Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:21

C is inderdaad alleen de bakwagen en CE is met aanhanger of oplegger. Ik had C gehaald op kosten van de baas (internationaal paarden vervoer) en heb toen zelf CE betaald. Rib uit mijn lijf idd, maar het theorie gedeelte had ik nog geldig en door het er snel achteraan te doen had ik ook minder lessen nodig. Met als extra voordeel dat ik geen BE meer hoefde te betalen.

Selka het is wel heel leuk je vrw rijbewijs halen! Vooral als je dan makkelijk met je paarden naar t bos kan. En zo’n week cursus is ook goed te doen, zit vaak examengarantie bij ook nog.

Kristelhans het zal vast af en toe pittig zijn met een baby en een peuter, maar ik heb dan weer als voordeel dat ik het niet hoef te combineren met een baan, wel een man die veel van huis is. Opstaan voordat de kids wakker zijn en naar stal in hun middagslaap en als ze naar bed zijn, dan kom ik vast een heel eind! Het echte wedstrijd rijden zal er nog niet in zitten maar dat mis ik ook nog niet. Straks ook nog eens een heel mooi bos naast de deur dus ga me de eerste tijd wel vermaken met bosritjes :)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:22

Ik vind de regels van de aanhanger echt overdreven. Je leert rijden uit ervaring en niet in een dag. Maar goed het is niet anders ik zie het maar meer als laten zien dat ik het kan. Wel jammer dat het zo duur is.

Voor diegene die zitten te denken aan een vrachtwagen, maar eigenlijk ook geen rijbewijs willen halen? Er zijn hele mooie busjes waar 2 flinke paarden in kunnen en op B rijbewijs.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:24

Ik probeer mijn vriend zo ver te krijgen dat hij zijn BE gaat halen, zelf durf ik niet eens gewoon achter het stuur te stappen :+
Diva vind zichzelf echt super zielig op het moment, mag niet op de wei, met wandelen of rijden mag ze niet achterlijk doen en ze krijgen nog minder hooi ook :')

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:31

Ja dat geloof ik MM. Lijkt mij wel heel stoer om te doen haha.

Kvulden, die dingen hebben meestal een laadvermogen van zo'n 1000 kg. 2 KWPNers kun je vaak al niet vervoeren in zo'n ding. In ons geval mag de Shire in zijn eentje niet eens mee. Ook zijn die wagens niet erg hoog. Niet handig voor die grote Hollandse paarden.

Azmay, klinkt als een 144 gevalletje :P

Lynn_Nikita

Berichten: 25493
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:38

Kvulden, die zijn er maar meestal is die combie te zwaar en moet je alsnog C hebben

ik heb rond de 1000- betaald omdat ik de eerste keer gezakt was ivm het spiegelkijken

Hier hagelt het! brrrr
hoefjes gedaan en controle tandjes gehad Ze zijn weer door de apk heen

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:38

@Mizzmontana, is dit jullie tweede kindje? Leuk, wist ik niet! Was een tijdje ontstipt hier. :+

Arme Diva. :')

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:39

Morgen komt de paardentandarts hier.. moet nog taart bakken.. doe ik altijd als hij komt hahah! :D

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:39

Hier ook BE. Ik ga elke week met de trailer op pad naar les. Met mijn vriend zijn auto had ik ook op B mogen rijden, maar met de auto van mijn vader weer niet. Dus gewoon BE gehaald, kan ik gewoon alles rijden.

Die B-vrachtwagentjes klinkt leuk, maar valt toch tegen. Voor B mag je namelijk maar 3500 kilo rijden, en met zo'n vrachtwagen betekent dat al snel dat je geen twee KWPN-ers kunt laden.

Niwla

Berichten: 4117
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:48

ClaudiaHS schreef:
Niwla schreef:
Hier krijgen paard en shet ongeveer driekwart baaltje per dag samen dus dat is ca. 20 à 25 baaltjes per maand in de periode dat ze niet op de weide lopen. Ik zou dus met 300 baaltjes over houden, aangezien ze in de zomer op de weide staan.

