Rijden zonder hulpteugels en dwang is rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Echte rijkunst is rijden zonder dwang en hulmiddelen(ook trainen zonder)

mee eens, al is dat erg moeilijk
50 (50%)
mee eens, het valt wel mee
33 (33%)
niet mee eens, hulpmiddelen zijn zo makkelijk
1 (1%)
gedeeltelijk mee eens, op dit moment te moeilijk maar mijn streven is wel zo
8 (8%)
het is mijn droom om ooit zo te kunnen rijden
7 (7%)

Totaal aantal stemmen: 99


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:48

Esther schreef:
De mogelijkheden die gegeven worden gaan in mijn ogen ervan uit dat hulpmiddelen niet nuttig kunnen zijn, dat het altijd verkeerd gebruikt wordt. Waar is de optie dat je wel hulpmiddelen gebruikt om je door een moeilijke fase heen te helpen? En dan bedoel ik een paar keer gebruiken tot het kwartje gevallen is. Zoals Nimber bijvoorbeeld beschrijft.


Ja dit vind ik ook wel raar aan je opties. Iemand die voor zonder hulpmiddelen kiest word automatisch al afgestempeld als een iemand die rijdt zoals het hoort, en iemand die voor de optie wil kiezen met hulpmiddelen word afgeschilderd als iemand die het zich alleen maar makkelijk wil maken, ik mis ook een optie zoals hulpmiddelen om door een moeilijke fase heen te brengen ofzo, of lees ik de opties nu verkeerd?

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:50

Bij mij gaat de vraag al mank op het feit wat nu eigenlijk hulpmiddelen zijn. Als je daarbij doelt op allerlei hulpteugels kan ik me er iets bij voorstellen. Als daar je "gewone" harnachement ook onder verstaat (zadel en hoofdstel) tja.... dan zou ik zeggen: keep on dreamin'

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:52

Waarom nou weer deze discussie............

Met hulpteugels rijden kan net zo slecht zijn als zonder hulpteugels rijden........ ga daar maar eens over nadenken!

Hulpteugels zijn niet per definitie slecht! net zogoed als het niet zo is dat als iemand nooit hulpteugels gebruikt dat diegene dat automatisch goed kan rijden. Wordt moe van deze discussies.......... een correct gebruikte hulpteugel kan voor ruiter EN paard verlichting geven! Een niet correct gebruikte hulpteugel is een crime voor eenieder en zeker voor het paard.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:45

smurf schreef:
Citaat:
Ze staan dan zelfs treurig in de stal!!


je zegt het zelf al: ze staan op stal dat doen ze ook niet uit vrije wil ze staan liever op de wei!


Mijn paard staat nu in de groep in de paddock overdag, omdat de hele polder één groot paardenzwembad is geworden de afgelopen weken en als ie mijn auto hoort, staat ie al bij het hek: hij vindt er dus geen bal aan in die paddock!

Maar hij wil dan het liefst zijn box in: eten en niet opgezadeld worden voor een ritje


Mijn paarden lopen overdag altijd buiten en zelfs dan zijn ze nog treurig als ik niet met ze werk!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:48

Lielle"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Een paard correct kunnen rijden zonder hulpmiddelen en dwang is de echte rijkunst. Dus een (hard) werkend paard met inspanning, schwung en tact, goed geconcentreerd en toch heerlijk ontspannen!

dit gaat niet op voor spring- en eventingpaarden, en dat wil ik toch zeker rijkunst noemen.
[/quote]

Dat gaat wel op hoor, eventingpaarden en springpaarden moeten ook dragen! Het maakt dus niet uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:48

Waarop baseer je dat ze treurig zijn omdat je niet werkt? Huilen ze, praten ze tegen je?

Paarden zijn gewoonte dieren, dus als een bepaalde gewoonte niet gebeurd.......zou het eventueel wel kunnen zijn dan ze wat uit hun hum zijn.

Maar als het voor hun gewoonte word dat ze jaar in jaar uit op de wei staan, zonder ooit wat te doen, denk ik persoonlijk dat ze dat prettiger vinden.

