Het stuk van 20 are ligt vooraan aan de straat en is voorzien van een schuilstal. Aan dit stuk wil ik niets speciaals doen, hooguit voor de stal een stukje bestraten. Ik parkeer hier ook mijn trailer trouwens. De paarden begrazen dit stuk steeds relatief gelijkmatig en qua beheer heb ik enkel discussie met een bende boterbloemen

Het stuk van 42 are wil ik echter wél nog verder onderverdelen. De voorbije jaren heb ik al een paar dingen geprobeerd, maar DE oplossing is nog niet uit de bus gekomen. Het uiteindelijke doel is om dit stuk in de zomer gewoon te gebruiken als weiland, maar ook om te rijden én om de paarden in de winter op te huisvesten.
Deze indeling heb ik voorlopig in gedachten:(het stuk van 20 are staat niet afgebeeld!)

Links een stuk wat gewoon stukgelopen mag worden tot paddock. De paddock is op het smalste stuk 10m breed en op het breedste 25m. Hij is 50m lang, er staat een schuilhok en de drinkplaats. Dan een stuk van 20x40 als weide/piste, en daarnaast een stuk van 15x40 als weide. Om deze 2 stukken zou ik een track willen maken van 5m breed en een totale lengte van bijna 200m.
Idee: paddock 24/7 jaarrond bruikbaar. Track stelselmatig laten begrazen met verplaatsbare afspanning (rode lijntjes). Is een stuk track afgegrazen, dan weer een stuk afsluiten en 1 van de weides openstellen.
Is daar alles afgeknaagd kunnen ze nog naar het voorste stuk van 20 are en ik kan dat indien nodig ook verbinden met de paddock.
Ik heb naast dit stuk land vorig jaar nog een stuk weiland bijgekocht van 4300m² (43 are) en ik huur nog 5000m² (50 are) bij. Dat maakt alles bij elkaar ongeveer 1,5ha grasland, waardoor ik zeker tijdig kan wisselen. Helaas ligt niet alles bij elkaar in de buurt, dus de volledige oppervlakte verbinden kan niet.
Wie zijn de bewoners?
2 sportpaarden waarvan ik nu eentje in de B start en die ik graag eind deze zomer L1 wil hebben en een andere die ik gewoon in basisconditie wil houden. Dan nog 1 tinkerkruising, een mini en een welsh van 90cm hoog.
Is er iets wat ik over het hoofd zie of zijn er bokkers die het anders zouden aanpakken? De weide gewoon in 3 stukken verdelen is in het verleden geen succes geweest helaas.