Zo kan het ook MizzMontana. :')


Die van mij vreten het dubbele per 24u.
Paard en mini (de haflinger was er toen nog niet)
Vreten die van mij dan zoveel :oo
Heb wel een ander hooinet besteld.
Heb nu maas 4x4 aanhangernet van de action.
Ding zit er sinds augustus in en was tot vorige week nog helemaal heel. Nu is Amel terug en er zitten inmiddels 8 gaten in :roll:
Nu een net besteld extra sterk met maas 3x3


Ik heb sinds kort ook het net van de action dubbel om een frame geslagen, ze hebben nagenoeg onbeperkt hooi met 3/4 baaltje per dag. Soms staan ze een paar uurtjes zonder, maar ze zijn dik zat dus dat vind ik niet zo erg. 's Zomers staan ze lange dagen op de wei. Edit: mn paard is niet zo groot hoor, zal de 1.60 misschien net aantikken. Kruising tinker x fries dus wel gevoelig om vet te worden.

Ik heb heel lang tegen mijn BE aangehikt omdat ik het zo spannend vond, uiteindelijk viel het nog wel mee. Ik gebruik m'n trailer nu alleen om hooi te halen en dan nog stuur ik meestal m'n man op pad. :') Van de zomer wil ik gaan crossen, dan zal hij wekelijks gebruikt worden.

Kristelhans, klinkt heerlijk die paddock! Waar blijven de foto's? :P

Wij hebben een kleine van 5 maanden. Uitmesten doe ik als hij zijn middagslaapje doet of nadat hij op bed ligt om 19:00 uur. In theorie kan ik dan ook rijden, maar ik heb momenteel niet genoeg licht bij de bak. Ik rij nu dus nog ongeveer 1 keer per week, dat zal van de zomer wel weer meer worden.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:04

Even wat door elkaar foto’s. Het pad naar de bak is nu ook helemaal zand en de linten hangen weer goed Haha! Op de foto's staan de voerbakken nog niet goed en ziet het er treuriger dan treurig uit... :') Die gele slang is ook netjes opgerold etc. Zal van de week met zon eens wat betere foto's maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:10

Ohh maar dat wordt wel mooi!

Gewoon opgehoogd met zand of ook eerst uitgegraven?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:10

Oh mooi! Heerlijke optimist ben jij zeg! "van de week met zon" _O-

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:32

@ Selka, jaaaaa rond het weekend wordt het koud en zonnig, in de nachten een beetje vorst en overdag droog en fris met zon, heerlijk paardrijweer!

@chasey, de blubberstukken zijn uitgegraven (waren 2 of 3 hele slechte grote stukken) en rechtgetrokken en toen gewoon het zand erop. Het zand dat er lag was op zich nog mooi dus volgens de man die dit regelde was dit eerst voldoende. Onze buurman heeft een cultivator en kan de boel af en toe flink diep lostrekken dus zo hebben we het 3 jaar met heeeeel intensief gebruiken prima gered. Nu wordt het alleen maar beter. :j

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:34

Even een zonnig plaatje om te laten zien hoe de vijver wordt gebruikt... :') En hoe groen het weer bij ons is straks!
Afbeelding
Afbeelding

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:37

Ik ben erg jaloers op jouw faciliteiten kristelhans ;)
Van mij mag het ook wel weer zomer worden inmiddels, al valt de nattigheid zelfs nog wel mee voor deze tijd van het jaar vermoed ik zo.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:39

Ah oke, bedankt voor de uitleg. Want wij zitten ook nog te denken wat we straks gaan doen met de weide.
Mooie, zonnige foto's! Heb zin in mooi weer...

Niwla

Berichten: 4117
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:45

Mooooi kristelhans! Je paarden hebben het goed voor elkaar.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:45

Chasey schreef:
Ah oke, bedankt voor de uitleg. Want wij zitten ook nog te denken wat we straks gaan doen met de weide.
Mooie, zonnige foto's! Heb zin in mooi weer...


Zal ik die mooiweerfoto's maar weer deleten? :') Helpt ook niet echt he..