Maar nogmaals, ze spreken geen nederlands, dus ik vind het gedurfde uitspraken, en ook lichtelijk pennyponymeisje gedrag.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:54

Jullie verdraaien de vraag. Het gaat er niet om of hulpteugels goed of slecht zijn. Het gaat om rijkunstig rijden.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:58

Pipo al onze paarden staan overdag altijd buiten. Als dat niet kan gaan ze altijd in de buitenbak of de binnenbak. Toch zijn ze treurig als ik niet met ze werk.

Dat heeft niets te maken met licht pennymeisjes gedrag, maar het goed kennen van je paard. En niet alleen ik zie dat ook anderen die bij ons op stal staan valt dat op.
Zo sterk zelfs dat het paard er na een keer rijden al heel anders uit ziet. Maar ook dit zullen velen van jullie wel weer niet geloven. Ik kan me daar niet meer druk om maken, paarden kunnen dat laten zien...het is de kunst van de mensen om dat te herkennen. Ze spreken dus niets, het is stille communicatie, ook wel uitdrukking genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:00

Ik herken absoluut wel wanneer mijn paarden niet lekker in hun vel zitten. Maar of dat door aandacht komt, of door het rijden?

Vraag ik mij echt af.

Want hoe interpeteer je dat, zoiets maak je erzelf van.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:01

Voor alle duidelijkheid: hulpmiddelen zijn sporen, hulpteugels, kracht en een zweep. Ik zeg hier niet dat het fout is, alleen maar dat het niet echte rijkunst is als je dit nodig hebt om je paard correct te rijden.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:03

Pipo schreef:
Ik herken absoluut wel wanneer mijn paarden niet lekker in hun vel zitten. Maar of dat door aandacht komt, of door het rijden?

Vraag ik mij echt af.

Want hoe interpeteer je dat, zoiets maak je erzelf van.


Nee, Pipo dat zie je direct.
Dat interpreteer je niet. Het paard laat het je gewoon zien, zo simpel is dat. En als dat iedere keer gebeurd als je gereden hebt is de conclusie makkelijk te trekken. Bovendien heeft niet 1 paard dat maar al mijn paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:07

Mijn paarden zitten heel lekker in hun vel, glimmen, zijn vrolijk, goede oogopslag. Goed in de spieren ( voor een driejarige) maar als hij mag kiezen denk ik toch dat ie voor de wei kiest. Ondanks dat hij er super uitziet.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:14

Mijn paarden nemen geen genoegen met alleen weidegang. En dat vind ik helemaal niet erg!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:14

Hmm.. tja, ik heb niet echt veel keus. Ik hèb geen hulpteugels.
Het enige wat ik heb is sporen en een zweep. Sporen gebruik ik nooit (alleen in het begin gebruikt, omdat de vorige eigenaar zei dat ze dan beter liep. Ik kwam er na een dag al achter dat ze zonder spoor evengoed liep Tong uitsteken De sporen had ik gelukkig van de vorige eigenaren al meegekregen Haha!)
En een zweep, ach.. die gebruik ook vrijwel nooit. Of ze moet wel heel vervelend zijn, vind het zo vervelend om met zweep te rijden. Ik weet niet, ik rijd gewoon liever zonder Lachen.

Ow, ik heb trouwens wel een martingaal, maar die gebruik ook eigenlijk nooit. Alleen als ik een grote buitenrit ga maken en dan vergeet ik hem nog vaak om te doen Haha!

Verder heb ik echt niets van hulpteugels, geen bijzet, geen slof.. nix, nada, noppes.
Ook niet nodig bij Ivanka, ze loopt zo ook goed Lachen Waarom dan al die dingen kopen?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:16

Aqua8horse schreef:
Voor alle duidelijkheid: hulpmiddelen zijn sporen, hulpteugels, kracht en een zweep. Ik zeg hier niet dat het fout is, alleen maar dat het niet echte rijkunst is als je dit nodig hebt om je paard correct te rijden.


