te lang gras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dollerd

te lang gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 14:35

Dag iedereen,

In 2016 is onze weide ,die in het najaar 2015 is ingezaaid, tweemaal gehooid. We zijn ondertussen druk bezig met alles in gereedheid te brengen voor de komst van ons twee geliefde viervoeters. De stal staat er, de omheining zijn we nog aan bezig, maar zou tenlaatste tegen juni moeten klaar zijn.

Waar maak ik me nu zorgen om:
Gaat het gras tegen dat het juni is en de paardjes er voor het eerst opkomen al niet te lang zijn? =waardoor er veel gras vertrappeld zal worden, of dat ze te gulzig gaan zijn waardoor de kans op kolliek toeneemt? (één van de twee heeft al eens kolliek gehad door te lang gras).

Is het gangbaar in zulke situaties om voorbeeld begin april de weide eens op de hoogste stand te bloten (en het versnipperde maaisel te laten liggen? of toch beter weghalen?) Of maak ik me zorgen om niks?

Graag jullie advies,

tamary

Re: te lang gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:32

Je kan overwegen om er eerst nog een snee hooi af te halen. Lang gras is niet meteen een probleem, maar zonder strookbegrazing zullen ze inderdaad meer plattrappen dan opeten.

Dollerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 08:54

Dag Tamary,

Nog hooien zal moeilijk zijn. Enerzijds omdat de weide reeds zal zijn opgedeeld en afgezet. en er dan effectief weinig of geen gras meer zal overschieten op de moment dat ze er opkomen. Daarom dacht ik aan het binnenkort wat korter zetten tegen dat groei van het gras echt terug op gang komt zodat we tegen juni met een mooie weide kunnen starten zonder dat deze al te hoog is opgeschoten en ze het niet tijdig kunnen opeten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:03

Als je nu gaat maaien zie je dat niet meer in juni hoor :D

Hier zie ik het gras ook groeien ondanks dat de paarden gewoon op de wei staan.

Dan zou ik eerder zeggen maai nog een keer eind april. Maar je gooit sowieso een hoop gras weg, of je nu gaat maaien of dat je de paarden er gewoon zo op zet en ze dus wat vertrappen.

Hier gaan ze gewoon het lange gras op. Ze zullen idd wat plat trappen maar vaak eten ze dat hier later wel weer op als het makkelijke gras op begint te raken.
Om hoeveel wei gaat het eigenlijk?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:05

Ik zal ook een keer hooien/kuilen.

Draad kan je gewoon loshalen toch? Wij hooien ons land ook altijd 1x, terwijl de palen van het draad er nog staan

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:42

Met strookbegrazing en voorzichtig opbouwen kom je een heel eind.

Daarbij hebben wij de indeling van de wei flexibel gehouden. Buitenom een goed omheining en binnenin kan alles er uit. Daar heb je met hooien, bemesten en slepen plezier van. Je kunt je wei simpleweg veel beter onderhouden.

Als je na het hooien 2 weken hebt zul je je er over verbazen hoeveel gras er al weer staat, als het weer een beetje mee werkt. Zeker als je dan met strook begrazing gaat werken.