Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:36

Libera schreef:
Oh wij hebben trouwens zaagsel in de stallen, maar dat composteerd heel goed! Vergaat tot nu toe best snel en ik gooi het alleen maar op een grote hoop want we hebben nog geen officieele mestplaat, of een tractor om te kunnen omscheppen. Dus kan straks alleen maar beter worden :D
Heb me laten vertellen dat je er naast bladeren enzo ook slacht afval op kunt gooien... ieww?!

Veel blad is ongeschikt. Ook vandaag weer kastanjeblad ertussen gehaald. Het verteerd gewoon niet. Niet.
Ik heb ook wel bladcompost gemaakt. maar ik vind al die zakken met blad een rotgezicht en ik struikel erover.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:39

Kategida schreef:
Ik vind het heel knap dat je het hele jaar door er werk van maakt! Vroeger twee jaartjes bij mijn vriend en zijn ouders gewoond. Mijn schoonmoeder was vanaf mei tot september in de tuin bezig maar het lukte haar niet om de moed te vinden om het hele jaar door in de tuin te werken in combinatie met het hele huishouden en haar werk. :P Echt een knappe inspanning van je!

Als ik de poep van 5 ponies kwijt wil, moet ik zo nu en dan een hoop leegscheppen 8-)
En verder doe ik nu bijna niets in de moestuin, behalve oogsten en bij vorst met blad toedekken. Als de hoop leeg is, moet ik wel gras wegsteken, want ik wil de rabarber verplaatsen.
Typische winterklussen zijn wilgen knotten en wilgen vlechten, paden met gehakseld wilgenspul instrooien, compost wegrijden en fruit snoeien.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:09

Antheman, hoe is jouw ervaring met het verteren van eikenblad? Kan dat gewoon op de mesthoop erbij, of duurt het te lang voordat het verteerd is?

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:11

Hilary schreef:
Antheman, hoe is jouw ervaring met het verteren van eikenblad? Kan dat gewoon op de mesthoop erbij, of duurt het te lang voordat het verteerd is?

eik en kastanje verteren helaas niet.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:12

Jammer! Eik hebben we nogal wat van. Dan toch maar het bos in werken (ligt er naast en komt het ook vandaan).

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:20

Hilary schreef:
Jammer! Eik hebben we nogal wat van. Dan toch maar het bos in werken (ligt er naast en komt het ook vandaan).

:j

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:21

Hier ook een composthoop met vlas, mest, planten, takjes en bladeren. Ik heb hem rond kerst open geschept om te kijken of alles een beetje mooi composteert en het zag er goed uit gelukkig. Wij hebben zoveel tuin dat ik ook graag een moestuin wil, ik weet alleen nog niet waar. Vriendlief wil er niet tegenaan hoeven kijken. :')

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:44

Flew schreef:
Hier ook een composthoop met vlas, mest, planten, takjes en bladeren. Ik heb hem rond kerst open geschept om te kijken of alles een beetje mooi composteert en het zag er goed uit gelukkig. Wij hebben zoveel tuin dat ik ook graag een moestuin wil, ik weet alleen nog niet waar. Vriendlief wil er niet tegenaan hoeven kijken. :')

Dan eet hij lekker uit een potje :+ en jij vers.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:45

Hij zou het nog doen ook. := Is niet zo van 'dingen uit de tuin'. De appels zijn dit jaar ook naar de paarden gegaan. :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:46

Eikenblad is inderdaad heel hardnekkig! :( Dat wil ik er ook zo min mogelijk op hebben. Maar ik heb het wel op de mesthoop, omdat we hier heel veel eiken hebben. En met het opscheppen van de mest komt er toch wel eikenblad tussen. Maar ik gooi het er niet bewust bij op. Eikenblad gaat op een andere stapel.

