Automatische drinkbakken aansluiten op ibc vat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Automatische drinkbakken aansluiten op ibc vat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 15:33

Heb even gegoogeld maar kon niet direct iets concreets vinden,
dus vraag ik bokt maar om raad.
Wij zijn plannen aan het maken om de paardjes allemaal thuis te gaan stallen ipv op 2 verschillende stallen.
Nu hebben we een waterleiding van het huis naar de schuilstal liggen met een kraan erop met terugslagklep zodat het niet bevriest, echter moet je als het vriest de slang van de kraan halen anders loopt het water niet terug en bevriest het wel.
Daarop kan ik dus geen drinkbakken aansluiten want dan vriest het 's winters kapot.

Nu was ik aan het denken als je een IBC vat neerzet kun je daar dan op één of andere manier 3 automatische drinkbakken op aansluiten op zo'n manier dat het niet bevriest in de winter?

tamary

Re: Automatische drinkbakken aansluiten op ibc vat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:57

Als je het water rond laat pompen misschien, maar dat kan ook vanaf de al bestaande kraan.
Er zijn antibevriezingssystemen, zeker als je zowel stromend water als stroom beschikbaar hebt, maar andere simpelste optie met die paar daagjes vorst is 2x/dag specikuip ijsvrij maken en opnieuw vullen, daarna slang afkoppelen. Kijk dan enkel even kritisch waar je dat ijs naar toe smijt, het is nl gewoon schoon water, maar zodra het ontdooit heb je er wel een flinke modderpoel van bovenop de rest van de dooibagger (of je gooit het in een bak en gebruikt het later weer).

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 16:14

Ik heb hier zelf een IBC vat staan. Er zit een pomp aan vast die de druk gelijk houd, waardoor het water altijd eruit stroomt. In de winter heb ik wel eens last dat de pomp of de leiding bevriest maar dit is vast op te lossen door een bekisting om de pomp, en geïsoleerde leidingen. Wij hebben gewoon bredere tuinslangen materiaal als leiding.

Ik heb ze niet op waterbakken, maar gewoon op een kraan. het IBC vat zelf is nog nooit bevroren geweest, maar deze staat wel 1,20 van de grond af. dit is mede tegen bevriezing en mede omdat water wat makkelijker eruit stroomt. De pomp staat eronder. staat op een stevige ijzeren stelling.

Ik neem aan dat als je in plaats van een kraan er een drinkbak opzet en in combinatie met een pomp die druk regelt het makkelijk moet kunnen! wil je niet iedere week je ibc willen vullen kan je er evt. ook 2 neerzetten en de pomp op beide vaten zetten.

Houd er wel rekening mee met een IBC vat kopen dat er geen olie/diesel of andere giftige middelen in hebben gezeten.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 22:26

sharon2013 schreef:
Ik heb hier zelf een IBC vat staan. Er zit een pomp aan vast die de druk gelijk houd, waardoor het water altijd eruit stroomt. In de winter heb ik wel eens last dat de pomp of de leiding bevriest maar dit is vast op te lossen door een bekisting om de pomp, en geïsoleerde leidingen. Wij hebben gewoon bredere tuinslangen materiaal als leiding.

Ik heb ze niet op waterbakken, maar gewoon op een kraan. het IBC vat zelf is nog nooit bevroren geweest, maar deze staat wel 1,20 van de grond af. dit is mede tegen bevriezing en mede omdat water wat makkelijker eruit stroomt. De pomp staat eronder. staat op een stevige ijzeren stelling.

Ik neem aan dat als je in plaats van een kraan er een drinkbak opzet en in combinatie met een pomp die druk regelt het makkelijk moet kunnen! wil je niet iedere week je ibc willen vullen kan je er evt. ook 2 neerzetten en de pomp op beide vaten zetten.

Houd er wel rekening mee met een IBC vat kopen dat er geen olie/diesel of andere giftige middelen in hebben gezeten.

Bedankt voor de info allebei!

Tamary: speciekuip is opzich met de 2 ponys die nu thuis staan wel een optie maar mijn ander paard gooit alles om dus vandaar de keus voor automatische waterbakken.

Sharon2013: Mag ik vragen wat voor soort pomp je op het IBC vat hebt zitten?
IBC vaten omhoog zetten tegen vorst is geen probleem vermoed ik, mijn vader is best handig die zal wel iets van een frame oid kunnen maken.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:00

Ik zal morgen even voor je navragen wat voor pomp erbij ons op zit. Ik heb daar namelijk geen verstand van weet enkel wat hij doet kwa functie _O-

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:38

Ik volg ook even

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:01

De pomp is een hydrofoor pomp :)

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:14

Maar het kan alleen als je stroom heb? Is de druk van het water niet genoeg?

