Kleine pensionstalling,slopend paard.

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

beatje

Kleine pensionstalling,slopend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-17 20:32

Ik beheer een kleine pensionstalling of liever gezegd weide.Eenvoudig 24/7 buiten 4ha en een schuilstal van 200m2 en een buitenbak,volpension aan 140 euro inde maand.Ik heb er 7 paarden staan waarvan er 1 van mijzelf is.
Met één van de paarden heb ik veel problemen ,hij sloopt erg veel ,brengt onrust in mijn groep .Hij is op mijn merrie na de baas.Maar het is een erg onstabiel paard dus hij schrikt van geritsel in de bosrand of van een landende gans schiet er dan in paniek vandoor waardoor de hele groep op de loop gaat.

Hij heeft nu in korte tijd 2x de omheining open gedaan (ik wist niet dat hij het kon,keurig via de handvaten) en al mijn voorraad voordroog pakken kapot gebeten,er lag nog volop hooi op de wei ze krijgen a volanté dus het is niet vd honger. Nu heb ik bij de stroomdraad gewoon een touw er voor gebonden.Maar verleden week is hij door een nieuw stuk omheining gelopen ,van de zomer heeft hij mijn dazeval gesloopt.Van de week moest hij in de bak even wachten heeft hij de bakletters gesloopt.

Ik ben op het moment er zo moe van dat ik merk dat ik met de voerbeurten al met lood in mijn schoenen naar de paarden ga om te kijken wat hij nu weer heeft uitgevreten.
Het paard is 8 jaar, word niks mee gedaan.Hij krijgt van mij 500gr onderhoudsmengeling en wat wortels en verder vol op hooi.
Ik ben op het moment geneigd om te zeggen dat ze een andere stalling moet zoeken,maar op zicht is de eigenaresse wel aardig en het paard op zich geen slecht paard,hij kent alleen geen manieren.Met al zijn sloopwerken kost dit paard ook gewoon geld,of moet ik die kosten bij de eigenaar gaan halen???

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:35

Je zou denken dat als de omheining goed is, het paard de boel niet sloopt. Ik zou niet snel de kosten verhalen op de eigenaar. Ik vind het risico van het vak. Wel snap ik dat het irritatie oproept en dan kan een andere stal zoeken misschien een oplossing zijn. Al vind ik het wel een rare reden om iemand weg te sturen.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 22-02-17 20:42, in het totaal 2 keer bewerkt

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:37

Ik zou het eens bespreken met de eigenaresse. Misschien weet zij helemaal niet dat haar paard de grootste sloper is en wat voor gevolgen dat inmiddels heeft gehad? Je kunt het enigszins luchtig brengen en dan zien wat haar reactie is.

If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey
"Keep Buggering On", W. Churchill en Appleman, Leiden, 3 december 2019
"Under a cherry tree there are no strangers", Dalai Lama, Ahoy Rotterdam, 16 september 2018

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:39

ik zou even met de eigenaaresse aan tafel gaan zitten, uit leggen wat er is gebeurt en dat er een oplossing moet komen, en eventueel dat ze de schade gedeeltelijk moet vergoeden? als je 100% zeker bent dat alles goed was, en het echt niet jou schuld was. dan mag je dat best doen..

zou ze niet gelijk wegsturen ofzo.. misschien weet ze niet eens dat ze een draak aan een paard heeft

.::: You musn't be afraid to sparkle a little brighter, darling :::.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:40

Op zijn minst gaan overleggen met de eigenaar. Die is verantwoordelijk voor het gedrag van haar paard. Ik vind het niet onredelijk dat ze zelf de reparaties uitvoert en betaald. Maar dan moet je wel zeker weten dat dat paard het deed. Met 7 paarden is de kans best groot dat er ook speelongelukjes zijn en ze het samen doen.

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-17 20:48

De eigenaresse lacht het wat weg, wat ik ook snap het is niet leuk om te horen dat je paard de hooligan van de wei is.Ik meld ook keurig iedere keer als hij wat doet ,ik heb ook al gevraagd niet extra bij te voeren,want dat is het enigste wat ze komt doen.
Buiten dat het voor zijn gezondheid niet goed is ,hij is schrikbarend dik.

Hij heeft idd een broeder in het kwaad die mee doet,maar die laat wel mijn omheining heel.Wat ik op noemt wat hij doet heb ik ook zelf gezien.Het is een soort Adhd paard,als hij vast staat bijt hij in zijn touw in de balk waaraan hij vast staat.

