Paarden in de zomer lekker dag en nacht buiten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pikeurmiep

Paarden in de zomer lekker dag en nacht buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 16:42

Ik stond eerder op een stal waar de paarden in de zomer dag en nacht buiten stonden.mijn paard vond het heerlijk.
De stal waar ik nu sta doen ze dat dus niet.elke dag omstreeks 5 uur gaan de paarden al naar binnen.ik vind dat zo jammer.
Verder is het een topstal.
Zijn er hier meer mensen die hun paard het liefst dag en nacht buiten willen hebben? Hier op stal zijn de mensen allemaal eens met de staleigenaar en vinden het best zo.

IncelloAndMe

Re: Paarden in de zomer lekker dag en nacht buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:45

Bij ons is dit eigenlijk ook het geval, je zet je paard wel binnen wanneer je wilt maar de staleigenaar staat erop dat de paarden binnen komen. Wij zitten wel in een omgeving waar regelmatig diefstallen zijn en ook vaak paardgerelateerde criminaliteit. Daarom vinden wij dit dus ook prima. Eergisteren is er zelfs nog in 3 zaken ingebroken en hebben ze over het terrein van de stalling gelopen om er te komen. Dan toch liever mijn paard netjes binnen!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:51

Dan zou dit reden zijn voor mij om te verhuizen met paardlief, om 17.00 uur al naar binnen hoog zomer vind ik echt zo niet goed voelen, veel te vroeg.
Maar het is jouw keus.

Ik vind het niet meer van deze tijd en sneu voor je paard als het heerlijk weer is om naar binnen te moeten.
De mijne kan niet op een koeienwei 24/7(ivm fructaan) maar staat dan overdag in de paddock met hooi en in de nacht( 20.00 uur tot 08.00 uur) op het land.

Wat is het verschil als je paard buiten staat of op stal als er vreemde over het erf lopen? Meestal is het land groot genoeg dat ze weg kunnen lopen en dat lukt op stal niet.

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 16:54

Ik heb er wel over nagedacht hoor om dat te doen.verhuizen naar een andere stal.
Maar voor de rest is het een topstal. Heel moeilijk dit.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:54

Hier staan ze 24/7 buiten, zowel in de zomer als winter met een schuilstal (waar ze gek genoeg meer gebruik van maken in de zomer dan in de winter). Voor mij is dit echt een eis, ik zou mijn paarden niet meer in de stal willen hebben tenzij hoogst noodzakelijk. :j
Ik heb een heel felle merrie die niet prettig te rijden was toen ze nog veel op stal stond, nu nooit meer problemen mee gehad dat zegt voor mij in het geval van mijn merrie genoeg :)

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:56

Ik ben ook voorstander van zo lang mogelijk buiten of zelfs 24/7 buiten. Nou heb ik de luxe dat ze aan huis staan, dus ik kan alles zelf bepalen. Bij mij staan mijn 3 merries overdag buiten en 's nachts binnen. De twee hengsten 24/7 buiten met schuilstal. In de zomer is het voor mij ook een no-go om de paarden om 5 u al binnen te zetten. Mocht ik ooit weg gaan, heb ik ze liever een dag helemaal niet binnen, of pas rond 12 u dan al om 5 u :j

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:44

rumay schreef:
Wat is het verschil als je paard buiten staat of op stal als er vreemde over het erf lopen? Meestal is het land groot genoeg dat ze weg kunnen lopen en dat lukt op stal niet.

Binnen in de stallen hangt camerabeveiliging en alles wordt afgesloten 's nachts, op de weide hebben ze ze meteen mee vrees ik. Maar wij mogen de paarden zelf buiten zetten en binnen halen dus ik zet hem dan 's ochtends vroeg buiten en 's avonds zo laat mogelijk binnen. Eventueel als het kan en het is echt heet haal ik hem op de middag even binnen omdat onze weides niet echt schaduw hebben.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:58

Mijne staan in de zomer ook dag en nacht buiten. Zelfs met een flinke regenbui. Ze gaan niet zomaar dood. En paard loopt ook gewoon z2, dus niet alleen voor een stijf buitenritje uit de wei maar voor serieuze trainingen.

