Help: naar stal of op eigen wei 24/7??

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Lolaaaa

Help: naar stal of op eigen wei 24/7??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-17 14:18

Heee!

Ik wil graag jullie mening weten over het volgende _/-\o_

Ik heb een eigen weiland waar ze normaal alleen in de zomer op staan. Nu heb ik twee keuzes:

- Stalling in de buurt, paarden staan op stal, zelf buiten zetten, rijbak, longeerbak, spuitplaats, etc.
- Eigen weiland, container regelen, modder, zelf voeren (slowfeeder), waar mest laten, hooi inkopen, wel rijbak op loopafstand, etc.

Wat is dus slim, weiland opzeggen en op een stal staan met alles erop en eraan. Of op eigen weiland lekker altijd buiten maar veel zelf doen en kans op modder?

Als ik een huurder neem voor op mijn weiland haal ik mijn inkopen er uit en heb ik zelfs winst. Opstal ben ik ruim 2000 euro per jaar kwijt... :=

Duhelo

Re: Help: naar stal of op eigen wei 24/7??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:47

Als je je weiland goed kan indelen en het haalbaar is kwa tijd zou ik zeggen weiland. Maar hou rekening dat het echt beulenwerk is in de winkel, imo is het enkel haalbaar als je minstens een ruime schuilstal met ruime verharding hebt en een droge paddock van minstens 20*20, als je minder hebt moet je er niet aan beginnen, binnen de kortste keren zit je tot je middel in de modder.

MEt beetje goed beleid kan je het af dat er maar een keer per dag langsgegaan moet worden. Op de ene plaats hebben wij ongeveer bovenstaande faciliteiten, we werken met grote slowfeedernetten waar drie plakken hooi per keer in kunnen en die worden wekelijks gevuld, zo hoeven we ze de dag zelf enkel op te hangen. Hooi wordt tweewekelijks op de aanhanger gehaald en in het schuurtje gezet. Dagelijks uitmesten en vitaminebrok erin en water voorzien (heel belangrijk, stromend niet bevriezend water!

op de andere plaats heb ik grote slowfeedercontainers staan dat ik drie keer per week met de kniklader kan aanvullen,hier een grote stal + betonpaddock + zachte paddock en 1.5 hectare weide), deze stal potten we op en halen tweemaandelijks leeg met de kniklader. Hier hebben we dagelijks een halfuurtje werk en drie keer per week een uurtje, als er geen rare dingen zijn.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief en Hoofdmoderator Markt
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:48

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten