Oke, ik ga proberen om het zo goed mogelijk te verwoorden, de titel klinkt wel wat ernstiger dan het is
Ik zal eerst even de situatie schetsen hoe mijn paarden staan:
Ik heb twee D-pony's samen in de wei staan met nog 4 andere pony's en paarden (vanaf E-maat en geen reuzen van paarden). Ze staan hier nu sinds begin januari, lekker 24/7 buiten in een grote wei met (zo goed als) onbeperkt hooi, verdeeld over 4 plekken. Hiervoor stonden mijn ruin en merrie meestal samen in een wei, 's nachts op stal (naast elkaar) en was mijn ruin duidelijk de leider van de twee. Dat is hij in deze kudde uiteraard niet meer, maar hij lijkt wel hoog in rang te staan. Mijn merrie lijkt zo'n gevalletje van 'happily set in the middle of the herd', ze kan goed met de leider, maar ook met de rest. Wordt soms weggejaagd, maar jaagt soms ook zelf andere paarden weg. Ze heeft gewoon vriendjes in de kudde, meer dan mijn ruin denk ik
. Zij trok ook altijd meer naar hem dan hij naar haar.De bak is hemelsbreed nog geen 10 meter van de wei vandaan, gewoon in het zicht (alleen een paar bosjes).
Dan nu het probleem. Begin februari was ik met mijn bijrijdster met de pony's aan de gang, eerst met de merrie, ging allemaal prima. Daarna de ruin gepakt en terwijl we langs de wei naar de bak lopen, springt de merrie zo over het hek naar ons toe. Dit gedrag had ik haar nog nooit eerder zien vertonen! Ook op de oude stalling niet, terwijl ze toen ook eventjes apart van elkaar hebben gestaan (met andere paarden). Ik heb het toen afgeschud als een soort verlatingsangst en dat ze het aan het werk gaan (voor het eerst op de nieuwe plek) toch wel spannend had gevonden. Ze sprong precies over het enige deel van de wei waar ik me met kijken ook al een beetje bezorgd om maakte. Daar is de wei lager dan de grond aan de andere kant en het hekwerk staat op hoogte van de wei, dus het was voor haar een soort van cross opsprong.
Gelukkig heb ik het daarna niet meer zien gebeuren, tot ik eind februari een appje kreeg van de weide-eigenaar/-huurder. Zijn dochter had haar over/door de draad zien gaan en daarna direct weer terug. In dit geval omdat ze werd opgejaagd. Dit was dus nog enigzins te begrijpen. Pony had gelukkig niks, draad is snel hersteld.
En nu hoorde ik gisteren dat ze zondag blijkbaar weer op dezelfde plek als de eerste keer eruit sprong. Volgens mijn weidegenootje die het zag gebeuren zonder reden. Dit vond ik zelf wel heel gek, want het is echt een gezelschapsdier dat liever niet bij haar vriendjes weggaat, hooguit naar mij voor een knuffel.
Ik heb gisteren meteen de weide-eigenaar/-huurder gesproken, hem leek alles weer helemaal prima te gaan dus die keek hier ook raar van op. Maar vond het nog te weinig aanleiding om iets te ondernemen. Het liefst wil ik op de een of andere manier het hek op dat punt zien te verhogen, maar de weides zijn officieel van de gemeente dus waarschijnlijk mag dat niet (als de weide-eigenaar/-huurder dat zelf al zou willen, dat lijkt ook nog niet het geval).
Hebben jullie tips voor mij wat ik kan doen?
Het liefst wil ik het op de een of andere manier met haar trainen, binnen de wei blijven, maar het lijkt tot nu toe elke keer een andere oorzaak te hebben dus dat maakt het moeilijk.
Hekwerk verhogen zal waarschijnlijk moeilijk worden.
Stroom erop zetten ook, het zijn weides die niet aan huis liggen, dus dan zou het met een aggregaat moeten en dat lijkt me vrij prijzig worden (misschien verkijk ik me hierop).
Eventueel zou ik de weide-eigenaar kunnen vragen of ze naar de andere wei mogen, geen plekken met laag hekwerk. Maar ze zijn in deze kudde net gesetteld, deze wei is groter en dan zouden er ook paarden uit die wei moeten verhuizen (omruilen).
Verhuizen is in ieder geval mijn laatste optie, de pony's zijn zo opgeknapt sinds we hier staan, prachtig! En de ruin is door omstandigheden al drie keer verhuisd in een jaar tijd, de merrie twee keer dus ik wil ze die stress niet nog eens aandoen.
Of nog even afwachten of het nog een keer gebeurt...
Sorry, het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is!