Ik zou er niet voor verhuizen, je geeft aan dat de rest prima is. Ik zou het zo laten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:32

Omdat dit geen rijtechnische discussie is verplaats ik jouw topic van RT-D naar VSW.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:34

mijn 2 mannen staan 24/7 op een stuk grond met stal erbij, heeft de staleigenaar voor ons gebouwd.
onze merrie staat gewoon in de groep van 7/8 s'ochtends tot 5 s'middags, soms eerder.
verder kunnen we ze gewoon in de zomer op het land zetten, waar ze ook zouden kunnen overnachten, of in de paddock tot 22 uur. dus ideaal.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:48

Is het verder een topstal voor jou of voor je paard?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:56

Ik heb twee merries 24/7 buiten lopen, twee andere 's nachts op stal en de oudste heeft 's nachts een klein paddockje.

Nu komen de eerste wel (tijdelijk) binnen voor voer (veulen heeft medicijnen nodig)

Gelukkig staan ze bij ons aan huis dus zelf te bepalen. De twee die 's nachts op stal staan, zijn trouwens niet van ons maar staan hier op pension.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:14

Ik heb mijn paarden altijd s nachts op stal staan, in de zomer en in de winter.
Ze gaan tussen 6 en 7 uur smorgens naar buiten en komen savonds tussen 21.00 en 22.00 uur weer naar binnen.
In de zomer kunnen de graasmaskers en vliegendekens dan gedurende nacht lekker af.
Verder heb ik ze dan ook lekker in de handen en zie ik meteen of ze bv een wond hebben.
Ik heb er ook een hekel aan om de paarden buiten te hebben met onweer.
En zo hoef ik ook niet midden in de nacht ze binnen te halen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:30

Ik moest ruim een jaar terug verhuizen met mijn paard ivm slecht voer.
Ik had keuze genoeg, maar slechts 1 stal waar mijn paard 24/7 buiten kon op droge ondergrond.
Dus ik heb momenteel een bak, geen stal, geen binnenruimte, geen WC ( echt, dat valt wel tegen soms...) en het is nog 1 van de duurste ook, maar T peerdekind staat lekker met haar vrienden in de wei.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:31

Bij ons op stal hebbje als eigenaar de keuze of je paard met mooi weer buiten blijft of niet.

Ik heb o.a. om deze reden voor deze stal gekozen. Ik heb mijn paard graag ruim voor de schemer binnen ivm zomereczeem.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:34

In de zomer is dat toch het minimale wat ik zou willen voor mijn paard. In de winter zou ik er nog mee kunnen leven dat ze op stal gaan maar in de zomer niet.
Lekker buiten met schuilstal kan ze doen en laten wat ze zelf wil. Hier hebben ze de afgelopen 2 jaar ook in de winter buiten gestaan. Heerlijk vindt ik dat voor ze.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 01:01

Met warm weer stond mijn paard geregeld vrijwillig overdag binnen. Geen stekende zon en geen dazen.
's Avonds weer buiten, en in de vroege ochtend weer binnen.
"Buien' is niet voor alle paarden in alle situaties het beste.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 01:28

Ik wil mijn paard niet buiten hebben in de nacht. Veel teveel risico op ongelukken. Paard is bang voor zwijnen en die zijn er overdag niet. 's Nachts komen die krengen het bos uit en staat mijn paard veilig op stal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 01:35

Eerst konden die van ons kiezen, maar we wilden per se hooi voeren, dus zijn verhuisd. Nu zetten wij ze zelf binnen als het donker wordt, of al is. Dat is dus steeds later. Met een enkele uitzondering als we echt niet anders kunnen.
Om 17 uur naar binnen zou ik nooit accepteren. Ik kwam vandaag pas even voor half 8 terug van buitenrit en het was nog prima. Dan zie ik de rest ook a binnen staan en vind dat echt zielig. Heb de 2 andere pas rond half 9 binnen gehaald.

Zodra het kan, blijven ze 24/7 buiten. Ze vinden de zwijnen hier ook eng, maar die kunnen niet in onze paddocks komen.

