Mest uitrijden met eigen paard, goed plan of chaos?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoezoo

Mest uitrijden met eigen paard, goed plan of chaos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 12:23

Hallo!

Ik hoor heel vaak dat de eigen mest uitgereden wordt door middel van tractoren, maar ook zelf met kruiwagen en spierballen :Y)

Ik doe het zelf ook met de kruiwagen. Ik heb de mest op een grote hoop liggen en ieder jaar rij ik het netjes uit. Helaas is dit echt een hele klus en wie weet hebben jullie tips om het voor elkaar een stukje makkelijker te maken :D

Wat ik nu doe:
- Kruiwagen vullen met mest.
- Kruiwagen telkens legen in 2 a 3 banen.
- Vervolgens met de mestboy de hoop uit elkaar halen en verdelen op het land.
Zoals jullie misschien wel begrijpen ben je hier enorm lang mee bezig. -O-

Wat ik wil gaan doen:
- Mijn paard aan het werk zetten :+
- Een soort tuig maken zodat mijn paard een rooster of plaat etc. kan slepen.
- Ik zat te denken aan een rooster, hierop een hoop mest gooien, paard in banen laten lopen en hopen dat door de kleine bobbels er iedere keer wat mest door of van het rooster valt.

Ik weet nu niet of dit een goed plan is of complete chaos wordt :')

Doen jullie het ook zelf met het paard of hebben jullie tips voor mijn idee? +:)+

leestmee

Re: Mest uitrijden met eigen paard, goed plan of chaos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:25

Ik heb weleens een foto gezien van een shet die een kleine weidesleep voorttrok.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:26

Het eerste wat mij altijd opvalt is dat mijn eigen paarden niet graag eten waar hun eigen mest heeft gelegen, een tweede punt vind ik wormen en wormeieren. Je moet er echt zeker van zijn dat je dieren goed wormvrij zijn anders is de kans op besmetting nog groter. En een laatste punt, je grond wordt er ontzettend zuur van dus strooi ook genoeg kalk om de balans te houden :) anders krijg je veel last van onkruid en dat is niet fijn :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:27

Ik zou gewoon zelf de mest neer gooien.
Maar het uit elkaar gooien en verdelen kan natuurlijk gemakkelijk met de weidesleep achter het paard.
Tuig is het normale mentuig wat je anders ook gebruikt.
Is je paard niet getuigd, ook niet mee beginnen vanuit het niets.

Hoezoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 12:31

Eight schreef:
Het eerste wat mij altijd opvalt is dat mijn eigen paarden niet graag eten waar hun eigen mest heeft gelegen, een tweede punt vind ik wormen en wormeieren. Je moet er echt zeker van zijn dat je dieren goed wormvrij zijn anders is de kans op besmetting nog groter. En een laatste punt, je grond wordt er ontzettend zuur van dus strooi ook genoeg kalk om de balans te houden :) anders krijg je veel last van onkruid en dat is niet fijn :)

Bedankt voor het advies, je heb helemaal gelijk. Maar we doen het nu al 3 jaar en zijn erg tevreden met de resultaten! Gras groeit super, bijna geen onkruid, paarden eten het goed. Wormen vallen enorm mee (zelf ook niet gedacht) en de grond kalken we ook ieder jaar goed _/-\o_

Hoezoo

Re: Mest uitrijden met eigen paard, goed plan of chaos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 12:32

Afbeelding

Zoiets bedoel ik! :D