Wie heeft ervaring met zo'n ruif.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Wie heeft ervaring met zo'n ruif.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 18:08

Ik zit te denken om zo'n soort ruif. Heeft iemand hier ervaring mee. Wordt er nog veel geknoeid? Of heeft iemand nog een beter idee?
Afbeelding

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:15

Wij hebben op stal zo'n soort ruif, maar dan zonder die tralies (weefrekachtige dingen), eigenlijk nog opener dus. Ik vind dat het wel meevalt met het knoeien, maar er ligt ook nog een net over het hooi wat in de ruif zit, dus dat zorgt er natuurlijk ook wel voor dat ze minder knoeien.

mierkuhh

Re: Wie heeft ervaring met zo'n ruif.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:23

Wij hebben deze in de paddocks staan bij de paarden! Onze staleigenaar heeft er nog een net overheen liggen voor als het hard waait maar er wordt eigenlijk niet veel mee geknoeid! Ik vind hem heel fijn!

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:27

Wij hebben er 4 voor onze kuddes.
Met een stevig net eroverheen, zonder net waait het vrij snel eruit.
Maar ook met net moeten we nog wel geregeld hooi ruimen. We hebben betonplaten eromheen en dan scheelt. Ik gooi het er bv dagelijks terug in wat op de grond licht en schoon is. Het gaat niet verder dan halve meter om de ruif heen.
Voor paardkuddes 24/7 buiten en onbeperkt hooi (van die grote ronde balen)
Wel ideaal. En groep van 4 doet er wel een tijd mee mits ze ook op grasland staan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:38

Hier een iets ander model Afbeelding
En zoals je ziet ligt er soms best wel wat naast, maar dat verschilt per baal (lengte van het hooi) en als het heel erg is gooi ik het gewoon terug in de ruif.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 19:18

Ok want ik voer nu zo'n baal gewoon met plastik. Maar ze maken er wel een zooi van. Ik moet nu wel een paar keer per dag even het hooi van de grond halen. Wat daar gaan ze op staan en eten het niet meer op.

Hoe werk dat met een net er omheen. Ik heb het wel eens met een action net gedaan, maar die is net te klein. En voor mij gevoel moet het net steeds aangespannen worden als de baal kleiner word. Hoe gaat dat bij jullie met een net?

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:19

Geen ervaring met bovenstaande ruif. Wel met een soortgelijke ruif als in mijn link. (bij ons hebben ze een vierkante). Daar knoeien ze nog wel mee, maar vind het wel te overzien als je dat dagelijks opruimt. Het punt is namelijk dat ze met eender soort ruif plukken ruwvoer uit de ruif trekken en dat deels uit hun mond laten vallen tijdens het opeten.

https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/k ... plaat.html

Er bestaan ook netten die om een volledige ronde baal passen, als je die er ook omheen doet knoeit het ook nog weer minder.

Edit: zie dat je de netten al kent :+ op de site in mijn link staan overigens enorm veel soorten ruifen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 19:23

Die ruif leek mij nou juist dat ze meer knoeien. Omdat ze dan buiten de ruif eten. Maar dat is dus precies waar ik probeer achter te komen. Ik wil geen dure ruif kopen als ze er toch erg mee smeren.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:26

Mijn ervaring is dat de paarden er lekker met hun hoofd in blijven staan hoor. Wij hebben twee groepen van maximaal acht paarden en allemaal staan ze er lekker ín te eten. Wel onder voorbehoud van een rustige kudde, ze moeten het wel vertrouwen want ze zien wel minder met hun hoofd in zo'n ruif. We hebben in de loopstallen ook gewone palletboxen en daar knoeien ze echt ontzettend mee. Dat trekken ze er uit en eten vanaf de grond vrolijk verder. :+

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:26

de netten spanden wij niet aan nadat die kleiner word, maar dat zou vast ook wel rotzooi schelen :+

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:27

Ik denk dat je aan een net vast zit wil je het knoeien zoveel mogelijk beperken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 19:45

Al hoewel ik de voorkeur geef aan geen net. Mag er van mij wel een net om. Maar als de baal gewoon op de grond ligt met een net erom knoeien ze nog heel veel. Alles wat te veel in de mond zit valt op de grond en word niet gegeten.

Die kunststof ruif. Zit die ruim om de baal? Of kunnen ze in het begin vanaf buiten eten.

Heb je misschien een foto dat ze aan het eten zijn en hoeveel er op de grond valt? Bij mij komt de ruif op de tegels.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:42

Wij hebben er idd geen net omheen. Wel aan gedacht maar eigenlijk nooit gedaan :+

Hier eten ze de ene keer echt in de ruif, de andere keer gooien ze een flinke pluk op de grond en eten daar.
Bij ons model is de zijkant in een v dat dus eigenlijk het knoeien zou moeten voorkomen, maar ik heb het dak vrij hoog dus eten ze van boven af :Y)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 10:27

Maar blijft er dan ook veel op de grond liggen dat ze vertrappen PB?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:32

Wij hebben ook zoiets, maar dan met lange tralies en openingen, zonder de weefrekken.

