Kamer + Stal verhuren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FatCat

Kamer + Stal verhuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 18:59

Beste Bokkers

Hier ben ik weer met een vraag :)

Heeft er iemand ervaring met het verhuren van een kamer + stal? Het idee zou zijn om 3 kamers te verhuren aan 3 mensen met elke 1 paard en dan zo de verzorging van de paarden verdelen. (ik heb er zelf 1).

Details:

Locatie: 30min naar eindhoven centrum, 15min naar valkenswaard en Geldrop. Mooie omgeving, voldoende winkels.

Huis en Kamers: Goede staat, wel ouderwets maar heel netjes (dus geen half los behangpapier). Dubble beglazing en CV. Huis is +-140m2 groot. Voldoende ruimte voor idereen zijn spullen en auto's, trailers etc.

Paarden accomodatie :
1.4 hectare voor max 4 paarden. Paarden mogen overdag naar buiten, savonds op stal. Op heel slechte dagen mogen de paarden enkel buiten voor een paar uur (of ik zorg voor een stukje dat kapot gelopen mag worden).
Een buitenpiste wil ik aanleggen maar er zijn 2 buitenpistes bij de buren dus daar valt ook mss iets te regelen. 2km wandelen over een rustige weg (enkel plaatselijk verkeer) en dan kom je uit op de bossen/zandpaden waar er men eindeloos kan wandelen.

Ik ben uiteraard aan het informeren of dit nog valt onder het hobbymatig houden van paarden. Ik weet dat ik belastingen zal moeten betalen voor het kamerverhuur. Ik begrijp dat er duidelijk afspraken moeten gemaakt worden en leeft niet in de illusie dat alles "Lekker gezellig" zal zijn.

Deze topic gaat vooral om:
1. Zou je zelf zo een kamer + stal will huren?
2. Evaringen met het verhuren van kamer + stal
3. Wat zou ik hiervoor mogen vragen? Ik dacht aan 475/500 euro per maand (afhankelijk van buitenbak) voor Kamer + stal + Hooi/Stro/krachtvoer (max 2kg per dag) en elke persoon neemt 1/4 van de dagelijkse verzorging op zich. Als er iemand weg gaat valt de extra verzorging op mij dus. Ik werk van thuis dus er is vrijwel altijd iemand aanwezig.

Bedankt voor het lezen :)

MonteKarlo

Re: Kamer + Stal verhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:07

Oeh gaaf! Ik zou daar zeker interesse inhebben omdat het bij Eindhoven zou liggen. Maar dan zou het alleen gaan om de periode dat ik studeer. Zit nu in het 2e jaar en ik reis elke keer op en neer (4 uur reistijd) ivm de paarden. Als ik een kamer zou kunnen huren waar mijn paard ook kan staan zou ik dat super vet vinden.
Wel komen er vragen in mij op als hoe zie je het voor je met eten ? Kookt iedereen apart ? Is de badkamer gedeeld ? Hoe doe je het met boodschappen ? Hoe ruim is de kamer ? Kortom is het te vergeleken met een studenten complex of is het eigen slaapkamer en de rest leef je met elkaar ?

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:09

Hier in Den Haag betaal je gerust 400 voor stalling voor je paard (weinig land) en 500 euro voor een kamer. Dit lijkt me dus een koopje, maar wellicht zijn de prijzen bij jullie anders..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:10

Dit lijkt mij niet kostendekkend voor jou.
Een beetje stalling kost al 200 een kamer ook zo 400.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:17

roxiie schreef:
Dit lijkt mij niet kostendekkend voor jou.
Een beetje stalling kost al 200 een kamer ook zo 400.

Dit denk ik ook.

Sincere

Wauw, wat een ontzettend gaaf idee! Zeer aantrekkelijk voor studenten in Eindhoven :j

500 per maand is een redelijke prijs hoor, gezien het feit dat je er ook een stal bij huurt.

In mijn regio heb ik ooit een kamer gehuurd voor 300 per maand. Zonder stal dus

Zinzi_jewel

Voor het bedrag wat je noemt had ik gelijk komen huren bij je
Ware het niet dat ik nu vast zit aan mijn huis voor enige tijd
Maar het idee is top .
Alleen die prijs daar kun je het niet voor doen hoor incl stro en hooi
En gebruik huis electra water en energie

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 19:18

MonteKarlo schreef:
Wel komen er vragen in mij op als hoe zie je het voor je met eten ? Kookt iedereen apart ? Is de badkamer gedeeld ? Hoe doe je het met boodschappen ? Hoe ruim is de kamer ? Kortom is het te vergeleken met een studenten complex of is het eigen slaapkamer en de rest leef je met elkaar ?

