Pony springt uit de wei, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StormMilagro

Pony springt uit de wei, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 12:50

Sorry als het hier verkeerd staat

Oke, ik ga proberen om het zo goed mogelijk te verwoorden, de titel klinkt wel wat ernstiger dan het is :+

Ik zal eerst even de situatie schetsen hoe mijn paarden staan:
Ik heb twee D-pony's samen in de wei staan met nog 4 andere pony's en paarden (vanaf E-maat en geen reuzen van paarden). Ze staan hier nu sinds begin januari, lekker 24/7 buiten in een grote wei met (zo goed als) onbeperkt hooi, verdeeld over 4 plekken. Hiervoor stonden mijn ruin en merrie meestal samen in een wei, 's nachts op stal (naast elkaar) en was mijn ruin duidelijk de leider van de twee. Dat is hij in deze kudde uiteraard niet meer, maar hij lijkt wel hoog in rang te staan. Mijn merrie lijkt zo'n gevalletje van 'happily set in the middle of the herd', ze kan goed met de leider, maar ook met de rest. Wordt soms weggejaagd, maar jaagt soms ook zelf andere paarden weg. Ze heeft gewoon vriendjes in de kudde, meer dan mijn ruin denk ik :+ . Zij trok ook altijd meer naar hem dan hij naar haar.
De bak is hemelsbreed nog geen 10 meter van de wei vandaan, gewoon in het zicht (alleen een paar bosjes).

Dan nu het probleem. Begin februari was ik met mijn bijrijdster met de pony's aan de gang, eerst met de merrie, ging allemaal prima. Daarna de ruin gepakt en terwijl we langs de wei naar de bak lopen, springt de merrie zo over het hek naar ons toe. Dit gedrag had ik haar nog nooit eerder zien vertonen! Ook op de oude stalling niet, terwijl ze toen ook eventjes apart van elkaar hebben gestaan (met andere paarden). Ik heb het toen afgeschud als een soort verlatingsangst en dat ze het aan het werk gaan (voor het eerst op de nieuwe plek) toch wel spannend had gevonden. Ze sprong precies over het enige deel van de wei waar ik me met kijken ook al een beetje bezorgd om maakte. Daar is de wei lager dan de grond aan de andere kant en het hekwerk staat op hoogte van de wei, dus het was voor haar een soort van cross opsprong.

Gelukkig heb ik het daarna niet meer zien gebeuren, tot ik eind februari een appje kreeg van de weide-eigenaar/-huurder. Zijn dochter had haar over/door de draad zien gaan en daarna direct weer terug. In dit geval omdat ze werd opgejaagd. Dit was dus nog enigzins te begrijpen. Pony had gelukkig niks, draad is snel hersteld.

En nu hoorde ik gisteren dat ze zondag blijkbaar weer op dezelfde plek als de eerste keer eruit sprong. Volgens mijn weidegenootje die het zag gebeuren zonder reden. Dit vond ik zelf wel heel gek, want het is echt een gezelschapsdier dat liever niet bij haar vriendjes weggaat, hooguit naar mij voor een knuffel.

Ik heb gisteren meteen de weide-eigenaar/-huurder gesproken, hem leek alles weer helemaal prima te gaan dus die keek hier ook raar van op. Maar vond het nog te weinig aanleiding om iets te ondernemen. Het liefst wil ik op de een of andere manier het hek op dat punt zien te verhogen, maar de weides zijn officieel van de gemeente dus waarschijnlijk mag dat niet (als de weide-eigenaar/-huurder dat zelf al zou willen, dat lijkt ook nog niet het geval).

Hebben jullie tips voor mij wat ik kan doen?

Het liefst wil ik het op de een of andere manier met haar trainen, binnen de wei blijven, maar het lijkt tot nu toe elke keer een andere oorzaak te hebben dus dat maakt het moeilijk.
Hekwerk verhogen zal waarschijnlijk moeilijk worden.
Stroom erop zetten ook, het zijn weides die niet aan huis liggen, dus dan zou het met een aggregaat moeten en dat lijkt me vrij prijzig worden (misschien verkijk ik me hierop).
Eventueel zou ik de weide-eigenaar kunnen vragen of ze naar de andere wei mogen, geen plekken met laag hekwerk. Maar ze zijn in deze kudde net gesetteld, deze wei is groter en dan zouden er ook paarden uit die wei moeten verhuizen (omruilen).
Verhuizen is in ieder geval mijn laatste optie, de pony's zijn zo opgeknapt sinds we hier staan, prachtig! En de ruin is door omstandigheden al drie keer verhuisd in een jaar tijd, de merrie twee keer dus ik wil ze die stress niet nog eens aandoen.
Of nog even afwachten of het nog een keer gebeurt...

