De perfecte voorwand(box) zelf maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femmz

De perfecte voorwand(box) zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 22:28

Hi,

We zouden graag zelf een voorwand voor een binnenstal willen maken.
Nu waren we afgelopen weekend op de Duitse beurs Equitana, en er zijn de laaste jaren veel verschillende met meer optie's er bij gekomen.
De stallen zijn bedoeld voor pension paarden, jonge trainings paarden, fokmerrie's.
Natuurlijk willen wij het beste voor onze paarden, dus willen we graag de optie's overlopen;

Afbeelding

1. Deze stal valt helaas af, deze vind ik niet veilig voor jonge paarden of veulens.

Afbeelding

2. Deze stal is een standaard model, en vind het heel fijn wat er een luik in de deur zit.

Afbeelding

3. Deze stal is voor mij fantastisch mooi <3

De optie's dat voor ons belangrijk zijn:

- Zeker hoog en breed genoeg.
- De voorwand helemaal kunt open draaien.
- Stal deur open schuift.
- Luik in het tralies werk.
- veiligheid voorop.

zou graag van jullie horen, wat de perfecte voorwand voor jou is. En wat je belangrijk vind.

Veulen84

Re: De perfecte voorwand(box) zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 23:24

Ik zou buitenlandse stijl gaan als ik helemaal zelf mocht ontwerpen.

Groot deurluik met hekje wat je dicht kan klappen (voor nood handig). Geen bovenbalken bij luikjes, daar stoten veel paarden zich aan. Maar allerbelangrijkste grof-gazige onderkant. Veel zicht op het hele paard. Veel zicht voor het paard ook wanneer die met z'n hoofd naar beneden staat.
Afbeelding

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 09:03

[code][/code]
Veulen84 schreef:
Ik zou buitenlandse stijl gaan als ik helemaal zelf mocht ontwerpen.

Groot deurluik met hekje wat je dicht kan klappen (voor nood handig). Geen bovenbalken bij luikjes, daar stoten veel paarden zich aan. Maar allerbelangrijkste grof-gazige onderkant. Veel zicht op het hele paard. Veel zicht voor het paard ook wanneer die met z'n hoofd naar beneden staat.
[ Afbeelding ]

Whauw <3 deze is ook mooi!!
Vind hele goede tip geen bovenbalk bij luikjes! Inderdaad stoten ze hun hoofd. De grof-gazige deur had ik al eens eerder gezien en ben bang als ze er veel tegen schoppen dit snel vervormd. Of ergste geval door schoppen?

Alleen het luik de breedte van de deur zou ik dan weer gevaarlijk vinden bij jonge trainings paarden. Ik krijg er soms binnen op stal dat nog nooit in een stal staan en geregeld steigeren en met hun hoeven over de muur hangen. Natuurlijk kun je dan het luik dicht doen. Is over na te denken.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:14

Ik wilde absoluut geen spijlen in m'n boxen, daarom zelf wat gemaakt van steenschotten en buizen wat ik wel veilig genoeg vond. M'n vader heeft vroeger als metaalbewerker gewerkt en kan heel goed lassen dus dat was makkelijk. En we hebben de voorwand meteen verwerkt met de steunbalken en dakspant.
Afbeelding
Afbeelding

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:17

Kijk eens op de site bij uwstal.nl
Mocht je zelf ideeen hebben dan kunnen zij wellicht iets voor je maken aangezien
ze zelf een metaalbedrijf hebben.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:33

Zo staan ze bij ons. Dichte spijlen voor en eerste deel van de zijkant. Schuifdeur. Zijwanden kunnen ook naar voren geschoven worden voor het uitmesten.

Afbeelding
Paard op de foto is 1,72m. Denkbaar de wand zo'n 1,50m hoog is.

Op deze manier kunnen ze fijn bij elkaar zonder dat ze ergens omheen moeten. Hebben ze veel meer aan dan een luikje aan de voorkant.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 10:13

Barb schreef:
Kijk eens op de site bij uwstal.nl
Mocht je zelf ideeen hebben dan kunnen zij wellicht iets voor je maken aangezien
ze zelf een metaalbedrijf hebben.

