[VOLG] Droom komt uit, grote pony met stal in de achtertuin!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

[VOLG] Droom komt uit, grote pony met stal in de achtertuin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 12:41

Als kind heb ik jaren gedroomd over een eigen pony of paard. Nu vele jaren later komt deze droom uit! In het voorjaar willen we op zoek gaan naar een grote E pony of een klein paard.
Deze komt met zijn/haar stalletje en uitloop letterlijk in onze achtertuin te staan. Er staat al een stal die we gaan gebruiken. Het dak hebben we enkele jaren terug al vervangen.

In de stal zat 1 deur naar buiten. Zodra je daardoor buiten stapt kijk je op ons erf en moet je een krappe draai maken van 90gr over een smal pad. Te doen voor een shetlander, maar niet voor een grote pony. Daarnaast vind ik het ook geen fijn idee dat als een pony door de draad gaat, deze op het erf staat (en weg kan) of dat iemand zomaar erbij kan. Deze deur ga ik netjes kaal schuren, goed in de buitenbeits zetten en terughangen. Maar dan gaan we hem met balken goed afsluiten, zodat hij niet meer open kan.

Dit is de oude situatie:
Afbeelding

Afbeelding

Dit stukje gras behoort nog tot onze achtertuin, maar gebruiken we niet. Met een schutting (rechts, maar zie je niet op de foto) is het afgeschermd van ons andere deel achtertuin. Ik hing hier voorheen mijn was op.
In de muur komen twee deuren en het stukje gras (gaan we verharden) gaat dienen als uitloopje voor als ze 's nachts op stal staan.
Er komen twee stallen in van 3.80m x 4.70m met ieder een uitloopje van ook 3.80m x 4.70m. Totaal per stal wordt het dus 7.60m x 4.70m waarvan de helft stal met stro is en de helft een verhard uitloopje naar buiten.
Afbeelding

Deuropeningen maken:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna hebben we het hek wat verzet zodat ze via een iets breder pad naar de wei kunnen. En we hebben een hekje geplaatst zodat ze straks nooit zomaar door de draad het erf op kunnen, maar ik wel makkelijk met kruiwagen weg kan.
Afbeelding

Afbeelding

Dit stukje richting de wei willen we misschien tot net iets voorbij het kleine poortje verharden, omdat dit erg blubberig is. Dan kan ik zelf ook makkelijker uit de voeten als ik de mest wegrijdt. Het hok rechts is nu opslag van gekliefd hout. Dat gaan we ergens anders onderbrengen en hier komt dan straks het voer in voertonnen, het hooi en het stro in de liggen. Tevens kan ik er mijn kruiwagen en gerij in kwijt. Als het weer wat beter is, komt het netjes in de verf/beits.
Afbeelding

Zo ziet het eruit als je omdraait en richting de stal kijkt:
Afbeelding

Kortom .... we hebben al veel gedaan, maar we hebben ook nog best wat werk te verzetten voor het af is! :Y)

Furrow

Re: [VOLG] Droom komt uit, grote pony met stal in de achtertuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:43

Wat een leuke uitvoering van je droom, maar betekend dan dat je paard alleen komt te staan?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 12:49

Furrow schreef:
Wat een leuke uitvoering van je droom, maar betekend dan dat je paard alleen komt te staan?

Nee, gelukkig niet! Helemaal vergeten te vermelden, maar hij of zij komt in het gezelschap te staan van onze twee shetlanders (die hier al wat jaartjes rondlopen).
Het is de bedoeling dat ze van 's ochtends tot 's avonds buiten kunnen en 's nachts op stal staan, waarbij ze hun uitloopje kunnen gebruiken. De pony krijgt één stal, de shetlanders samen de andere. Deze staan al heel hun leven samen en zijn erg gehecht aan elkaar.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:58

Heerlijk als een droom werkelijkheid wordt! Ziet er goed uit en veel succes met je zoektocht naar je droompaard!