Er is wel wat verspilling, maar er zijn bij ons wat stofzuigers die het van de grond eten. En wij hebben er ook een net overheen.
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:47

kvulden schreef:
Maar blijft er dan ook veel op de grond liggen dat ze vertrappen PB?

Hangt er vanaf hoe het weer is ;)
Zoals nu, dan trappen ze het gewoon in de modder dat inmiddels bij mij zelf tot over mn enkels komt op sommige stukken. Dan eten ze het idd niet meer op, maar ik laat het ook liggen want het is nu onbegonnen werk. Eind van de winter schuif ik met de trekker alle modder met resten hooi weer aan de kant (er ligt puin onder) en dan is het weer "netjes" tot de volgende winter.

Maar als het droog is en er ligt geen modder dan eten ze het vaak wel gewoon op van de grond, beetje afhankelijk van hoe lekker ze de betreffende baal vinden.
En soms als er hele stukken baal in de rondte vliegen (ze eten graag eerst het binnenste van de baal) dan gooi ik het wel terug in de ruif of in de opvangbak onder de ruif.

Het zal gedeeltelijk ook wel komen omdat ons dak niet strak op de baal ligt. Ze eten dus niet door de spijlen maar tussen de bovenkant van de ruif en het dak door.
Ik heb het dak zo hoog omdat de metalen golfplaten wel wat scherp zijn. Ik heb de punten er al af geslepen, net als wat uitstekende bouten waar gewoon niet over nagedacht was, maar dat was bij die van ons en hoeft niet perse bij elk merk en model te zijn.
Er zijn ook losse buizen verkrijgbaar die je om de rand van het dak kunt doen zodat ze daar tegenaan komen ipv de golfplaten.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:54

Mijn verzorgpaarden staan ook met deze ruif in de wei en zij knoeien nog aardig wat. Er zit wel een net overheen zodat het hooi in ieder geval niet meteen wegwaait. Dat wat er geknoeid wordt blijft gewoon liggen, het is dus nog steeds best een grote zooi.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 13:08

jojoleinee schreef:
Mijn verzorgpaarden staan ook met deze ruif in de wei en zij knoeien nog aardig wat. Er zit wel een net overheen zodat het hooi in ieder geval niet meteen wegwaait. Dat wat er geknoeid wordt blijft gewoon liggen, het is dus nog steeds best een grote zooi.

Hmmm werd ik net positief

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:51

kvulden schreef:
jojoleinee schreef:

Hmmm werd ik net positief

Hihi sorry :o we laten het nu in de winter gewoon liggen en halen het van de lente in 1 keer allemaal weg. Het ligt wel gewoon op het korte gras/zand dus zal niet heel lastig worden hoop ik,

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:05

Wij hebben ook zo'n ruif en er word veel geknoeid. We hebben er speciaal een afschuifhark voor aan de trekker voor gekocht. Er word best veel verspild, helaas. De voordelen wegen echter wel op tegen dit nadeel.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:10

Nou mij ervaring is dat het per groep scheelt mijn merrie die 's nachts er samen met een andere merrie bij staat maken er een sport van zoveel mogelijk te knoeien
Afbeelding

Dit is het resultaat van 1 nacht met een nieuwe baal die er de avond van te voren in is gelegd met touwtjes vast

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 23:57

zorro schreef:
Wij hebben ook zo'n ruif en er word veel geknoeid. We hebben er speciaal een afschuifhark voor aan de trekker voor gekocht. Er word best veel verspild, helaas. De voordelen wegen echter wel op tegen dit nadeel.

En wat zie je dan als voordelen?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 00:01

Ik zie deze ruif steeds voorbij komen met tegenstrijdige info. De een zegt voor alle dieren en de ander zegt voor alle dieren behalve paarden. 8)7

Afbeelding

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 00:03

Dat ik niet elke dag hoef te voeren, ze zoveel kunnen eten als ze willen en kunnen eten wanneer ze willen. Dat ze nu lekker 24-7 buiten kunnen zijn, en dat er geen paard weggejaagd word omdat de andere hem geen eten gunnen. Maar boven alles dus het enorme gemak dat ik niet elke dag hoef te voeren en dat er toch altijd genoeg is.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 00:06

Ja dat idee had ik ook. Ik heb een mooi model gezien vergelijkend met die ik net heb geplaats met beweekbare hekken. Deze is wel geschikt voor paarden. Maar kost 1600,- dat is heel wat.

Toch maar even een foto haha

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kvulden op 07-03-17 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt