Stroom paddock paradise + ervaring stroom op zonnepaneel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justy

Stroom paddock paradise + ervaring stroom op zonnepaneel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:50

Bij de boerderij die we huren hebben we twee hectare weiland, die we langzaam aan het omtoveren zijn tot paddock paradise (helaas wel zonder heuvel en poel). Er ligt een grote gedraineerde bak (30 x 80) in het midden, daaromheen loopt de track met aangrenzend 8 weilanden, , een gedraineerde roundpen die vooral als zandpaddock dient (altijd open) een paddock met schuilstal en een verhard stuk paddock met een windbrekende muur van strobalen (dat deel moet nog afgezet worden en is dus nog niet in gebruik). De bak en de roundpen hebben een houten omheining, de rest is afgezet met houten palen met dikke stroomdraad.

Ik heb er op dit moment geen stroom op staan, omdat die draden allemaal zo raar aan elkaar geknoopt zitten hier en daar dat het gewoon geen zin heeft om er nu een apparaat aan te hangen - en het gaat natuurlijk om kilometers draad terwijl er maar één wei tegelijk in gebruik is. Enkel het deel dat grenst aan de moestuin staat nu onder stroom ;)

Maar mijn dames willen nog wel eens te ver onder een draadje door grazen en dan op de een of andere manier toch naar de volgende wei glippen >;) Ik wil er dus toch wel stroom op hebben.

Een optie zou zijn om alles opnieuw te bedraden, maar dat gaat echt een megawerk zijn... Ik wil eigenlijk permanent stroom op de track en de paddocks hebben, en verder een soort systeem waarbij ik alleen de wei aanzet die in gebruik is. Ik was aan het denken of het misschien handig zou zijn om gewoon tussen de onderste en de middelste draad overal een extra isolator te zetten en daar dan breed lint te spannen waar dan een stroomklok aan kan - er hoeft geen stroom op alle draden, het gaat vooral om het 'gas-is-altijd-groener-aan-de-andere-kant-van-de-draad'-effect.

Zou dat een goed idee zijn? Of heeft er iemand een andere briljante ingeving?

En heeft er iemand ervaring met een stroomklok op zonne-energie? Zijn die een beetje betrouwbaar, ook als de zon dagen niet schijnt?

Hieronder een plattegrond van de hele boel zoals het straks moet worden, op dit moment zijn alleen de bovenste vijf weilanden en de track om de bak heen in gebruik.

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:06

Justy

Re: Stroom paddock paradise + ervaring stroom op zonnepaneel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 11:12

Bedoel je met een grondkabel netstroom?

En die dingen gaan er dus vanuit dat je alles met elkaar verbonden hebt en dan bepaalde delen af kunt sluiten? Dat ziet er mooi uit, maar in de huidige situatie zou dat dus betekenen dat wel alles opnieuw bedraad moet worden omdat het gewoon nergens op lijkt nu... Maar misschien zou ik een dergelijk systeem dan ook kunnen gebruiken voor m'n enkele schriklint? Dat is op zich wel een idee...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:21

Hai!
Wij hebben ook een PP met een aantal stukken die we alleen in de zomer gebruiken (weideseizoen). We hebben onze stroomdraden zo opgezet dat we die stukken kunnen aan- en afkoppelen door (eigenlijk super simpel) de draad te verhangen van een geleidende isolator (wel stroom op de wei) naar een 'eind'-isolator (geen stroom op de wei). Ik leg het niet heel duidelijk uit, maar kan straks wel even een foto voor je maken. Het gaat erom dat je de draad van de wei die je niet onder stroom wil hebben, gewoon afkoppelt en op een andere isolator hangt (dan zit de draad er optisch dus wel).
Je hebt dan op de delen waar je paarden altijd lopen gewoon stroom en kunt de andere stukken naar behoeven aankoppelen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:25

Nee. Met een grondkabel kun je onder je track of poort door je ene stroomdraad verbinden aan de andere.

Wij werken bij één van onze percelen met een heel simpel apparaatje op een batterij. Die zou je dan telkens bij de wei die je gebruikt er op kunnen zetten. Dan verbinden we daar waar nodig alles aan elkaar met één van de 2 oplossingen die ik hier boven gepost heb. Bij ons werkt dat afdoende.

Maar je ontkomt op termijn toch niet aan het vervangen van je draden.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 11:31

Nee, dat gaat inderdaad sowieso een keer moeten gebeuren.

Batterij steeds aan een ander weiland hangen was inderdaad ook mijn idee.

Hilary, ik ben benieuwd naar een foto want ik snap 'm nog niet zo :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:45

Justy schreef:
Bedoel je met een grondkabel netstroom?

En die dingen gaan er dus vanuit dat je alles met elkaar verbonden hebt en dan bepaalde delen af kunt sluiten? Dat ziet er mooi uit, maar in de huidige situatie zou dat dus betekenen dat wel alles opnieuw bedraad moet worden omdat het gewoon nergens op lijkt nu... Maar misschien zou ik een dergelijk systeem dan ook kunnen gebruiken voor m'n enkele schriklint? Dat is op zich wel een idee...

