Doorgezaaide wei hooien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dizzy

Doorgezaaide wei hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 10:13

Graag wil ik de komende weken mijn weiden doorzaaien met verschillende grassoorten om het raaigras wat weg te krijgen.... Nu heb ik een passend weidemengsel gevonden, maar weet nu eigenlijk niet of je de wei dan ook in het eerste jaar mag gebruiken om te hooien (aangezien het doorgezaaide gras nieuw is). Wil wel wachten tot alles in bloei staat.
Is dit schadelijk voor paarden die gevoelig zijn voor HB? Of beter een jaar wachten om het te hooien?
Ik let natuurlijk wel op tijdstip maaien ivm fructaangehalte.

Wildgirl

Re: Doorgezaaide wei hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:19

Is het niet zo dat enkel weides welke bemest zijn te rijk gras kunnen geven voor HB paarden?
Al kan ik me voorstellen dat er je nu meer voedzaam hooi zult krijgen als je het vergelijkt met voorgaande jaren indien je van hetzelfde land hooide.
Ik lees even mee, hopelijk komt er zo een grasexpert langs ;-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:44

Juist onbemest gras is stressgras en heeft dus hoog fructaan.

Ik zou zeker het eerste jaar na doorzaaien hooien. Dat geeft een betere zode, zodat je doorgezaaide gras ook de kans krijgt zich te handhaven.

Gras dus wél bemesten, maar hooien als het is doorgeschoten, en niet 's morgens na een koude nacht maaien (fructaan is eigenlijk de antivries van het gras, wordt dus bij kou geproduceerd), maar pas midden op de dag. Dan is de dauw er ook af, dat maait makkelijker en scheelt met drogen.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:50

Hier geen grasexpert, maar wat ik er van weet is het volgende:
De voedingswaarde van het gras hangt af van de omstandigheden, niet of het nieuw graszaad is of niet. Als je hb gevoelige paarden hebt, moet je op dus opletten dat de omstandigheden zo zijn dat er niet teveel fructaan wordt aangemaakt. Je moet er met name opletten dat het gras niet gestresst raakt. Deze stress wordt veroorzaakt door o.a.: te weinig of te slechte bemesting (gras heeft wel degelijk meststoffen nodig om zich goed te ontwikkelen). Overdaad schaadt, zo ook bij bemesting, dus let er goed op wat je er op gooit. Gras kan ook in de stress raken, en dus fructaan opbouwen en vasthouden, in tijden van droogte. De fructaan wordt dan vastgehouden totdat er weer vocht beschikbaar komt en dan wordt het fructaan ingezet voor de groei (vandaar de groeispurt bij regen na een lange droge periode). Als je het gras hooit in deze periode, dan krijg je dus hooi met veel fructaan en dat wil je niet. Verder is het tijdstip van maaien van het gras voor hooi, ook van belang. Over het algemeen kun je aanhouden dat in de zomerperiode, het gras in de vroege ochtenduren het laagste gehalte aan fructaan kent. Dus vroeg op de dag hooien, is het beste om zo laag mogelijk in de suikers te zitten. Onder invloed van de zon, maakt het vervolgens weer fructaan aan.
Als je op je weide ook paarden wilt laten grazen, is het zelfs beter om eerst te maaien voordat je de paarden erop laat. Maar dit heeft meer te maken met de stevigheid van de grasmat. Na maaien maakt gras meer wortels aan en zo creeër je een dichte zode die minder makkelijk kapot wordt gelopen door de paarden.
Bij verschillende soorten grassen, zijn ze vaak ook verschillend rijp (dus in de bloei). Sommige soorten bloeien heel vroeg (bijv Dravik, al in mei) en andere soorten veel later (timothee, raaigras in juni/juli). Als de ene soort is uitgebloeid dan bestaat de kans dat die gaat liggen en het lastig wordt met maaien... Ik heb dat ook, de dravik gaat al in juni plat en drukt de rest mee, terwijl ik pas zou willen hooien in juni....

Welk mengsel ga je zaaien? En welke soorten zitten daarin? Er zijn grassoorten die onder stressvolle omstandigheden veel minder fructaan opbouwen dan andere, en dus voor paarden veel geschikter zijn.

Dit is dus wat ik ervan weet, kan best zijn dat er hier en daar wat nuances in mijn verhaal mogelijk zijn hoor. Ben geen plantwetenschapper :o
Mocht iemand andere, of aanvullende info hebben, dan lees ik dat ook heel graag. Mag me er graag in verdiepen :)

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:54

Wat Ibbel zegt over koude nachten irt fructaan, klopt. Vandaar dat ik heb aangegeven dat voor de zomerperiode, waar je over het algemeen geen koude nachten meer hebt, de fructaan in de ochtend het laagst is. Je gaf aan te willen wachten tot de bloei er in is, dan zijn de nachten in NL over t algemeen >15 grdn, en dan geldt dus dat fructaan op zn laagst is in de vroege ochtend. Dauw met hooien kan, maar aangezien je het toch elke dag moet schudden, maakt dat niet uit. Droogt snel genoeg. Mooiste is periode met een stevige bries, dan maakt zon of temperatuur niet eens zoveel uit. Wind droogt vele malen beter dan zon en warmte.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:35

Als het 's nachts warm is, is er meestal ook geen dauw. Dat is eigenlijk de mooiste periode om te hooien, dan kan je meteen 's morgens vroeg gaan maaien.
Maar wij maaien ook vaak in augustus/september nog een keer, en dan kan het best alweer koud zijn 's nachts.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:41

En als je wel dauw in je gras hebt met maaien moet je een keertje extra schudden ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:58

Ibbel schreef:

Ik zou zeker het eerste jaar na doorzaaien hooien. Dat geeft een betere zode, zodat je doorgezaaide gras ook de kans krijgt zich te handhaven.

Gras dus wél bemesten, maar hooien als het is doorgeschoten, en niet 's morgens na een koude nacht maaien (fructaan is eigenlijk de antivries van het gras, wordt dus bij kou geproduceerd), maar pas midden op de dag. Dan is de dauw er ook af, dat maait makkelijker en scheelt met drogen.

Kijk, weer wat geleerd...klinkt idd logisch :j

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:30

Voor de zode is het beter om eerder te maaien. Als je het gras meteen heel lang laat worden krijgt het nieuwe gras geen kans.
Misschien kun je de eerste snede verkopen of evt. bloten en dan de tweede proberen te hooien.
Daarnaast mag je niet te kort op het doorzaaien bemesten, ook dan krijgt het jonge gras geen kans, dat moet eerst nog kiemen en wortels maken.

Over het algemeen heeft jong gras een zeer hoge voedingswaarde, dat moet je wel in de gaten houden met voeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:59

Ibbel schreef:

Dat ligt maar helemaal aan het moment van hooien. Wanneer je het gras toestaat helemaal uit te groeien en alle suikers te benutten kun je zeker een zeer laag suikerpercentage hebben.
Meten = weten.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 23:46

Dank jullie wel. De loonwerker meende dat je juist de nieuwe kruiden/gras moet laten uitbloeien, zodat de zaden zich nog verspreiden. De wei is nu kaalgegeten. dus heeft het nieuwe gras meer kans om op te komen.

Bemesten doe ik een 1-2 keer per jaar inderdaad. Heb een bodem monster laten nemen en voor 3 jaar mestadvies voor paardenweide en paardenhooi.