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:58

Leuk hoor , veel plezier. :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:00

Gelukkig en wat heerlijk, ik denk dat ze een prachtig plekje gaan krijgen! *\o/*

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:27

Wat leuk, ik volg!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 15:17

Bedankt voor jullie leuke reacties!

Dit is een plattegrondje (niet op schaal) van ons stukje land:
Afbeelding

Het is de bedoeling dat ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds buiten kunnen, jaarrond. 's Nachts zullen ze op stal komen te staan met uitloopje.
Ons stukje land buiten is van ons zelf en loopt om ons huis heen. Het is ongeveer 0,8 ha. We hebben het opgedeeld in 3 weilandjes. We hebben een pad van zo'n 3 meter breed rondom de weitjes heen gelegd zodat ze veel bewegingsruimte hebben als ze niet op de weide kunnen/mogen. Ook hebben we een stukje van 7 x 11m met geel zand waar ze heerlijk kunnen liggen en rollen. De bodem hebben we daar laten keren.
Op verschillende punten krijgen ze hooi gevoerd zodat ze gestimuleerd worden om veel te bewegen. Nu voer ik slechts op 2 plaatsen, omdat ze toch altijd samen staan te eten. Straks maak ik er 4 voerplaatsen van.

Rondom de uitloopjes wil ik een pad maken, zodat we er makkelijk langs kunnen lopen. In de tuin hebben we een tuinhuis waar we gezellig in kunnen zitten, met een afdak waar we onder kunnen zitten. Er staat een schutting met een schuttingdeur erin waardoor we bij de paardjes komen. En vanuit het tuinhuis hebben we ook een deur waardoor we direct bij de paardjes zijn. Door de lage schutting kunnen we ze ook zien op het looppad dat aan de tuin grenst.

Ook hebben we aan het voorkant van ons huis nog een klein driehoekig weitje. Daar hebben we een kleine bak. Achteraf hebben we spijt dat we het stukje vooraan op de foto niet direct bij de bak betrokken hebben. Dit willen we alsnog laten doen, omdat het toch best een oppervlakte is die we er dan bij krijgen. Dan hebben we wel maar 3 echte hoeken en is de hoek rechtsvoer meer een afgeronde hoek. Maar dat bekent wel dat we 1 echte mooie lange zijde hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu staan er paaltjes omheen, zodat de shetten in de bak kon lopen zonder steeds het gras op te gaan. Omdat het geheel toch omheind is, willen we al die paaltjes weghalen en waarschijnlijk geen omheining voor de bak plaatsen.

Roikik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:30

Super leuk! Ik volg.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:57

Wat fijn zeg! Ik ga ook volgend :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 16:22

De deuropeningen zijn er helemaal uit getrild en geslagen en het puin is geruimd. Veel rood stof, dus de regenbuien komen goed van pas :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn waslijnen zijn inmiddels ook weg :D We hebben mooie houten deuren gevonden, die we gaan gebruiken als staldeuren. Hele zware degelijke deuren die omlijst zijn met staal, zodat ze er niet aan kunnen knabbelen. We hebben ze opmaat gemaakt, want de deur van de shetten zal iets lager zijn.
Ik ben ze nog aan het schuren en dan gaan ze in de dekkende buitenbeits.

We gaan enkele deuren plaatsen waar ze overheen kunnen kijken, zonder bovendeur. In de praktijk zullen deze deuren namelijk bijna nooit dicht zijn. Als ze 's avonds op stal gaan kunnen ze altijd nog het in het uitloopje. De deuren zullen dus meer sier zijn, dan functioneel :+. Al is het altijd handig om deuren te hebben hangen.

