Schuilstal en opslag, waar en hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Schuilstal en opslag, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 11:22

Een jaar terug heeft mijn vriend een huis gekocht en sindsdien heb ik mijn paardjes aan huis. Prachtig maar nu moet alles nog echt in orde gemaakt worden.

Momenteel hebben we de beschikking over een grote en een kleine schuur. De kleine is 4x3 en heeft onder andere een brokkelende muur en een deurtje van 1.80 hoog. De grote is 17 meter lang en 4,5 meter diep. Helaas liggen de balken op 1.90 waardoor hij eigenlijk te laag is om echt iets mee te doen voor de paarden. Voor nu is het wel ok maar bij voorkeur wil ik ze zo snel mogelijk plat.
Als dat eenmaal gebeurd is wil ik een opslag van minimaal 4x3 en een schuilstal van minimaal 5x4 zetten.
De vraag is alleen hoe, waarmee en waar.

Hieronder de situatie.
Afbeelding
Rood is mijn huis
Groen is de grens van mijn paddock die nog een stuk door loopt
Wit is de grens met de buurman
Blauw is het kleine schuurtje
Roze is de grote schuur
Op de luchtfoto ligt nog oud ijzer maar dat is inmiddels gelukkig weg.
Huidige situatie vanaf de grond:

Afbeelding

Zelf dacht ik aan een opslag die aan de huiskant open is en waar je doorheen de paarden in de schuilstal zou kunnen voeren. En dan de stal aan de kant van de tegels open. Maar gezien mijn zeer gelimiteerde ervaring is het misschien handig jullie te vragen wat jullie zouden doen.
Tevens heb ik geen ervaring met materialen, wat is duurzaam en toch vrij goedkoop en makkelijk te plaatsen?

mirriezz

Re: Schuilstal en opslag, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:56

Ik denk dat je een ruimte hebt waar je absoluut iets van kunt maken. De vraag is echter wat mag er en hoeveel geld wil je uitgeven/wat kun je zelf doen?

Je geeft aan dat je de boel plat wilt gooien, maar mag je dan ook iets nieuws bouwen dat er anders uit zag als het origineel? Een nieuwe schuur bouwen die hoger is dan het origineel kan bijvoorbeeld problemen opleveren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 12:15

mirriezz schreef:
Ik denk dat je een ruimte hebt waar je absoluut iets van kunt maken. De vraag is echter wat mag er en hoeveel geld wil je uitgeven/wat kun je zelf doen?

Je geeft aan dat je de boel plat wilt gooien, maar mag je dan ook iets nieuws bouwen dat er anders uit zag als het origineel? Een nieuwe schuur bouwen die hoger is dan het origineel kan bijvoorbeeld problemen opleveren.

Gezien de buren een enorm hoge schuur hebben staan verwacht ik daar niet echt problemen mee, zeker gezien het niet super hoog hoeft omdat er geen hooizolder oid op hoeft. Maar het gaat wel even uitgezocht worden hoe hoog het mag etc ja.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:37

Ik zou de bestaande schuur ophogen :Y). Daar heb je dan een fijne ruimte, en genoeg voor opslag. Bovendien ben je je waarschijnlijk goedkoper uit dan de boel weghalen en iets nieuws terugbouwen.
Ik zou ook nooit zomaar gaan slopen, stel je voor dat je geen bouwvergunning krijgt voor een nieuwe schuur, dan heb je helemaal geen mogelijkheden om iets nieuws te bouwen.
Bij ons op het erf staan meerdere schuren, hiervan is er maar 1 met een bouwvergunning neergezet. De gemeente gedoogd de andere schuren, vooral omdat ze er al langere tijd staan. Omdat het oppervlakte van alle schuren samen veel meer is dan normaal op ons perceel wordt toegestaan kunnen we niks nieuws bouwen (dan krijgen we geen vergunning). Wij kiezen er dan ook voor om de bestaande schuur te 'renoveren' zodat het voldoet aan onze eisen. Dit kan dan wel zonder bouwvergunning.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:06

Verbouwen mag zonder vergunnings gedoe (en de bijkomenden kosten). Dat geld kan je beter in het ophogen van je schuur steken. Ga je slopen, dan is het heel goed mogelijk dat je minder oppervlak mag bebouwen en dat er kostbare eisen bovenop komen. Wees heel voorzichtig in regeltjes gek Nederland met dit soort acties, minder schuurruimte heeft ook negatieve invloed op de waarde van je huis (is bank vaak ook niet blij mee en die heeft met de hypotheek ook stem hierin).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 19:54

