Plakbeslag icm 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Plakbeslag icm 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 19:19

Hoi!

Omdat ik momenteel echt horendol wordt van mijn hoefschoenen en mijn paard écht niet zonder bescherming naar buiten kan(ijzers gaat niet lukken omdat zijn hoeven extreem traag groeien, waardoor je gaten in gaten moet slaan voor de nagels), ben ik me aan het orienteren voor plakbeslag/kunststof beslag.

Het punt is echter: mijn paard staat 24/7 buiten met loopstal, maar het stuk voor de stal naar de wei is flinke modder(logisch met 21 paarden die er dagelijks overheen denderen).
Kan ik er van uit gaan dat die lijm stevig genoeg is en niet oplost door de modder? Zodat hij niet zijn ijzers vastzuigt in de modder?
Of is dit hopeloos?

Heeft iemand er ervaring mee?

Hilary

Re: Plakbeslag icm 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:24

Kort door de bocht: nee, gaat niet werken, ben ik bang. Wel als je geen / weinig modder hebt, maar met een beetje modder (die ook nog een beetje zuigt) ben je om de haverklap je 'ijzers' kwijt, ben ik bang.
Ik ken een groep waar drie paarden in liepen met plakijzers (kunststof); in de zomer ging dat goed, in de winter kwam ik regelmatig een 'ijzer' tegen in de modder.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:26

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 19:37

Klopt Naranga, die heb ik besteld maar komen pas in augustus. Ik zoek iets voor in de tussentijd..

Paarden die bij ons ijzers hebben heb ik eigenlijk nog niet een van gezien die ze verloren heeft in de blub. Scheelt wel dat ze er niet in staan, maar echt alleen als ze naar stal lopen en weer terug naar de wei.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:38

Is het een optie om een supplement te prberen? Ik herken het probleem. Traag groeiende hoeven, maar mijne kon niet zonder ijzers omdat hij dan hoefzweren om de week liep.

Wij zijn Cavalor Hood Aid (plus) beginnen geven, en ik heb nog nooit zo snel verschil gezien. Hoefsmid stond er ook versteld staan. Je zag zijn hoeven net niet met het oog groeien :) Sindsdien nooit meer problemen gehad met nagelen en/of hoefzweren :)

Hier nog nooit problemen gehad met combi van ijzers en modder

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 19:42

Hmm dat zou ik eens kunnen proberen Laurievc.

Ik heb hem ooit biotine gegeven voor hoefgroei(en ook echt een hele tijd omdat dit lang duurt voordat het werkt maar echt 0,0 verbetering).
Zijn hoeven zijn nu wel gewoon enorm sterk geworden en doen het alleen in de bak echt heel goed, maar buiten niet. Asfalt is geen probleem, dan slijten ze ook niet dramatisch, maar we hebben hier veel paden met grote stenen en kiezels en ik kan niet altijd in de berm rijden. Hierop loopt hij echt te gevoelig.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:47

Ja ik ken het verhaal echt helemaal haha. Hier echt juist hetzelfde! Die Cavalor was bij ons echt dé oplossing. Nooit nog problemen gehad sinds ik dat gaf! Niet meer gevoelig, hoeven groeiden goed en daardoor konden er ijzers op en konden ze goed genageld worden. Hoop dat het voor jullie ook wat is! :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 19:49

Hoe lang duurde het voor je bij jouw paard verschil zag? Ik zie op internet dat dat spul ook hoofdzakelijk biotine is, dus ben bang dat het nog "te lang" duurt voor ik resultaat zie.
Ik zeg niet dat ik meteen dezelfde dag nog lange hoeven wil hebben haha, maar binnen een paar weken zou het prettig zijn dat ik verandering merk..

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:51

Naar wat ik me kan herinneren was dat echt na 2-4 weken al. Weet dat wij er écht van versteld stonden... Hij had toen een periode gehad dat hij op 2 maanden 7 hoefzweren had gehad. Vrij extreem, dus er moest snel wat veranderen. Toen kregen we dat aangeraden en daarna heeft hij er geen meer gehad wat voor ons toch wel duidelijk was :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:53

Dan heeft ie een te dunne zolen denk ik, daar moet je dan meer naar gaan kijken dan naar de hoef zelf, al is het wel mooi meegenomen dat de hoeven ook wat sneller groeit zodat het afslijten en de groei gelijk gaan.

Plakbeslag is waardeloos in dit geval en gaat niet werken, die raak je om de haverklap kwijt. Het is slechts erop geplakt he.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 19:59

Hij heeft gelukkig nog nooit een hoefzweer gehad. Dat hij dunne/gevoelige zolen heeft klopt heel goed. Heeft hij altijd al gehad. Ik zou ook niet weten hoe ik dat moet verbeteren.