Annalies03

Re: Kleine pensionstalling,slopend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:53

dan toch maar eens beiden aan tafel, en zeggen dat ze extra moet betalen als ze steeds bij blijft voeren, en dat ze schade wat het paard aanmaakt zelf moet gaan betalen, dat je het de eerste paar keer nog wel door de vingers wou zien maar het nu echt te veel wordt?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:55

Loopt het paard door omheiningen met een goede klap stroom er op? Of is de rest zo makkelijk dat ze nog achter een strotouwtje blijven staan en hij net wat ondernemender, maar is de stroomdraad ook niet afschrikwekkend genoeg.. Je hebt inderdaad van die ruinen die alles op de kop zetten. Meestal zijn dat de jongste dieren is mijn ervaring. Die houden van leven in de brouwerij en als ze dan niks te doen hebben bedenken ze zelf iets.Touw er voor binden lijkt met niet afdoende en ook link. Daar kan hij doorheen of hangen, zou dan een stroomdraadje over het handvat laten lopen voor een poosje zodat hij een keer een goede optater krijgt , Niet leuk maar wel ontmoedigend. Sowieso lijkt het met wijs om de balen ook even achter een stroomdraadje te zetten. Er kan ook iemand de stal een keer net niet goed dicht doen of wat dan ook waardoor je weer een paar balen kapot hebt.Als het goed droog hooi is en je plakt ze meteen af, valt de schade meestal nog mee. Ik zou wel met de eigenaresse gaan praten, niet zozeer in de verwijtende sfeer maar wel in de sfeer van dat je nog wel weer eens een keer wat mis ziet gaan omdat het zo'n ondernemend type is en hoe zij daar tegenover staat. Dazenval mag het paard helemaal niet bij kunnen komen, die hoort ruim buiten het weiland te staan Het is eigenlijk bijzonder dat de andere paarden er niet aan zitten. Als ik mijn paarden in de bak heb slopen ze ook echt wel de letters er af als ze zich vervelen en als ze bij een dazenval kunnen blijft die ook niet staan.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:58

Ik zou haar gewoon twee opties geven. Je legt op een vriendelijke manier uit dat het gesloop niet meer getolereerd wordt,.

Of ze moet een nieuwe plek zoeken
Of ze moet het gewoon vergoeden, en dan alleen die dingen waar je zeker van bent dat het dat betreffende paard is.

Om de tafel gaan zitten is altijd een optie, paard verveelt zich gewoon kapot. Zo een hebben wij er ook, dit is opgelost door hem veel meer aan het werk te zetten.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:59

Ik vind ( zelf een pensionstal) dat er wel grenzen zijn in het blijven vergoeden van kosten die een pensionpaard maakt. Kijk is een keer een draadje kapot dat kan of een balkje ( daar zal je mij niet over horen). Maar als dat zelfde paard 3x een balk sloopt dan ben ik er wel even klaar mee en mag de klant zelf voor een nieuwe balk zorgen!
Ook wel eens een paard getroffen die de molen sloopte ( tot aan 3x toe) eigenaresse ontkende totdat ik het zwart/ wit op film had! Kosten per keer 350 euro en dat gewoon 3x!!! Die heb ik verhaald op haar..Dat kan gewoon echt niet!
Dus tuurlijk soms is het geven en nemen maar er zijn voor mij absoluut grenzen en dat heeft voor mij niets met risico van het vak te maken! Uiteindelijk blijft de eigenaar verantwoordelijk voor zijn paard!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:04

Ik vraag me af wat het paard doet als hij meer zou werken. Maar zo te lezen is dat bij deze eigenaar niet aan de orde. Je zou dat nog als alternatief wel kunnen voorstellen, en als de eigenaar iets met het paard gaat doen, het even aankijken wat het resultaat is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:04

TS ik gok zomaar dat je geen ruinenmens bent :D

Zou de eigenaar van het paard er niet iets in zien om een bijrijder te zoeken, als ze zelf niets met het paard doet? Dan kan hij z'n energie en creativiteit een beetje ergens in kwijt.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

XXTien1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:13

Wordt zoiets gewoon niet vergoed door de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar van het paard?
Als mijn paard in ieder geval iets kapot maakt bij of van een ander, vergoedt mijn verzekering dit.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:26

Ik snap jou, de eigenaar snap ik niet...