Opnieuw bedraden zal toch moeten in de nabije toekomst. Tegen het uitbreken wil het wel eens helpen om op 25cm een dunne schapendraad te zetten, breekkacht =125kg ongeveer, dus die gaat stuk ipv paard, maar goed strak gespannen is het wel een stuk moeilijker om er onderdoor te snacken en kruipen.

Neem eerst eens het stuk rond de bak, roundpen en schuilstal onder handen. Dan heb je 1 stuk waar alles op orde is en ze veilig kunnen rondlopen. Daarna de gehele buitenomheining zodat ze in elk geval niet van het perceel af kunnen. Met 2x2 draden is er vervolgens al aardig wat mogelijk om ze een stuk gras te geven (mits er een paar poorten in je track zitten).

Ook zonder meteen te vervangen is het na lopen van al je draden wel aan te raden, dan weet je zeker dat er niks ergens stroom laat weglekken, gewoon om een paal gedraait zit, enz. en hoe erg de boel werkelijk is. Haal gelijk alles wat je nu niet nodig hebt weg, scheelt je een hoop stroom als je er toch snel een klok op moet zetten.

Die schapenwei trouwens, lopen daar schapen op en van wie? Beetje goed begeleiden en die schelen je een hoop onkruid en mestplekken maaien + paardenwormen overleven niet in een schaap en andersom.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:03

hier ervaring met zonnepaneel voor de schrikdraad stroom voorziening

paneel ligt op de schuilstal en die zit aangesloten op een auto accu met een omvormer er tussen.
het apparaat zit op de auto accu aangesloten
de panelen laden de accu ook bij als er weinig zon is, maar! we hebben wel twee accu's
dus mocht de accu leeg raken door omstandigheden (wat meestal betekend dat er ergens een lek is dmv draad tegen metalen of houten delen van de heining of draad op de grond ) dan kunnen we de accu wisselen en de lege accu thuis aan de druppellader gooien tot die weer nodig is .
op die manier zit je niet ineens zonder stroom

werkt perfect

(en voor onvoorziene omstandigheden (dus als paneel, omvormer, of apparaat stuk zou zijn of gejat, want sja, helaas wil dat ook wel eens gebeuren ) dan hebben we nog een simpele koltec paddestoel op batterijen liggen die we zo in de grond kunnen prikken en aan de draad kunnen klippen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:16

Je zou ook nog bij elke aparte wei een poortgreep op het draad zetten die je dan verbind met de track als de paarden in die wei staan.
Gaan ze naar een ander stukje dan doe je de ene greep weer los en van het andere stuk weer vast.

Wel zou ik dan sowieso het draad van de track in goede staat brengen. Daarna kun je eventueel stuk voor stuk de weides doen.

Vervangen van alleen draad is vrij simpel te doen ;) gewoon het oude er uit trekken en nieuwe weer door de isolator trekken. Iets meer werk komt er bij als je ook isolatoren moet vervangen en gebroken palen oid is natuurlijk nog meer werk..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:50

Wat Palousa zegt, doen wij ook :j
Afbeelding
Poortgreep op ijzeren oogje: stroom wordt doorgegeven. Poortgreep op kunststof isolator: stroom stopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:56

Ik ken wel een man die een land met jonge hengsten had ergens in een natuurgebied , maar ook op zon energie en daar stond een serieuze klap op (aanraken en nog 10 minuten tinteling voelen in je hand )

Maar geen idee welk merk dat was

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 20:36

Dank voor het meedenken allen!

Palousa_boy en Hilary, nu snap ik 'm! Slim :j

We hebben hier nu bedacht om eerst langs de hele buitenkant een extra draad met spanning erop te zetten, want daar lig ik het meest van wakker, dat ze aan de wandel gaan in de buurt :oo Ik denk dat we van de zomer gewoon alle draden gaan vervangen en dan zo'n systeem maken dat je delen aan en af kunt schakelen, en inderdaad de wei eraan hangen die we gebruiken.

De schapenwei heeft nog geen schaapjes, het is ons plan om daar wat schaapjes van onszelf op te zetten - inderdaad ook als 'kruisbegrazers' :j Ik kreeg 'm niet echt aan de track gekoppeld, dus hij was een beetje 'over' (luxeprobleem, I know := ).

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:38

Wij hebben een paddock met stroom op zonnepaneel. Is niet heel veel draad maar werkt super goed. Wij hebben gewoon een zonnepaneel gekoppeld aan de accu van het schrikapparaat. (auto accu).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:50

Gewoon op elke wei een schakelaar?

Wij hebben zoiets, maar dan met alleen aan of uit optie.
https://www.agradi.nl/ako-stroomschakelaar-combi.htm

Als ik bij de paarden naar binnen ga, zet ik met deze de stroom bij de paarden uit terwijl de stroom op het weiland van de geiten wel gewoon aan blijft.

Is er echt geen elektriciteit beschikbaar op heel het perceel? Dat lijkt mij veel betrouwbaarder dan een zonnepaneel.