Rijden zonder hulpteugels en dwang is rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Echte rijkunst is rijden zonder dwang en hulmiddelen(ook trainen zonder)

mee eens, al is dat erg moeilijk
50 (50%)
mee eens, het valt wel mee
33 (33%)
niet mee eens, hulpmiddelen zijn zo makkelijk
1 (1%)
gedeeltelijk mee eens, op dit moment te moeilijk maar mijn streven is wel zo
8 (8%)
het is mijn droom om ooit zo te kunnen rijden
7 (7%)

Totaal aantal stemmen: 99


Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:09

runningkawa schreef:
Omdat het dan verplicht is vanuit de knhs.
Maar hoe groot je spoor is, hoe hoog hij hangt en hoeveel je die gebruikt ligt uiteraard wel aan jezelf.


Ok, ik had m even verkeerd begrepen. Ik dacht dat ze bedoelde dat het gewoon nodig is rijtechnisch gezien zeg maar.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:17

Maar een spoortje is ook helemaal niet verkeerd om te gebruiken rijtechnisch gezien, maar is ook alleen voor verfijning van de hulpen en niet om je paard vooruit te krijgen. Maar dat vergeet men nogal eens

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:26

Citaat:
Hoe vaak krijgen we nu nog deze zelfverheerlijkende topics, met iedere keer dezelfde inhoud en strekking?
_________________



Ik wel gestemd op het 2e, maar ben het ook zeker eens met Sjuimpje.

Het wordt tijd dat Aqua8horse eens zelf komt met een serie foto's over zijn methode zonder hulpmiddelen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:22

Tessebes"]
[quote="Kyra"][quote="Gail schreef:
Daar gáán we weer!! Beetje suggestieve keuzemogelijkheden, de enige mogelijkheid om 'niet mee eens' aan te kruisen heeft gelijk zo'n 'het is zo lekker makkelijk'-optie er aan vast Boos!

Alle hulpmiddelen kunnen fout worden gebruikt. Je meot ze gewoon goed gebruiken dan is er geen probleem. En what the heck is er mis met sporen??


Ik weet niet of die vraag aan mij gesteld is.
[/quote]

Ik denk aan Aqua8horse hoor!
[/quote]
Haha! , ja ik zat even te twijfelen omdat ik begon over die sporen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:34

Cowgirl schreef:
Citaat:
Hoe vaak krijgen we nu nog deze zelfverheerlijkende topics, met iedere keer dezelfde inhoud en strekking?
_________________



Ik wel gestemd op het 2e, maar ben het ook zeker eens met Sjuimpje.

Het wordt tijd dat Aqua8horse eens zelf komt met een serie foto's over zijn methode zonder hulpmiddelen.


Ach, we kennen Aqua8horse zo onderhand zo wel.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:36

Ach ja Aqua heeft een mening die ze veel herhaald. Maar ik volgens mij zijn er genoeg bokkers die zich mooier voordoen dan ze zijn.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 15:07

Sjuimpje schreef:
Hoe vaak krijgen we nu nog deze zelfverheerlijkende topics, met iedere keer dezelfde inhoud en strekking?


Alweer zo'n reactie Verward
Je mag best jaloers zijn op mensen die zo kunnen rijden Sjuim. Maar mensen die die rijkunst wel bezitten hoef je toch niet af te kraken omdat jou dat (nog) niet lukt.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 15:08

Jullie kennen mij helemaal niet en deze vraag is gewoon in het algemeen.

Ik heb het dus helemaal niet over mijn methode.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:13

Aqua8horse schreef:
Jullie kennen mij helemaal niet en deze vraag is gewoon in het algemeen.

Ik heb het dus helemaal niet over mijn methode.


Ach, het komt er toch altijd op neer dat jouw methode de beste is!

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:13

Mijn tolerantie is best groot, maar echt...

Ik vind dat Sjuimpje toch wel heel erg gelijk heeft hoor. Elke keer open je van deze topics. ik lees de titel en weet gewoon dat ze door jouw geoepend zijn. Ik wordt er een beetje moe van en ik denk vele met mij.