Sorry, het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is!

Vealosz

Re: Pony springt uit de wei, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:53

Uiteraard volg ik met je mee. Alleen ik heb zelf ook nog even zitten nadenken. Is het geen idee om er nog een draad voor te spannen? Alleen op de kant waar ze er neigt uit te willen springen. Of ziet de weide eigenaar dat ook niet zitten?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:05

Je kan dat deel evt als dat mag verhogen dmv van isolatoren boven in de weidepaal te draaien?!

Deze en dan boven op de paal
Afbeelding

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 16:18

Vealosz schreef:
Uiteraard volg ik met je mee. Alleen ik heb zelf ook nog even zitten nadenken. Is het geen idee om er nog een draad voor te spannen? Alleen op de kant waar ze er neigt uit te willen springen. Of ziet de weide eigenaar dat ook niet zitten?

Haha jij hebt hem snel gevonden xD! Ja dat zou misschien nog een idee zijn, al hebben we vanmiddag nog gezien hoe graag ze over de draad hangt (voor aandacht of grasjes), dus dan doet ze dat daarmee misschien ook. Maar als hij stevig genoeg is, moet het zeker kunnen (alleen moet die waterbak dan verplaatst worden vrees ik :+ )

Mossel schreef:
Je kan dat deel evt als dat mag verhogen dmv van isolatoren boven in de weidepaal te draaien?!

[ [url=m/DH9ya2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh dat is ook een slim idee! Scheelt toch al gauw weer een centimeter of 10-20! Eens kijken of de palen sterk genoeg zijn om die erin te kunnen draaien

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:27

Ik denk dat trainen geen optie is, ze weet dat ze het kan en als de prikkel voor haar hoog genoeg is doet ze het echt wel weer. Die prikkel eruit trainen, het blijven instinctieve dieren, ik denk dat het niet kan. Als een paard bijv zn staldeur open kan maken, train je dit er ook niet uit. Ze hebben geleerd dat t kan, enige manier is te zorgen voor zo min mogelijk succes zodat ze het niet meer probeert en t hopelijk vergeet. Dus ik zou extra draden proberen te spannen. Stroom is maar de vraag of het werkt. Ze gaat er niet doorheen toch? Ze springt erover. Als ze de draad niet aanraakt dan helpt stroom ook niet echt. Mag je er een draad voor spannen? Dus bijv een meter voor de omheining. Dan moet ze eigenlijk over 2 draden en dan is de kans groot dat ze dat niet durft (hoop ik) Verhogen is wel een beetje uitkijken, dat als ze het toch probeert ze niet blijft hangen of zo. Dat je geen ongelukken krijgt

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 16:37

dittaswart schreef:
Ik denk dat trainen geen optie is, ze weet dat ze het kan en als de prikkel voor haar hoog genoeg is doet ze het echt wel weer. Die prikkel eruit trainen, het blijven instinctieve dieren, ik denk dat het niet kan. Als een paard bijv zn staldeur open kan maken, train je dit er ook niet uit. Ze hebben geleerd dat t kan, enige manier is te zorgen voor zo min mogelijk succes zodat ze het niet meer probeert en t hopelijk vergeet. Dus ik zou extra draden proberen te spannen. Stroom is maar de vraag of het werkt. Ze gaat er niet doorheen toch? Ze springt erover. Als ze de draad niet aanraakt dan helpt stroom ook niet echt. Mag je er een draad voor spannen? Dus bijv een meter voor de omheining. Dan moet ze eigenlijk over 2 draden en dan is de kans groot dat ze dat niet durft (hoop ik) Verhogen is wel een beetje uitkijken, dat als ze het toch probeert ze niet blijft hangen of zo. Dat je geen ongelukken krijgt

