Stal bacterie opbouwen,iemand kennis daarover?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeBuurvrouw

Stal bacterie opbouwen,iemand kennis daarover?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 10:59

De zoekfunctie gebruikt maar alleen maar topics over droes gevonden. Ook google kon mij niet echt antwoord geven.

Hoe krijg je je eigen stalbacterie in je nieuwe stal? Omdat 1 van de paarden drachtig is willen we daar voorzichtig mee omgaan maar wat zijn nu fabels en feiten?

Vanaf de 10e maand van de drachtigheid mag je de merrie niet meer verplaatsen omdat de kans op verwerpen dan veel groter is.
Hoe zit dat dan met een nieuwe paardenstal op je eigen erf? Een nieuw hok waar nog geen paard in is geweest.

Hoe krijg je dan die stal bacterie in je stal?
Hopen mest uitstrooien om een begin op te bouwen?
Alle spullen naar de stal toe verhuizen?

Wie heeft er meer kennis over en wil mij dat uitleggen?

Zinzi_jewel

Re: Stal bacterie opbouwen,iemand kennis daarover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:02

Ik denk dat je je met een nieuwe stal niet zo druk moet maken .
Gewoon inrichten en paard erin
Als t op hetzelfde erf is

En weet je hoeveel merries er dragend verplaatst worden en gewoon een gezond veulentje krijgen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:03

Ik heb altijd geleerd dat een drachtige merrie 2 maanden voor bevallen haar antistoffen gaat aanmaken/aanpassen op de omgeving.
Verhuizen is dus aanbevolen voor de 9e maand te doen. Mijn merrie is 1 maart van stal veranderd en moet eind mei bevallen.
Ik heb nooit iets extra's gedaan gezien de antistoffen nl niet in de stal maar in je paard zitten; je merrie maakt deze aan en zal deze op een nieuwe locatie moeten aanpassen. Daar hebben ze ongeveer 2 maanden tijd voor nodig.
Indien jij dus op je eigen erf een nieuwe stal hebt neergezet is de hele vraag dus overbodig gezien je merrie al thuis staat; een paar nieuwe planken doen daar geen afbreuk aan ;-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:06

Het gaat niet om stalbacteriën, het gaat om de totale omgeving van het paard, de antilichamen die je paard daar tegen aangemaakt heeft, die je veulen in de biest zal krijgen. Een paard verwerpt ook niet door een andere omgeving, maar het veulen krijgt geen antilichamen mee tegen bacteriën en virussen in de nieuwe omgeving.
Kortom, met een nieuwe stal op je eigen erf is er niets aan de hand. De omgeving verandert niet, dus die stal is - zelfs zonder dat er een paard in staat - al gevuld met de bacteriën en virussen waar je paard allang antistoffen tegen gemaakt heeft.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 11:17

Wildgirl schreef:
een paar nieuwe planken doen daar geen afbreuk aan

_O- _O-

Duidelijk! hahaa

Dank jullie wel voor de uitleg,ik geef eerlijk toe dat iemand mij de schrik had bezorgt en dan zie ik best veel apen en beren op de weg. Ik wil het graag zo goed mogelijk doen voor merrie en veulen.
Maar soms kan je niet alles weten en dan is dit fijn.