Daan heeft vandaag een goed gesprek gehad bij de gemeente! Zoals het er nu naar uit ziet krijgen we binnenkort het aanbod middels brief om 4800m2 grond achter ons huis te kopen!
Eindelijk na maanden heen en weer gemail, bel en afspraken komt het nu dan echt heel dichtbij!!!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:51

Lekker Chasey! Kun je aan de slag met een graafmachientje voor je waterbak; het water heb je al :+

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:20

Flew schreef:
Hij zou het nog doen ook. := Is niet zo van 'dingen uit de tuin'. De appels zijn dit jaar ook naar de paarden gegaan. :D

Mijn gerommel met zalf en zeep vond mijn man tof. Maar deed er niets mee. Tot mijn grote verdriet kwam er weer een pot Andrelon binnen. En nu wast hij eindelijk met mijn shampoobars. En zijn haar is zo vol <3 Niet teveel aandacht aangeven en soms wat voorzetten. 8-)

Heeeeeeel soms weigert "hij". De volkorenspagetti wordt geweigerd bijv. En eerlijk is eerlijk, die is ook heel niet zo lekker. Maar is wel weer voedzamer.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:32

Volkorenspaghetti wordt hier dan wel weer braaf gegeten. :)) Hij heeft gewoon liever bespoten fruit en groenten denk ik. Geen beestjes.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:46

Wauw Chasey dat is goed nieuws! Zou mooi zijn als het lukt om grond er bij te kopen :)

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:00

Chasey wat een supernieuws....wauw.
Moestuin is een ramp. We hebben fruitbomen staan, maar geen kersen, of kersen met wormen, rotte appelen geen peren en geen pruim, aardbeien mislukt alleen de munt wil nog wel eens goed gaan. En....de brandnetelen.....zucht

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:07

Zoals het er nu uit ziet zal het eigenlijk gewoon door moeten gaan, maar ik durf pas echt te juichen als alles is geregeld.
Dan hoef ik niet meer bang te zijn dat we het weiland kwijt raken! Want dat is toch een onzekerheid als je pacht en andere mensen op de grond zitten te azen. Daarom zaten we er ook al achteraan om het zelf te kopen. Voordat het voor je neus weg wordt gekocht.
Ja die de waterbak komt er sowieso als alles door gaat! :D

Kersenboom wordt hier ook geplunderd door de vogels.
Oohh ik heb trouwens ook nog een pruimenboom staan. De boompjes zijn nog heel klein, maar afgelopen najaar zat er wel fruit aan!
Dit jaar ga ik er netten om doen, want anders blijft er voor ons niks meer over. Die vogels vinden dat wel lekker. Het stikt hier van de Eksters.. -O- Vreetzakken.

Hier groeien de aarbeien echt super goed op de paardenmest. Echt veel en mooie!
Tegen luis op de fruitbomen heb ik een goed middel. Larven van het lievenheerstbeestje! Die zijn hier heel veel. Die verzamel ik en zet ze terug op de fruitbomen. Een dag later zijn alle luizen weg.

Wij hebben heel lang van de aardappelen gegeten met ons gezin. Gaan we dit jaar zeker weer doen! Beviel erg goed. En ze konden mooi in de kelder staan. Dan kun je ze heel lang bewaren. Net als wortels, bonen ed.

Schoot me trouwens te binnen dat we ook nog komkommer, augurken, gourgettes hebben. En vast nog wel meer. Te veel om te onthouden. :')

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:15

Als je grond kunt kopen, is dat ideaal!

Van moestuinen heb ik weinig verstand van, weet alleen dat het heeel veeel werk is. Daar moet je wel zin en tijd voor hebben.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:56

Ideaal Chasey. Ik zou ook nog wel zo'n stuk er bij willen kopen.

Moestuin wil ik dit jaar gaan aanleggen.
Heb hier 3 appelbomen, 1 perenboom en 2 pruimenbomen.
2016 kwam ik om in de appels en pruimen. Afgelopen jaar was ietwat minder ivm de late vorst en bomen die al in de bloesem stonden.
Peren had ik afgelopen jaar helemaal niet.
Ook al eens wat courgette planten gehad, die deden het super.
Wat worteltjes en kruiden.
Nu heb ik een stuk gereserveerd van 10x20 meter om moestuin te maken.
Wie weet wat voor een afmeting een beetje ideaal is om flink wat te kunnen verbouwen???
De boer moet het stuk eerst ploegen can het voorjaar.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:05