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:19

marengolike schreef:
Maar het kan alleen als je stroom heb? Is de druk van het water niet genoeg?

Voor een Hydrofoor pomp heb je inderdaad stroom nodig, anders werkt hij niet.

Je kan het wel zonder pomp doen, maar de eerste 200/300 liter gaat dan super, maar naarmate de ibc leger word, des te langzamer hij gaat stromen. En je krijgt nooit het laatste beetje eruit zonder hem dan te kiepen.

Ik heb het de eerste paar weken ook zonder moeten doen, maar met pomp is het zoveel lekkerder werken. Je hebt continu gelijke druk. En zeker als je waterbakken erop wilt zou ik die pomp erbij doen. Is even een investering maar dan komt er altijd gelijkmatig water in de bakken en hoeven ze niet eerst een aantal minuten met die neus erin staan wachten tot er een slokje is :+

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:17

Vraagje wat is een IBC vat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:00

1000 liter vat, meestal wit plastic kubus met metalen traliewerk er omheen. Wordt gebruikt voor transport grote hoeveelheden vloeistoffen en ivm 1 malige gebruik daarna vaak verkocht aan particulieren voor andere toepassingen.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:31

misschien is het het eenvoudigst om de leiding te voorzien van een t stukje en een aftapkraantje (op het laagste punt). Als je het geheel op een buitenkraan met klep heb aangesloten zal zodra je de buitenkraan sluit en de aftapkraan opent de leiding belucht worden en bevriest het geheel niet meer.
Het beste de leiding bijv. een 25 mm thyleenslang, onder de grond leggen en zorgen dat het water vanuit het aftapkraantje naar bijvoorbeeld een sloot loopt.

Het blijft echter behelpen zolang je de leiding aan wil sluiten op de buitenkraan. Kijk daarom eens of het mogelijk is om een ondergrondse leiding binnenshuis aan te sluiten. Als je over stroom in de stal beschikt kan je hier redelijk eenvoudig verwarmde drinkbakken op aansluiten en hebben je dieren altijd vorstvrij drinkwater ( https://www.devorstvrijestal.nl/drinkba ... akken.html)

Als je drinkbakken op een IBC vat wil aansluiten met je wel de speciale lage druk uitvoeringen nemen. zowel suevia als lister hebben ze in het programma. wij leveren al een paar jaar de lister bakken met een speciaal aansluitset voor de kraan van de IBC container ( https://www.cavalo.nl/weide/weidedrinkb ... akken.html)
Er zijn echter geen vorstvrije drinkbakken voor IBC containers leverbaar, dus ga je weinig voordeel halen uit de IBC container als het flink vriest. (maar ja wanneer komt dat nog voor)

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:22

verwarmingslint? bij de bouwmarkt weg lijkt mij de simpelste oplossing

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:32

ik lees even mee en heb ook een vraag hoe je het water in zo'n groot vat schoon houdt. het is immers stilstaand water en met de zon erbij zorgt dat voor algen etc. Wat zijn de mogelijkheden om dat zo min mogelijk te hebben. Wij zaten al te denken aan een vijferpompje, het water is dan een heel klein beetje in beweging. Het helpt hier om het water niet dicht te laten vriezen in ieder geval.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:45

PBA_ schreef:
ik lees even mee en heb ook een vraag hoe je het water in zo'n groot vat schoon houdt. het is immers stilstaand water en met de zon erbij zorgt dat voor algen etc. Wat zijn de mogelijkheden om dat zo min mogelijk te hebben. Wij zaten al te denken aan een vijferpompje, het water is dan een heel klein beetje in beweging. Het helpt hier om het water niet dicht te laten vriezen in ieder geval.

Bij mij staat hij binnen, uit de zon. en omdat er elke dag water uitgehaald word staat het niet stil. Met opnieuw vullen laten we hem eerst doorstromen, dat water gooien we weg en daarna vullen we pas. Omdat hij van de grond staat bij mij bevriest het nooit, enkel de leiding af en toe. Hier nog geen problemen gehad met algen en hij staal al ruim 3 jaar.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:48

hij staat bij ons ook binnen maar er komt wel zonlicht binnen via een dakplaat. mijn water is hemelwater dus ben daarvan afhankelijk natuurlijk. Heb nu water uit de bron maar daar zit zo veel ijzer in dat ik die niet meer wil gebruiken. Een waterleiding is hier niet dus vandaar regenwater.