Jij kent Sjuimpje toch ook niet dus kraak haar dan ook niet af... Wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:16

jongens, waarom reageren jullie dan? Als jullie dat vinden, negeer het dan! En laat degenen die het wel leuk en interessant vinden of daar iets zinnigs over willen zeggen gewoon reageren.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:25

Tessebes"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Jullie kennen mij helemaal niet en deze vraag is gewoon in het algemeen.

Ik heb het dus helemaal niet over mijn methode.


Ach, het komt er toch altijd op neer dat jouw methode de beste is!
[/quote]
en de enige diervriendelijke.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:32

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en diverse methodes naar de top. Voor de 1 werkt het op Aquahorse erg goed, voor de andere op Anky der manier. Welke nou werkelijk het beste is voor het paard...........zullen we nooit achterkomen.

Wel vind ik dat mensen zoals Aquahorse, die dus commercieel bezig zijn met de paarden, als ze dit soort " produkten" via bokt op de markt proberen te krijgen, dat het gratis reclame is.

Daarom vind ik dat Bart voor dit soort mensen een soort van contributie moet regelen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:13

en ik wil graag reactie op mijn opmerking over spring- en eventing paarden.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:23

Aqua8horse"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Hoe vaak krijgen we nu nog deze zelfverheerlijkende topics, met iedere keer dezelfde inhoud en strekking?


Alweer zo'n reactie Verward
Je mag best jaloers zijn op mensen die zo kunnen rijden Sjuim. Maar mensen die die rijkunst wel bezitten hoef je toch niet af te kraken omdat jou dat (nog) niet lukt.
[/quote]
Gatver sorry hoor, maar jou reactie op sjuimpje spat de arrogantie eraf, gatverdamme!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:52

Als ik de stelling puur op mijzelf baseer (ik dus Haha! ) ben ik het er 100 % mee eens. Ik wil graag écht leren rijden en daaronder versta ik (ikke dus) het rijden zonder hulpteugels etc. Eerlijk is eerlijk, ik ben nog een simpele B ruiter dus bijzonder prestaties heb ik nog niet verricht. Wel rijd ik nu gewoon heel simpel zonder hulpteugels, sporen en zweep omdat ik het niet wil en ze ook niet mis. Als ik nu met allerlei toeters en bellen zou gaan rijden zou dat voor mij persoonlijk meer rijkunstjes zijn dan rijkunst.
( voor de off topic reakties: een wijs man zei eens, als je met 1 vinger naar een ander wijst, wijzen er 3 naar jezelf Knipoog )

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:33

Ooit stond in de paard en sporrt een uitspraak van een bekende instructeur dat de ruiters die met een slof konden rijden 'm niet nodig hadden.
Zelf gebruik ik hulpteugels bij het longeren.
Ik heb Lodewijk precies 3 keer met slof gereden 1 keer een heel uur en 2 keer 5 minuten gewoon om te helpen bij een oefening die ik niet voor elkaar kreeg. Na die 5 minuten hadden we beiden door hoe het wel moest en hebben we de slof niet meer nodig gehad.

Hoe zie jij hulpmiddelen.
een zweep ja die gebruik ik vaak nouja gebruiken meestal heb ik 'm alleen maar vast en ik hoef ook niet te tikken alleen maar even aan te leggen als ik iets duidelijker wil maken.
een bit is dat ook een hulpmiddel? en je zadel?
Zonbder zadel en hoofdstel kan ik nog wel rijden maar dan ook alleen maar op Lodewijk en dat komt omdat hij zo'n goedzak is, heeft niets met rijkunst te maken.

verder gelieve ontopic te blijven mensen die nog op elkaar willen katten via pb aub

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:12

Ellende schreef:
ik ben het er niet mee eens, om de simpele reden dat hoofdstel en zadel ook hulpmiddelen zijn... en ik heb nog nooit iemand een ZZproef daarzonder zien rijden....

