wat doen jullie tegen muizen in je kast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

wat doen jullie tegen muizen in je kast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 10:05

Gisteren was bij mij de maat vol. Al enige tijd huizen er namelijk muizen in mijn kast op stal.
Ik berg er geen eetbare dingen in op, maar ik vermoed dat ze met de stal ernaast genoeg hebben dat paardlief uit zijn voerbak laat vallen.
Dekens worden aangevreten, zadel ligt steeds vol met keutels en nu mijn fijne bontje voor op het zadel compleet onder gepiest! En dat stinkt!!!
We hebben een stalkat en die vangt regelmatig wat, maar blijkbaar is het niet genoeg.
Iemand suggesties hoe de beestjes enigszins diervriendelijk weg te krijgen?

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: wat doen jullie tegen muizen in je kast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:07

Is je kast dan niet helemaal afgesloten?

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: wat doen jullie tegen muizen in je kast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:34

Wij doen altijd wat druppels eucalyptus olie in de kast, gewoon op de houten planken, dit werkt best goed. Wel af en toe even herhalen. Mijn kast bevat ook geen eetbare dingen, helaas de kasten naast mij wel en de bovenkanten lopen open naar elkaar door.

Fantast

Berichten: 1487
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Bolsward

Re: wat doen jullie tegen muizen in je kast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:47

Ik zette gewoon klemmen in mijn kast niet diervriendelijk wel effectief

Telpeva

Berichten: 14714
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:03

Kast waar mogelijk dichtmaken, ook de kiertjes. Zit het voer ook echt afgesloten in dozen met dichte deksel? Misschien een overbodige vraag hoor maar ik heb serieus stalgenoten gehad die zich afvroegen waarom zij muizen in de kast hadden en ik niet, want ze ruimden ook alles op in dozen. Of ik even wou komen kijken... die deden dus nooit de deksel op de dozen, en het voer zat dus ook vol met keutels en muizenkorrels, gif dus (hadden ze zelf niet eens gezien :') ).
Snoep en fruit idem, als het eetbaar is leg het dan ergens waar ze niet bij kunnen en waar ook geen eetlucht vanaf komt. Hier ook weer stalgenoten die half aangevreten voorraden met appels, wortels, repen chocola en hun brood e.d. op hun planken in de kast bewaarden.
Bij ons zaten dus ook muizen, zelf heb ik er dus nooit last van gehad omdat andere kasten veel interessanter waren dan de mijne. Wel hield ik ook echt al mijn spullen voor de zekerheid in afgesloten zakken en dozen. Een doos voor mijn cap, chaps en handschoenen, een grotere tas voor dekens, etc. Nooit muizen of schade hier. Dat is dus ook mijn tip... als stalgenoten te eigenwijs zijn om er wat mee te doen, zorg dan dat de muizen het bij jou niet boeiend vinden, dan blijven ze wel in de kast van je stalgenoten rondhangen.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: wat doen jullie tegen muizen in je kast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:14

Gif strooien! In mijn kast zaten ze ook heb gif erin gestrooid. Paar dagen later lag er een dooie muis op m'n zadel.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 14:54

de kast is oud en heeft dus de nodige gaten en kieren, aangezien hij niet van mezelf is maar van de staleigenaar is het voor mij niet aanlokkelijk er veel geld of tijd aan te besteden, als ik er uberhaupt al aan mag verbouwen.

Voer ligt er ook niet in, dat ligt in een voerhok aan het andere eind van de stal.
Wel grenst de kast aan de box van mijn pony waar natuurlijk bij de voerbak geregeld wat naast valt.

De tip van de eucalyptus olie klikt tot nu toe het fijnst voor mij, denk dat ik dat eens probeer.

Behalve dat ik gif en klemmen niet zo vriendelijk vind denk ik ook niet dat ik het ermee ga redden, gok dat het er meer dan 1 is en ook dat ze niet alleen in de kast zitten maar over het hele terrein.

Brendabeumer

Berichten: 47
Geregistreerd: 23-02-07

Re: wat doen jullie tegen muizen in je kast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:29

Klem in de kast. Dat is wel het effectiefst. En zorgen dat er geen voer los ligt.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:31

Ik zou direct een eigen kast kopen en als je die niet mag plaatsen overleggen met de stalbaas. Ofwel zorgt die voor een deugdelijke kast ofwel mag die de reparatiekosten betalen..

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:32

Pepermuntolie of eucalyptusolie inderdaad, vinden ze verschrikkelijk.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: wat doen jullie tegen muizen in je kast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:34

Op mijn vorige stal hadden we dit ook, hier hebben we ze de kast helemaal voor mij dicht gekit. :D

Nooit meer een muis gezien!

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 15:50

troi schreef:
Ik zou direct een eigen kast kopen en als je die niet mag plaatsen overleggen met de stalbaas. Ofwel zorgt die voor een deugdelijke kast ofwel mag die de reparatiekosten betalen..


Daar is de sfeer echt niet naar bij ons op stal, je betaalt niet de hoofdprijs en stelt ook geen hoge eisen is meer hoe de sfeer is. De paarden komen dagelijks buiten en dat is voor mij een belangrijk punt, zeker omdat in de omgeving hier niet veel stallen dat aanbieden.

Ik probeer het even met de olie en anders zou ik het misschien voorzichtig eens gaan aankaarten bij de stalbaas wat de mogelijkheden zijn om dit op te lossen, misschien wil hij inderdaad wel wat helpen.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: wat doen jullie tegen muizen in je kast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:03

Ik ben wel benieuwd of de olie werkt voor jou - en of er meerderen zijn die het muizenprobleem zo oplossen.

Ik heb een zelfbouwstalletje aan de rand van een bos, wat dus zelfs met afgesloten bakken voor alles wat eetbaar of stof kansloos is, en gif of klemmen heeft hier geen zin.