Dankje zal zeker eens kijken!
Maar mijn vriend is ook lasser en gaat zelf maken :+

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:18

BopjeBo schreef:
Ik wilde absoluut geen spijlen in m'n boxen, daarom zelf wat gemaakt van steenschotten en buizen wat ik wel veilig genoeg vond. M'n vader heeft vroeger als metaalbewerker gewerkt en kan heel goed lassen dus dat was makkelijk. En we hebben de voorwand meteen verwerkt met de steunbalken en dakspant.
[ [url=m/8ZN4eg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/E2grf2.jpg]Afbeelding[/url] ]

met dat soort buizen hebben wij nogal wat ellende gehad, helaas.
Dus mijn tip, gebruik je buizen, dan heb ik betere ervaringen met verticale buizen en zo dicht op elkaar, dat (zelfs als er veel geweld wordt gebruikt door het paard natuurlijk) er geen hoef tussen is te krijgen...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:07

Femmz schreef:
Whauw <3 deze is ook mooi!!
Vind hele goede tip geen bovenbalk bij luikjes! Inderdaad stoten ze hun hoofd. De grof-gazige deur had ik al eens eerder gezien en ben bang als ze er veel tegen schoppen dit snel vervormd. Of ergste geval door schoppen?

Alleen het luik de breedte van de deur zou ik dan weer gevaarlijk vinden bij jonge trainings paarden. Ik krijg er soms binnen op stal dat nog nooit in een stal staan en geregeld steigeren en met hun hoeven over de muur hangen. Natuurlijk kun je dan het luik dicht doen. Is over na te denken.

Ik heb die gazendeuren in gebruik gezien bij een stal in Duitsland. Die hadden er geen enkel probleem mee. Maar veel hangt natuurlijk van het materiaal af. Op die site waar ik de foto van heb staat een filmpje en een uitleg over hoe zij het maken. http://www.lucasequine.com/crosshatchmesh.html

Ik zou bij heel springende en drukke paarden helemaal geen open luik willen hebben. Heb ooit wel eens een paard gezien wat met z'n voorlijf half klem zat tussen een klein stalluik. Die konden ze er nog wel redelijk uit duwen, maar als het fout gaat... Daarom vind ik de mogelijkheid om af te sluiten zo belangrijk.

Om die reden ben ik trouwens ook geen fan van half open tussenschotten. Zie daar liever ook gewoon gaas of tralies tussen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:34

@kaatjemuts; deze buizen hebben genoeg ruimte ertussen dat er geen hoef etc tussen kan komen zitten. Wilde er wel iets van buizen boven omdat de schotten 1.40m hoog zijn, maar liever geen traliewerk. Wanden zijn nu ongeveer 1.80m hoog zo.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:40

BopjeBo schreef:
@kaatjemuts; deze buizen hebben genoeg ruimte ertussen dat er geen hoef etc tussen kan komen zitten. Wilde er wel iets van buizen boven omdat de schotten 1.40m hoog zijn, maar liever geen traliewerk. Wanden zijn nu ongeveer 1.80m hoog zo.

dat hadden wij ook, alleen door een bepaalde hoek was het paard toch vast komen te zitten (hoef ertussen en toen gevallen), we hebben haar eruit moeten flexen...

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:56

Ik heb optie 3 als boxen, maar dan wel met draaideur. Ik ben er zeer tevreden over. Ik kan mij voorstellen dat je aan de bovenkant liever geen balk hebt, omdat ze snel hun hoofd stoten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:03

Denk ook eens aan de mogelijkheid om niet alle stallen open of dicht te maken, maar een kombi. Dan kunnen de paarden die rustig/normaal doen gewoon veel ruimte om zich heen hebben en de paarden die niet te vertrouwen zijn in een open opstelling in een dichte box tot ze meer gewend zijn.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 17:16

En wat vinden jullie van een slowfeeder in de stal?

Afbeelding

Deze lijkt mij het veiligste, omdat deze nergens uitsteekt.

Afbeelding

Deze vind ik gewoon heel mooi, maar denk ik dat deze veiliger is op een paddock. <3

Of draaibare voederbakken, of voerbak in de stal en daaronder een kast maken die van voor open kan voor kleinere dingen in te leggen.

Tips?

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:24

Het is voor paarden heel erg belangrijk dat ze eten met hun hals omlaag, zo dicht mogelijk bij de grond. Daar moet je bij een eventuele slowfeeder wel aan denken.

Ik zou het liefste grote stallen willen (4x4 of groter) met een buitenluik en een opening aan de voorkant. Dat gaas bij de deur vind ik heel gaaf!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:51

Ik vind de eerste niet echt een slowfeeder en als de stal groot genoeg is zou ik met de 2e geen probleem op stal hebben.
Overigens als ruimte een criterium is is een hooinet met kleine mazen simpel aan de stal vast te maken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:52

Ik ben niet zo fan van vaste hooivoeders in de stal. Ze kunnen er alleen maar aan blijven hangen. En ze hinderen met uitmesten.

Ben erg content met mijn Eazigrazers. Maar die zijn los. Een soort tonnetjes met gaten aan de bovenkant. Omdat ze maar 65 cm hoog zijn, kan een paard goed met z'n hoofd naar beneden grazen. Ze nemen ook niet zoveel ruimte in.