Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8280
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:50

Gefeliciteerd met je verjaardag *\o/*
Ik zou ook tandarts nog op oude locatie doen, is vaak al spannend genoeg.

Mijn dochter is op maandag altijd naar het KDV en ik ga de nacht in dus nu ook overdag vrij.
Ben nu aan het wandelen met de shet, er trekken steeds meer wolken over. Ben benieuwd of ik mn andere merrie nog gedaan krijg voor de bui losbarst.
Anders doe ik die morgen vanuit mn werk en ga ik zo naar de kapper. Ben mn haar zat :=

Donderdag komt er iemand proefrijden op Jewel, kijken of het klikt en dan wordt ze mijn bijrijdster. Toch wel erg spannend!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:04

Oh ja dat is zeker spannend.

Ik ga zo les geven.

Ukkie had het leuk gehad op school.

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:13

Ik zou het ook op oude locatie doen, op nieuwe locatie heb je dan niet gelijk stress!

Hier is eindelijk het dak helemaal af!!

Nu bezig met de muur en de deuren verhogen :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25546
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:37

Ook ik zou tandarts ed op oud elocatie dpoen, nieuwe plek geeft vaak toch wat stress.

Sow wat een hoogte van het dak en muur, is daar een reden voor ( hooi zolder oid)

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:38

Betere ventilatie :D

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:19

Flink aan het werk. Gaat goed zo.

Yep oude locatie. Voor de verhuisstress.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:31

Ga morgen bellen voor een afspraak op de oude locatie. Goed plan van jullie. Niet bij stress stilgestaan.

Jeetje Libera. Wat een verbetering!! Heel erg gaaf.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:05

Wordt flinke stal zo!

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:32

Vetjes Libera!

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:37

Mooi wordt het Liberia!

Man man, alles net een beetje opgedroogd.. gisteren weer zo'n enorme bak water gevallen.. klaaaar mee! Heb nu verlichting bij de bak maar die is nog steeds te nat om lekker te rijden. Als het nu een keer opdroogt is ie wel mooi ingeklonken..

belle_boef

Berichten: 10765
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:04

Geldt hier ook. Al zou ik net aan kunnen rijden. Ben echt wel klaar met al die nattigheid

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:33

Zijn hier mensen die zelf een piste\ paddock hebben aangelegd? Heb de zoekfunctie al gebruikt maar vind niet dadelijk wat ik zoek.
Ben eerder op zoek naar mensen die op eenvoudige manier het gemaakt hebben, dus niet met drainage en eb en vloed toestanden maar gewoon snel en eenvoudig.
Eventueel wil ik wel wat drainage zetten maar wil eeerst de andere opties horen :)

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:35

Ik volg ook voor de piste... Hier dezelfde vragen. Wij hebben al erg goed dingen gehoord over Scheldezand

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:37

Ik heb gewoon een deel van het weiland niet ingezaaid. Het is nog onderdeel van de paddock ook. Dus niks fancy. Rijdt prima. Maar ik ben geen fanatieke dressuurrijder en na veel regen is de bak inderdaad nat. De longeerring (ook gewoon een afgezet stuk weiland) is dan geen onderdeel van de paddock en droogt een stuk sneller. Dus het moet wel heel bar zijn wil ik nergens kunnen rijden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:44

Rijbak ligt echt aan je grondsoort.
Hier hebben we zand en hooggelegen.
Als we met een grondboor paaltjes zetten komen we al snel gele tegen.
Daarom hebben wij de grond laten keren en meteen wat laten mengen.
Die bak is echt perfect. Ik lees hier vaak met alle verbazing de natte bakken verhalen, hier heeft er dit jaar 1 klein plasje gestaan van een meter breed. Ook nu is hij kurkdroog.
In de zomer moeten we wel volop sproeien. Maar dat vind ik niet erg.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:56

Ik zit inderdaad ook op zand. Na een halve meter kom ik ook geel zand tegen. In het verleden is er uit dit perseel alleen geel zand gehaald voor de aanleg van de weg voor onze deur. We liggen dus een halve meter lager dan de buren. Voor de afwatering is dat niet zo best (voor ons dan. Voor de buren is dat geen enkel probleem :+ ).

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:00

bruintje123 schreef:
Rijbak ligt echt aan je grondsoort.
Hier hebben we zand en hooggelegen.
Als we met een grondboor paaltjes zetten komen we al snel gele tegen.
Daarom hebben wij de grond laten keren en meteen wat laten mengen.
Die bak is echt perfect. Ik lees hier vaak met alle verbazing de natte bakken verhalen, hier heeft er dit jaar 1 klein plasje gestaan van een meter breed. Ook nu is hij kurkdroog.
In de zomer moeten we wel volop sproeien. Maar dat vind ik niet erg.


Keren en mengen mengen met zand dan ?

Wij zitten op klei. Had ook ergens gelezen eventueel een grachtje langs graven voor het water.

