Struiken / haag in paardenwei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

brendaa

Struiken / haag in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 08:42

Goedemorgen,

Wij willen graag wat schaduw creëren in de wei. Ik lees op internet vooral welke planten etc giftig zijn maar niet welke ik wel kan planten.. Iemand tips?

Wij hebben de mogelijkheid in de wei te plaatsen maar ook tussen de weides in. Tussen de weides in zit een kleine verhoging waar al wat beplanting staat maar geeft nog niet voldoende beschutting.

Mvg brenda

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Struiken / haag in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 08:43

Meidoorn. Maar dat proberen ze wel op te eten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 08:46

Een beukenhaag behoudt 's winters nog wat blad en is best fijn als beschutting :j

Meidoorn is ook fijn als haag.. de paarden eten er niet snel van en vogels nestelen er graag in.. maar het nadeel is dat je er je kruiwagen op lek rijdt :=

Die zijn beide niet giftig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:22

Beuk werd hier gegeten meidoorn of ook wel maasheg genoemd werd en wordt veel gebruikt als afscheidng voor vee. Sterk, geeft beschutting en wordt nagenoeg niet gegeten. Alleen de stekels zijn wel opletten met planten onderhoud en kruiwagen banden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:05

Wil je struiken die ook nuttig zijn voor je paarden? Dus waar ze nuttige voedingsstoffen uit kunnen halen wanneer ze het eten? Dan zou ik zeggen: meidoorn of bramen. Zou helemaal mooi zijn als je er wat kleefkruid doorheen zou kunnen laten groeien.

Haagbeuk is ook een goede.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:10

Kijk eens op paardenplant.nl voor leuke tips!

Een haag van zwarte els of wilg kan ook nog. Of een takkenril als je veel snoeiafval hebt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:21

Chubby schreef:
Kijk eens op paardenplant.nl voor leuke tips!

Een haag van zwarte els of wilg kan ook nog. Of een takkenril als je veel snoeiafval hebt.

Goede ideeën! :j

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:09

Ik ben ook aan het kijken voor een heg bij de paardenwei.
Wij hebben nu al haagbeuk en een beukenhaag. Zeer tevreden mee, maar ik wil een beetje variatie.
Iemand ervaring met een lindehaag?
En ik zag op paard en plant dat een fruithaag ook leuk kan zijn. Zat zelf te denken aan doornloze braam, framboos, zwarte bes, zwarte moerbei. In de winter is een fruithaag wel kaal toch?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:14

wij hebben meidoorn als zijkant geplant,net omdat ze ze niet eten door de stekels,maar natuurlijk met nog stroomdraad voor,want verse plantjes houden geen paarden binnen natuurlijk

als bomen op de weide knotwilgen geplant.

ook met stroomdraad rond natuurlijk,want anders blijven die bomen echt niet heel.
maar kosten niets,groeien makkelijk,paarden zijn gek op het snoeisel,groeien ook relatief 'vlug',waardoor je na een aantal jaar toch al een boompje hebt en niet een fijne spriet voor 10 jaar.

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 22:53

bedankt voor de informatie!! Ik heb er zeker wat aan, ga me nog even goed erin verdiepen!! Bedankt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:04

Ik zou niet aan bramen beginnen,die dingenzijn een nachtmerrie .Je krijgt ze niet meer uitgeroeid.Als je ze kort snoeit krijgt je uitlopers in je wei waar jezelf met je voet in blijft hangen of het been van je paard.Ik zie de paarden er ook nooit van eten.Wel vd beukhagen die ik ook heb staan.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:29

Thanks voor de tip wat betreft de bramenstruiken. Ga ik eens over nadenken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:42

bramen is een drama, dat woekert je land in. Zwarte Els is heel geschikt als je op niet al te droge grond zit. Paarden zijn dol op het blad en de proppen.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:46

Wij hebben meidoornhaag rond de wei staan. In een schapendraad. En een stroomdraadje er voor. Stroomdraad op een 30 cm er af en ongeveer 1m25 hoog, zo hoog als de haag is. Binnenkant moeten we niet scheren. Gaan door de schapendraad ook niet tot aan de stam (aan buitenkant geplant). En te lange scheuten eten ze ook af. Dus alleen buitenkant nog scheren.

Knotwilgen zijn idd leuke bomen. Na een paar jaar (elk jaar knotten in het begin, alle scheuten op stam regelmatig afdoen) heb je al grote bomen met veel schaduw. En je kan het hele jaar door regelmatig takken afzagen om aan de paarden te geven. Vinden ze heerlijk!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 00:30

Wilg inderdaad! Groeit snel, gaat er eentje dood die is zo weer vervangen, en je kunt ze in allerlei vormen planten/vormen/buigen. Als je snel bent, voor de versnipperaar komt, wij hebben hopen en hopen gesnoeide takken liggen, mag je gratis ophalen! Paarden eten graag van de bast, waardoor ze beter verharen, en het heeft meer gezonde eigenschappen. Google maar eens.