Alle risico's zijn 's nachts vrijwel even groot als overdag. Daarbij kan er in een stal ook van alles gebeuren en vooral weer vele andere problemen veroorzaken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 01:45

eilleen333 schreef:
Ik had keuze genoeg, maar slechts 1 stal waar mijn paard 24/7 buiten kon op droge ondergrond.
Dus ik heb momenteel een bak, geen stal, geen binnenruimte, geen WC ( echt, dat valt wel tegen soms...) en het is nog 1 van de duurste ook, maar T peerdekind staat lekker met haar vrienden in de wei.

Zo sta ik ook, nou ja mijn paard dan. Ik heb ook geen bak, gelukkig kan ik zomer en winter in de wei rijden maar ik moet eerlijk toegeven dat ik de bak best mis hoor. Maar goed paardlief is blij en daar gaat het om.

Maar waarom ik je post quote is eigenlijk de WC. Die hebben wij ook niet en dat is inderdaad soms lastig! :')

@TS: ik zou niet op zo'n stal willen staan, maar jij moet voor jezelf bepalen wat ok is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 01:48

Ik heb ze ook thuis staan, en die van mij staan snachts in principe ook op stal. Alleen in de zomer, als de dazen echt erg zijn draai ik het vaak om, als in dan staan ze overdags binnen en snachts hebben ze de paddock, inloopstal en evt een stuk wei. En dan kunnen ze zelf kiezen. Maar ik slaap een stuk rustiger als ze gewoon binnen staan :D Wel gaan ze hier pas rond een uur of 11 naar binnen.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 02:04

Hier staan ze ook thuis, maar de staldeur staat met dit mooie weer dag en nacht open.
Als het weer omslaat dat het weer natter/kouder wordt dan gaat de deur nachts dicht, vind het leuk voor ze dat ze zelf kunnen kiezen en ze maken er ook gebruik van (ze gaan nachts wel van zichzelf naar stal)

Maar gezien de mishandelingen en wilde zwijnen kan ik mij wel voorstellen dat de meesten de paarden nachts veilig op stal willen hebben, alleen vind ik het niks als dat al om 17.00 uur is. Is het in overleg ook niet mogelijk om je eigen paard op een later tijdstip naar binnen te halen?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 07:10

Eight schreef:
Hier staan ze 24/7 buiten, zowel in de zomer als winter met een schuilstal (waar ze gek genoeg meer gebruik van maken in de zomer dan in de winter). Voor mij is dit echt een eis, ik zou mijn paarden niet meer in de stal willen hebben tenzij hoogst noodzakelijk. :j
Ik heb een heel felle merrie die niet prettig te rijden was toen ze nog veel op stal stond, nu nooit meer problemen mee gehad dat zegt voor mij in het geval van mijn merrie genoeg :)

Hier net zo :j
Al heb ik geen merrie maar een ruin maar hij is echt extreem veranderd in goede zin sinds hij hier staat. Ik wil nooit meer weg op die stal, heerlijk.
Mijn paard wordt er echt niet gelukkig van om op stal te staan, ook niet alleen 's nachts.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:15

Ir111 schreef:
eilleen333 schreef:

Zo sta ik ook, nou ja mijn paard dan. Ik heb ook geen bak, gelukkig kan ik zomer en winter in de wei rijden maar ik moet eerlijk toegeven dat ik de bak best mis hoor. Maar goed paardlief is blij en daar gaat het om.

Maar waarom ik je post quote is eigenlijk de WC. Die hebben wij ook niet en dat is inderdaad soms lastig! :')

@TS: ik zou niet op zo'n stal willen staan, maar jij moet voor jezelf bepalen wat ok is.

We gaan na de zomer met de hele stal over naar een andere accommodatie.
Toilet, zelfs een douche, boxen voor nood, rijbak, longeerbak, genoeg overdekte ruimte om droog te poetsen en je spullen op te bergen, en zelf een klein 12x20 binnenbakje voor grondwerk als het takkeweer is. Dus nog even doorbijten, haha!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:25

wij hebben een binnenbakje van 15x20 wn daar kan ik met mijn 1.70 grote paard nog prima in rijden, dus zeker geschikt voor meer dan alleen grondwerk