Badkamer zou gedeeld zijn. Die zou ik wel renoveren en dan een 2de toilet plaatsen. Kamers hebben een wasbak. Niet heel groot (12m2) maar groot genoeg voor een bed, bureau en kleerkast. Er is ook nog een grote droge zolder.

Tja ivm het eten/koken/boodschappen - dat hangt echt af van de groep! Als alles super goed clickt dan kan dat gedeeld worden.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:19

Omgeving kan ik niks mee, maar het idee vind ik zeker super! De prijs is wel goed voor studenten, maar vraag me wel af of het kosten dekkend is voor jou inderdaad, meeste plekken word volgendsmij meer gevraagd (wat overigens ook de reden is dat ik thuis woon, paard en woning betalen is onmogelijk als student :') ) dus zou dit wel een top idee vinden

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:20

FatCat schreef:
MonteKarlo schreef:

Badkamer zou gedeeld zijn. Die zou ik wel renoveren en dan een 2de toilet plaatsen. Kamers hebben een wasbak. Niet heel groot (12m2) maar groot genoeg voor een bed, bureau en kleerkast. Er is ook nog een grote droge zolder.

Tja ivm het eten/koken/boodschappen - dat hangt echt af van de groep! Als alles super goed clickt dan kan dat gedeeld worden.

Dit vind ik ook wel echt heel aantrekkelijk klinken!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 19:26

Dank jullie allemaal voor de reacties.

Stalling zit hier tussen de 200 en 300 euro. Kamers in de kleinere dropjes rond eindhoven zitten rond 300 euro.

Dus ik vind 500 euro redelijk. Ik wil ook de mensen kunnen kiezen, dus click is belangrijker dan huurprijs.

Ik zou er niet veel winst op maken idd, maar mijn paard en ik zouden dan wel gratis leven + ik heb de luxe van paard aan huis maar kan evengoed een weekendje weg :) Daar gaat het om. Ik behou gewoon mijn baan.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:27

Ik heb op kamers gewoond op een boerderij waar mijn pony ook stond. Vanaf die kamer was ik met het openbaar vervoer in 45 minuten op mijn universiteit. Voor mij was de afstand prima, collega-studenten vonden het te ver. Je gaat niet zomaar naar een feestje of naar een vereniging.

Ik betaalde een prijs voor mijn kamer en een prijs voor mijn pony. De prijs voor de kamer was hoger dan de reguliere prijzen in de regio. Ik had dat er voor over omdat, op dat moment, het een ideale stal was voor mijn pony.

Wat ik belangrijk vind is de plek voor mijn pony. Als dat in orde is dan verhuis ik mee. Niet andersom. Ik reis achter mijn pony aan en ben gelukkig in de positie dat dat ook kan.

Via pb wil ik nog wel meer informatie geven over mijn situatie destijds.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:08

FatCat schreef:
Locatie: 30min naar eindhoven centrum, 15min naar valkenswaard en Geldrop. Mooie omgeving, voldoende winkels.

Je hebt het over autominuten denk ik? Niet veel studenten die én een kamer én een paard én een auto kunnen betalen. Hoe zit het met OV? Is er OV op loopafstand en hoelang doe je er dan over om in EH en Geldrop te komen? Is er een supermarkt op fietsafstand?

FatCat schreef:
Paarden accomodatie :
1.4 hectare voor max 4 paarden. Paarden mogen overdag naar buiten, savonds op stal. Op heel slechte dagen mogen de paarden enkel buiten voor een paar uur (of ik zorg voor een stukje dat kapot gelopen mag worden).

Serieus?! Enkel een paar uurtjes naar buiten? No way dat ik daarvoor zou kiezen. Als ik jou zo lees dan gaat dat ook nog eens zo'n beetje de hele winter zijn verwacht ik.
En dan in de zomer ook verplicht op stal? Nee, geen interesse.

De rest van je opzet vind ik mooi. Kosten delen en beetje extra zodat je zelf gratis woont/stalt en de taken verdelen waardoor je zelf ook nog eens weg kunt.