Ja op zich in de winter rijd ik ook niet super veel maar op dagen als vandaag vind ik het dan wel weer jammer als ik niet kan rijden (op de voorlopig nog huidige pensionstalling) is de piste gewoon een blubber partij ..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:09

Mengen met de zwarte die bovenop ligt.
Alleen de gele bovenop halen zou hier te zwaar worden.

Op klei kan ik geen advies geven, ik denk dat daar de goedkope oplossingen niet werken en dat je wel moet investeren.
Maar daar heb je wel het hele jaar door plezier van.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:11

Hier is de loonwerker van het weekend ook geweest om even te kijken naar onze plannen. Paddock, poel, heuvel, bult etc. Hij vond het mooi. En raadde aan om gelijk dreinage in de paddock naar de poel te leggen met een klepje ertussen. Met natte periodes klepje open en met droge klepje dicht.
Kost wat, maar dan heb je het wel mooi voor elkaar.
Poel krijgt strandje, klei komt in de bult, zand en grond erop. Paddock eerst het gele zand wat uit de poel komt, daarboven nog m3 zand ofzoiets.
Even in het kort :) *kassa gerinkel* :’)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:22

Ik zie wel echt gróén van jaloezie hoor, Chasey! Precies wat ik zou willen (maar de kassa is leeg... :') )

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:26

Wij zitten ook op zand, onze paddock is gekeerd. Het zand zit op 50-60 centimeter onder maaiveld. Toen we hier net kwamen was de paddock altijd zwaar, ook in de winter met bakken regen. Inmiddels hebben de paarden zwarte grond van de track de paddock ingelopen (en het zand van de paddock naar de track) en er blijft natuurlijk met mesten wel eens een kruimeltje liggen. De bovenlaag is op de veel belopen (en veel bescheten) plekken inmiddels steviger geworden (daardoor ook minder waterdoorlaatbaar, maar dat duurt ook maar kort). Een deel van de paddock zou ik inmiddels in kunnen rijden, althans, nu in de winter. In de zomer verwacht ik 'm nog steeds te zwaar, maar dan kan ik in de wei rijden :)
Komende zomer wil ik kijken of ik met een loonwerker ook wat leuks kan doen; de veelbelopen plekken afschrapen en daar nieuw zand op en het afgeschraapte zand op de zwaardere stukken. Hopelijk wordt de hele paddock dan even beloopbaar (overal ongeveer even zwaar) en kunnen we 'm volgende winter echt als bakje gebruiken. Ik wil wel graag de waterdoorlaatbaarheid goed hebben. De paarden hebben 24/7 toegang tot de paddock en we voeren ze er ook. Ik vind het belangrijker dat ze goed droog kunnen staan / liggen / lopen dan dat ik twee keer per week een uurtje erin kan rijden.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:49

Idifix schreef:
Zijn hier mensen die zelf een piste\ paddock hebben aangelegd? Heb de zoekfunctie al gebruikt maar vind niet dadelijk wat ik zoek.
Ben eerder op zoek naar mensen die op eenvoudige manier het gemaakt hebben, dus niet met drainage en eb en vloed toestanden maar gewoon snel en eenvoudig.
Eventueel wil ik wel wat drainage zetten maar wil eeerst de andere opties horen :)


Ja, wij! Gewoon zand op de wei. :') Wel de grond een beetje omgewoeld en 40 cm witzand. Heeft 3 jaar supergoed gelegen, ook in de winter. Beetje rond aangelegd dus in het midden iets hoger dan de rest. Nu net laten ophogen, 30 cm ongeveer en het moet nog inklinken maar ik verwacht weer een paar jaar een prima paddock te hebben waar ik ook leuk in kan rijden. :j

Wij zitten wel op zanderige grond maar ook op een stuk wat vroeger moeras was.. of venig.. dat zie je met nat weer dus wel.. heel hoog grondwater, of lage wei, net hoe je het bekijkt.
Laatst bijgewerkt door kristelhans op 30-01-18 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Niwla

Berichten: 4120
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:49

Wij hebben ook gewoon de grond gekeerd, onze bak is echt 90 % van de tijd droog. Van de zomer zal het dan wel weer sproeien worden, maar dat vind ik niet erg. Onze loonwerker zei dat drainage altijd nog kan.

Maar als je op klei zit wordt dat wat lastig.

Heel gaaf Chasey!

MizzMontana

Berichten: 5690
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:55

Dat klinkt super Chasey, wanneer gaan ze beginnen?

Nog 5 weken en dan zal ik in onze nieuwe wei eens een grondboor steken om te zien wat voor een grond dat is. We zijn een paar keer gaan kijken afgelopen najaar en toen ook een paar keer door de wei gelopen, dat zag er prima uit ondanks de regen van de weken daarvoor. Longeercirkel zag er prima uit maar een paddock of bak is er nog niet.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:02

Super vet Chasey. Ik moet overal een vergunning voor aanvragen.. Voorlopig gaat mijn idee even in de ijskast.