Verharding paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathe

Verharding paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 11:15

Om onze weides volgend jaar te sparen willen we een paddock maken voor in de winter.
Deze paddock zal ongeveer 20m x 80m zijn en we willen verharding + zand + stukje weide houden.

Hoe groot zouden we de verharding moeten doen? Het is normaal bedoeld voor 2 a 3 paarden op te staan.
Wat hebben jullie als verharding? Ik vind precies alleen hele dure opties...

Tips zijn welkom :)

kiki1976

Re: Verharding paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:24

Wij hebben deze gewoon gemaakt van beton klinkers in combi met een opsluitband.
Klinkers worden niet glad, en blijven door de opsluibanden prima op hun plaats.
Bij ons hebben we er ook kunststof kuubskisten op staan waaruit hooi word gevoerd. Afmeting zou ik moeten nameten, maar er kunnen er prima 3 om de bak heen staan om te eten.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:51

Ik zou zeker zand naast de klinkers leggen. Hier wat verder is een boerderij waar ze voor de koeien een heel lang afdak hebben waar ze kunnen onder eten. Voor het afdak ligt beton. De overgang beton/gras wordt altijd super modderig. Ze hebben het beton al groter gemaakt maar de modderplek schuift dan gewoon op ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:36

Minimaal 20x20 verhard, 20x40 zand.

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:41

Wij hebben grote betonnen platen van ong. 2m x 2m.
Daar hebben wij er 3 van naast elkaar liggen in de lengte en in de breedte 4,
en dan daarover heen een overkapping.
Er staan 2 pony's op.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:50

Ik zou 20 x 20 verharden.

De rest daar zou ik drainage aanleggen, ik weet niet hoe handig je bent maar drainage kost het einde van de wereld niet. (150 euro ex benzine voor 1 dag? Weet niet meer precies) Als je een dag of 2 dagen een kraantje huurt kun je het zelf ingraven. Dan de sleuf waar het inligt vullen met grof zand. En dan zand erop, mijn voorkeur is scheldezand. Zelf zou ik voor zo'n opperlvakte minimaal 6 vrachtwagens (240 was dat hier de laatste keer, ik vraag altijd of het zonder bon (zwart) kan. Het hangt er een beetje vanaf hoe ver je bij zo'n bedrijf vandaan zit.) a 20 kuub laten komen. Als je niet te zuinig bent met de hoeveelheid zand en elk jaar een klein beetje aanvult blijft dat dusdanig mooi dat je er ook in kunt rijden/longeren. Tenminste hier wel, als je niet te gek doet.

Dan het geheel omheinen met winddoek. 50 euro voor 50 meter. Dat zorgt ervoor dat je zand in droge periodes niet wegstuift, en de paardjes staan en liggen wat meer uit de wind. Eventueel kun je ook een soort walletje van zwarte grond langs de zijkanten maken om het zand in op te sluiten.

Maar dat is hoe ik het zou doen. :o