Waarom zijn sporen wel een hulpmiddel en zadel enhoofdstel niet?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:20

Omdat een zadel en een hoofdstel noodzakelijk zijn in de dressuur om correct te kunnen rijden. Dat kan zonder sporen, hulpteugels, kracht en zweep.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:22

Niet mee eens....kracht heb je altijd nodig....het wordt geleidelijk aan minder tot je alleen het gewicht van de teugels in handen hebt, maar je hebt in je trainen altijd kracht nodig.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:31

Waarom denk je dat Cassidy of waar baseer je dat op?
Ik denk namelijk dat dat helemaal niet nodig is of nodig hoeft te zijn.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:47

Aqua8horse"]
[quote="Lielle"][quote="Aqua8horse schreef:
Een paard correct kunnen rijden zonder hulpmiddelen en dwang is de echte rijkunst. Dus een (hard) werkend paard met inspanning, schwung en tact, goed geconcentreerd en toch heerlijk ontspannen!

dit gaat niet op voor spring- en eventingpaarden, en dat wil ik toch zeker rijkunst noemen.
[/quote]

Dat gaat wel op hoor, eventingpaarden en springpaarden moeten ook dragen! Het maakt dus niet uit!
[/quote]
kijk eens goed naar wat ik vet heb gemaakt Knipoog Je kunt veel over eventing paarden zeggen, maar die zijn niet ontspannen aan het werk. Wel tevreden, maar dat is iets anders. En schwung hebben ze ook niet (nodig).

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:48

Lees dan ook eens wat ik schrijf.....ze moeten wel dragen dus dat blijft gelijk. Als ze tevreden zijn zijn ze ook ontspannen! Inspanning is een gezonde spanning en valt niet onder dwang.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:58

Citaat:
Pipo schreef:
Ik herken absoluut wel wanneer mijn paarden niet lekker in hun vel zitten. Maar of dat door aandacht komt, of door het rijden?

Vraag ik mij echt af.

Want hoe interpeteer je dat, zoiets maak je erzelf van.


Nee, Pipo dat zie je direct.
Dat interpreteer je niet. Het paard laat het je gewoon zien, zo simpel is dat. En als dat iedere keer gebeurd als je gereden hebt is de conclusie makkelijk te trekken. Bovendien heeft niet 1 paard dat maar al mijn paarden.


Dit doet me denken aan een mevrouw die een demo gaf op paard Ahoy, het paard keek een andere kant op en zij riep: "Hij treed uit" Haha!, ik denk dus dat het deels maar net is wat je wil zien of hoe je iets interpeteerd. Aan de ene kant denk ik ook dat paarden het best leuk vinden als we ze aandacht geven dus wat dat betreft Lachen.

Citaat:
Omdat een zadel en een hoofdstel noodzakelijk zijn in de dressuur om correct te kunnen rijden. Dat kan zonder sporen, hulpteugels, kracht en zweep.


Hoezo heb je dan een zadel nodig...je kunt zo toch ook wel blijven zitten. En waarom een hoofdstel als je je paard kan verzamelen op je zit (zie Klaus ferdinand Hempling). Ik vind dat ook hulpmiddelen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:06

Aqua8horse schreef:
Lees dan ook eens wat ik schrijf.....ze moeten wel dragen dus dat blijft gelijk. Als ze tevreden zijn zijn ze ook ontspannen! Inspanning is een gezonde spanning en valt niet onder dwang.

en dat ben ik dus niet met je eens. Dragen is nog niet hetzelfde als schwung, ik heb nog nooit een paard met schwung over een steeplebaan zien gaan. En bovendien is m.i. tevredenheid zeker niet hetzelfde als ontspanning. Hoe ziet een goed gaand springpaard in het parcours eruit volgens jou?

Concentratie, tact en inspanning ben ik wel met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:09

memory schreef:

Dit doet me denken aan een mevrouw die een demo gaf op paard Ahoy, het paard keek een andere kant op en zij riep: "Hij treed uit" Haha!, ik denk dus dat het deels maar net is wat je wil zien of hoe je iets interpeteerd. Aan de ene kant denk ik ook dat paarden het best leuk vinden als we ze aandacht geven dus wat dat betreft Lachen.



Tuurlijk, de meeste paarden leven 23 uur per dag op stal. Dus als ze dat ene uurtje per dag uit dat hok tussen die vier muren worden gehaald, zijn ze blij. Dat begrijpt iedereen wel toch.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook dieren die wel weidegang hebben, maar wel nog steeds opgesloten. Dus echte vrijheid is dat ook niet ( al had mijn driejarige hengstje dat vanmiddag per ongeluk wel Haha!)

Dus ze blijven altijd onder het regime van de mens. Maar als ze zouden kunnen praten, wat zouden ze dan werkelijk willen?