Afbeelding

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:44

Wauw super zeg! Ik volg ook :)

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:45

Wat een leuk project! Ik volg ook mee

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:54

Ziet er heel leuk uit!
Veel succes nog met het werk en de nieuwe pony! *\o/*
Ik volg!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:57

Wat een leuk project zeg, ben benieuwd hoe het uiteindelijk eruit gaat zien. :)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:05

Leuk project en een fantastisch eigen plekje, hele veel plezier met opkanppen en er daarna van te genieten!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:10

Wat leuk zeg. Mooi stukje hebben jullie zo.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:13

Ik volg! Wat fijn dat je droom uitkomt. Volgens mij wordt het heel mooi!

Miss_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:15

Waw leuk project! :D

Mag ik vragen vanwaar je bent? Mijn vriend en ik zijn ook op zoek naar iets gelijkaardig dat wel bewoonbaar is, maar waar we zelf nog kunnen opknappen. En waar de paardjes kunnen staan natuurlijk. :j
Helaas geen idee waar ik moet zoeken... -O-

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 17:27

Faith_vda schreef:
Waw leuk project! :D

Mag ik vragen vanwaar je bent? Mijn vriend en ik zijn ook op zoek naar iets gelijkaardig dat wel bewoonbaar is, maar waar we zelf nog kunnen opknappen. En waar de paardjes kunnen staan natuurlijk. :j
Helaas geen idee waar ik moet zoeken... -O-

Ik kom uit Noord Brabant, maar wij hebben het geluk dat wij het akkerbouwbedrijf van mijn schoonvader over hebben genomen en dus de boerderij/woonhuis ook. De stal stond er al, hier stonden vroeger de schapen van mijn schoonvader in. Mest gooien we achter en rijdt mijn man over het land uit.
Ik denk dat je juist in het noorden (Drenthe, Friesland) wat minder betaald voor een klein woonboerderijtje met een lapje grond, maar misschien zit ik daar naast? Ik meen dat midden Nederland het duurste was, dus wie weet is er in Brabant ook een leuk opknappertje met wat grond te vinden?

De grond die we hebben is echt voor de landbouw. Het stukje grond dat aan huis ligt en vroeger deels voortuin was is helemaal voor de paarden en is in totaal denk ik 0,8 ha. Maar als je een beetje slim inricht kun je daar al makkelijk iets heel leuks van maken. Ik zal binnenkort eens foto's van het stukje grond maken.
Naast het stuk waar ze dagelijks lopen, is er nog een heel klein stukje waar we een kleine bak in hebben gemaakt.
Hierboven staan daar foto's van. We willen de bak ietsjes groter maken, wat wel betekend dat we 1 'gekke' hoek krijgen, die gaan een beetje in een boogje lopen. Maar we hebben dan wel een bak van 15 x 34,5m (die langste zijde) en dat lijkt me goed te doen met een E pony. De andere lange zijde zal 28,5 M worden doordat deze wegloopt in een boog.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 01:03

Bedankt voor alle leuke reacties!!!

Net een mooie weidepoort besteld. Deze komt morgen weer op voorraad bij de leverancier, dus we hopen hem snel te hebben.
Afbeelding

Deze komt in de stal als scheiding zodat het daadwerkelijk twee stallen worden. Onderaan 5x5cm mazen, zodat er geen hoeven en benen tussen kunnen komen. De poort is 1.15m hoog, maar komt iets van de grond te hangen. Zo kunnen ze 's nachts nog prima contact met elkaar maken. We willen de poort zo hangen dat we hem eventueel helemaal open kunnen zetten tegen de achterwand, zodat het één grote stal wordt.

De uitloopjes gaan we scheiden met een stukje schrikdraad dat we open en docht kunnen doen, maar ook met een stuk met houten balken o.i.d. zodat ze ook buiten contact met elkaar kunnen maken zonder stroom te kunnen krijgen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 03:45

Wat een leuk project. Ik volg :) ziet er al goed uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 08:12

Wat leuk!
Paar jaar geleden hier ook gedaan, hier staan ze ook letterlijk in de tuin.
Al heel wat veranderd bij je! Leuk!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:02

Ik volg ook! Leuk concept :)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:13

Wat leuk! Ik ga ook volgen.