Sowieso is consequent elke dag een supplement geven erg lastig. Hij staat in een grote kudde, ze gaan niet op stal en ik kan niet elke dag echt gaan. En om nou van de staleigenaren te verlangen dat ze 5km gaan lopen, mijn paard vangen en hem dat spul geven elke dag is gewoon erg lastig..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:10

Zelf zou ik het ook niet weten hoe te verbeteren wanneer een paard te dunne zolen heeft, maar er zijn vast mensen hier die dat wel kan vertellen. Mijn eigen paard had in de laatste tijd van zijn leven ook gevoelige zolen, maar dat heeft andere oorzaak en niet meer goed te krijgen en op te lossen.

Het is jouw paard en je zult het moeten doen om het probleem te gaan verhelpen al is het lastig omdat je niet elke dag kan gaan en inderdaad in deze geval zou ik zelf de staleigenaren niet eens willen vragen om het voor me te willen doen........tenzij het gewoon op stal staat en overdag in een paddock staat, maar 5 km lopen en vangen etc..........dat is toch een andere koek. Je zult een andere oplossing moeten gaan bedenken.

Helaas, een eigen paard hebben is niet altijd leuk en makkelijk.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:36

SuperAssie schreef:
Hij heeft gelukkig nog nooit een hoefzweer gehad. Dat hij dunne/gevoelige zolen heeft klopt heel goed. Heeft hij altijd al gehad. Ik zou ook niet weten hoe ik dat moet verbeteren.

Sowieso is consequent elke dag een supplement geven erg lastig. Hij staat in een grote kudde, ze gaan niet op stal en ik kan niet elke dag echt gaan. En om nou van de staleigenaren te verlangen dat ze 5km gaan lopen, mijn paard vangen en hem dat spul geven elke dag is gewoon erg lastig..

Een bokker heeft een of ander spul dat ze voor haar paard gebruikte. Na het bekappen spoot ze dat op de onderkant van de hoef en dat werkte als een tiet. Zoek het topic van pre Rio maar op.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:00

Mijn fjord heeft circa 2 tot 3 jaar met plakbeslag gelopen, het antwoord is nee.

Ik hielt hem bij vies weer binnen, altijd in de nacht op stal en dan nog zat de ene set een week de andere 6 weken.

Hoefschoenen kunnen ook geen 24/7 aan hoe doe je dat dan?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 18:44

Hoefschoenen draagt hij uiteraard alleen tijdens buitenritten, maar ik verlies ze constant waardoor ik iedere rit 4X moet afstappen.
Ik ben aan het kijken naar een ander model/merk, maar dacht dat dit wellicht een tijdelijke oplossing was.blijkbaar niet dus..

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:52

Heb een kleine beetje ervaring met het plakken van plakschoenen en dat plakt over het algemeen goed (geen plakijzers). Misschien ook omdat het geplakte oppervlak groot is? Als de hoeven goed droog zijn bij het plakken blijven ze er nadien precies ook wel onder zitten... En de pasvorm moet goed zijn.. Als er teveel of te weinig speling is komen ze ook los...
Wat je wel hebt is dat als je herhaaldelijk op de hoefwand plakt, die wand beschadigd raakt en waarschijnlijk ook niet helpt voor jouw probleem. Als alle beplakte wand er af kan bij een nieuwe plakcyclus dan gaat dat. Maar als ze amper groeien? (of sneller afbrokkelen ? :p)

Heb wel een keer met vettec een randje geplakt en dat bleef ook zitten in de modder. Plak je zo hoog of laag als je zelf wilt en dat ging er wel helemaal helemaal af incl het beplakte stukje hoefwand.

Het is iets wat ik zou gebruiken voor 1 of 2 keer als tussenoplossing of weekje ardennen (wordt wel duur :P ) of bij een hoefbevangen paard etc...

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:49

SuperAssie schreef:
Hoefschoenen draagt hij uiteraard alleen tijdens buitenritten, maar ik verlies ze constant waardoor ik iedere rit 4X moet afstappen.
Ik ben aan het kijken naar een ander model/merk, maar dacht dat dit wellicht een tijdelijke oplossing was.blijkbaar niet dus..

Dan passen ze niet goed, kan met mijn hoefschoenen aan het strand en door zee rijden, hij verliest ze niet..

Succes met een tijdelijke oplossing vinden..

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:12

SuperAssie schreef:

Huh? Ik heb nog nooit een schoen verloren, dwz mijn paard, ondanks dat we door dikke modder gingen, door drassige weilanden, bos. Als je ze zo vaak verliest dan passen ze niet. Gewoon niet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:14

Wij zijn ook nog geen schoen kwijtgeraakt, ondanks modder en een bonusrondje over een kaal maisland. Toen zat zijn rechterschoen wel gedraaid, maar dat was vooral omdat ik 'm niet goed genoeg aan had gedaan :o

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 21:08

Oh in diepe modder verlies ik ze ook niet hoor.
Maar zodra we galloperen en ook willen doorgalloperen dan vliegen ze me om de oren.
Alleen in de galop. Ik heb met andere hoefschoen gebruikers gepraat en die zeiden allemaal dat een snelle galop bijna niet te doen is ivm verliezen.

Mochten jullie ideeën hebben voor merken die dus niet loslaten in de galop hoor ik het graag.