Hoe ga je het in de weekenden doen? Ben jij bereid om de meeste verzorging dan op je te nemen? Veel studenten gaan in het weekend nog naar hun ouders en als ze dan verplicht zijn om ook weekenddiensten te doen dan gaat dat dus niet samen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:31

GDG schreef:
Hoe ga je het in de weekenden doen? Ben jij bereid om de meeste verzorging dan op je te nemen? Veel studenten gaan in het weekend nog naar hun ouders en als ze dan verplicht zijn om ook weekenddiensten te doen dan gaat dat dus niet samen.

Heb je het dan over 'gewoon' studenten of over studenten met een paard ;)

Ik ken persoonlijk overigens meer studenten die 1x p/maand naar hun ouders gaan dan elk weekend dus die moet je dan gewoon uitzoeken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:54

MariekeS_ schreef:
GDG schreef:

Heb je het dan over 'gewoon' studenten of over studenten met een paard ;)

Ik ken persoonlijk overigens meer studenten die 1x p/maand naar hun ouders gaan dan elk weekend dus die moet je dan gewoon uitzoeken.

Ik ga ook elk weekend naar huis, maar dat is ook omdat mijn paard daar woont. als ik een goede plek voor een normale prijs in Utrecht had kunnen vinden had ik dat gedaan en was in minder naar Zwolle gegaan.

Echter vind ik de beperkte weidegang / vrije beweging wel een dingetje. Dat is ook precies de reden waarom mijn paard in Zwolle is gebleven en niet mee is gegaan naar Utrecht. Ik kon destijds niets vinden met voldoende weidegang naar mijn zin.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:57

Ik denk dat het een stuk aantrekkelijker wordt als je investeert in het aanleggen van een Paddock Paradise achtig iets waarbij de paarden altijd buiten kunnen lopen.

Dat ze liefst vanuit stal of overkapping op verharding kunnen staan waar je werkt met slowfeeders.
Dat ze vanaf die verharding naar een zandpaddock kunnen lopen en een rondje om de wei kunnen lopen, dat pad mogen ze dan kapot lopen zodat ze in ieder geval hun beweging kunnen nemen :)

En dat men de zandpaddock eventueel ook als bak kan gebruiken, terwijl de andere paarden dan nog wel op het pad rond de wei kunnen lopen.

Is men weer klaar met werken in de bak dan kan het hele spul gewoon weer in de (bak) paddock in en uit lopen.

Die paddock hoeft voor bak gebruik dan geen super bodem te hebben: als ze er maar lekker de hele winter de benen in kunnen strekken en winter en zomer heerlijk dutjes in het zand kunnen doen, dan zijn ze al dolblij :)

Als je toch al goede bakken bij de buren hebt dan is een paddock voor jaarrond lekker naar buiten kunnen, veel waardevoller :j

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:28

[STW] Op kamers met paard? Dit topic ook al gezien? Andere regio en omstandigheden, maar zelfde idee.

Als het met OV een half uur is, lijkt me dat hier best animo voor is!

Qua type stalling: er is wel steeds meer vraag naar langer of 24/7 buiten. Ik zou persoonlijk ook niet voor jouw stal kiezen, maar ik denk dat er nog wel mensen zijn die het wel prima vinden. Al denk ik dat je meer geïnteresseerden krijgt met langere tijd buiten.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:35

Ik weet niet of ik het zo zou doen... ik heb zelf ervaring met beide. Als je de verhuur combineert kan het zijn dat iemand op de kamer niet goed bevalt maar op stal wel, of andersom. Als je dan besluit om te stoppen met iemand ben je de andere huur ook kwijt. Ik zou het zelf liever splitsen in diverse huurders. Tenzij je heel erg makkelijk bent, want een stalgenoot wordt ook gauw wat persoonlijker contact en wil je dat ook in huis.

Over kamer verhuren in je huis heb ik 4 artikelen geschreven, die zijn gebundeld in deze special:
http://drie.infoteur.nl/specials/studen ... huren.html
Onderaan zie je de verwijzingen naar de 4 artikelen.
Misschien heb je wat aan de tips.

Ben wel benieuwd hoe je het gaat doen, laat het vooral weten want da's interessant, succes!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:41

Eindhoven is de enige plek waar studenten echt vaak heen zouden moeten, 30 minuten reistijd met de auto is dan wel erg veel als je met het ov moet wat toch altijd een stuk langer duurt.

