Gemakkelijk een hooikussen vullen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jupinkle

Gemakkelijk een hooikussen vullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 18:49

Hoi! :wave:

Ik heb voor mijn paarden een hooikussen van Zeldenrusthaystack. Deze zakken hangen op aan twee karabijnhaken en je maakt de bovenkant open en dicht door er een koord door te rijgen.
Voor mij lijkt dat dus heel simpel en echt geen job van een uur om dat 3x per dag te doen, toch maakt mijn stalbaas er een probleem van. Voordien moest hij gewoon het hooi in de stal gooien en nu moet hij de zakken uit de stal halen, open maken, het hooi erin, toemaken en terug ophangen. Mij lijkt dat geen zware arbeid. Ik betaal hem er ten slotte ook voor (volpension).
Voor ik de zakken besteld heb, heb ik aan hem gevraagd of hij het ok vond om dit te doen. Hierop heeft hij ja gezegd. Ik super enthousiast deze zakken bestellen. Ze hangen er nu 2 dagen en ze geven het al op. Die zakken zijn ook niet goedkoop, dus er moet gewoon een oplossing zijn.

Stiekem wil ik gewoon zeggen van 'je hebt toegestemd dus nu doe je het maar, luiaard'. Maar laten we vriendelijk blijven. ;) Om geen ruzie te veroorzaken, wil ik hier vragen naar eventuele makkelijkere manieren.

Hebben jullie een idee?
Alvast bedankt!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:51

Zelf voer ik ook hooi in een net en het vullen kost echt best wel wat tijd hoor := Ik snap wel dat je stalbaas daar geen zin in heeft.

Misschien kan je ze zelf gevuld klaar zetten zodat hij ze alleen hoeft op te hangen ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:55

Kidde schreef:
Zelf voer ik ook hooi in een net en het vullen kost echt best wel wat tijd hoor := Ik snap wel dat je stalbaas daar geen zin in heeft.

Misschien kan je ze zelf gevuld klaar zetten zodat hij ze alleen hoeft op te hangen ;)

Idem, kost echt wel meer tijd dan hooi gewoon in stal gooien, denk dat hij er nu al achter is dat hij zich daar in vergist had. En je betaald pension op basis van wat je vroeger had, als het meer tijd gaat kosten zullen ook de kosten omhoog gaan.

Andere optie denkbaar? Zelf vullen oid?
Waar ik sta vult boer ze ook niet, hangt ze desnoods wel op als dat gewoon klik kan, maar dan moet je er wel meer hebben.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:55

Gewoon zelf de zakken vullen, zodat hij ze alleen maar op hoeft te hangen. Als hij voor iedere klant moet gaan vullen, dan blijft er ander werk liggen. Dat is gewoon echt geen doen.

Ibbel

Re: Gemakkelijk een hooikussen vullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:59

Andere optie is de zakken wel te laten hangen, maar er een simpel scharnierend systeem van te maken. De grote hooinetten van HeunetzXL (zoek maar even op hun site) hebben een stok die je er in zet zodat ze open blijven. Vullen, stok er doorheen steken als sluiting en klaar.

Of aan de wand vastmaken met een lat, aan de voorkant van de zak een lat, op de hoeken wat ruimte overlaten, en je hebt een soort kantelbak die je simpel in het midden met een haakje dicht kunt maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:59

Inderdaad zelf de zakken vullen. Dan kun je ook zelf de hoeveelheid bepalen. Koordje dicht, zodat de stalhouder alleen de zak hoeft vast te maken in de stal. Twee haakjes vastmaken is al veel minder een karwei.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:10

gewoon voor vast in de stal hangen en probleem opgelost? :o

ik heb een grote slowfeeder die voor vast in de stal hangt. linker en rechterhoek vast aan de stalwand. vervolgens heb ik bij de bouwwinkel een stuk elastiek koord gehaald en deze door de bovenkant van het voorste gedeelte geregen. dus: elastiek in de linkerhoek aan de stal vast maken, door de bovenrand heen rijgen, strak trekken en in de rechterhoek vast knopen.
je kan dan de zak laten hangen en je hoeft alleen de voorkant van de zak naar je toe te trekken. gaat simpel door het elastiek. hooi erin proppen en loslaten.

en anders inderdaad meerdere zakken en dan klaarleggen. die van mij krijgt naast de slowfeeder ook nog een hooinet. als ik ben geweest dan zorg ik dat de slowfeeder helemaal vol zit EN dat er een hooinet hangt. hier doet hij dan vanaf 17 uur tot de volgende morgen mee. zo hoeft de staleigenaar voor de nacht geen nieuw net op te hangen. en s'ochtends pakt de staleigenaar dan een net wat ik klaar gelegt heb. die hoeft hij alleen maar op te hangen en klaar.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:12

Jupinkle schreef:
Ik heb voor mijn paarden een hooikussen van Zeldenrusthaystack. Deze zakken hangen op aan twee karabijnhaken en je maakt de bovenkant open en dicht door er een koord door te rijgen.
Voor mij lijkt dat dus heel simpel en echt geen job van een uur om dat 3x per dag te doen, toch maakt mijn stalbaas er een probleem van. Voordien moest hij gewoon het hooi in de stal gooien en nu moet hij de zakken uit de stal halen, open maken, het hooi erin, toemaken en terug ophangen. Mij lijkt dat geen zware arbeid. Ik betaal hem er ten slotte ook voor (volpension).

