Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 00:03

Anke schreef:
Prachtig als de honden zo los mee kunnen.
Hoe doe je dat als er mensen/andere dieren je tegemoet komen?


Dat moeten ze aan de kant gaan zitten. Ik heb ze het commando ‘aan de kant’ geleerd. De langharige is net een half jaar bij ons. Die doet dat al wel goed, maar als ik te paard ben, minder. Dat is wel eens jammer. Maar meestal gaat t prima. Ik ga ook altijd als het rustig is.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 01:02

Selka, het lijkt erop dat ie wat mok heeft. Normaal komen ze 's nachts binnen, maar nu door de verbouwing staan ze tijdelijk 24/7 buiten. En met dit weer is het een en al blubber :(

Jake is een beetje een watje, maar heb hem nu binnen staan en pootjes gewassen en behandeld. Lastig dat ik geen droog plekje heb om hem buiten te zetten :(

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 01:36

Antheman schreef:
Ik heb mijn paarden laten titeren vanavond en ze hadden allemaal een tetanusprik nodig.

Waar heb je dat laten doen en wanneer was de laatste keer dat ze tetanusvaccinatie hebben gehad?

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:35

Gadverdamme wat een naar nieuwsbericht :(

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:09

Fabster ik heb precies hetzelfde commando. En soms roep ik dus naar die hond ‘aan de kant!’
En dan zie je mensen toch kijken alsof ik het tegen hen heb hahaha.
Dus roep nu meestal maar ‘aan de voet’. Dat klinkt meer voor de hond. Ipv dan ik als een egoist ‘aan de kant!’ Loop te roepen haha.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:14

Sneu idd, jammer dat dat soort mensen nog rondlopen.

Hier hebben we ook een paard dat snel in de trailer gaat liggen, bij de eerste bocht gaat ze al plat :+
Bij haar moet je schijnbaar juist het tussenschot eruit halen zodat ze breed kan gaan staan.
Toen we haar gingen halen hadden we het schot erin laten zitten en ze lag al voordat we daar het erf af waren :Y) later hoorde we dus dat je beter zonder schot kunt rijden, of het schot schuin zetten.
Vervolgens is ze door het kleine deurtje de trailer uit gekomen die net een beetje te klein was dus die had een beetje revisie nodig (altijd jammer als zoiets gebeurt als je een trailer leent van iemand). Ook het tussenschot had wat laswerk nodig, dat kan ik dan weer zelf dus dat was snel gedaan.
We zetten haar dus alleen in een trailer als het echt niet anders kan.

Ons trekpaard laden of van de trailer af is makkelijker als ze alleen staat, als er al een paard in staat heeft ze wel wat aanmoediging nodig :+ maar aangezien ze in 4 jaar slechts 3 keer op een trailer heeft gestaan mag ik echt niet klagen, het was vaak in 10 minuten opgelost.

De 2 ruinen die lopen er zo op en af gelukkig.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:34

Chasey, aan de voet betekent naast mij. Aan de kant betekent aande ant waar ze ook is. Dus dat kan 50 m van me af zijn. Ik heb nog niemand raar zien kijken hier. Maar ik begin altijd met de naam van de hond. Dat scheelt mss :D

Laden gaat meestal hier wel. Ik krijg wel eens wat protest, maar meestal inderdaad binnen een paar minuten op te trailer. Cajra heb ik moeten laten zien dat ze echt niet ging winnen met haar protest. Dus touw om het schot, zodat ze me niet mee kon trekken en toen was t goed. Sjaak moet ik ook nog wel eens gefuld mee hebben. Als Leo er al in staan is t goed. Maar Leo wordt 27 en heeft niet het eeuwige leven. Dus hij moet nu ook met andere paarden. Dat vindt hij minder leuk. Maar helaas voor hem, moet dat toch ook gewoon gebeuren.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:39

Hilary schreef:
Antheman schreef:
Ik heb mijn paarden laten titeren vanavond en ze hadden allemaal een tetanusprik nodig.

Waar heb je dat laten doen en wanneer was de laatste keer dat ze tetanusvaccinatie hebben gehad?

Roos Stoop is langs geweest.