Ik ben een beetje huiverig voor het verbouwen omdat dat betekend dat ik enkel de muren moet laten staan (de dakconstructie kan echt niet opnieuw gebruikt worden), dan op bepaalde plekken een deel muur moet slopen om betere doorgangen etc te maken, de vloer moet ophogen (die is 5cm lager dan de rest van de paddock), de ramen eruit moet halen want die zijn kapot en dan de muur op moet hogen voor er een nieuw dak op komt. Het is niet enkel een paar bakstenen ertussen gooien helaas en ik heb ook geen ervaring met zo'n verbouwing. Slopen en opbouwen zoals ik het echt wil leek mij simpeler.
Plus dat deze schuur oerlelijk is zoals hij is en hij daar vast niet beter op gaat worden :o
Maar jullie hebben zeker een punt, is echt iets om over na te denken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:59

Verbouwen mag vaak wel, het plat gooien weer niet.
Vraag dat inderdaad goed na.
Hier in de gemeente mag onze schuur verbouwd worden, zo ongeveer gevel voor gevel.
Gooien wij hem plat mag er niets voor terug gezet worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 17:46

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:57

Dat ziet er goed uit! Wat grappig met de sims, ik vond de rode loper paaltjes en koord al bijzonder ;-).
Je zou in de schuilstal 2 deuren kunnen maken, dan kunnen de paarden ten alle tijden van elkaar weg.
Ik heb voor de deur van mijn schuilstal van die plastic flappen, dat bevalt erg goed.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 18:03

Ilsje_007 schreef:
Dat ziet er goed uit! Wat grappig met de sims, ik vond de rode loper paaltjes en koord al bijzonder ;-).
Je zou in de schuilstal 2 deuren kunnen maken, dan kunnen de paarden ten alle tijden van elkaar weg.
Ik heb voor de deur van mijn schuilstal van die plastic flappen, dat bevalt erg goed.

1 (open, grote) deur is bewust, voorkomt inderdaad tocht.
Het is toch niet groot genoeg om echt een kudde kwijt te kunnen en de 2 die er nu staan hebben momenteel een 3,5x4 schuilstal met een deurtje van 1 meter breed en 1.80 hoog dus ik verwacht daar helemaal geen problemen mee.

In de hoek achter zit nog wel een extra deur, die die ze nu dus hebben. Die wil ik in principe dicht hebben dadelijk maar als er een nieuw paard bij zou komen kan ik die wel open zetten als dat nodig is.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 07:27

De kans bestaat dat het dak er toch af moet i.v.m. mogelijke aanwezigheid van asbest.
Je kunt dan overwegen de dakconstructie te vervangen door een vrije overspanning. Je hebt dan geen last meer van de balken op 1.90m.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 08:50

Loonwerker schreef:
De kans bestaat dat het dak er toch af moet i.v.m. mogelijke aanwezigheid van asbest.
Je kunt dan overwegen de dakconstructie te vervangen door een vrije overspanning. Je hebt dan geen last meer van de balken op 1.90m.

Het dak is inderdaad asbest, ligt al een offerte over klaar om het te verwijderen.

Heb even gekeken en de balken liggen niet op maar in de muur, alleen al op de muur leggen geeft dus al een fijne winst. Nog net niet hoog genoeg naar mijn mening maar toch.

De huidige dakconstructie is verder rot en aangevreten dus hergebruiken is helaas geen optie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:20

Als je bang bent voor een lelijke schuur als je klaar bent met renoveren kun je altijd nog kiezen voor potdekselen.

Hebben wij ook gedaan bij een muur uit meerdere herstelde stukken zou gaan bestaan. Ik vind het een mooie landelijke luxe uitstraling hebben.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:29

Wij hebben een houten stal met drie stallen. Wat ik mis is een goede opslag plek met een grote deur waar eventueel een groot pak door naar binnen kan. Wij hebben nu in 1 van de stallen dus hooi en stro opslag, tevens ook de andere spullen van tuig en nog voer. Al met al best krap en kan dus nooit grote hoeveelheden laten komen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:36

Opslag opslag opslag inderdaad!

Voor je hooi, stro een trekker, een baksleep, een weidesleep, een grondbak, een palletvork etc. je trailer.

je kunt niet genoeg opslag hebben wat mij betreft.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 12:50

pol013 schreef:
Opslag opslag opslag inderdaad!

Voor je hooi, stro een trekker, een baksleep, een weidesleep, een grondbak, een palletvork etc. je trailer.

je kunt niet genoeg opslag hebben wat mij betreft.

Ik heb 800 vierkante meter grond dus ik heb die apparaten echt niet nodig allemaal :Y)

Maar grote 300kg pakken hooi naar binnen kunnen rijden is wel mijn eerste eis inderdaad :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 12:51

pol013 schreef:
Als je bang bent voor een lelijke schuur als je klaar bent met renoveren kun je altijd nog kiezen voor potdekselen.

Hebben wij ook gedaan bij een muur uit meerdere herstelde stukken zou gaan bestaan. Ik vind het een mooie landelijke luxe uitstraling hebben.

Dat is inderdaad erg mooi, meteen zal wel niet gaan ivm de kosten maar uiteindelijk lijkt me dat echt wel wat :)