Verder klinkt het me niet verkeerd eigenlijk.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 12:39

Hallo iedereen,

Dank je voor alle reacties :)

Ik ga iedereen proberen te antwoorden:

Eerst en vooral heb ik nooit gezegd dat dit enkel voor studenten is. Eigenlijk had ik meer jonge werkende mensen in het hoofd! Met auto dus, en ja de minuten in mijn bovenstaande post is autominuten. Er is wel openbaar vervoer (bus halte vlak aan het huis) en dan neem je een Bus + trein naar Eindhoven station in 33min volgens google maps. Er is een Kleine Spar op 1.7km en Lidle/Jumbo op 3.4km. Nuja, ik moet ook boodschappen doen, kan iedereen gewoon mee in de auto.

Met slechte dagen bedoel ik echt niet de hele winter. Ik bedoel zware regen, echt storm weer. Met ook heel slecht weer mogen ze buitenstaan - gewoon niet de hele dag! Ik vind het belangrijk dat het weiland in goede staat wordt gehouden - zodat de paarden altijd kunnen grazen, ook in de winter. Mijn merrie is niet onder de indruk als ik haar op een modderige paddock zet.

Een paddock (paradise) aanleggen vind ik een goed idee, maar dan leg ik liever een goede (!) buitenpiste met een stukje bestrating zodat het ook kan dienen als paddock. Moet ik wel even de centjes voor vinden en anvragen bij de gemeente :) daarom eerder een stukje land dat kapot gelopen mag worden tijdens de winter zoals in mijn begin post.

@ Chouchou - bedankt voor de topic! Geen idee waarom ik die niet kon vinden!

Een andere optie is om het huis in 2 of 3 te splitsen (moet natuurlijk goedgekeurd worden!).

Zou er ook interesse zijn in die opzet? Appartement zou van een 45-60sqm zijn, met keuken en Badkamer, hopelijk 2 slaapkamer. Huur zou natuurlijk meer zijn dan gewoon een kamer. Meschien 750-800 per maand afhankelijk van de indeling?

Ik heb trouwens bericht gekregen van de gemeente. Hebben me verteld dat er max 2 paarden op mogen, en kamers en stallen verhuren niet mag. Ze verwijzen mij naar het bestemmings plan - maar daar staan deze regels dus niet in. In tegendeel, er staat bij dat bestemming "Wonen" een beroep/bedrijf aan huis mogelijk is en dat kleinschalig "logeren" mag. Alles schuren zitten in het "Wonen" block.

Dus ik snap hun reactie niet. Zijn ze bang om teveel toe te geven op papier (correspondendie is via email)? Vinden julie die bestemmingsplannen ook zo vaag of ben ik een beetje simpel :o?

Ik krijg het gevoel dat het paardenhouden vaak in de grijze zone valt en dat je eigelijk nooit weet wat nou precies mag. Ik blijf allesinds door rammen. Als zij me niet kunnen aantonen dat deze opzet niet mag ben ik gewoon niet in fout }:)
Laatst bijgewerkt door FatCat op 17-03-17 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 12:41

Ook even een toelichting. Ik heb het pand nog niet gekocht. Financieel kan ik het alleen aan, maar het is altijd fijn om de kosten de kunnen drukken!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:54

FatCat schreef:
Ik heb trouwens bericht gekregen van de gemeente. Hebben me verteld dat er max 2 paarden op mogen, en kamers en stallen verhuren niet mag. Ze verwijzen mij naar het bestemmings plan - maar daar staan deze regels dus niet in. In tegendeel, er staat bij dat bestemming "Wonen" een beroep/bedrijf aan huis mogelijk is en dat kleinschalig "logeren" mag. Alles schuren zitten in het "Wonen" block.

Dus ik snap hun reactie niet. Zijn ze bang om teveel toe te geven op papier (correspondendie is via email)? Vinden julie die bestemmingsplannen ook zo vaag of ben ik een beetje simpel :o?

Ik krijg het gevoel dat het paardenhouden vaak in de grijze zone valt en dat je eigelijk nooit weet wat nou precies mag. Ik blijf allesinds door rammen. Als zij me niet kunnen aantonen dat deze opzet niet mag ben ik gewoon niet in fout }:)

Logeren is iets anders dan wonen. Dus dat klopt wel. Er mag waarschijnlijk alleen in het woonhuis gewoond worden en niet in de losse bijgebouwen. Daar mag iemand wel incidenteel slapen maar niet voor vast wonen. Volgens mij is het officieel zo dat je dan minimaal 1 dag in de week ergens anders moet slapen en er je post niet mag ontvangen, maar dat weet ik niet zeker.
Weet wel dat je op een woonadres niet zomaar iets in de tuin oid mag zetten en daar een woning van mag maken.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 13:13

eilleen333 schreef:
FatCat schreef:

Logeren is iets anders dan wonen. Dus dat klopt wel. Er mag waarschijnlijk alleen in het woonhuis gewoond worden en niet in de losse bijgebouwen. Daar mag iemand wel incidenteel slapen maar niet voor vast wonen. Volgens mij is het officieel zo dat je dan minimaal 1 dag in de week ergens anders moet slapen en er je post niet mag ontvangen, maar dat weet ik niet zeker.
Weet wel dat je op een woonadres niet zomaar iets in de tuin oid mag zetten en daar een woning van mag maken.

