefbevangen en had ze afgeschuurde manen. Bij mijn ruin begon het toen hij 11/12 jaar was. Misschien wel doordat hij een ruin is. Mijn merrie is fokmerrie geweest en heeft 16 jaargangen alles wat ze binnen kreeg moeten omzetten in melk, waarbij ze meestal ook al weer drachtig was. Dat heeft haar denk ik voor een groot deel voor erger behoed. Daarna heeft ze een paar jaar ergens gestaan waar ze 's nachts op stal ging, en dus ook niet onbeperkt op het gras stond. En toch gaat zo'n pony dan kapot. En dat is zonde want daar heb ik d'r niet voor.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:58

En toch is júíst bemesten vaak de formule voor gezond gras en ruwvoer.
Dan heb je veel meer kans op gras wat fatsoenlijk kan groeien en juist vezel en eiwitten aanmaakt ipv gestresst te raken en suiker rijk te zijn.
Strookbegrazing werkt juist heel goed. Alleen zou je om het echt goed te doen een draad aan de voor- en achterkant moeten verzetten. Dan heb je dat korte gestresste gras ook niet.

Ik zou mijn paarden juist nooit op onbemest land willen hebben. Maar wel om dezelfde redenen die jij noemt koper.

Je kunt natuurlijk wel met de boer proberen te overleggen hoeveel hij injecteert. Een beetje minder wil hij misschien wel doen in overleg.