Rijden zonder hulpteugels en dwang is rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Echte rijkunst is rijden zonder dwang en hulmiddelen(ook trainen zonder)

mee eens, al is dat erg moeilijk
50 (50%)
mee eens, het valt wel mee
33 (33%)
niet mee eens, hulpmiddelen zijn zo makkelijk
1 (1%)
gedeeltelijk mee eens, op dit moment te moeilijk maar mijn streven is wel zo
8 (8%)
het is mijn droom om ooit zo te kunnen rijden
7 (7%)

Totaal aantal stemmen: 99


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 03:22

Aqua8horse schreef:
Omdat een zadel en een hoofdstel noodzakelijk zijn in de dressuur om correct te kunnen rijden. Dat kan zonder sporen, hulpteugels, kracht en zweep.

Sorry, maar zadel en hoofdstel zijn wel degelijk hulpmiddelen. En zadel voor het gebrek aan evenwicht van de ruiter te compenseren en het hoofdstel om de ruiter een schijngevoel van controle te geven.

Dist zijn trouwens wel de enige hulpmiddelen die ik gebruik, een spoor in een later stadium ook.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 09:49

SuperSmurf"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Helemaal mee eens! Maar een paard is pas echt gelukkig als hij uit vrije wil gestimuleerd wordt, en dus niet gedwongen door menselijke(trek) kracht of hulpmiddelen.


Andere vraag: waarom denk jij dat een paard uit vrije wil zijn koppie omlaag brengt en zijn achterhand onder de massa? Zie je hem dat wel eens doen in de wei? Dit gaat echt niet uit vrije wil hoor! Er zal altijd een zekere mate van dwang zijn! Maar dwang kan je uitleggen in hardhanidge dwang, of vragende dwang. Ofwel: je paard letterlijk in de krul trekken (waar ik zeker tegen ben) of je paard naar beneden vragen, maar er is altijd een zekere mate van dwang aanwezig.
En je kan niet botweg zeggen 'een' paard. Mijn paard isnamelijk hélemaal niet gelukkig als ik hem zij het gedwongen of niet, dressuurmatig ga rijden. Hij is pas happy als hij mag doen waar hij zin in heeft. Als hij lekker mag rennen, lekker in de bossen of op het strand. Jouw verhaaltje gaat namelijk niet op voor ELK paard..
[/quote]

In de wei hoeft het paard toch niemand te dragen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:07

en supersmurf, ja dat doet het paard wel degelijk, als hij wil 'showen', kan hij echt met impuls lopen en dat koppie mooi naar beneden enzo... die impuls, die natuurlijke drang moet je proberen op te wekken.
dan spreekt het overigens vanzelf, als je dat plaatje in jezelf hebt, dat hulpteugels tegelijkertijd zullen helpen én afdoen aan het resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:22

Ik ben het er zeker mee eens en heb de eerste optie gekozen, maar niet omdat ik het moeilijk vind om niet naar hulpteugels te grijpen, maar paardrijden is gewoon onmogelijk helemaal correct te doen. Je kan altijd bijleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:25

ponyzotje schreef:
en supersmurf, ja dat doet het paard wel degelijk, als hij wil 'showen', kan hij echt met impuls lopen en dat koppie mooi naar beneden enzo... die impuls, die natuurlijke drang moet je proberen op te wekken.
dan spreekt het overigens vanzelf, als je dat plaatje in jezelf hebt, dat hulpteugels tegelijkertijd zullen helpen én afdoen aan het resultaat.


Mee eens, je moet inderdaad uit vrije wil die looplust opwekken. Waarom denk je dat die Hackneys op concoursen zo showen. De paardjes die er echt van genieten komen aan de top en het is heerlijk om zo'n pony te hebben. Alleen die pony's komen aan de top hoor. En die doen het buiten met trainen bij alles wat ze zien ook uit zichzelf, die vinden dat geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:00


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:41

Ilindra schreef:
: Hebben dieren hobby's?


Hoop het niet voor Fonsje....hij heeft huisarrest en krijgt een week geen zakgeld.

Dus deze week kan ie zijn hobby wel vergeten Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:02


Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:55

Lielle schreef:
echte rijkunst is een blij gelukkig paard te hebben en te houden dat voor jou uit vrije wil alles doet wat je vraagt.

Jouw definitie sluit sowieso al spring- en eventingpaarden uit, en dat zou ik toch ook onder rijkunst willen verstaan Knipoog


Mee eens.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 15:08

Ellende schreef:
ik ben het er niet mee eens, om de simpele reden dat hoofdstel en zadel ook hulpmiddelen zijn... en ik heb nog nooit iemand een ZZproef daarzonder zien rijden....


Omdat dat niet mag, in de proef ben je verplicht met zadel en hoofdstel te rijden. Heb op video een duitse paardenshow staan en toen reed er een duitser zónder hoofdstel zijn grandprix? proef om te laten zien dat het ook zonder kan.