Mijn paard heeft ook wel eens wat gesloopt. Als ik dat hoorde of zelf opmerkte vroeg ik altijd moch er kosten e.d zijn laat t me weten.

Beide kan je niks aan doen dat paard een sloperd is, maar als eigenaar van t paard ben je ook verantwoordlijk na je paard.

Miss toch even om de tafel met haar, en vragen of ze mee wilt denken met oplossingen.

Start 4 januari 2021 ONLINE CURSUS BEGINNEN MET GRONDWERK zie website voor meer info.
Instructrice grondwerk (academische rijkunst, dressuurmatig trainen vanaf de grond.
Instagram: paard.dans.met.mij
http://www.paarddansmetmij.nl

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:32

waar ik dan weer in geloof,is heel eenvoudig:

als er genoeg stroom op de omheining staat,gaat geen enkel paard erdoorheen.

dus heel simpel gezegd,moet er op je omheining gewoon meer stroom komen.
1x een goeie snok krijgen en hij zal vlug geleerd zijn.
zolang het 'wat kriebelt' bij aan de draad komen,is het voor hem geen rem om met de draden te spelen.

nu,ik snap wel dat je dit dan moet doen voor 1 paard,maar als dit paard weggaat,kan er evengoed een paard komen die doorgeeft hoe weinig snok er maar op zit en ook de boel naar de haaien helpen.

1x zorgen dat overal goeie snok staat,lost ook gewoon het probleem op,nu en voor eventuele toekomstige paarden.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:40

tengeltje11 schreef:

zolang het 'wat kriebelt' bij aan de draad komen,is het voor hem geen rem om met de draden te spelen.

nu,ik snap wel dat je dit dan moet doen voor 1 paard,maar als dit paard weggaat,kan er evengoed een paard komen die doorgeeft hoe weinig snok er maar op zit en ook de boel naar de haaien helpen.

1x zorgen dat overal goeie snok staat,lost ook gewoon het probleem op,nu en voor eventuele toekomstige paarden.

dit is helaas niet waar, een van mijn merries komt ook gewoon onder de draden door, stroom of geen stroom, zelfs al staat er flink stroom op, toch even snel onderdoor, om bij dat andere gras stukje te komen.. nu doet ze het niet meer omdat we haar in een andere groep hebben gezet, maar het gebeurt zeker

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:43

wel,dan geloof ik echt niet dat er voldoende stroom op staat.

wij hadden hier ook enorme uitbrekers en heel bewust daarvoor de hele omheinging vernieuwd.

een apparaat die enorm veel kost genomen,draad(geen lint,want dat geleidt voor geen meter) met extra zware en veel geleiders,en sinds dien is er geen enkele van onze houdini's nog door de draad gegaan.
als je er zelf aan hangt,ben je er uren later nog niet goed van.

dus neen,met elektriciteit kunnen ze olifanten binnen houden(om een voorbeeld te geven),dus goeie snok zorgt er echt wel voor dat eender welk paard binnen blijft.
gaan ze erdoor?dan staat er niet genoeg snok op.

(ik zeg nu niet als ze de schrik van hun leven ervaren bv er bv een bom in de weide zou vallen,dat er geen paarden zouden zijn die erdoor vliegen uit pure angst,maar voor een grasje aan de overkant hou je paarden zeker binnen bij voldoende en goeie snok)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:47

Dat deden twee van mijn paarden ook.
Eerst een op pension. Later een ander hier thuis.
Extra draad onderdoor en die flauwekul is klaar.
Die stopte daar een bos manen onderdoor.
Met een extra draad probeerden ze dat met de snoet. Nou nooit meer.

Bij een van hen ook. Zo'n test ding met lampjes. 3 lampjes of minder is uitbreken. 4 of 5 is alles heel laten.
Ook bij een paard dat bekend stond als uitbreker en hier een paar jaar heeft gestaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:56

Annalies03 schreef:
tengeltje11 schreef:

dit is helaas niet waar, een van mijn merries komt ook gewoon onder de draden door, stroom of geen stroom, zelfs al staat er flink stroom op, toch even snel onderdoor, om bij dat andere gras stukje te komen.. nu doet ze het niet meer omdat we haar in een andere groep hebben gezet, maar het gebeurt zeker

Als je onderste draad te hoog staat en ze er te ver onderdoor zijn, dan vliegen ze door die tik juist door de draden heen omdat ze dan naar voren vluchten zien als weg van. Zeker samen met weinig stroom gewend zijn en dus al flink tegen de draad aan durven hangen. Flink stroom + onderste draad laag genoeg en ze blijven er wel achter, truc is dat de tik op zo'n plek op paard komt dat er weg van willen achteruit is ipv vooruit er doorheen.