De bak is gewoon op de weide gemaakt. Heel kort afgegraasd en toen minimaal 'gekeerd', meer voor de vorm en toen 40 cm zand erop. Geen heel bijzonder of duur zand, via via en we mochten het tegen transportkosten hebben. 3 jaar en 4 maanden later dus opgehoogd. Eigenlijk is de bak tot afgelopen november gewoon goed geweest.. voorheen droogde het vrij snel maar nu dus niet meer.. echt verzadigd. En het zag er ook vies uit.. niet dat dat wat uitmaakt maar dit is toch fijner. We hebben het via een tuinbedrijf gedaan destijds. Nu het ophogen ook weer maar dan iemand die ervaring met paardenbakken heeft. Het zand komt uit de rivier de Vecht waar we bij wonen. In het stadje Ommen is een Vechtarm uitgegraven en daar komt dit zand (woudzand?) uit. Het lag opgeslagen bij onze buren verderop en ik zag de naam van het bedrijf op de trekkers enzo dus gewoon gebeld. We hebben een hele nette prijs gekregen als ik het zo een beetje vergelijk. :j

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:45

Die zielige Diva toch


Begint er goed uit te zien


Wat een pokkeweer zeg!

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:27

Mooi KH! Slim geregeld ook. Ik vraag me steeds af wat dat ronde ding op de bestrating is?

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:28

kristelhans schreef:
@Mizzmontana, is dit jullie tweede kindje? Leuk, wist ik niet! Was een tijdje ontstipt hier. :+

Arme Diva. :')


Kon je ook niet weten want ik klets nog niet zo lang mee in dit topic O:)
Wat zijn je paarden lekker aan het badderen!


Lynn_Nikita schreef:
ik heb rond de 1000- betaald omdat ik de eerste keer gezakt was ivm het spiegelkijken


Was dat voor C of BE? Mijn man gaat volgende week voor BE, een dagcursus met examen voor 250 euro, dat valt wel mee dan. Daarnaast ook nog 35 euro voor een gezondheidsverklaring van het CBR en straks weer kosten voor een nieuw rijbewijs bij de gemeente >;)

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:45

Zapje schreef:
Mooi KH! Slim geregeld ook. Ik vraag me steeds af wat dat ronde ding op de bestrating is?


Ons grondwaterpunt zit daaronder.. inmiddels ligt er een door de boerman custommade putdekseltje op waar de paarden overheen kunnen lopen. :D Dit was een saladekommetje.. :') :x

Granoek
Blogger

Berichten: 10481
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:47

Ik heb voor mijn BE 750€ betaald, wel in België. Dat was met 6u les en examenbegeleiding.
Wil ook graag voor vrachtwagenrijbewijs gaan maar mijn paarden willen nog geen geld poepen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:53

Net precies tussen de buien door hooi kunnen halen en binnen kunnen krijgen. Ben ik wel blij mee. Wou vandaag rijden, maar de hele tijd misselijk. Mijn maag aardig van de rel. Dus dan maar nuttige dingen.

Dat rijden schiet echt niet op -O- . Gisteren even snel een kort rondje op Barney, maar wil eigenlijk een lang rondje op Caj. Maar er is steeds wat....

En het lijkt er op dat mijn leidende (bejaarde) ruin ontleiderschapt is -O- . Hoop het eigenlijk niet, want hij brengt echt rust in de groep. Maar vanmorgen gebeurde er iets en werd hij weg gejaagd. Heb niet gezien wat er nou aan de hand was. Maar hij heeft een dikke dij (geen gaten, dus mss zie ik het niet goed. Voelt ook niet hard ofzo) en vanmiddag wou hij niet meer bij de rest onder het afdak eten. Hij wilde weg, maar Caj stond er voor en hij raakte aardig in de stress. Normaal stuurt hij Caj gewoon weg en die heeft echt wel ontzag voor hem. Maar nu durfde hij er dus niet lang. #) . Ik hoop dat t nog bij trekt. Zou geen goede ontwikkeling zijn als Sjaak of Caj zich iets in hun hoofd gaan halen.

Aan de andere kant: Leo wordt 27 en heeft ook niet het eeuwige leven. Dus de dag dat hij weg vt als leider komt sowieso. Maar liever pas over een jaar of 5 ofzo....

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:09

Hmmm, onrust in de kudde is nooit handig... hopelijk valt alles snel weer op zijn plaats Fabster, beterschap ook voor jou zelf.