Bedankt voor je uitleg, precies waar ik al bang voor was. Vooral ook omdat het telkens een andere 'reden' gehad heeft.
ik weet niet of ik er een draad voor kan en mag plaatsen, dit is namelijk precies het deel waar een automatische drinkbak (kan niet worden verplaatst door de leiding) en een andere grote drinkbak (soort kliko, deels ingegraven) staan. Die pony van mij heeft natuurlijk de handigste plek gekozen -.-

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:41

Afstand isolatoren heten ze, de langste die ik zo snel heb gezien zijn 40 cm imo het proberen waard

yvettt02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:53

mijn oude pony sprong ook steeds de wei uit ook al liep deze gewoon in een kudde, de paarden aan de andere kant van het hek waren altijd interessanter. Dus toen hebben wij het hek verhoogt en verhoogt tot dat het op een gegeven moment 1,50 meter hoog was een ook hier sprong hij zonder moeite te doen zo over heen (hij was 1,45 m hoog en ik reed ZZ springen met hem dus miss doet die van jou dit niet). Toen hebben van die isolatoren in de bovenkant van de palen gedraaid en sinds toen heeft hij het nooit meer gedaan.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 16:59

Hm als ik jou verhaal zo lees yvettt02, dan is het zeker het proberen waard! De enige (en eerste) keer dat ik er zelf bij was toen ze het deed ging het maar met moeite dat ze er overheen kwam en was ik al bang dat ze haar achterbenen opengehaald had omdat het niet soepel ging :+ Dus ik gok dat ze met het verhogen er wel achter zal blijven.

Bedankt Mossel, ik zal dit zeker voorleggen aan de weide-eigenaar! Dit moet nog makkelijk te doen zijn :D

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:09

Is het geen optie om iets voor het hek aan de weikant te plaatsen? Bv. een of twee specikuipen, die als waterbak kunenn dienen of een oude gebruikte badkuip, die dan als waterton gebruikt kan worden.
Anders gewoon een paar takken/boomstronken of boomstammen, oude banden. Alles om een afsprong onmogelijk te maken.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:41

StormMilagro schreef:
Haha jij hebt hem snel gevonden xD! Ja dat zou misschien nog een idee zijn, al hebben we vanmiddag nog gezien hoe graag ze over de draad hangt (voor aandacht of grasjes), dus dan doet ze dat daarmee misschien ook. Maar als hij stevig genoeg is, moet het zeker kunnen (alleen moet die waterbak dan verplaatst worden vrees ik :+ )

Mossel schreef:

[ [url=m/DH9ya2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh dat is ook een slim idee! Scheelt toch al gauw weer een centimeter of 10-20! Eens kijken of de palen sterk genoeg zijn om die erin te kunnen draaien

Als die dingen van Mossel, of andere ideeën niet werken.... Dan is het nog wel mogelijk een aparte lijn te spannen. Alleen dan stopt de lijn bij de drinkbak en gaat voorbij de drinkbak dan weer verder.
Maar het idee van Mossel lijkt me inderdaad wat praktischer om uit te proberen!

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 23:17

Gee schreef:
Is het geen optie om iets voor het hek aan de weikant te plaatsen? Bv. een of twee specikuipen, die als waterbak kunenn dienen of een oude gebruikte badkuip, die dan als waterton gebruikt kan worden.
Anders gewoon een paar takken/boomstronken of boomstammen, oude banden. Alles om een afsprong onmogelijk te maken.

Hm een stukje verderop staat geloof ik nog een badkuip die in de winter als waterbak gebruikt wordt. Die kan ik misschien proberen ernaast te zetten. Ga van de week eens kijken! Bedankt

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 23:19

Vealosz schreef:
Als die dingen van Mossel, of andere ideeën niet werken.... Dan is het nog wel mogelijk een aparte lijn te spannen. Alleen dan stopt de lijn bij de drinkbak en gaat voorbij de drinkbak dan weer verder.
Maar het idee van Mossel lijkt me inderdaad wat praktischer om uit te proberen!

Ja precies... eens kijken wat we kunnen doen! Ik ben blij dat jij met me mee kunt denken nu haha!