Ik vind dat je nogal wat pretenties hebt zeg. Nee, zware arbeid is het niet natuurlijk, maar ik vind het niet gek dat PH geen zin heeft om 3x daags te priegelen met dat rijgen.

Jupinkle schreef:
Voor ik de zakken besteld heb, heb ik aan hem gevraagd of hij het ok vond om dit te doen. Hierop heeft hij ja gezegd. Ik super enthousiast deze zakken bestellen. Ze hangen er nu 2 dagen en ze geven het al op. Die zakken zijn ook niet goedkoop, dus er moet gewoon een oplossing zijn.

Fijn dat hij het wil(de) doen, koesteren zo'n PH! Maar ik begrijp heel goed dat hij jouw syteem in de praktijk gewoon echt niet ziet zitten. Ik zou ook :evaw: zeggen.

Jupinkle schreef:
Stiekem wil ik gewoon zeggen van 'je hebt toegestemd dus nu doe je het maar, luiaard'. Maar laten we vriendelijk blijven. ;) Om geen ruzie te veroorzaken, wil ik hier vragen naar eventuele makkelijkere manieren.

Dit bedoel ik dus met die pretenties (hoe oud ben je eigenlijk?).

Makkelijker manieren:
- zelf drie gevulde netten klaarleggen die je PH alleen maar hoeft op te hangen
- dagelijks een groot gevuld net of drie gevulde netten in één keer ophangen, heeft je paard gewoon 24/7 te eten (maar ik mag aannemen dat hij ook nog buiten staat overdag).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:18

Ik heb slowfeeders die je simpel aan de bovenkant kan vullen (terwijl ze blijven hangen) en vanzelf sluiten door een stiek (met 1 hand het stiek oprekken, hooi er in en klaar).
Dat is al wel meer werk dan wat hooi in de stal gooien; je moet echt de stal ervoor in.

Mijn vriendin heeft er 1 die je eerst eraf moet halen, dan handmatig met een haak moet openen en sluiten. En weer moet ophangen.
Is toch een stuk meer werk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 00:08

In de tijd dat hij voor jouw paard het hooinet vult, kan hij ook 10 andere paarden voeren door x plakjes over de deur te kiepen. Alles wat dus meer tijd kost, kan niet uit, finanicieel niet, maar ook niet naar de andere klanten toe, die dan ook zoveel extra tijd/zorg willen (dekens wisselen, etc.) Hooinetten e.d. zijn handig voor particulieren, maar als bedrijf liggen de zaken iets anders.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 00:56

Het is inderdaad gemakkelijk een hooikussen te vullen. Als je een ander het laat doen... :+
En je opmerking "ik betaal hem er tenslotte voor" klopt simpelweg niet tenzij je voor dit extra werk óók extra betaald. Uit de OP maak ik op dat dit niet het geval is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 01:22

Ik heb ze ook en ik vind het erg fijne hooikussens! Echter is het natuurlijk wel een werkje om ze te vullen, zoals met de meeste slowfeeders. Ergens snap ik de stalbaas dus ook wel. Ik denk dat de enige optie is om ze zelf te vullen en klaar te leggen voor de stalbaas zodat hij ze alleen hoeft op te hangen. Of om het hooi voeren voortaan zelf op je te nemen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 06:10

Mijn paard werd in pension ook met hooinetten gevuld. In het begin had ik kleine hooinetten. Die moesten 3x per dag vervangen worden, vullen deed ik zelf en die van 's ochtends en 's avonds deed ik zelf geven en die van 's middags deed de pensionhouder. Maar dat werkte niet echt. Ben later over gegaan op grotere hooinetten, 1x per dag door mij gevuld en gegeven. Paard genoeg te eten en pensionhouder minder werk. Iedereen blij.

Het vullen kost echt veel tijd hoor, losmaken, open maken, hooi erin (hoeveel dan?!), dichtmaken, weer ophangen.. ben je al gauw 5-10 minuten mee kwijt. En dan is het ook nog maar afhankelijk hoe jouw paard ermee omgaat, wij hebben nu een paard staan en die eet wat met consumptie, dus dat hele hooinet is nat. Dat werkt niet makkelijker.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 07:50

Ik snap de pensionhouder ook zeker wel! Vooral als je benmoed dat de bovenkant helemaal dicht geregen moet worden elke keer. Zorg dan op zijn minst dat je een slowfeeder hebt die gewoon kleppie open kleppie dicht gaat oid. Bijv een hooikliko waarvan alleen de deksel open doet hooi er in deksel dicht.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 07:56

ik denk dat de PH zich vergist heeft in de tijd die er in zit, Ik heb zelf ook de hooizakken van zeldenrust. In begin is het touw ook nog wat stugger, waardoor het ook langer duurt.

Ik ben zo voor 6 zakken, 15/20 min bezig. Soms zelf nog langer. De stalhouder wilt ze wel ophangen, maar gaat ze niet vullen. En dat snap ik ook wel.

Of zelf vullen, Of een ander systeem bedenken.

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 20:47

Hier ben ik weer! Sorry voor het afwezig zijn, ik had het even druk.
Ik wil mij al even excuseren, want toen ik dit topic gestart ben was het gewoon het zoveelste dat erbij kwam dus ik heb iets te bijtend gereageerd...

Ondertussen zijn we samen tot een oplossing gekomen. Ik ben toch door jullie tot inzicht gekomen dat het echt goede stalbaas is :)
Ik moet er wel even bij vertellen dat het om een stal gaat met 5 paarden aan huis en dus geen 20+ ofzo.
Maar iedereen bedankt om te antwoorden! Ik onthoud het allemaal!