Wij hebben nu maar 700m2 eigen grond.
Daar kan he geen paard op houden. Daarom proberen we te kopen en nu eindelijk is die kans er :)

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:34

Maar het stuk wat je gaat kopen, is dat het stuk wat je nu huurt?
700m2 is niet veel maar altijd beter dan 23u p.d in een stal.
Wel mooi als die halve hectare rond is straks :)

Ik mag niet klagen met mn 9500m2 hoor. Maar ik zou ze graag langer op het gras kunnen houden..
Als ik er 2500-3000 bij zou kunnen kopen zou ik al heel blij zijn.
Ons huis stond eerst te koop met 5 Ha grond. Helaas was net 4 Ha verkocht toen wij het kochten :(

Vanmiddag nog even wat met palen en lint geklooit. Heb de helft van mijn 'rijbak' bij een stuk wei aangetrokken waardoor mijn paddock nu recht is ipv een L vorm. Dus de paddock is nu iets groter en de bak kleiner.kan ook prima in de paddock rijden.
Dus van het voorjaar het nieuwe stuk inzaaien met grasjes :)
Zaterdag komt Amel weer thuis na 5 maand.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 01:04

We pachten nu 6000m2 aan de voorkant van het huis en 4800m2 aan de achterkant.
Voorkant is te duur om te kopen voor ons. En kavel spliten wil de gemeente niet.
Achterkant moet wel een hoop aan gedaan worden, maar als het zover is zitten we gewoon safe. En daar gaat het ons om. Want met pachten weer je niet wanneer je het kwijt bent.
En aangezien we te horen kregen dat de gemeente alles in de verkoop wil gooien (iets met geld gebrek en bezuinigen ed.) moesten we nu actie ondernemen. Voordat het te laat is en een ander het koopt.
De kavel van 6000m2 moeten we dan afstaan, zodat ie ook in de verkoop kan. Dat was een voorwaarde.
Dat vind ik wel goed, voor ons toch te groot om allemaal bij te houden zonder tractor of iets dergelijks.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 06:55

Klinkt goed Chasey! Hopelijk gaat het door!

Antheman, oke klinkt inderdaad als veel werk maar ik ga het maar eens ondervinden denk ik. Er staan nu al kersen, appel, peer, walnoot en aardbeien. Voor mij nu belangrijk om groenten te planten. Eerst uitzoeken waar dit het beste kan :)

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 08:47

@Cily onving je mijn PB voor jouw tinkertje?

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:10

Selka schreef:
Klinkt goed Chasey! Hopelijk gaat het door!

Antheman, oke klinkt inderdaad als veel werk maar ik ga het maar eens ondervinden denk ik. Er staan nu al kersen, appel, peer, walnoot en aardbeien. Voor mij nu belangrijk om groenten te planten. Eerst uitzoeken waar dit het beste kan :)

Gewoon een zonnig hoekje uitzoeken, schoon maken en beginnen. Niet te moeilijk doen. Zaai vooral wat je lekker vind. En iets van sla, dat groeit lekker snel. Het jaar erop heb je geleerd van al je fouten, heb je veel gelezen, misschien wat zaad geruild, extra ruimte gevonden en heb je nog meer groenten :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:21

Het eerste jaar is toch uitproberen :)
En je grond moet verbeterd worden. Dat kan eigenlijk niet gelijk het eerste jaar.
Gewoon lekker uitproberen dus :D

Voor ons wordt dit het 3e jaar. Nog steeds zijn we een beetje aan het kijken waar dingen het beste groeien ed. Daar kom je vanzelf wel achter. Beetje uitproberen leer je van :)
Ik doe de moestuin samen met mijn moeder en tante. Tante heeft er vrij veel verstand van. Zij legt me alles uit en het meeste leer ik van haar.
Maar sommige dingen proberen we gewoon.
Zoals het aardappelveldje. Kijk maar wat het wordt, was ons motto. (kiek’n wat ‘t wordt).
Dat was een succes. Andere platen dan weer niet. Nou ja, weten we dat ook. :)

Of dan heb je mooi kleine plantjes, begint het wat moois te worden, kom je de volgende dag kijken.... alles omgewroet door zo’n pokke mol :’)