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:41

Aqua8horse schreef:
Mijn paarden vinden het vreselijk als er niet met ze gewerkt worden. Ze staan dan zelfs treurig in de stal!! Lachen Je kan dat gewoon zien aan de ogen!!!

En voor ongelovige Thomassen, zal ik meteen maar zeggen: kom eens langs en vraag het aan de mensen die de paarden kennen!


edit; foutje.. niet alles gelezen, paarden staan niet op stal..

En over je laatste stukje.. Waarom moeten wij nu weer langskomen? We hebben t in dit topic toch niet over JOUW methode en jouw paarden? Dat je namelijk zelf gezegd.... We hebben t over jouw stelling en die staat los van jouw methode

En over de stelling? In zekere zin ben ik het ermee eens. Ik rijd ook niet met hulpmiddelen, Tenzij je zadel + hoofdstel huplmiddelen noemt. Ik hou ook niet van een zweep, rijd niet met sporen, maar ik ben er NIET tegen. Het hangt af van je paard. Op dit paard heb ik het niet nodig, ik rijd met hem op B niveau en zal ook niet verder komen. Ik heb die ambities niet en dit paard is met zijn 20 jaar ook niet meer de jongste en met zijn verleden als renpaard wil ik het hem niet aan doen, saaie rondjes te lopen in zo'n bak..

Maar ik heb een draver gereden die puur en alleen op slof (zonder teugel) naar beneden gereden werd. Ja simpel uiteraard.. En dit stond me ook heel erg tegen! Als je je paard niet naar beneden kan rijden, omdat dit niet binnen je capaciteiten ligt, doe het dan niet..

Hulpmiddelen zijn niet verkeerd, MITS ze goed gebruikt worden en dáár ligt vaak het probleem. Ik longeer mijn paard ook aan de dubbele longe of shambon (?) teugel ,maar wat heeft t voor zin als ik t niet doe? Dan is het hoofd in de lucht gooien en rennen maar! Ik wil dat ie er wat aan heeft, dat ie spieren ontwikkeld en ja, daar heb ik hulpteugels voor nodig ja. Knappe jongen die t zonder lukt bij dit paard! Dat wil ik nog wel eens zien! Haha!

Sporen ben ik ook niet tegen, zo lang t maar gebruikt blijft worden om hulpen te verfijnen en niet om je paard eens even flink naar voren te schoppen, omdat er rijtechnisch nogal wat schort aan je rijkunsten..

Kort gezegd: NEE, ik ben niet tegen, MITS het goed gebruikt wordt en zelf gebruik ik t alleen aan de longe.

En wat is nou échte rijkunst? Is dat alleen je paard mooi en netjes de figuurtjes laten lopen? Wat ik geloof sugarmiss zei, rijden zonder hoofdstel en tóch je paard hebben waar je hem hebben wilt. DAT vind ik rijkunst en dit ging niet ovr dressuur.. Dus ja. in zekere zin zonder hulpmiddelen, maar dan ook echt géén hulpmiddelen. Rijkunst is jij en je paard samen in balans, wederzijds vertrouwen en sámen rijden...

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:57

Aqua8horse schreef:
Helemaal mee eens! Maar een paard is pas echt gelukkig als hij uit vrije wil gestimuleerd wordt, en dus niet gedwongen door menselijke(trek) kracht of hulpmiddelen.


Andere vraag: waarom denk jij dat een paard uit vrije wil zijn koppie omlaag brengt en zijn achterhand onder de massa? Zie je hem dat wel eens doen in de wei? Dit gaat echt niet uit vrije wil hoor! Er zal altijd een zekere mate van dwang zijn! Maar dwang kan je uitleggen in hardhanidge dwang, of vragende dwang. Ofwel: je paard letterlijk in de krul trekken (waar ik zeker tegen ben) of je paard naar beneden vragen, maar er is altijd een zekere mate van dwang aanwezig.
En je kan niet botweg zeggen 'een' paard. Mijn paard isnamelijk hélemaal niet gelukkig als ik hem zij het gedwongen of niet, dressuurmatig ga rijden. Hij is pas happy als hij mag doen waar hij zin in heeft. Als hij lekker mag rennen, lekker in de bossen of op het strand. Jouw verhaaltje gaat namelijk niet op voor ELK paard..