De tetanus zat tussen 2012 en juli 2016 in. Allemaal uitslag negatief, dus prik nodig.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:47

Ik snap m niet, van die tetanusprik. Je laat m doen en dan titer je ieder jaar om te kijken of er nig voldoende antistoffen zijn? Zo niet, dan opnieuw enten? En wat is dan uitslag negatief? Genoeg antistoffen if juist toe aan vernieuwing?

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:54

Fabster schreef:
Ik snap m niet, van die tetanusprik. Je laat m doen en dan titer je ieder jaar om te kijken of er nig voldoende antistoffen zijn? Zo niet, dan opnieuw enten? En wat is dan uitslag negatief? Genoeg antistoffen if juist toe aan vernieuwing?

Je bekijkt of het nodig is dat er een nieuwe prik wordt gezet. Zit er nog voldoende stof in t lichaam? Er is nl al jaren geleden bewezen dat tetanus veel langer dan 1 jaar werkt.

Nu heb ik 2 paarden met een verminderde weerstand, en 1 was helemaal nog nooit ingeënt.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:57

Hoe werkt dat titteren? Prikken ze bloed? En dan?

Hier krijg ik niet de keus in entstof. En ze doen standaard de combinatie enting. En dat doen we wel elk jaar ivm de basisenting behouden.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:02

joyce B schreef:
Hoe werkt dat titteren? Prikken ze bloed? En dan?

Ja, er wordt wat bloed afgenomen en dat gaat 10 minuten in een test. Een soort predictorstaaf zeg maar :D
Dan weet je of t nodig is om er nieuwe stof bij te voegen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:13

Antheman schreef:
Fabster schreef:
Ik snap m niet, van die tetanusprik. Je laat m doen en dan titer je ieder jaar om te kijken of er nig voldoende antistoffen zijn? Zo niet, dan opnieuw enten? En wat is dan uitslag negatief? Genoeg antistoffen if juist toe aan vernieuwing?

Je bekijkt of het nodig is dat er een nieuwe prik wordt gezet. Zit er nog voldoende stof in t lichaam? Er is nl al jaren geleden bewezen dat tetanus veel langer dan 1 jaar werkt.

Nu heb ik 2 paarden met een verminderde weerstand, en 1 was helemaal nog nooit ingeënt.


Ik snap hoe titeren gaat, maar niet wat een negatieve uitslag is. En waarom is je paard nooit geënt? Heb je die pas?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:29

Ik kort de naam van Oscar meestal af als ik hem roep. Dan roep ik dus "Os! Aan de kant!" :') Klinkt echt heel vriendelijk haha.
Maarja, daar had ik niet bij stil gestaan toen ik hem ging trainen. Net als dat je paard en hond dezelfde commando's geven ook niet handig is. Ach ja, leer je alleen maar weer van.
Ben er toch altijd weer trots op hoe ik de hond mee kan nemen en krijg ook regelmatig complimenten onderweg.

Ik heb ook een schuine stang in de trailer, die zat er al in. Die had de vorige eigenaar erin laten zetten omdat haar Haflinger ook balans problemen had.
Ik heb een met camera gereden de eerste keer dat Nick erin stond. Hij had best wel wat moeite, maar moet er ook bij zeggen dat hij al een jaar niet op de trailer had gestaan.
Ik ga de eerste volgende keer nog eens filmen, kijken of hij al beter staat. Ik voelde hem in ieder geval al minder overstappen dan de eerste keer. En ik rij echt als een oud wijf door de bochten met hem.
Als het zo goed gaat, dan laat ik de schuine stang gewoon zitten. Als hij nog zichtbaar moeite heeft dan ga ik eens zonder stang proberen. Maar heb het idee dat het eigenlijk wel goed gaat zo.
Vind de stang alleen donders irritant in de weg zitten met inladen.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:16

Fabster schreef:
Ik snap hoe titeren gaat, maar niet wat een negatieve uitslag is. En waarom is je paard nooit geënt? Heb je die pas?

Ik spreek toch geen Chinees Fabster :D
Negatief betekent geen antilichamen.
Ik heb Charly nog niet heel erg lang. Hij heeft 10 jaar in een kudde geleefd.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:57

Oh dat bericht. Mijn maag draait er van om.