Geen ZZ, maar een goede reiningproef zonder hoofdstel heb ik al meerdere malen gezien. Kompleet met vliegende galopchangementen, spins en stops.
Het kan dus wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:15

Ik denk dat voor iedere ruiter het ultieme doel is om met zo min mogelijk poespas zo goed mogelijk te rijden. Maar soms hebben ruiters ( we zitten namelijk allemaal de rest van ons leven in een leerproces qua paardrijden) even een zetje nodig om de goede richting op te gaan. Daar kan een hulpteugel mee helpen.

Langdurig gebruik lijkt mij zeer onverstandig, maar zo af en toe een hulpteugel gebruiken om de goede weg weer in te slaan lijkt mij niet schadelijk.

Met af en toe bedoel ik overigens eerder 1 x per jaar dan 1 x per week Haha!

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:17

Martingaaltje is altijd handig vooral bij zag (zeg= hoofd altijd omhoog en niet naar benede willen(tanden is niks mee bit en hoofdstel ook niet)

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:20

Zonder hulpteugels is 1 ding, maar ik vind rijden zonder dwang een utopie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:49

wat een lekkere sugegstieve opties zijn er om voor te kiezen. Als je het niet met de stelling eens bent heb je deze keuze:
niet mee eens, hulpmiddelen zijn zo makkelijk
Schijnheilig
Is dit echt serieus bedoeld *LOL*

Gulpje

Berichten: 8072
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:33

Pipo schreef:
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en diverse methodes naar de top. Voor de 1 werkt het op Aquahorse erg goed, voor de andere op Anky der manier. Welke nou werkelijk het beste is voor het paard...........zullen we nooit achterkomen.

Wel vind ik dat mensen zoals Aquahorse, die dus commercieel bezig zijn met de paarden, als ze dit soort " produkten" via bokt op de markt proberen te krijgen, dat het gratis reclame is.

Daarom vind ik dat Bart voor dit soort mensen een soort van contributie moet regelen


Spam dus! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:30

Gulpje"]
[quote="Pipo schreef:
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en diverse methodes naar de top. Voor de 1 werkt het op Aquahorse erg goed, voor de andere op Anky der manier. Welke nou werkelijk het beste is voor het paard...........zullen we nooit achterkomen.

Wel vind ik dat mensen zoals Aquahorse, die dus commercieel bezig zijn met de paarden, als ze dit soort " produkten" via bokt op de markt proberen te krijgen, dat het gratis reclame is.

Daarom vind ik dat Bart voor dit soort mensen een soort van contributie moet regelen


Spam dus! Knipoog
[/quote]

Dat idee had ik ook al wel een beetje gekregen inmiddels...

Ik vind het geweldig dat mensen zich graag zo veel mogelijk in het paard verdiepen en ook dat mensen graag zo paardvriendelijk mogelijk willen rijden. Dat is alleen maar positief. Overigens denk ik dat de meesten hier dat graag doen, ook de niet Aqua8-ers.

Maar de laatste tijd heb ik ook wel sterk het idee dat er telkens weer topics met de zelfde strekking tevoorschijn komen, steeds gestart door dezelfde persoon. Eigenlijk altijd hetzelfde onderwerp, maar wel steeds een andere titel.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen dat een beetje zat worden op een gegeven moment...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:45

Samsam schreef:
Zonder hulpteugels is 1 ding, maar ik vind rijden zonder dwang een utopie

Hmm, maar je dwingt hem in eerste instantie toch niet, eerst vraag je het toch gewoon en dan doet hij het als het goed is. Zo niet dan dwing je hem, maar daar is toch zeker niet constant sprake van en dus rijd je toch zeker de helft van de tijd zonder dwang.. ofzoiets? Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel plezier je paard in zn werk heeft, maar als je bijv. een parcours springt dan dwing je hem alleen maar om een bepaalde richting op te gaan en de rest doet hij allemaal uit zichzelf dat hoef je nog niet eens te vragen laat staan dwingen. Ik mag zelfs wel stellen dat veel paarden dat leuk vinden! Dus het natuurlijkste is wel om gras te eten, maar dat wil niet zeggen dat ze andere dingen niet leuk vinden en je ze echt moet dwingen.. toch?