Bedankt voor de toelichting :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:28

Merkwaardig, wat het aantal paarden betreft! Voor zover ik weet mag je als hobbyist minimaal 4 a 5 soms zelf 7 tot 8 paarden houden op een woonlocatie en mag je ook hobbymatig een paar stallen verhuren zolang er maar niet meer paarden komen te staan dan is toegestaan! Ik zou eens verder informeren want het lijkt me stug. Ik neem aan dat je buiten bebouwde kom woont? Kan me voorstellen dat als je in een woonwijk zit het anders is qua aantal paarden. Het zal best per gemeente kunnen variëren maar dit is wel heel weinig.
Je mag altijd een deel van je huis verhuren, zeker als het je eigendom is, als je in principe maar belasting afdraagt over de te innen huur ofwel het zal bij je salaris worden opgeteld; je zou ook eens kunnen kijken hoe het zit met je hypotheek ( als het eigendom is). Als je nl. een woning in zijn geheel verhuurt krijg je geen rente teruggaaf meer. Ik zou die regels maar eens, schriftelijk, opvragen want helemaal kloppen doet dit volgens mij niet.
Een apart gebouw of je erf waar geen woonbestemming op zit mag je niet verhuren maar er is geen haan die er naar kraait als daar "zo nu en dan" iemand slaapt.
Hoe zouden al die studenten in alle steden ( ook Eindhoven) anders kamers kunnen huren?
Als je het huis huurt zal je met overleggen met de verhuurder of je kamers mag verhuren.

Linkje: http://www.levendehave.nl/vraag/hoeveel ... rijfsmatig
Deze is misschien ook handig: https://www.knhs.nl/paardrijden/verzorg ... -ordening/

Het heeft o.a. ook met milieuvergunningen te maken maar bij minder dan 7 paarden heb je die meestal niet nodig.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 13:39

ElCid schreef:
Merkwaardig, wat het aantal paarden betreft! Voor zover ik weet mag je als hobbyist minimaal 4 a 5 soms zelf 7 tot 8 paarden houden op een woonlocatie en mag je ook hobbymatig een paar stallen verhuren zolang er maar niet meer paarden komen te staan dan is toegestaan! Ik zou eens verder informeren want het lijkt me stug. Ik neem aan dat je buiten bebouwde kom woont? Kan me voorstellen dat als je in een woonwijk zit het anders is qua aantal paarden. Het zal best per gemeente kunnen variëren maar dit is wel heel weinig.
Je mag altijd een deel van je huis verhuren, zeker als het je eigendom is, als je in principe maar belasting afdraagt over de te innen huur ofwel het zal bij je salaris worden opgeteld; je zou ook eens kunnen kijken hoe het zit met je hypotheek ( als het eigendom is). Als je nl. een woning in zijn geheel verhuurt krijg je geen rente teruggaaf meer. Ik zou die regels maar eens, schriftelijk, opvragen want helemaal kloppen doet dit volgens mij niet.
Een apart gebouw of je erf waar geen woonbestemming op zit mag je niet verhuren maar er is geen haan die er naar kraait als daar "zo nu en dan" iemand slaapt.
Hoe zouden al die studenten in alle steden ( ook Eindhoven) anders kamers kunnen huren?
Als je het huis huurt zal je met overleggen met de verhuurder of je kamers mag verhuren.

Linkje: http://www.levendehave.nl/vraag/hoeveel ... rijfsmatig
Deze is misschien ook handig: https://www.knhs.nl/paardrijden/verzorg ... -ordening/

Het heeft o.a. ook met milieuvergunningen te maken maar bij minder dan 7 paarden heb je die meestal niet nodig.

Zo denk ik er dus ook over! Vind het wel heel streng. Is er een andere instantie waar ik ook deze regels kan opvragen? Dus niet bij de gemeente.