Balen Libera. Ik zou een dikke laag vaseline smeren aangezien hij na het schoonmaken weer in de prut moet. Dat werkte hier best aardig.

Britta31

Berichten: 13151
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:38

Afbeelding
Help,ik heb een stalker :(

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:40

Ow wat een naar bericht van die ijsco, afschuwelijk

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:52

Wat schattig <3 Daar word je toch spontaan super penny van.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:22

Leuke stalker

Vanaf een jaar laat ik ze jaarlijks enten (na de basisenting)

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 05:20

Selka schreef:
Oh dat bericht. Mijn maag draait er van om.

Balen Libera. Ik zou een dikke laag vaseline smeren aangezien hij na het schoonmaken weer in de prut moet. Dat werkte hier best aardig.


Nee heb hem binnen gelaten want beide benen zijn helemaal dik en warm... Zet m nu niet terug in de modder. Hij vind het niet leuk maarja.

Hier enten we elk jaar. Sommige mensen 2x per jaar en ken zelfs mensen die elke 3 maanden voor influenza enten, dat word me een beetje te gek...

Karin_deB

Berichten: 8260
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:54

Chasey schreef:
Nou, zijn jullie er klaar voor? Komt ie. :Y)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Het was een leuke dag!
[ Afbeelding ]


Kleurrijke combi :D


Fabster schreef:
Paars en geel zijn tegenovergestelde kleuren in het spectrum primaire en secundaire kleuren. Vroegah (jaren tachtig dames, dus niet zeuren) had ik heel vaak paars met gele kleding aan. Dus Chasey _/-\o_

Vandaag mij verjaardagsrit gemaakt n de Drunense Duinen. Nou, dáár was toch heel wat stormschade. We moesten een paar x terug, omdat we echt niet langs de omgevallen bomen konden. En ik was toch niet flauw; Caj heeft zich bewezen als klimgeit. We moesten soms dwars door t oerwoud := .

[ [url=m/QiyXCt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook mijn oude hond (van 14) meegenomen wist niet wat ze ging redden, maar ze heeft t 14 km volgehouden. De laatste paar km kreeg ze het wel moeilijk. En nu kan ze niet meer lopen := . Maar zij wordt hier zo gelukkig van! Wilde het haar niet ontzeggen. Heb haar maar een pijnstiller gegeven :D


[ [url=m/mtnl9b.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heerlijk, lekker genieten <3

Libera schreef:
Gefeliciteerd Fabster!

Mooie combinatie Chasey :D

Ik zou vandaag ook met de trailer op pad, heb volgende week wedstrijd dus wilde nog even een les meepakken... Helaas kwam Jake gisteren op 3 benen de wei uit dus ging niet door :(


Balen van Jake :(:)

Hier ent ik 1x per jaar tegen Influenza.
Vroeger 2x per jaar maar mee gestopt op een gegeven moment omdat het niet nodig was aldus mijn DA.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:33

Onze boerenfox vergeet alle afspraken en regels zodra hij een andere hond ziet...
Lijkt me mooi om ze zo mee te kunnen nemen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 00:44

Hij kan ook gewoon aan de lijn, Anke. Meestal ga ik doordeweeks. Dan is het rustiger. Soms is t wel druk en gaan ze ook aan de lijn. Minder leuk, maar ja, moeten ze maar heel goed meewerken. Dan is het niet nodig.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 08:15

Ik pik weer even in (het gaat hier zo hard, niet te volgen!)...

We hebben op ons landje een doorgangsweg, een 4m waar omliggende boeren gebruik van mogen maken om op hun eigen stuk te komen. Nu is een van onze buren die gebruik mag maken van deze weg deze 4m aan het verbreden tot 10-15m. Nu met dit weer, de grond is nat en zacht, met zwaar verkeer grote bochten in onze weide aan het maken en ik ben NOT amused. Dit weekend gaan we alvast palen steken om die 4m af te palen voorlopig (want ik wou die weg echt afmaken dat hij als doorgang gebruikt kan worden en om de rest wél permanent in gebruik te kunnen nemen) maar ik twijfel om ook naar de makelaar te bellen om dit met de buur te regelen. Want EIGENLIJK mogen we nog maar gek weinig doen op dat stuk... Het is nog niet betekend. Wat zouden jullie doen?