Van wat ik zo lees verveeld dit paard zich vreselijk, geef hem wat te doen, takken knagen, bal om mee te klooien, hooi speelbal misschien? hersentjes moeten meer doen dan enkel vreten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:01

Als je als pensionhouder een serieus probleem met één van de klanten hebt en die lacht het weg, dan is er maar één oplossing en dat is afscheid nemen van elkaar.
Zolang je 'on speaking terms' bent kan er heel veel, maar als dat niet mogelijk is dan houdt het op.

Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Als je nog een zadel zoekt, kijk dan hier:
klik

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:18

Speelse ruin vergt gewoon wat extra gepuzzel van de houder. Normaal kun je het vergelijken met je huis kindproof maken als je met paarden van doen hebt. Met speelse ruinen moet je de stalling gaan runnen als de bijlmerbajes. Alle beveiligingslekken worden door ze gebruikt voor ontsnappen of ongein uithalen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:23

Haha. Wel helemaal waar.
Bij toeval heb ik steeds jonge hengsten/ ruinen gehad.
Sinds anderhalf jaar twee merrieveulens. Voor mijn gevoel spelen die nooit.
Geen gedonder geen geklier.
Een keer een rondje rennen en weer klaar.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 07:27

Toevallig is het dit paard dat het doet. Heb je heel veel aanbod van klanten kun je je het misschien veroorloven om deze klant weg te sturen. Zelf zou ik als klant het risico ook niet nemen om ergens te staan waar dergelijke dingen niet afgeschermd zijn. Ik weet niet anders als dat paarden als ze zich vervelen, dingen gaan proberen. Dus hindernisstaanders, slappe voerbakken, hangende netten, dressuurbordjes, houten palen zonder bescherming enz enz horen niet bij paarden in. Dat gaat niet werken. Als het dan afgeschermd wordt door een draadje met weinig stroom gaat het nog niet werken. Het is een utopie om een pension te runnen met de hoop om altijd paarden te hebben die niet schrikken, rennen door de wei en overal af blijven. In de winter is het sowieso vaak beter om een grote paddock met geel zand te hebben omdat er maar weinig plekken zijn waar het zo droog blijft dat paarden de hele winter op de wei kunnen zonder deze kapot te lopen of zich een zandkoliek te eten omdat er geen gras staat. Vevelen ze zich gaan ze aan elkaars halsters en dekens knagen, ook heel normaal gedrag als er niets anders te vinden is. Je kan er speelgoed bij in gooien, zorgen dat ze werk hebben, wilgentakken er in,slowfeedsers, wat dan ook, maar een paard gebruikt zijn mond graag de hele dag.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 07:34

Ik denk inderdaad niet dat je een ruinenmens bent :D .

Dit zijn toch wel grapjes die de meeste ruinen uithalen. Zeker als ze wat jonger zijn.

Als je je er aan irriteert dan zou ik het bespreken met de eigenaresse. Misschien kunnen jullie fijne afspraken maken.

***In het karakter van een dier, herken je de eigenaar***

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 07:54

Klinkt als mijn paard.... Die is vorige winter ook een aantal keer ontsnapt door de handvaten vast te nemen en het hazenpad te kiezen. Of gewoon in het draad gaan hangen tot het stuk gaat :Y) Nooit in paniek altijd wel overwogen om vervolgens een rondje stal te doen en iedereen te begroeten.

Ik vond dat als eigenaar heel vervelend en heb het altijd netjes gemeld en overlegd met de stal eigenaar. Nu ging het alleen om draad dat stuk was en eenvoudig was te repareren. Uiteindelijk afgesproken dat hij alleen naar buiten ging in een paddock waar de stoom het "sterkst" was en de draden goed strak stonden en hij uitzicht op merrie met veulen had en daarmee was het uitbreken afgelopen. Hij vond het gewoon saai/stom in het paddock na lang weideseizoen denk ik.